5 131 läst ·
73 svar
5k läst
73 svar
Poolfyllningar fick vattentorn att börja sina
Fast det är rätt klurigt att sätt ihop exakt samma atomer med varandra som de som satt ihop innan vattenmolekylen förstördes, vilket måste till för att man ska kunna prata om samma vattenmolekyl. 😉😂G Ganescha skrev:
Haha, sant! Det är väl det som är tjusningen med kemin – att det på atomnivå sker en total omstrukturering. Men så länge det blir rent vatten i slutändan så är jag nöjd, oavsett vilka atomer som fick äran att para ihop sig med varandra! 😁Alfredo skrev:
1. Jag vet, jag har faktiskt högskolepoäng i poolkemiJ J00 skrev:
2. Jag har på de 8 eller 9 år jag haft pool aldrig haft nåt annat än helt klart vatten när jag öppnat (tömmer till 1/3 varje höst).
3. Det går utmärkt att cirkulera vattnet utan att ha nivå upp till breddavloppet om man har de ambitionerna. Bara att använda dammsugaren och prima med en trädgårdsslang.
Grattis då vet du garanterat mer än jag om poolkemi 👍F fsn skrev:
Allt handlar väl om hur varmt vattnet är och hur länge det har varit det (och eventuella kemikalier i vattnet)...?F fsn skrev:
Min pool är nu uppe i 28 grader utan någon extra värme från värmepump och hade jag startat igång poolen idag så hade det hunnit bildats rätt mycket alger. Har för mig att jag var ca 2 veckor sen förra året från det att tempen översteg 10 grader och det hann bildas störande mycket alger på den tiden. Vattnet var väl ca 20 grader vid öppningen.
Så antar att du har en magisk pool jämfört med min eller så har du inte ett genomskinligt pooltak så ditt poolvatten är inte särskilt varmt trots att du öppnar relativt sent...
Ja jo att cirkulera vattnet för en kort stund ja. Jag pratade om att starta upp poolen för säsongen för att inte låta algtillväxten härja fritt men det tro jag att du förstod.F fsn skrev:
(det är lätt o ha synpunkter)Alfredo skrev:
vattentorn, reglering max 2m tryck förändring 0,2 bar inget någon kan detektera
som ett problem utom förmedlaren av tjänsten som kan ha problem att bibehålla rätt tyck som avtalat vid givet tillfälle
Har inte pool
Oj/AjA ajn82 skrev:
Låter som att ännu en besserwisser från FB hittat hit - men det är helt ok, kul för dig! 💪
Vi andra med oriktiga ovanmarkpooler njuter av den halvmille vi sparade 😘
Ja, det där är svindyrt och normal avsaltning är billigare än det där, men avsaltning i ett monopol är nog dyrare 😆D Dilato skrev:Kommunalt vatten är ju numera ohemult dyrt och ovanpå det kommer det sedan restriktioner på användning!
Skurups kommun tar 57,65 kr för vatten och avlopp, 23,06 bara för vatten.
Det måste gå att få ner priset med omvänd osmosis till ett lägre pris än 23 kr/ kubik inklusive moms även med filterbyten och investeringar inkluderat särskilt i stordrift.
Jag hade 14 grader när jag började fylla upp i år. Det har varit 16 grader nån gång.J J00 skrev:Grattis då vet du garanterat mer än jag om poolkemi 👍
Allt handlar väl om hur varmt vattnet är och hur länge det har varit det (och eventuella kemikalier i vattnet)...?
Min pool är nu uppe i 28 grader utan någon extra värme från värmepump och hade jag startat igång poolen idag så hade det hunnit bildats rätt mycket alger. Har för mig att jag var ca 2 veckor sen förra året från det att tempen översteg 10 grader och det hann bildas störande mycket alger på den tiden. Vattnet var väl ca 20 grader vid öppningen.
Så antar att du har en magisk pool jämfört med min eller så har du inte ett genomskinligt pooltak så ditt poolvatten är inte särskilt varmt trots att du öppnar relativt sent...
Ja jo att cirkulera vattnet för en kort stund ja. Jag pratade om att starta upp poolen för säsongen för att inte låta algtillväxten härja fritt men det tro jag att du förstod.
För att starta upp poolen så brukar de flesta ha fyllt den. Du skrev att för att kunna cirkulera vattnet behöver det vara fyllt till skimmer. Jag ville bara visa på att det behövs inte alls. Och jag tycker att alla latmaskar som bara öppnar poolen och ”oj vad grönt” skulle prova att antingen cirkulera med dammsugarslangen eller ännu hellre (då det är lite säkrare) cirkulera med en dränkbar Biltema pump och 5 meter slang.
Mycket handlar om nerstängning med, att stänga av all värmning och cirkulera vattnet några timmar varje dag tills det håller 10 grader och man inte har sol på. Man kan ju också fundera på en presenning över för att hålla solljus borta om man har transparent tak.
Fast finns det någon anledning att inte fylla poolen till skimmern när det är dags att börja cirkulera vattnet?
Det är ju uppenbarligen bättre för VA nätet, eftersom de då inte inträffar under högförbrukning (när alla vattnar i solen)
Man behöver ju inte starta värmen om man inte tänker bada
Det är ju uppenbarligen bättre för VA nätet, eftersom de då inte inträffar under högförbrukning (när alla vattnar i solen)
Man behöver ju inte starta värmen om man inte tänker bada
För min del finns det stora anledningar. Den totalt övervägande anledningen är att vattnet skulle rinna ut då alla ventiler, cirkulationspumpar, UV, ventilblick till filtret och bypass ligger i en låda i garaget.A ajn82 skrev: