45 391 läst ·
1 055 svar
45k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Därav är jag emotClaes Sörmland skrev:
Så är det ju och inte minst i vårt land som är så inriktat på likformighet och inte gillar olika åsikter. Och vi är ju smittade av det amerikanska kulturkriget, där vänstern älskar att fördöma andra (den moraliska överhöghetens roll) och högern älskar att blir fördömd (offerskapets roll). Rätt tröttsamt.
Hade ett Pride tåg utan homosexuella få existerat?
Hade man accepterat ett tåg med massa snygga tjejer halvnakna genom stan?
Hade man accepterat att folk hade sex på ett flak inför åskådare.
Hade man accepterat heterosexuella par i BDSM kläder.
Inte en chans...
Hade man accepterat ett tåg med massa snygga tjejer halvnakna genom stan?
Hade man accepterat att folk hade sex på ett flak inför åskådare.
Hade man accepterat heterosexuella par i BDSM kläder.
Inte en chans...
Kommer att tänka på de bussförare som vägrade köra med Prideflaggor och det blev disciplinära åtgärder. Var ett senare fall som jag inte kommer ihåg hur det slutade där en muslim vägrade köra med flaggan och hänvisande till religionen. Där krockar två intressen och det blir en delikat fråga att avgöra vilket som står högst i hierarkin. Priderörelsen är sedan länge en extrem ideologi som långt ifrån är representativ för flertalet homosexuella. I stort anser jag att arbetsgivare inte ska påtvinga de anställda att delta i politiskt färgade jippon och det är moraliskt rätt att rakryggat stå upp för sin sak och vägra delta om man inte delar övertygelsen.
Garanterat hade det accepterats. Skulle folk brett vara intresserade att stödja det med särskilda flaggor och folkfest? Knappast.G Greger_08 skrev:
Det beror på att vi kulturellt är ett lutherskt samhälle med en prydhet, problem med nakenhet och antisexualitet på kulturell tillväxt. Den sexualitet som ses som problematisk är heterosexuella mäns.
Spaning: Kan Pride vara en ventil för denna prydhet, att här kan sexualiteten ses som något normalt trots att det är så kulturellt laddad? Inte minst kvinnor kan få ett titthål in i mäns sexualitet utan att det blir negativt laddad av det fula och mörka.
Redigerat:
En betydande orsak till samhällets tillstånd är konsensuskulturen, det blir obekvämt om någon råkar ha en annan åsikt. Själv har jag käftat emot om det varit befogat, även om det ger konsekvenser är det skönt att kunna se sig själv i spegeln med stolthet efteråt.
Jag är ej bunden av värdegrunden som gäller för stunden.,😀
Låt folk bli besvärade och stå för din åsikt.
Jag är ej bunden av värdegrunden som gäller för stunden.,😀
Låt folk bli besvärade och stå för din åsikt.
Det är just det som är grejen Pride har gått från att vara en evenemang för "vanligt" folk till att mer handla om sex.. Varför ska man tvingas stödja det bara för ens arbetsgivare tycker det är en bra ide..Claes Sörmland skrev:
Garanterat hade det accepterats. Skulle folk brett vara intresserade att stödja det med särskilda flaggor och folkfest? Knappast.
Det beror på att vi kulturellt är ett lutherskt samhälle med en prydhet, problem med nakenhet och antisexualitet på kulturell tillväxt. Den sexualitet som ses som problematisk är heterosexuella mäns.
Spaning: Kan Pride vara en ventil för denna prydhet, att här kan sexualiteten ses som något normalt trots att det är så kulturellt laddad? Inte minst kvinnor kan få ett titthål in i mäns sexualitet utan att det blir negativt laddad av det fula och mörka.
När jag läser detta är jag otroligt glad att jag är min egen och slipper jobba för någon annan. Är så oftantligt trött på att den där liberala skiten ska tryckas ner i halsen på oss alla hela tiden.RoTe skrev:
Jag har sedan Covid bröt ut och hela spektaklet kring vaccinet börjat tvivla på om jag hör hemma i detta land. Är konservativ och Sverige känns som helt fel land att bo i för mig.
Oavsett med tanke på klimatet och allt blir det nog så att vi utvandrar och tar med oss företaget till Malta, Monaco, Dubai eller dylikt.
Tycker det spårade ur redan när det blev ett evenemang för vanligt folk.G Greger_08 skrev:
Inte för att jag har något problem i sig med att det anordnas evenemang med olika inriktningar, men sen får ju var och en avgöra om det är nåt för dem.
Man bör också vara medveten om RFSL:s extremistiska historia och att de under hela sjuttiotalet och en god bit in på åttiotalet förespråkade att all sexualitet skulle anses likaberättigad. Det är ett tungt historiskt arv och jag har inte hört mycket till avståndstagande från organisationen. Så gott som ingen har idag något emot att samkönade par lever tillsammans, det är att en liten organisation kapat hela rörelsen och säger sig representera dessa som man kan reta sig på.G Greger_08 skrev:
Jag ser det mer så här:G Greger_08 skrev:
På 90-talets slut 2000-talets första år bryter pride i Stockholm igenom. Det är en ohelig allians mellan vänsterfolk inom RFSL-svängen med rätt radikal politisk agenda och bögar som vill supa, lyssna på schlager/Kylie på festival och ragga. Till detta kommer att hela bögsvängen i Stockholm vid tidpunkten är som en stor gymnasieskola, alla känner alla, alla har legat med alla och alla skvallrar om alla. Bögarna har haft sociala medier i några år också, före alla andra. Pride blir naturligtvis en besökssuccé några år i rad. Ja, det handlar till del om sex och mycket om att supa.
Framgångsgrejer i Stockholm drar till sig intresse av de som kan slå mynt på det, mediafolk, politiker o s v. Sen blir det lite trendigt med bögar ett tag. De är liksom lite bättre är straighta män, som Män+. Det är en trend från USA som vanligt. T o m bonniga SDs politiker som har kommit till stan går på Patricia när de inser att bögarna politiskt sett ofta är höger och har en utpräglad lämna-mig-i-fred-ideologi. Och nu någon gång tar det offentliga Sverige över pride och lanserar det som folkfest. Varje liten stad, t ex Uppsala ska ha ett eget pride. Sexdelen och supandet tonas ned, det blir ett barnvänligt Mello med parader. Bögarna går vidare, seminarier på Kulturhuset och flatarrangemang har aldrig varit en stor grej i den gruppen. De var nog inte Män+ i alla fall, de är bara män med annan läggning.
Där är vi idag, det offentliga har tagit pride från bögarna och då blev det barnvänligt och utan innehåll. Alla kan ha en liten regnbågsflagga för den betyder inget. Och unga bögar (som inte ens kallar sig för det längre) har andra erfarenheter och ett mer normaliserat liv jämfört med tidigare generationer, de behöver inte supa och ragga på en grusplan på söder till Kylie. Tror jag, jag är för gammal för att ha koll på ungdomen...
EDIT: Det här inlägget behöver ett soundtrack för att fånga tidsandan jag beskriver:
Redigerat:
Förvirrade människor som patrullerar. Nej tack.
På arbetsplatsen identifierar jag dem som jag själv behagar och skulle aldrig kunna ta in någon regnbågsfanatiker.
Man får väl offentligt acceptera men distansera sig som andra fanatiker som "valfri religion"
Ärligt talat bryr jag mig inte vad folk gör och gillar men....
Om någon inte kan bestämma vad den själv är för något och kn***ar en som inte heller kan bestämma sig för vad den är, så kan de väl sitta ner hemma och tänka igenom det ordentligt och inte offentligt försöka standardisera sina tankar.
På arbetsplatsen identifierar jag dem som jag själv behagar och skulle aldrig kunna ta in någon regnbågsfanatiker.
Man får väl offentligt acceptera men distansera sig som andra fanatiker som "valfri religion"
Ärligt talat bryr jag mig inte vad folk gör och gillar men....
Om någon inte kan bestämma vad den själv är för något och kn***ar en som inte heller kan bestämma sig för vad den är, så kan de väl sitta ner hemma och tänka igenom det ordentligt och inte offentligt försöka standardisera sina tankar.
Inte vill du väl bli tvingad avDiscoman skrev:
chefen att kollektivt äta söta bullar på kommando bara för att det är kanelbullens dag. Vill man inte delta i ett jippo som inte har ett dugg med firmans verksamhet att göra, skall man slippa.