Byggahus.se

Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg

1. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    @heimlaga Beklagar verkligen. Usch vilken hemsk olycka!

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Den k. hustrun var på skallröntgen för några år sen. Hon är därmed den enda i familjen som har bildbevis på att hon är normalt funtad i skallen.

3. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Det var min favoritreplik rätt länge efter det, de hittade nämligen inget på mig heller. ;)

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 2
    heimlaga: Beklagar, det var verkligen en otäck och onödig olycka. Jag ska påminna min son, som är lastbilschaufför, att alltid tänka på att vara försiktig.
    Donald-Duck: Tack för trevlig underhållning! Mycket generöst av dig att bjussa på makabra bilder, du verkar vara en sån där "allt-eller-inget"-människa. Rejält jobb med spikpistolen, ordentlig dokumentation av sjukhusbesöket.

5. D
    Medlem · Nivå 7
    Det är nu ungefär två månader sedan som olyckan inträffade och det enda menet som jag haft hittills är att jag är ganska öm på ovansidan av långfingret. Senaste veckan upptäckte jag att nageln som växer ut nu har två jack i sig närmast nagelbandet samtidigt som ömheten har minskat.

Jag gissar att den del av nageln som just nu bildas är normal, och jag avvaktar med åtgärder så länge. Men det kan vara bra att ha en plan i förväg om läget förvärras.:)

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Har jobbat i monteringen på Volvo LV, Volvo har inget stag, endast 1 hyttippcylinder som sitter monterad med en skruv i var ände, när hytten tippar "över" framåt, så hänger den endast i cylindern.
    Ett par gånger under åren jag arbetat där, så har det hänt att någon missat att montera den övre skruven.
    Hytten har då tippats upp och fallit med stor kraft i marken, efter det fick vi inte befinna oss framför bilen när den tippades.
    Det kan man kalla tillbud! Direkt livsfarligt.

7. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Ja läskigt det där med hytten ☹

Tänkte på det här med vad vi tål att se.
    En bekant skulle nog de flesta tro att han tål en hel del om ni skulle träffa honom, men han tål inte blod alls, inte ens på film.
    Han stod på sitt platta garagetak och bytte papp, när han skar sig i fingret, tittade på fingret, svimmade och föll ner på marken, det blev ett brutet ben och hjärnskakning.

Själv är jag helt okänslig, och skulle kunna bjuda er på både bilder o film tagna av mig själv när en läkare sydde ihop mitt ena långfinger, men det var ingen verktygsolycka.

8. F
    Medlem Nivå 2
    Lärorik och spännande(intressant tråd! Helt missat denna tidigare, men tänkte dela med mig av min lilla lärdom. Har inte hunnit och hinner inte läsa allt, så garanterat andra som har misslyckats på liknande sätt. Hoppas någon kan lära sig något :)

Är konstigt nog snart två år sedan, känns som relativt nyligen.
    Förfarande:
    Var i slutskedet av renovering av ena sovrummet (gjort allt från att isolera om, flytta väggar, byggt platsbyggda skjutdörrsgarderober under snedtaket etc etc). Hade längskapat sista golvbrädan till golvet, men den passade inte helt bra så skulle bara kapa bort några få millimeter mitt på brädan. Sticksågen var redan undan packad, så tar med enkelhet cirkelsågen istället. Lägger upp på arbetsbordet och börjar såga. Klantar självklart till det och brädan glider lite eftersom jag inte satt några tvingar. Fångar upp brädan och lägger till rätta på bordet men inser då att jag satt cirkelsågen i handen...

Konsekvens:
    Den direkta konsekvensen syns på bild om man behagar titta.
    Kan således bara räkna till 9,1 och tappat en del känsel i ringfingret. Det jobbigaste är inte att ha blivit av med fingret, det känns ändå ok efter att ha rehabat handen i 8-9 månader eftersom jag tappade en stor del av greppstyrkan och även fick någon belastningsskada i handen.
    Det absolut störigaste och som förstör mest är att jag har blivit väldigt vibrationskänslig (och även köldkänslig i stumpen), så allt som vibrerar gör att jag efter en liten stund, ca 3-5 min, börjar uppleva obehag i handen/stumpen och efter lite längre tid, ca 10 min, kan jag börja får ont. Så får göra det mesta med endast höger hand, så som att köra bil, barnvagn, cykel, allt som vibrerar i köket men även alla mina verktyg.... Använder såklart vänstern ibland, men försöker undvika när det går.

Lärdom:
    Tvingen är nu ständigt återkommande och används till allt!! Alla borde ha några riktigt bra tvingar som är lättanvända och framförallt lättillgängliga.
    Har även blivit mer försiktig med allt från bordscikelsågen till planhyveln, pelarborren etc etc.
    Att cirkelsågen var relativt ny och hade motorbroms var nog bra! Det var inget jag reflekterade över vid inköp. Har aldrig mer använt den gamla jag ärvt från morfar som inte har det. Kollar nu även alltid säkerheten på nya verktyg som införskaffas. Har man gamla verktyg hemma ska man nog fundera lite på hur och kanske vem som använder dem.

Kul notis: Fick trots detta av frun godkänt att bara en månad senare köpa en ny kap- och gersåg! :D

9. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Ja, man har lärt sig med tiden, även om jag själv har alla fingrar kvar, att det man vill bearbeta SKA sitta fast.

10. D
    Medlem Nivå 12
    Ajdå, lillfingret är ju ganska viktigt för ett starkt grepp, trots folk tror det är det lättaste fingret att tappa. Funderar om Didrick X-fingers kunde vara nånting för dig?

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 18
    Huvadå......
    Finns det ingenting man kan göra åt vibrationskänsligheten?

Jag har ju skraltigt lillfinger som bara har halv kraft och halv rörlighet på vänsterhanden och resultatet är att ringfingret har blivit väldigt starkt på den handen. Målmedveten träning.

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 2
    Ja, förutom lång rehab så förstörde det tävlingsmöjligheten i styrketräningen. Men nu är jag i princip tillbaka till min vanliga nivå i greppestyrkan. Som sagt, går förvånansvärt bra med endast 9 fingrar men klart häftiga proteser som börjar komma på marknaden!

Det enda jag fått till svar är att försöka utsätta handen för mindre vibrationer, vilket är svårt när det finns så mycket man vill göra. Dock får frun min göra den större mängden av sågningar etc framöver, till bådas missnöje :). Har blivit lite bättre än från början men fortfarande ett problem. Som alternativ två ska det tydligen finnas capsaicin plåster som de kan sätta på på sjukhus. Någon typ av chiliextrakt som ska stimulera nerverna, men tror det mest ska hjälpa för de som har fantomsmärtor.

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Det finns vibrationshandskar som används för att dämpa vibrationer från maskiner. Kan det vara något?

• Laddar…
  14. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Jag brukar normalt inte kommentera denna typ av grejer men gör ett litet undantag här. Har du kontakt med en smärtklinik/enhet? Har du fått prova plåster? Det är svårt att veta om det hjälper eftersom mekanismen för vibrationskänsligheten troligen är okänd men det kan vara värt ett försök. Plåstret med capsaicin heter Qutenza och det finns ett annat som heter Versatis som innehåller lidocain. Båda är ur biverkningssynpunkt hyfsat harmlösa, varför man borde kunna göra ett försök om du skulle vilja. Samtidigt skulle jag vara försiktig ändå med vibrerande saker om det är något som blir värre.

• Laddar…
  15. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Vad gjorde du med resten av fingret?
    Skulle haft en spikpistol i närheten...