personstar

Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg

82k läst  375 svar

1. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Klingskyddet brukar vissa här ta bort och det gäller främst personerna som har blivit skadade.

Matarverk har vi inte och det räcker ju att fräsen nyper tag i det som ska fräsas för att det ska sluta illa.

Skydden och metoderna som finns för att undvika olyckor ska ju självklart användas men olyckorna har hittills handlat om att personalen tappar fokus eller stressar. Nu sist var det en gubbe i sågen som "glömde bort" att sågen var igång vilket slutade i ett kortare lillfinger. Gången innan det så var det en annan gubbe som stod och sågade och började samtidigt prata med någon längre bort och lät blicken vandra bort från sågen. Slutresultat? Halva pekfingret försvann.

Jag nedvärderar absolut INTE klingskydd m.m men jag önskar att folk bara....tänker efter. Sk*tsamma att det tar längre tid om det innebär att lemmar sitter kvar aningen längre.

Och jag önskar att folk sänker klingan i sågen. Den måste inte sticka upp 5 cm från materialet..............

Redigerat 10 jun 2016 09:26
  2. BiFuel
    Medlem Nivå 13
    Inte lika illa som de skräckhistorier jag läst här men kan tipsa om att även en enkel enhandstving kan vara farlig. I alla fall om man glömmer att den sitter ovanför en och man snabbt reser sig upp. Svor en bra stund :)
    _20160917_085921.JPG

EI30-SaC gillar
  3. F
    Medlem Nivå 13
    672F616F-B1AC-4BAF-BB12-6BEF36B5DA21.jpeg
    Här har vi en smart cirkeljigg jag velat bygga ett tag. En ungefär lagom stor bit roterar runt bulten i mitten. Armen pivoterar runt en bult strax utanför bilden till höger. Cirkeldiametern ställs med anhållet.

Det här fungerar klockrent för repeterbara, runda skivor i mdf, men jag skulle nog ändå avråda från den. Om man släpper ämnet en bråkdel av en sekund har man istället konstruerar en såg att skära sig i fingrarna med. En nyfräst mdfkant är rätt vass visar det sig.

4. D
    Medlem · Nivå 7
    Spikpistol på jobbet. Lyckades spika rakt genom vänster lång och ringfinger, och missa skelettet i bägge fingrarna. Läkarna på sjukhuset använde en bultsax för att operera mig. :surprised: Eftersom spiken hade "hullingar" så fick de lov att klippa av spikskallen så att de kunde dra ut den den "snälla" vägen.
    IMG_20180212_152740.jpg IMG_20180212_153155.jpg IMG_20180212_153910.jpg IMG_20180212_153915.jpg

Sylvestris, Pen, J-stedt och 6 till gillar
  5. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Usch, hur gick det till?

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 15
    Frågan är hur de tänkte när de valde en bultsax från ClasOlson:)

7. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Enda som rymdes i landstingets budget...

Hoppas det.gick bra att få ut den och att det läker fint.

8. D
    Medlem · Nivå 7
    Det undrar jag också.

Det jag kan tänka mig är handhavande fel. Man kan använda spikpistolen på två olika sätt, antingen trycka den mot brädan och trycka in avtryckaren, eller så kan man hålla inne avtryckare hela tiden och spika genom att ”slå” pistolen mot brädan vilket är mycket snabbare och smidigare. Jag skulle gissa på att jag fortsatte att hålla inne avtryckaren samtidigt som jag rättade till brädan och då på något sätt gjorde ett luftskott genom vänster näven.

Jag är bara glad att jag inte spikade fast mig i lastpallen dessutom, vilket hade gjort allting ännu mer besvärligt.

9. D
    Medlem · Nivå 7
    Det reagerade jag också på. :D

De hade inte så verktyg att välja på vid akuten. Antingen en liten avbitare för fiskkrokar eller en jättestor bultsax, ingenting mitt emellan.

10. D
    Medlem · Nivå 7
    Själva operationen gick riktigt snabbt och smidigt. Men innan de opererade mig så röntgade de handen. Och det var inte helt enkelt att få till en bra röntgenbild när bägge fingrarna satt ihop med en stor spik.

Såren har läkt fint förutom att nageln på långfingret har två hål i sig nu när den växer ut. Jag funderar på om jag skulle försöka laga den med transparent nagellack.:oops:

dicliff och Peter2400 gillar
  11. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Usch fy, jag hade säkert svimmat. Vad gäller nageln så tror jag det är viktigt att skydda nagelbädden så att du inte får någon infektion. Gå till en nagelsalong och be om att de gör en gel-nagel och lägger ovanpå. Det är samma typ som alla/en del kvinnor går och gör med sina naglar. Vill du inte ha någon färg så går det säkert att få nageln ofärgad.;)

ricebridge gillar
  12. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Ska erkänna att jag inte är påläst om det senaste avseende nagelbädds-vård men vad jag vet finns det inga bevis för att gelnagel skulle skydda från infektion utan snarare göra det svårt att hålla rent.

Tillägg: För lite matnyttig information så kan man läsa WHO:s riktlinjer om nagellack eller andra material på naglar hos vårdpersonal. (Sammanfattningsvis var där mer basilusker hos dem med)

Verkar inte finnas några studier på skydd med gel, däremot en del patient-fall med gel på vanlig nagel, där det blivit infektion mellan gel och nagel. Så reglebunden tvätt+sprit skulle jag föreslå.

Redigerat 9 apr 20:32
  13. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    "Hallå stop vänta lite du där med bultsaxen!.., jag måste fota lite, vi har ett forum vet du där vi lägger ut såna här bilder":)

14. tommib
    Självbyggare · Nivå 17
    Det skulle inte förvåna mig om läkaren ville ha ett par bilder själv. Det där är rätt bra material till en föreläsning eller ett seminarium om fingerskador.

"Beskriv hur du genomför status på patientens hand efter skadan du ser på bilden."

15. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Och försäkringsbolaget..

Enolf gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: