5 156 läst ·
73 svar
5k läst
73 svar
Poolfyllningar fick vattentorn att börja sina
Låter ju självklart men många samfälligheter och föreningar tror jag inte har vattenmätare för respektive hushåll...Hep skrev:
Såg nån tokholmare på tv som bodde i lägenhet och skrävlade över att han badade i badkar varje dag i flera timmar... där kan vi snacka om ett konsumtions-as som parasiterar på andra. Hoppas han flyttar till en villa och går i personlig konkurs samt får kronisk hudbesvär 😀
Det är nog inte långt in i framtiden som allt vatten och all energiförbrukning kommer mätas för alla hushåll.
På tal om poolvatten så är en idé statlig subvention för havsvattenpooler och med det så tillkommer ett obligatoriskt abonnemang för påfyllning av havsvatten baserat på storlek (ungefär som kommunalt VA) 🤓
Pool är bara en liten del i ekvationen.J J00 skrev:Låter ju självklart men många samfälligheter och föreningar tror jag inte har vattenmätare för respektive hushåll...
Såg nån tokholmare på tv som bodde i lägenhet och skrävlade över att han badade i badkar varje dag i flera timmar... där kan vi snacka om ett konsumtions-as som parasiterar på andra. Hoppas han flyttar till en villa och går i personlig konkurs samt får kronisk hudbesvär 😀
Det är nog inte långt in i framtiden som allt vatten och all energiförbrukning kommer mätas för alla hushåll.
På tal om poolvatten så är en idé statlig subvention för havsvattenpooler och med det så tillkommer ett obligatoriskt abonnemang för påfyllning av havsvatten baserat på storlek (ungefär som kommunalt VA) 🤓
Är väl bättre att fixa anläggning för att göra havsvatten till dricksvatten som man kan köra som backup vid vattenbrist.
Nu handlade artikeln om poolvatten och inte om att tex jordbruket behöver enorma mängder vatten.M MsTake skrev:
Men ja några avsaltningsanläggningar kanske inte vore så dumt eller varför inte en pipeline från Karesuando till Skåne..? Nån får räkna på det 😉
Tycke vi hade avhandlat rätt mycket mer i tråden än den specifka artikeln men okej.J J00 skrev:
Artikeln pratar om vattentrycket i Skåre (Karlstad) och inte Skåne. Du tänker att köra dit havsvatten är en bra lösningen för att vattentrycket under några timmar blev lågt?
Nu var det du som påpekade mitt inlägg först 😉M MsTake skrev:
Subventionerade havsvattenpooler var halvt på skoj och var mer riktat mot Skåne och ev Gotland, Öland och Halland och möjligtvis Göteborgsregionen och Stockholm.
Fast det kanske skulle lösa problemet, många som har pool skulle nog sluta med det ifall det blev en tydlig signal till grannarna att man var någon sorts bidragstagare som får statliga subventioner för att kunna ha sin pool fylldJ J00 skrev:
Nja nu kom jag att tänka på ”klimatbonusen” (= statlig subvention för elbilar) back in the days när den startade då var nog alla rätt nöjda som hoppade på det tåget, särskilt för egenföretagare och privatleasare… 😉L lbgu skrev:
När befintliga vattnet är >10 grader i poolen så bör poolen startas igång pga algtillväxt och för att göra det så måste vattnet nå upp till bräddavloppet. Eller låter du det vara och sen bara öser i med klor och alghämmande medel..?F fsn skrev:
Avsaltning är möjligt men dyrt och energikrävande. Bra för en segelbåt eller ö mitt i atlanten men för oss finns billigare alternativ, även om gotland kanske borde planera med tanke på klimatförändringar och konsumtion av vatten. De kan ju köras när det blåser.D Dilato skrev:
Fylla pool kan man ju göra direkt med sjövatten, så man kan ju ta det direkt från mälaren utan att belasta reningsverket. För egen del har vi istället kopplat på ibc-tankar för att ta tillvara på regnvatten till nästa år.
Jag har två år i rad missat att starta poolen i tid så det har hunnit bli ordentligt grönt. Men jag häller inte i något alls, utan väntar bara ett par dagar extra innan det blir klart och fint. Man behöver inte vara miljöskurk om man inte vill, men det vet väl du redan som har så mycket åsikter?J J00 skrev:
Kommunalt vatten är ju numera ohemult dyrt och ovanpå det kommer det sedan restriktioner på användning!G g.kraft skrev:
Skurups kommun tar 57,65 kr för vatten och avlopp, 23,06 bara för vatten.
Det måste gå att få ner priset med omvänd osmosis till ett lägre pris än 23 kr/ kubik inklusive moms även med filterbyten och investeringar inkluderat särskilt i stordrift.
Jaha där ser man…Hep skrev:
Ja jag har många åsikter till skillnad från andra som mer kommer med one-liners och försöker vara rolig på någon annans bekostnad.Hep skrev:
Antar att båda typerna platsar i ett diskussionsforum… 🥹
Allt vatten vi använder på vår planet är samma vatten som hela tiden cirkulerar i vattnets kretslopp. Vi använder samma vatten som Gustaf Vasa och Napoleon, är det inte fantastiskt?