5 156 läst ·
73 svar
5k läst
73 svar
Poolfyllningar fick vattentorn att börja sina
Är man säker på att det är just pooler? Vår förbrukning är ju högre på sommaren mer pga vattning även att vi bara vattnar rabatter och odlingar än det är för pool.
Satte in 2 ibc tankar för att samla regnvatten så vi har slutat synda nu. Även poolen kommer fyllas främst med regnvatten framöver.
Satte in 2 ibc tankar för att samla regnvatten så vi har slutat synda nu. Även poolen kommer fyllas främst med regnvatten framöver.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Vet ej om du noterat detta med vattenbrist i många delar av landet .F fribygg skrev:
I södra Sverige är det mycket bekymmersamt ang just detta .
https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer/
Så att fylla sin pool med vatten från kranen är fullständigt hål i huvudet .
Det bör vara upp till kommunen att rekomendera eller reglera hur det kommunala dricksvattnet används.Tomture61 skrev:
Tycker du tex att Motalaborna som har vatten från Vättern ska låta bli att fylla sina pooler om det inte finns nån rekomendation eller förbud mot detta från vatten leverantören?
Längre ner i Motala ström tar Linköping sitt vatten (ursprung Vättern) och ytterligare längre ner i samma vattendrag tar Norrköping sitt vatten (ursprung Vättern)
Även om Örebroarna lyckas driftsätta sin ledning från Vättern tycker jag att det är vettigt att fylla poolen med dricksvatten så länge vatten leverantören inte manar till återhållsamhet.
Jag skulle tro att även Jönköping tar sitt dricksvatten ur Vättern.
Vättern försörjer hundratusentals människor i södra Sverige med dricksvatten ( en halmiljon?) så länge vattnet räcker till är det klokt att använda det enligt leverantörernas rekomendationer.
Inkomsterna som poolfyllningarna ger är nog väsentliga om man ska ha råd att underhålla de åldrande ledningsnäten.
Redigerat:
Så måste det vara.A ajn82 skrev:
Har man nergrävd isolerad pool med pooltak så är det snarare mars-april som poolen bör startas upp som senast pga vattentemperatur om man bor söder om Dalarna. Då är det ungefär 25-33% vatten som fylls på. Har man inget genomskinligt pooltak så är det väl ungefär en månad senare som poolen bör startas upp.
Oisolerade plaskbaljor väntar nog folk med tills det blir badväder och de töms och fylls väl till 100%..?
Inte ovanligt att det blir bevattningsförbud i maj i vissa södra delar av landet så bättre framförhållning och kontroll av kommuner och värre påföljder för de som inte följer påbuden kanske kan lösa problemen.
Detta är väl något som man hör om varje år på Gotland och i Skåne. Främst kopplat till vattenbrist och att vattenverken får läcksöka.Alfredo skrev:
Här är några källor. Observera att jag med samhällspåverkan inte pratar om hela Sverige utan om enskilda samhällen. Det är som bekant stor vattenbrist på flera håll i landet.
https://www.helagotland.se/nyheter/...fylla-swimmingpoolen-kan-dock-andras/lzzxkxql
https://www.vasyd.se/nyheter/pool-och-bevattning
Är väl betydligt enklare att informera där det berörs. Typ som eldningsförbud. Här går det ju förutse så att exempelvis förbjuda poolfyllning över 5m2 i juni för gotland är kanske relevant, men knappast i östergötland.F Frsto skrev:
Sen vattnas det nog betydligt mer än fylls i pooler, bara enklare att peka på Svensson fula badbalja än Maj och Åkes färskpotatis.
Värt att notera är att tex i Stockholmsområdet är det i många fall inte brist på vatten då det tas från Mälaren. Det är problem med kapaciteten att rena vattnet till dricksvatten.
Gotland och skärgårdskommuner har problem med att vid lågt grundvatten så får man saltvatteninträngning och brunnarna förstörs.
Så hejdlöst vattnande (som grannaset) och fyllande av tex pooler bör göras med viss eftertanke och regleras av VA-verket i resp kommun.
Ett sätt för att lösa det skulle kunna vara att man tillhandahåller en enkel tjänst för att få vatten via tankbil, som fylls utanför peak hours och som har ett sånt pris att det är värt det.
Dessutom hävdar jag med emfas att varje hushåll ska betala sin vattenförbrukning själv. Inte för att jag har det idag och inte för att jag gillar det men det är enda sättet att få bukt med egoistiska lågpannade puckon (grannaset)
Gotland och skärgårdskommuner har problem med att vid lågt grundvatten så får man saltvatteninträngning och brunnarna förstörs.
Så hejdlöst vattnande (som grannaset) och fyllande av tex pooler bör göras med viss eftertanke och regleras av VA-verket i resp kommun.
Ett sätt för att lösa det skulle kunna vara att man tillhandahåller en enkel tjänst för att få vatten via tankbil, som fylls utanför peak hours och som har ett sånt pris att det är värt det.
Dessutom hävdar jag med emfas att varje hushåll ska betala sin vattenförbrukning själv. Inte för att jag har det idag och inte för att jag gillar det men det är enda sättet att få bukt med egoistiska lågpannade puckon (grannaset)
Ja låter som en utmärkt ide att köra runt med vatten i tankbil när vi alla har ett rör som levererar det direkt till huset, lågpanna var ordet.S Saelen skrev:Värt att notera är att tex i Stockholmsområdet är det i många fall inte brist på vatten då det tas från Mälaren. Det är problem med kapaciteten att rena vattnet till dricksvatten.
Oj, verkar som att alla meningarna i inlägget inte lästes igenom.M MsTake skrev:
Om man kan tillhandahålla vatten för att fylla pooler på ett enkelt sätt till ett bra pris, så minskar man risken för de störningar som många upplever.