549 läst ·
10 svar
549 läst
10 svar
Hur ska en bilhammare egentligen fungera?
Fick tag i en bilhammare. Satte i spetsen (eller vad kallas det?) och teststartade den lite. Motorn gick men spetsen rörde sig inte fram eller tillbaka. Är det normalt? Ska det inte röra sig alls om man kör i luften? Rör det sig bara om det är i kontakt med betong? Hittade manualen på nätet, men den säger ingenting mer än om hur man sätter i spetsen och vilken knapp som man startar den med.
Snurrar den?
Många borrhammare och bilhammare har någon slags vred eller liknande som gör att man kan välja:
endast rotation
endast slag
både slag och rotation.
Eller något typ detta (min borrhammare har inget läge för endast slag, men de två andra, en riktig bilhammare har garanterat ett läge för endast slag).
"Spetsen" brukar kallas borr eller mejsel, beroende på om det är till för att borra, eller bila.
edit:
Och när jag läser inlägget igen, JA, det kan hända att det inte alls slår det minsta så länge man håller maskinen och mejseln bara i luften, att det börjar slå först när man sätter an mot ett underlag.
Det beror på maskinens konstruktion, så det går inte att säga något generellt.
Gå ut och sätt borret/mejseln mot asfalten/marken, eller en bräda om du vill testa inomhus, men utan att börja göra ett hål.
Många borrhammare och bilhammare har någon slags vred eller liknande som gör att man kan välja:
endast rotation
endast slag
både slag och rotation.
Eller något typ detta (min borrhammare har inget läge för endast slag, men de två andra, en riktig bilhammare har garanterat ett läge för endast slag).
"Spetsen" brukar kallas borr eller mejsel, beroende på om det är till för att borra, eller bila.
edit:
Och när jag läser inlägget igen, JA, det kan hända att det inte alls slår det minsta så länge man håller maskinen och mejseln bara i luften, att det börjar slå först när man sätter an mot ett underlag.
Det beror på maskinens konstruktion, så det går inte att säga något generellt.
Gå ut och sätt borret/mejseln mot asfalten/marken, eller en bräda om du vill testa inomhus, men utan att börja göra ett hål.
Det finns inget vred för att borra eller bila. Denna har bara bila.
tack, det låter som att det är som det ska, men eftersom det inte stod i manualen blev jag fundersam, i fall jag inte lyckats sätta i spetsen ordentligt.
Ska gå ut den till något hårt och testa i helgen, är inte möjligt i bostaden så jag försökte bara torrsimma lite.
tack, det låter som att det är som det ska, men eftersom det inte stod i manualen blev jag fundersam, i fall jag inte lyckats sätta i spetsen ordentligt.
Ska gå ut den till något hårt och testa i helgen, är inte möjligt i bostaden så jag försökte bara torrsimma lite.
Ofta måste du trycka den mot något för att spetsen ska börja hamra. Det är rätt små rörelser egentligen.
Har du fått i verktyget ordentligt? Det verkar vara ett SDS-MAX-fäste, då är det viktigt att man känner att det klickar i.
Har du fått i verktyget ordentligt? Det verkar vara ett SDS-MAX-fäste, då är det viktigt att man känner att det klickar i.
Gjorde ett test och tryckte den hårt mot gräsmattan och då fungerade den bra, det var helt enkelt så att den behöver lite motstånd. Tack. Nu har jag lärt mig hur den fungerar.
Du ska bara trycka så hårt att verktyget rör sig, det ska liksom studsa medan själva motordelen står still.G Grevlingen skrev:
Det är det som är finessen med SDS, det kan röra på sig.
Ja, att inte ha något tryck allt betydde iaf att maskinen bara surrade och att spetsen inte rörde sig alls 
Ska bli intressant att prova den på betongen i helgen. Då får vi se om den duger till att bila upp ett gammalt golv för lite avlopp. Den var iaf riktigt tung för sin storlek tycker jag.
Ska bli intressant att prova den på betongen i helgen. Då får vi se om den duger till att bila upp ett gammalt golv för lite avlopp. Den var iaf riktigt tung för sin storlek tycker jag.
Klicka här för att svara