352 804 läst ·
1 654 svar
353k läst
1,7k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Fifan! Jag hade inte klarat att ta bilder samtidigt som de ska dra ut den spiken.
Jag skar mig rejält i ett finger en gång, men jag vågade inte titta under bandaget under tiden jag väntade på akuten för att bli ihopsydd...
Jag skar mig rejält i ett finger en gång, men jag vågade inte titta under bandaget under tiden jag väntade på akuten för att bli ihopsydd...
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Milde tid... Veckans Cojones går till @Donald-Duck för att kunna ta bilder på när läkarna gräver med bultsax för att få ut en spik som nitat ihop två av hans fingrar 
En bekant dog i fredags. Han monterade värmare i en lastbil med hytten uppviken då hytten plötsligt föll ned över honom. Sannolikt hade det varit för litet olja i lyftsystemet så hytten gick inte att pumpa upp så högt att den tog över vikten framåt.
Ta det försiktigt alla som skruvar lastbilar!
Ta det försiktigt alla som skruvar lastbilar!
Frustrator skrev:
Ska erkänna att jag inte är påläst om det senaste avseende nagelbädds-vård men vad jag vet finns det inga bevis för att gelnagel skulle skydda från infektion utan snarare göra det svårt att hålla rent.
Tillägg: För lite matnyttig information så kan man läsa WHO:s riktlinjer om nagellack eller andra material på naglar hos vårdpersonal. (Sammanfattningsvis var där mer basilusker hos dem med)
Verkar inte finnas några studier på skydd med gel, däremot en del patient-fall med gel på vanlig nagel, där det blivit infektion mellan gel och nagel. Så reglebunden tvätt+sprit skulle jag föreslå.
Anledningen till att jag föreslog detta är att jag opererade en stortån för ett antal år sedan och nageln togs bort. Jag blev uppmanad att ha en lösnagel som skydd medans nya nageln växte ut.
Men, nu när någon nämnde det så kommer jag ihåg att jag läst om att sjukvårdspersonal avråds från gelnaglar.
Du fick inte med dig någon röntgenbild hem?D Donald-Duck skrev:Själva operationen gick riktigt snabbt och smidigt. Men innan de opererade mig så röntgade de handen. Och det var inte helt enkelt att få till en bra röntgenbild när bägge fingrarna satt ihop med en stor spik.
Såren har läkt fint förutom att nageln på långfingret har två hål i sig nu när den växer ut. Jag funderar på om jag skulle försöka laga den med transparent nagellack.![]()
Får mig att tänka på en bekant som var och gjorde en hjärnröntgen.Dalbotös skrev:
Hon sa " Jag var och röntgade huvudet, men de hittade ingenting"
Beklagar verkligen. Kom att tänka på mardrömmen för den/de som hittade personen fastklämd.H heimlaga skrev:
Gissar det inte går supersnabbt att hissa upp hytten igen, eller missförstår jag händelseförloppet och hur detta fungerar för lastbilar kanske?
Beklagar verkligen, heimlaga. Det blir tvära kast i forumet mellan uppsluppna kommentarer om en lite komiskt klantig spikpistolskjutning och ett dödsfall. Tyvärr inträffar alltför många olyckor p.g.a. okunskap om eller ignorans inför arbetsskyddsregler. Jag vet ju inte om så var fallet här, och vill inte skuldbelägga någon, men som du skriver, man måste vara försiktig. Reglerna kan synas löjliga ibland, men man får ju hoppas att reglerna inte kommit till utan orsak. Kanske detta tragiska olycksfall gör att reglerna vid arbete under lastbilshytter ändras för att skydda andra.
Ibland kan dock reglerna vara alltför fyrkantiga. Jag har jobbat en del åt ishotellet i Jukkasjärvi och vi fick oss ett gott skratt när de berättade att de för några år sedan blev informerade av räddningstjänsten att kraven på rökdetektorer i alla hotellrum måste efterlevas även där... Isrum, ismöbler, ja ni fattar, stooor brandrisk
/Fredrik
PS Röntgenbilderna! NU!
Ibland kan dock reglerna vara alltför fyrkantiga. Jag har jobbat en del åt ishotellet i Jukkasjärvi och vi fick oss ett gott skratt när de berättade att de för några år sedan blev informerade av räddningstjänsten att kraven på rökdetektorer i alla hotellrum måste efterlevas även där... Isrum, ismöbler, ja ni fattar, stooor brandrisk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Fredrik
PS Röntgenbilderna! NU!
Det finns i princip inget utrymme mellan hytt och motor när hytten är i nedfällt läge.G Gud_ skrev:
Och en hytt väger minst som en stor kombibil,
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det var inte jag själv som höll i kameran och tog bilderna, fullt så tuff är jag inte. 
Min arbetskamrat som följde med mig på sjukhuset frågade om hon fick ta bilder på operationen och det fick hon göra ifall hon bara tog bilder på handen och inte fotograferade sjukhuspersonalen.
Det var en helt absurd situation på akuten. Två läkare som höll handen stilla, en tredje som klippte av spikskallen med en jättestor bultsax, och samtidigt så tog min arbetskamrat bilder på allting. Men jag hade fått bedövning så jag kände ingenting. Och bilderna blev ju så underbart makabra så de blir ett minne för livet, helt klart.
Röntgenbilderna frågade en läkare om jag ville ha med mig hem som minne, och det ville jag ju så klart. Och jag behövde inte betala något för dem.
Min arbetskamrat som följde med mig på sjukhuset frågade om hon fick ta bilder på operationen och det fick hon göra ifall hon bara tog bilder på handen och inte fotograferade sjukhuspersonalen.
Det var en helt absurd situation på akuten. Två läkare som höll handen stilla, en tredje som klippte av spikskallen med en jättestor bultsax, och samtidigt så tog min arbetskamrat bilder på allting. Men jag hade fått bedövning så jag kände ingenting. Och bilderna blev ju så underbart makabra så de blir ett minne för livet, helt klart.
Röntgenbilderna frågade en läkare om jag ville ha med mig hem som minne, och det ville jag ju så klart. Och jag behövde inte betala något för dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det länge sedan jag tippade en lastbilshytt, men är där inte ett stag man ska fälla upp när hytten är tippad för att förhindra en sån här olycka? Hjälper såklart inte om hytten inte är tillräckligt tippad.Peter2400 skrev:
Ja usch.
Det är alltid med en viss skräck som jag öppnar denna tråden ...

Både en och annan gång det varit bilder jag haft svårt för, det gör ont i hela mig.
Nåja, till Donald Duck, hemsk upplevelse. Men det verkar ju ändå ordna sig rätt bra. Och mycket tur i oturen att du missade benen.
Och till heimlaga. Hemskt att höra, och din vän hade tyvärr ingen tur någonstans ...

Det är alltid med en viss skräck som jag öppnar denna tråden ...
Både en och annan gång det varit bilder jag haft svårt för, det gör ont i hela mig.
Nåja, till Donald Duck, hemsk upplevelse. Men det verkar ju ändå ordna sig rätt bra. Och mycket tur i oturen att du missade benen.
Och till heimlaga. Hemskt att höra, och din vän hade tyvärr ingen tur någonstans ...
Redigerat:
Skydda en naken sårbädd är en sak, men nu finns det en genomgående skada i fingrarna. Därför skulle jag råda att istället hålla såret öppet med luftigt bandage, för att smuts skall kunna komma ut och inte bli instängt. Det är därför man inte syr ihop gamla sår tex.Hemmakatten skrev:
Anledningen till att jag föreslog detta är att jag opererade en stortån för ett antal år sedan och nageln togs bort. Jag blev uppmanad att ha en lösnagel som skydd medans nya nageln växte ut.
Men, nu när någon nämnde det så kommer jag ihåg att jag läst om att sjukvårdspersonal avråds från gelnaglar.