41 111 läst ·
210 svar
41k läst
210 svar
Poll: Hur mycket el kopplar du själv trots att du inte har formell behörighet?
Ja, själva handlingen är olaglig, dock verkar det inte finnas några exempel på att någon blivit dömd.rascalsrule skrev:
Det behöver dock nödvändigtvis inte betyda att du blir utan (eller får minskat) försäkringsskydd, den elexpert på mitt försäkringsbolag som jag talat med berättade att de endast kan ge sänkt ersättning om de kan bevisa att installationen var orsaken till branden och att den inte var fackmannamässigt utförd, detta gäller oavsett om den som utfört det hela är behörig eller inte. Försäkringsbolaget kan inte kräva att du ska kunna uppvisa papper på vem som utfört installationen.
Du menar alltså att en bakfull elektriker kan orsaka att jag inte får full ersättning om huset brinner ner? Det känns ju inte rättvist.Gabbe1 skrev:Ja, själva handlingen är olaglig, dock verkar det inte finnas några exempel på att någon blivit dömd.
Det behöver dock nödvändigtvis inte betyda att du blir utan (eller får minskat) försäkringsskydd, den elexpert på mitt försäkringsbolag som jag talat med berättade att de endast kan ge sänkt ersättning om de kan bevisa att installationen var orsaken till branden och att den inte var fackmannamässigt utförd, detta gäller oavsett om den som utfört det hela är behörig eller inte. Försäkringsbolaget kan inte kräva att du ska kunna uppvisa papper på vem som utfört installationen.
Ja.ion skrev:
Men om h*n utför jobbet mot faktura så kan du troligtvis låta elfirmans ansvarsförsäkring betala den delen som ditt försäkringsbolag vägrar betala ut.
Gör det allra mesta själv, dock helst inte fasta installationer. Är också alltid noga med att dra åt nollskruven ordentligt, en elektriker talade om för mig att det är det allra viktigaste. Allt allt är ordentligt åtdraget så det inte är glappkontakt.
Satte upp en ny elcentral, men hade en kompis som är elektriker att titta på det, samt koppla in det i det gamla huvudskåpet i källaren, och jag fick beröm för en bra installation, däremot fnyste han åt centralen i källaren (utfört av en behörig för kanske 10 år sen), va inte allt snyggt. Hydroforens kabeldragning är inte heller klockren ur säkerhetssynpunkt, men behörig elektriker var det så...
Grejen är att vara överdrivet noggrann, får man inte är det än viktigare att göra det ordentligt så det inte händer något ju.
Har dock ingen direkt avancerad eldragning hemma, keep it simple liksom.
Ska snart på att byta ut all husets originalel... Känns bättre med egendragna nya kablar och skyddsjord med jordfelsbrytare än tjärpapperslindade gamla mossiga med med brandfarlig kruttorr isolering och ingen varesig skyddsjordning eller jordefelsbrytare utan bara en st 6A-smältsäkring. Så känner jag i alla fall, godkänt eller inte.
Gör kanske en elbesiktning när allt är klart
Satte upp en ny elcentral, men hade en kompis som är elektriker att titta på det, samt koppla in det i det gamla huvudskåpet i källaren, och jag fick beröm för en bra installation, däremot fnyste han åt centralen i källaren (utfört av en behörig för kanske 10 år sen), va inte allt snyggt. Hydroforens kabeldragning är inte heller klockren ur säkerhetssynpunkt, men behörig elektriker var det så...
Grejen är att vara överdrivet noggrann, får man inte är det än viktigare att göra det ordentligt så det inte händer något ju.
Har dock ingen direkt avancerad eldragning hemma, keep it simple liksom.
Ska snart på att byta ut all husets originalel... Känns bättre med egendragna nya kablar och skyddsjord med jordfelsbrytare än tjärpapperslindade gamla mossiga med med brandfarlig kruttorr isolering och ingen varesig skyddsjordning eller jordefelsbrytare utan bara en st 6A-smältsäkring. Så känner jag i alla fall, godkänt eller inte.
Gör kanske en elbesiktning när allt är klart
Känner man tvivel inför att göra en installation så saknar man troligen kunskapen och bör avstå. Men har man intresse , flerårig utbildning och rätt verktyg så tycker jag det är tokigt att man inte får göra jobbet.
Jag känner mig väldigt tillfreds med att veta exakt hur elen i mitt hus är dragen.
Jag känner mig väldigt tillfreds med att veta exakt hur elen i mitt hus är dragen.
Lite bissart?? Hur tänker du nu? Om du nu vill syssla med el så finns det ju ett sätt precis som din jämförelse att ta bilkörkort.... Utbilda dig till elektriker.
Om man nu kunde ta en intensivkurs på en vecka för att bli elektriker så kanske vi kan hoppa dom tre åren på gymnasiet och fyra åren av lärling, förstaårsmontör osv...
Grymt bra ide... Att ingen har tänkt på de
Om man nu kunde ta en intensivkurs på en vecka för att bli elektriker så kanske vi kan hoppa dom tre åren på gymnasiet och fyra åren av lärling, förstaårsmontör osv...
Grymt bra ide... Att ingen har tänkt på de
Är man inte helt 100 på vad man gör så ska man naturligtvis inte chansa. Samtidigt så blir jag ändå lite förvånad hur det kan bli fel när vi har 3 kablar att hålla reda på. När vi kommer in på trefas och PEN-ledare och sånt så komplicerar det naturligtvis det hela, men där tror jag dom allra flesta låter en elektriker göra jobbet. Men klamma kabel, sätta upp några armaturer och uttag är ju ingen kärnfysik direkt.
Samtidigt kan jag inte förundras lite varför just elen är så tabubelagd att greja med själv. Självklart är det farliga grejor som kan drabba tredje man. Men å andra sidan så får man veva runt med en 50-tons grävmaskin på sin fastighet utan förarbevis. Man får bygga skorstenar själv. Man får göra vvs-jobb själv osv. osv. När det gäller skorstenar, pannor och kaminer så räcker det ofta med en bygganmälan och en besiktning av en sotare. Varför kan man inte få till stånd nått liknande för elen? Man kopplar allt själv men anslutningen till huvudcentralen, dvs. själva inkopplingen till nätet måste göras av en behörig samt att han besiktigar anläggningen?
Samtidigt kan jag inte förundras lite varför just elen är så tabubelagd att greja med själv. Självklart är det farliga grejor som kan drabba tredje man. Men å andra sidan så får man veva runt med en 50-tons grävmaskin på sin fastighet utan förarbevis. Man får bygga skorstenar själv. Man får göra vvs-jobb själv osv. osv. När det gäller skorstenar, pannor och kaminer så räcker det ofta med en bygganmälan och en besiktning av en sotare. Varför kan man inte få till stånd nått liknande för elen? Man kopplar allt själv men anslutningen till huvudcentralen, dvs. själva inkopplingen till nätet måste göras av en behörig samt att han besiktigar anläggningen?
Nu är det så med installation av EL. Elsäkerhetsverket har en "bibel" med förreskrifter som vi i Sverige muster följa.I utlandet är det likaså. Rörläggare har något liknad, typ behörighet. Jag har elbehörighet och man säger så här: Personer med goda kännedom om el kan byte V-uttag/ökar ut, med 2 tråda. Förekommer jordkabel - då är det stopp. Gemene man kan fixa sladduttag och brytare.
pegee + anders07 ni har säkert fixat en del, eller hur?
pegee + anders07 ni har säkert fixat en del, eller hur?
Men hur är det egentligen med behörighet? Har dom kommit med nya regler ännu? Innan hette det väl att man som elmontör kunde arbeta på en elfirma "under överinseende av en behörig elinstallatör"? Dvs. har du en anställning på en elfirma så kan du koppla och dra kabel utan behörighet.
Har du en anställning på ett installationsförretag så stå någon för behörighet, det behöver ej vara chefen. Gör installatören privat jobb, skal han kommer överrens med behörighets/ansvar personen att det är O.K.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, bara du inte gör om deterkka skrev:
Men jag blir lite nyfiken.
Om jag t.ex. sätter ett vägguttag bredvid ett befintligt,
och kopplar det nya till det befintliga uttagets fas, nolla och jord:
Hur skall jag uttrycka mig för att inte få narrstämpel?