45 387 läst ·
1 055 svar
45k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nehejdu Claes, prajderiet uppfattas som ett rent vänsterprojekt som trycks upp i nyllet på oss stabila medelklassare som finansierar och upprätthåller hela samhället. Det vet du säkert? Det håller på att bli så att själva fenomenet och ordet "regnbåge" börjar bli lite skitigt. Mättnadsgraden är nära 99%.Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi får mer acceptans när de som känner äckel för t ex homosexuella åldras, tappar gnistan och till sist checkar ut. Och t ex när @Erik JS son en dag kommer hem med en pojkvän och han måste ta tag i verkligheten och omvärdera sin position och sina tankar. Men att inse att man i sak har fel är väldigt svårt för de flesta. Å andra sidan är hjärnan så elegant evolutionärt funktionell att den kan ha flera verklighetsmodeller körandes samtidigt trots att de är motstridiga. Det löser problemet.
Jag tror inte Pride gör så väldigt mycket i frågan varken till eller från idag. 1998 var det annat. Men den skapar ju en debatt varje år när homofober kan skriva av sig i en tråd som denna. Om detta stärker denna minoritet i sin uppfattning vet jag inte, troligen, men det stärker i alla fall majoritetssamhällets känsla att Pride är en viktig grej att upprätthålla. Jag hade nog gärna sett att samhället var redo för ett annat scenario, att vi slapp den årliga debatten kring Pride och trådar som denna och att Pride därför kunde dö i tysthet för det finns ingen motståndarsida längre. Men det ligger nog tjugo år in i framtiden.
För trehundrasjuttioelfte gången: Vad vuxna personer gör i sina sovrum ger vi blanka den i. Men det behöver inte skrikas om det i offentligheten. Eftersom just Sverige är det land som troligen har minst problem med hatbrott gentemot bögar/flator, så blir det märkligt att prajden är så oerhört dominant just här. Ordet "homofobi/homofob" är en konstruktion som är ägnat att maximalt förringa (och förnedra) en meningsmotståndare i analogi med "islamofob", "rasist" och "klimatförnekare". Vi på andra sidan kanske kallar kontrahenterna för "miljötomtar" eller "godhetsknarkare", vilket inte är så vänligt det heller. Medges. 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Visst finns det mycket vänster inom Pride, men även för mig som ser mig som höger finns mycket bra. Moderaterna har en stor sektion i paraden, är det för att de gillar vänsterrörelsen?H hovapettson skrev:
Alla riksdagspartier utom SD är representerade, KD i krympande skara
Pride är en vecka om året där det mesta man ser bortsett från paraden är lite flaggor och några tidningshänvisningar som man kan hoppa över.H hovapettson skrev:
Paraden är några timmar varje år och ses av över 100' människor, men det är för mycket att stå ut med?
Du gör det, jag gör det, de flesta gör det, men folk mobbas och misshandlas fortfarande för det. Ett antal personer anser att de är psykiskt sjuka och vedervärdiga (det har vi sett några exempel på)H hovapettson skrev:
Kanske är det därför Sverige är ett av de bättre länderna för folk med den läggningen? Och väldigt många, hetero, uppskattar också Pride, men de ska tryckas ner för att ni inte står ut med en parad om året?H hovapettson skrev:
Fobi är det väl många gånger frågan om?H hovapettson skrev:Ordet "homofobi/homofob" är en konstruktion som är ägnat att maximalt förringa (och förnedra) en meningsmotståndare i analogi med "islamofob", "rasist" och "klimatförnekare". Vi på andra sidan kanske kallar kontrahenterna för "miljötomtar" eller "godhetsknarkare", vilket inte är så vänligt det heller. Medges. 😉
Många människor ser ett par hålla i handen när de går på stan utan att reagera om det är ett heteropar, men är det ett gaypar så reageras det. Om ett par åker tunnelbana tillsammans till jobbet så är det inte ovanligt att de pussar varandra när den ena ska kliva av. Om det är ett heteropar så reagerar ingen (eller väldigt få), medan om det är ett gaypar reagerar väldigt många.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Att lyfta fram hur otroligt tunna många skräniga argument är, samt att bemöta i sak snarare än bara dumförklara motståndaren.A AG A skrev:
Nej, i första hand är den här typen av diskussioner för tredje man. Att påverka den man besvarar gör man väldigt sällan.A AG A skrev:
Då läser du illa. Ingen av dem du personligen nämner (eller jag) har uttryckt oss 100 % för.A AG A skrev:
Det påståendet i sig (att jag vinner över @Erik JS) var en kommentar på hans humorbild om motsatsen. Att inte få vända det påståendet (eller något annat han sagt) mot honom måste vara någon form av barnslig stjärnstopp-lek jag inte känner till.A AG A skrev:
En utmärkt fråga! I grund och botten tror jag på att röka ut dem jag anser vara extremister genom att lyfta fram deras argument och ta strid emot dem. Det är förstås något som nog gäller båda sidor här, att man ser den andra som extrem alltså.A AG A skrev:
Det är ofta meningslöst, absolut, men det är i så fall all debatt. Men att någon emellanåt påverkas i mer frihetlig eller accepterande riktning av det jag skriver tror och hoppas jag.
Massa saker man själv inte gillar måste man lära sig att acceptera även i ett öppet samhälle. Jag ser det som djupt sorgligt när någon lyfter fram en plats som Dubai som bättre att leva i – rimligen vet man att det fläckfria lugn man upplever där kommer med en massiv prislapp för dem som inte passar in eller försöker hävda viss rättigheter. Det tycker jag är värt att kommentera, oavsett om vissa i slutänden har så svårt för homosexualitet eller något annat som tillåts här att de hellre bor i en repressiv diktatur än det milda kaos ett fritt land är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Du kan börja med dina siffror om hur många som gillade Vattenfestivalen och hur många som gillar Pride. Eller så kan du säga "Jag har ingen aning, jag hittade bara på siffrorna"J jawen skrev:
Visst kan det vara intressant att veta orsaken bakom, men jag konstaterar helt enkelt att många ledsnade på Vattenfestivalen, oavsett om det var pga ekonomi eller annat. Förnekar du det?J jawen skrev:Det kan ju vara BRA om du förstår dem faktorerna som FAKTISKT gjorde att vattenfestivalen under 90-talet "vart sämre" för ALLA, (även dig) för att det var ju så...så svar JA.
Folks köpkraft minskade så stånden & olika jippon vart färre & arrangören gjorde sämre & sämre siffror.
Men allt detta hade med ENBART lågkonjunkturen att göra, & drabbar ALLA vid liknande scenarion även om det sker idag.
Dett finns inget som hindrar att båda arrangeras, men Stockholms Stad verkar inte intresserade. Du kanske kan dra ihop ett gäng som kör igång igen om du vill.J jawen skrev:
Det finns ingen koppling mellan nedläggningen av Vattenfestivalen och Pride.
Du gillar inte att bögarna går där några timmar om året, så vad menar du? Ska det förbjudas?
Klart att det finns många företag som har en vacklande resa, men det är korrekt att jag köper inte deras varor om jag inte är intresserad av dem. Om du vill stödköpa varor från ett företag som tidigare producerat produkter du velat ha men nu inte gör det, så får du göra det, men varför vill du tvinga övriga att göra det? Du vill inte bli påtvingad saker, men har inget problem att tvinga på andra saker?J jawen skrev:Skulle alla resonera som dig, så skulle inte många saker finnas kvar överhuvud taget !
Och att som DU resonera HELT utan dem inblandade faktorerna är helt huvudlöst.
Du tror inte även många företagsidéer har en lite "vacklande" resa på vägen eller?
Är säker på att "dem flesta där ute i stugorna" skulle vilja byta ut Pride mot vattenfestival utan att blinka, alla dar i veckan.
Huvudfrågan är dock, ska vi ändra i lagen och förbjuda saker som Pride? Om inte så får man faktiskt acceptera det.
Så klart Pride har spårat ur i de konservativas ögon, det har varit en del av själva poängen ända sen Stonewall! I den mån en spontan mobb av arga "queens" kan ha en poäng. Att bli stämplad som pervers och fördömd för sin sexualitet är en kränkning. Att ta det ut på gatorna och gnugga det i ansiktet är ett sätt att kränkas tillbaka. Så kommer det fortsätta och positionerna kommer flyttas fram tills ingen längre blir upprörd. Om detta nu någonsin kommer ske.
Fram tills dess: enyoy the sights!
Fram tills dess: enyoy the sights!
Ja så tycker säkert en del till höger. Men det är ju rätt enkelt, välj inte just de programmen på SVT Play, lyssna inte på P1s prataktualitetsprogram, prenumerera inte på DN och viktigast av allt, sluta titta på Riks - de baitar dig med dessa ämnen. Då kommer du troligen att missa att det är Pride i Stockholm, om du nu inte råkar bo på "fel" del av Gärdet så att du ser rakt in på idrottsplatsen.H hovapettson skrev:Nehejdu Claes, prajderiet uppfattas som ett rent vänsterprojekt som trycks upp i nyllet på oss stabila medelklassare som finansierar och upprätthåller hela samhället. Det vet du säkert? Det håller på att bli så att själva fenomenet och ordet "regnbåge" börjar bli lite skitigt. Mättnadsgraden är nära 99%.
Föreskolebarnens preferens för regnbågar kommer du nog inte undan om du t ex har barnbarn eller barn i den åldern.
Om "ni" inte bryr er om vad vuxna personer gör i sina sovrum, varför är du då här och vevar om det? Varför måste det vara dolt i offetligheten? Då måste det ju rimligen handla om att "ni" bryr er väldigt mycket vad folk gör i sina sovrum.H hovapettson skrev:
Förresten, vad är det för homosex du råkar på i vardagen i offentligheten? Är det slafsande bakom brödhyllan på Coop? Nakna homosexuella män på parkeringsplatsen till Biltema? Eller är det att du om och om igen väljer den där ungdoms-TV-serien på Netflix? Klicka på en annan mer straightkodad film! Och homosexuella brukar vara extremt diskreta med sina sexualitet, t ex ser du inte ofta bögpar hålla hand i Stockholm, en märklig anomali i Europa.
Det är inte trovärdigt, det du skriver.
Det är väl för att Sverige kulturellt är en enda central stad och dit flyttar många bögar. De jobbar i media. Media i Sverige ser det som sin roll att uppfostra folket i rätt progressiv riktning. Då blir det lite mycket av vissa saker rätt ofta. Sen följer landet efter, småstädernas politiker vill inte vara sämre och att deras lilla stad räknas i Stockholm, de vill också ha ett Pride. Tyvärr har de inte tillräckligt med homos i byn så det får bli ett event för konstfolk till vänster.H hovapettson skrev:
Det här är ju en mekanism som gäller allt i Sverige.
Till detta har vi vänster-höger-kriget. Högern vill att du ska irritera sig på Pride och vänstern så det ger frågan utrymme. Och vänstern vet vad högern provoceras så de baitar lite extra. Båda sidor vinner på att frågan får mycket uppmärksamhet.
Ja så är det. Om vi struntar i etiketten så kan vi säkert enas om att det finns en krympande grupp som känner irrationella äckelkänslor inför homosexuella, och då vanligen bögar. Sen försöker de ratiionalisera denna dåliga känsla med argument som klistras på i efterhand. Argumenten är egentligen rätt ointressanta för egentligen handlar deras deltagande om deras äckelkänslor. Vi har ju sett exempel på detta i tråden, dyker det upp starka känslomässiga ord, kräksmileys o s v så vet man vad man har att göra med, det är inte en rationell människa som är intresserad av sakfrågan. Någon tycker bögar är 🤮 men jag har inget emot dem s a s. Jag tycker det är rimligt att kalla den gruppen homofober, känns det besvärligt använd längre omskrivningar: "folk som har kraftigt negativa känsloreaktioner kring homosexualitet som får dem ur balans".H hovapettson skrev:Ordet "homofobi/homofob" är en konstruktion som är ägnat att maximalt förringa (och förnedra) en meningsmotståndare i analogi med "islamofob", "rasist" och "klimatförnekare". Vi på andra sidan kanske kallar kontrahenterna för "miljötomtar" eller "godhetsknarkare", vilket inte är så vänligt det heller. Medges. 😉
Ja så är det ju.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte Pride gör så väldigt mycket i frågan varken till eller från idag. 1998 var det annat. Men den skapar ju en debatt varje år när homofober kan skriva av sig i en tråd som denna. Om detta stärker denna minoritet i sin uppfattning vet jag inte, troligen, men det stärker i alla fall majoritetssamhällets känsla att Pride är en viktig grej att upprätthålla. Jag hade nog gärna sett att samhället var redo för ett annat scenario, att vi slapp den årliga debatten kring Pride och trådar som denna och att Pride därför kunde dö i tysthet för det finns ingen motståndarsida längre. Men det ligger nog tjugo år in i framtiden.
Den dag homofoberna försvunnit, eller åtminstone slutat att höras, då försvinner ju liksom anledningen till Pride-parader, och de kommer att dö sotdöden.
Samtidigt finns det ju institutionell tröghet. Folk har sin försörjning att tänka på. T ex vann antirökrörelsen i Sverige. Men inte har man lagt ned, man bytte bara fokus nikotin istället. På samma sätt omformas ju Pride, därav mer bokstäver HBTQ...Mikael_L skrev:
Återigen så använder du argument och ord som inte är dina egna. Du verkar vara väldigt osäker på din egen sexualitet då DU blir så upprörd över andra människors läggning för ju mer DU säger att du INTE bryr dig så är det precis raka motsatsen.Erik JS skrev:Det har ingenting med intolerans mot andra människors läggning att göra, så du kan ta av dig offerkoftan. Som många av oss upprepat hundratals gånger, vi kunde inte bry oss mindre vem du väljer att leva ut dina fantasier med i ditt sovrum, men vi vill inte ha era dekadenta sexparader på gatorna, och många här känner sig uppenbarligen påtvingade av sina arbetsgivare att spela med i den här skiten.
Den enda egentliga trånsyntheten som existerar i Sverige idag är den ni vänsteraktivister vurmat för att importera hit. Låt oss vara öppna och ärliga med det.
Du skriver även "vi vill inte"? Vilka är "VI"?
Är det din grupp av likasinnande som hetsar varandra till att befinna Er på en tråd i "Byggahus" och intalar dig att vräka ut all din skit mot andra personer anonymt. Modigt!
Modiga personer, det är personerna du fördömer som öppet visar vad de tycker och känner för varandra oavsett sexuell läggning. Att gå i en Pride parad t.ex. Sexuell läggning hör inte hit då många heterosexuella är med i paraden också runtom i landet.
Det är bara hjärnspöken i DIN inskränkta hjärna pga den indoktrinering du utsätts för i dessa hatgrupper. Fattar du inte att ditt/dina barn kommer ta efter dig tills de inser att du haft helt fel och efter det finns de inte hos dig längre. Det kan ju också visa sig att de INTE har den sexuella läggning som passar dig. Då har du bara ett ensamt liv kvar till ögonen sluts. Nu har du tid att öppna dina ögon och istället för att fördöma visa kärlek till dina medmänniskor så kommer dina barn visa dig kärlek också.
Jag har alltid varit lite svenson-avig mot Pride (precis som jag är mot melodifestivalen) för jag tycker det är för mycket "bögit" flams och trams. De första årens pride tåg var för mycket fokus på "fritt sex" där mer eller mindre varje vagn var halvnakna personer med allt för mycket tid på gymmet
Jag tror att det är dessa bilder som fortfarande präglar min och andras bild av tåget.
Jag har absolut noll problem med män som älskar män eller se män som håller varandra i handen eller pussas men jag tycker inte om att se hetro eller gay personer som står och råhånglar på pendeltågstationen eller när någon sitter och drar handen över sin frus innanlår på pendeltåget. Den mer sexuella relationen mellan två andra känner jag att jag inte behöver ta del i på det sättet. Jag gör inget moraliserande över vad barn ser och inte ser, de har telefoner och kan söka och hitta vilken dvärgporr de än känner för och själv hittade vi väl första porrtidningen gömd i skogen när man var 8-9 år. Möjligen mer orolig för att de får dålig självkänsla när de inte själva lastar ett tillbehör långt som en brandslang. Men man får väl hoppas på att de fortfarande måste duscha tillsammans på gympan så de har något uppfattning om vart normen ligger i verkligheten.
I alla fall, om ByggaHus ska ses som något genomsnitt för folks åsikter i frågan om homosexualitet är det i all fall för mig uppenbart att Pride behövs lika mycket idag som förut, och att det är hög tid för mig att skaffa en flagg för att visa att jag inte står med de som 2025 tror att homosexualitet är brist i uppfostran. Om alla faktiskt tar ställning och visar vart vi står kanske det blir tydligt för de som moraliserar och dömer att de är i klar minoritet och istället för att reta upp oss andra med sin inskränkthet inser de att det är de själva som har brist i uppfostran eller svagt psyke.
Jag har absolut noll problem med män som älskar män eller se män som håller varandra i handen eller pussas men jag tycker inte om att se hetro eller gay personer som står och råhånglar på pendeltågstationen eller när någon sitter och drar handen över sin frus innanlår på pendeltåget. Den mer sexuella relationen mellan två andra känner jag att jag inte behöver ta del i på det sättet. Jag gör inget moraliserande över vad barn ser och inte ser, de har telefoner och kan söka och hitta vilken dvärgporr de än känner för och själv hittade vi väl första porrtidningen gömd i skogen när man var 8-9 år. Möjligen mer orolig för att de får dålig självkänsla när de inte själva lastar ett tillbehör långt som en brandslang. Men man får väl hoppas på att de fortfarande måste duscha tillsammans på gympan så de har något uppfattning om vart normen ligger i verkligheten.
I alla fall, om ByggaHus ska ses som något genomsnitt för folks åsikter i frågan om homosexualitet är det i all fall för mig uppenbart att Pride behövs lika mycket idag som förut, och att det är hög tid för mig att skaffa en flagg för att visa att jag inte står med de som 2025 tror att homosexualitet är brist i uppfostran. Om alla faktiskt tar ställning och visar vart vi står kanske det blir tydligt för de som moraliserar och dömer att de är i klar minoritet och istället för att reta upp oss andra med sin inskränkthet inser de att det är de själva som har brist i uppfostran eller svagt psyke.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Hmm, som jag kommer ihåg det så var 90-talets kris under de första åren med Vattenfestivalen medan det under -98 och -99 snarast var en mindre högkonjunktur då det satsades pengar i det som sen gav upphov till nästa krasch, dotcom- och it-kraschen.J jawen skrev:
Nej första dokumenterade bevisen för homosexualitet finns i avbildningar i pyramiderna från senantikens Egypten dvs ca 2400 f.kr.P Pligg85 skrev:
Att beskriva homosexualitet som en sjukdom kom slutet på 1800 talet och varade fram till mitten på 1900 talet.
Att se homosexualitet som kriminell med dödsstraff kom med kristendomen och islam,s utbredning i västvärlden men pga att man såg det som omoraliskt inte en sjukdom.
Men vad har detta med ett oskyldigt Pride tåg att göra?
Är det omoraliskt enligt dina värderingar?
Så resonerar en sann barngroomare. Börjar gråta och dra på sig offerkoftan när man inte obehindrat får grooma folks barn med sina perversa sextåg. Vissa av er är demoner ärligt talat.Å Ådi88 skrev:Detta påstående är precis vad Putin's Ryssland tillämpar och hetsar sin befolkning med.
Du är indoktrinerad precis som vilken religiös SEKT medlem som helst.
En dag får vi hoppas att du också blir vuxen och att din valpighet växer bort.
Men jag accepterar ändå din person men definitivt inte dina åsikter.
Hur du använder dina barn i denba fråga borde rendera en orosanmäkan till socialen.
Dekadens används historiskt av konservativa och religiösa rörelser för att beskriva sådant de uppfattar som moraliskt förfall.Erik JS skrev:
Så hela denna tråd handlar om moraliserande av några religiösa fanatiker utan något underbyggt annat än era känslor och fasor dvs fobier.
Om jag råkar vara hemma i Stockholm under Pride veckan så är det ett måste att gå ner och titta på paraden, ett trevligt event och många glada ansikten.
Du behöver inte vara orolig att du kommer att bli smittad eller våldtagen.
Inte heller känna något krav på att just du måste vara homo.