43 788 läst ·
1 055 svar
44k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Trump enligt mig är en auktoritär populist med fascistiska drag.Nötegårdsgubben skrev:
Han är inte en fullskalig fascistledare i Mussolinis eller Hitlers bemärkelse.
Men han använder flera fascistiskt färgade retoriska och politiska verktyg.
Du har så rätt.Nötegårdsgubben skrev:
USA:s rättsväsende, universitet och journalistik är inte kuvade och det är just det som gör Trump så förbannad.
Om de hade varit det hade han redan suttit på livstid i Vita huset och låtit Fox News trycka nya historieböcker om ”den store ledaren”.
Längst till vänster finns åsikter som delas av många SD-anhängare.S Staffan-N skrev:
Kom att tänka på den gamle extremkommunisten Frank Baude och hans åsikter om invandringen som ett redskap för storfinansen att krossa arbetarklassen genom lönedumpning. Hans yttranden om homofiler är legendariska och finns att läsa för den intresserade i flera artiklar på nätet. Politiken är som en cirkel, de längst till höger har beröringspunkter med de längst till vänster.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
I det som jag har läst har det ju skrivits mycket mer om Harvards motstånd än om andra universitet som har gjort vad Trump velat. Jag kan minnas fel men jag tror att jag har läst om Yale och Columbia.Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl ägarna till en av de stora tidningarna däröver som gick ut med påbud om vad journalisterna fick skriva om/hur, en stor ändring som ledde till att många journalister, men långt ifrån alla, slutade för de accepterade inte att ägarna skulle detaljstyra på det sättet. Någon gång i våras så jag kommer inte ihåg detaljerna längre.
Jag har läst saker som tyder på det. Det räcker ju med att man hotar med att åtala, smutskasta, sprida hat mot etc. en del domare för att de ska ändra sig eller byta jobb. Alla klarar inte av att fortsätta jobba när deras barn mobbas pga. jobbet. Det handlar inte bara om att kunna avskeda, Trump med följeslagare har en mycket större repertoar än så.Nötegårdsgubben skrev:
Alla högre amerikanska federala domare (i appeal courts och HD) sitter på livstid, så det tror jag inte på.
Att tillsättandet av domare är så politiserat är dock ett problem. Detsamma gäller för övrigt även i Sverige. Att regeringen utnämner domare här är inte bra.
Edit: Tydligen sitter alla federala domare på livstid, även distriktsdomarna, så deras oro för att bli av med jobbet är nog inte överdrivet stor på någon nivå.
Men jag borde ha skrivit "kunna behålla jobbet" i stället för "få behålla jobbet".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Nej, förlåt det handlade inte om dig utan var en reflektion till det du skrev om att det är lättare att säga att någon annan hatar mig än att säga att man själv hatar någon annan. Alltså att det är rätt allmängiltigt under mycket lång tid.P Pin skrev:
Men vi har ju en i tråden som inte gör någon hemlighet av att han hatar vissa människor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Nej, det är ju inte sant. De muslimer som kommer till Sverige gör det i huvudsak för att de flyr från länder där det är så, de gillar det alltså inte. Grov generalisering från din sida alltså.D Dilato skrev:
Nu generaliserar du grovt också. Det undervisades i skolan om vetenskap redan på den tiden när i stort sett alla i Sverige räknade sig som kristna. Det finns många kristna som inte alls har något problem med evolutionsteorin t.ex.D Dilato skrev:
Resten av ditt inlägg blir ändå värre så det besvarar jag inte ens..
Ett stort antal av muslimerna är fortfarande fundamentalister och lever efter en bokstavstrogen tolkning av islam. Det är värt att läsa en avhoppares ord. Mona Walter med ursprung i Somalia har varnat för hur tongångarna är i mosken då de talar internt. Finns intressant intervju med henne på Samnytt och flera andra siter där hon varnar för deras ambitioner att nå världsherravälde. Vidare ligger Sverige högt på listan över muslimer som anslutit sig till IS.BirgitS skrev:
Nej, det är ju inte sant. De muslimer som kommer till Sverige gör det i huvudsak för att de flyr från länder där det är så, de gillar det alltså inte. Grov generalisering från din sida alltså.
Nu generaliserar du grovt också. Det undervisades i skolan om vetenskap redan på den tiden när i stort sett alla i Sverige räknade sig som kristna. Det finns många kristna som inte alls har något problem med evolutionsteorin t.ex.
Resten av ditt inlägg blir ändå värre så det besvarar jag inte ens..
Säg mig ETT enda land som har/haft invandring av muslimer, & som lyckats integrera dem & därmed undvikit stora "negativa effekter"!BirgitS skrev:
"Flyr från" skriver du, flyr från vad?...sitt muslimska hemland?...eller vad menar du?
Islam har inte reformeras på samma sätt som kristendomen. Den dag kvinnliga imamer predikar i mosken och de välkomnar en utställning i stil med Ecce Homo i sina lokaler kan vi börja tala om en moderniserad islam. Vid enkäter svarar flertalet av de troende att islam ska stå över sekulär lag. Önskan om dödsstraff för blasfemi var inte heller ovanligt. Flertalet ansåg att Muhammed var ofelbar och att gifta sig med en nioårig flicka inte är kontroversiellt då profeten gjorde så.
Är det så jäkla illa med kristna/kristendomen alltså?D Dilato skrev:
Min uppfattning var att kyrkan/kristna sakta har dalat (på alla plan) sedan ca 35 år tillbaka, & syns knapp ens längre.
Korstågen var ju en sak, men vem minns inte kvinnan Maria med sin enmansorkester på Sergels torg.
Tycker att du överdriver, och ordet "äckligt" (som jag läste han skrev) är väl ändå inget hat i ordets bemärkelse. Hat och dess motsats älska har väldigt många olika nivåer, där starkaste nivån av både älska & hata är väldigt lätt att känna igen, & även spädbarn kan tolka detta.BirgitS skrev:
Aubergine tycker jag är jätteäckligt MEN jag hatar det inte
Den svenska kyrkan är så urvattnad att den inte ens tar ställning för den kristna tron och håller den främst, allt och alla ska inkluderas. Kyrkan är numera Hbtqi+ certifierad och har täta kontakter med de muslimska samfunden och tonar ner det kristna budskapet till nästan ingenting. Extrema tolkningar av kristendomen får sökas i det amerikanska bibelbältet och bland konservativa riktningar inom katolicismen som Opus Dei. Här i landet är det inte ens mellanmjölksstyrka på kyrkan utan allt ska vara liberalt och inkluderande till den grad att det kristna budskapet nästan bleknat bort.J jawen skrev: