Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

• Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

8 Röster 2,2%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

12 Röster 3,3%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

43 Röster 11,9%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

99 Röster 27,5%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

83 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

28 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

87 Röster 24,2%
  • Antal röster
    360
Så om kunskapen bara sträcker sig till 2trådig installation så kan man kalla sig kompetent hempulare?? Känns väldigt främmande... Nog tror jag en kompetent hempulare lägger och håller ribban högre än så.

Tror detta har diskuterats tillräckligt för att fylla en bok :p

En lättlärd chimpans kan koppla, mina barn, mormor, elingenjörer, mitt ex! mm mm.

DET ÄR INTE SPECIELLT SVÅRT ATT KOPPLA !

Det som är svårt är att få detta lagligt om man inte är installatör.
Det krävs kontroller/mätningar och regler som installatörer är skyldiga att följa, och det krävs en installationstester som inte många privatpersoner har eller kan hantera. Hur vågar man koppla in en grupp i en central och sedan resonera "hoppas säkringen eller jordfelsbrytaren löser vid ett fel"

Jag jobbar med besiktning och är installatör. Ser flera livsfarliga installationer i månaden som är utfört av så kallade hempulare. Dessa trodde med att dom kan själva och var säkert stolta att t.ex tvättmaskinen snurrade men att samma maskin var spänningsförande i höljet var tydligen inte noga att kontrollera . Har sett feldimensionerade anläggningar som börjat brinna, 12 spänningsförande armaturer, 4 spänningsförande element, 14 värmegolv som saknade skyddsjord osv.

Detta var utfört av personer som också trodde att dom gjort rätt.

Angående att ta dit en besiktningsman så innebär detta inte att anläggningen är godkänd även om den är fackmannamässig utförd. Det är fortfarande den som utfört installationen som är ansvarig.

Jag skriver inte detta för att jag är rädd att bli av med jobb utan för allt jag sett med åren.
Jag vet att det kopplas friskt i hemmen och det kommer inte att upphöra.
För min del får ni göra vad ni vill bara det ALDRIG kan drabba någon annan, och det blir lite svårt.

PS. sista besiktningen i ett hus kostade 400 000 kr att åtgärda DS.

Tack för ordet och var rädda om er.

• Gilla
AnneZY och 4 till
  • Laddar…
Frågar om jag är det minsta tveksam. Är teleingenjör.

klartmankan skrev:
Angående att ta dit en besiktningsman så innebär detta inte att anläggningen är godkänd även om den är fackmannamässig utförd. Det är fortfarande den som utfört installationen som är ansvarig.
Det är väl klart att anläggningen är "godkänd" om en sakkunnig besiktar utan att finna några fel.
Det var fortfarande ett lagbrott av den obehöriga som utförde jobbet, men anläggningen i sig själv är inte olaglig.
Sen att den sakkunniga som besiktar normalt sett inte tar ett ansvar (om h*n inte är en behörig som låter obehöriga utföra jobb, tex i samma elfirma) för anläggningen är ju en helt annan sak.
Som fastighetsägare är du ansvarig för din elanläggning, oavsett vem som utfört den och oavsett vem som besiktat den. Men du har en stor fördel mot försäkringsbolaget om du, vid en ev. skada, kan visa papper på att du vart så ansvarstagande att du låtit en sakkunnig besikta anläggningen. Jag skulle tror att den fastighetsägare som låtit besikta sin elanläggning, i försäkringsbolagets eller lagens ögon, har visat på ett långt större ansvarstagande än de flesta andra.

• Gilla
dettek och 1 till
  • Laddar…
Bjober det ligger högt, du verkar "duktigt" men massor av fel har kopplats, jag säger bara barn - våtutrymme, källare, ute, med mera. Fundera på detta! Slut för mig.

Ni får ha överseende med att jag inte varit med i tidigare diskussioner och säkert hört alla mina åsikter i någon form förut...

Jag förstår precis vad "klartmankan" menar med att hemmapul kan vara livsfarligt och att det finns många som kopplar över sin förmåga där hemma. Men om problemet verkligen är att man ska komma till rätta med farliga kopplingar, vore det inte bättre att ge en rimlig möjlighet för privatpersoner att utbilda sig och därmed ha rätt att utföra VISSA nyinstallationer hemma istället för att säga blankt nej? Jag tar återigen jämförelsen med körkort för bil: jag har vanligt B-körkort för bil och är nöjd med de begränsningar som det innebär. Jag får köra en viss storlek på bil och tycker inte det är det minsta konstigt att jag inte har rätt att köra lastbil eller yrkestrafik. Om den enda möjligheten för oss privatpersoner att transportera oss vore att antingen åka taxi eller skaffa taxikörkort och ha tre-fyra års praktik med en annan taxiförare bredvid så tror jag att antalet olovliga körningar skulle öka dramatiskt...

Problemet är också att ALLA kan göra fel, även behöriga installatörer. Och då handlar det säkerligen inte om okunskap utan om stress eller nonchalans - två faktorer som när det rör mitt eget hem aldrig skulle få påverka säkerheten. De två gånger det hänt otäcka saker hemma med elen har det varit gjort av behöriga elektriker. Den ena gången lyckades elektrikern klämma en kabel så illa i vår handdukstork att kretskortet brann upp (ingen större risk för personskada, men ändå).

Den andra gången var betydligt värre och gjorde mig så arg och rädd att jag därefter ifrågasätter varför jag överhuvudtaget ska låta yrkes-elektriker få göra saker med min el i huset. Pga ett elfel i servisen drog min leverantör en temporär kabel in i huset, utan bekymmer. När sedan servisen blev fixad skulle den permanenta kabeln kopplas in igen, tyvärr gjordes det när jag inte var hemma. Blåögd som jag var hade jag inte en tanke på att JAG skulle kolla så att jobbet blev ordentligt gjort. En morgon ett par dagar senare kommer jag ut i hallen med familjen då alla är på väg till jobb/skola. Som tur är är detta en morgon då vi för en gångs skull inte har superbråttom. Jag hör ett svagt brummande ljud som jag till slut lokaliserar från vårt mätarskåp som sitter inomhus (gammalt hus). Jag känner då också att det luktar konstigt och öppnar. Där hoppar det gnistor friskt och har redan börjat glöda på botten av skåpet. Botten som är av trä, sitter på en trävägg, i ett gammalt trähus. Sedan följde långa samtal med leverantören där de först inte ville komma ut alls, felet var ju "inne i huset" och inte deras problem. Till slut kom dock en ny installatör ut och konstaterade det man kunde lista ut med armbågen - nollan var inte åtdragen.

Jag kommer säkerligen anlita elektriker igen hemma om jag ska göra nyinstallationer, men lita på att jag kommer att hänga som en hök över axeln och se vad vederbörande pysslar med.

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
klartmankan skrev:
Det som är svårt är att få detta lagligt om man inte är installatör.
Nej, jag hävdar att det inte är svårt att få en installation laglig, är den rätt utförd så är den laglig.
Däremot kan det givetvis vara svårare för någon utan kunskap och utrustning att uppfylla kraven på kontroller innan installationen tas i bruk, men det betyder inte att installationen nödvändigtvis är felaktig, bara det att det är svårt att veta/kontrollera helt säkert.
Det verkar vara en vanlig missuppfattning att en installation av en obehörig per automatik skulle bli olaglig. Så är det inte.
Handlingen som begås vid själva installationen är däremot olaglig.

Redigerat:
Gick själv el tele på 90-talet och valde till det som kallades begränsad behörighet, sen pluggade jag vidare till elektroingenjör och har jobbat ett par år med automation. Så visst har man en del teoretiska kunskaper hur det är tänkt att fungera, men ingen behörighet...

Så att lägga till något uttag och lite extra belysning känns inte främmande,
dock har man begränsat med tid så jag brukar ringa en elfirma i alla fall.

Men i slutet av dagen så handlar elinstallationer rätt mycket om att det ska vara ordning och reda.
Man ska använda bra utrustning, göra ett snyggt och korrekt arbete och avsluta med att mäta så att allt blev rätt.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
E
KnockOnWood skrev:
OK, bara du inte gör om det ;)

Men jag blir lite nyfiken.
Om jag t.ex. sätter ett vägguttag bredvid ett befintligt,
och kopplar det nya till det befintliga uttagets fas, nolla och jord:
Hur skall jag uttrycka mig för att inte få narrstämpel?
Jag lovar inget ;)

Tja, vad sägs om att du installerar ett uttag, eller lägger till ett uttag? Underförstått betyder det väl att man kopplar in sig oxå

Gabbe1 skrev:
Det är väl klart att anläggningen är "godkänd" om en sakkunnig besiktar utan att finna några fel.
Det var fortfarande ett lagbrott av den obehöriga som utförde jobbet, men anläggningen i sig själv är inte olaglig.
Sen att den sakkunniga som besiktar normalt sett inte tar ett ansvar (om h*n inte är en behörig som låter obehöriga utföra jobb, tex i samma elfirma) för anläggningen är ju en helt annan sak.
Som fastighetsägare är du ansvarig för din elanläggning, oavsett vem som utfört den och oavsett vem som besiktat den. Men du har en stor fördel mot försäkringsbolaget om du, vid en ev. skada, kan visa papper på att du vart så ansvarstagande att du låtit en sakkunnig besikta anläggningen. Jag skulle tror att den fastighetsägare som låtit besikta sin elanläggning, i försäkringsbolagets eller lagens ögon, har visat på ett långt större ansvarstagande än de flesta andra.
Håller med dig, men så du tyckte jag skulle skriva så här:
Om privatpersoner utför en installation och sedan beställer en besiktning är anläggningen godkänd och laglig.
Tycker detta är väldigt missvisande till privatpersoner bara.

Tillrättaläggande om mitt inlägg. Jag VET att jobbet måste utföras av en elektriker, men jag undrar varför man inte kunde ha det som med eldstäder. Att man gör jobbet själv och innan anläggningens ibruktagande så måste den godkännas av en behörig. Jag menar, en felaktigt installerad kamin och huset kan brinna ner med människoförluster, det är ju minst lika allvarligt som att nån får en stöt av en felkoppling.

erkka skrev:
Jag lovar inget ;)

Tja, vad sägs om att du installerar ett uttag, eller lägger till ett uttag? Underförstått betyder det väl att man kopplar in sig oxå
Luddigt och intetsägande! Lägger till :confused:

Då tycker jag att parallellkoppla är en bättre beskrivning.

Dessutom får man briljera med att man kan stava till detta enda (?) ord som har fyra L. Eller rättare sagt fem.
Det är ju nästan som mississippi :)

Tompamannen skrev:
Tillrättaläggande om mitt inlägg. Jag VET att jobbet måste utföras av en elektriker, men jag undrar varför man inte kunde ha det som med eldstäder. Att man gör jobbet själv och innan anläggningens ibruktagande så måste den godkännas av en behörig. Jag menar, en felaktigt installerad kamin och huset kan brinna ner med människoförluster, det är ju minst lika allvarligt som att nån får en stöt av en felkoppling.
Det skulle absolut gå att ordna. Det finns lite saker att reda ut som hur man inspekterar det som är dolt, men allt går att lösa. Det som krävs är en vilja från myndigheter och branschorganisationer, och den är nog inte lätt att väcka tyvärr :( http://www.byggahus.se/forum/el/225806-eio-lagger-sig-i-innehallet-i-byggahus.html

De flesta svaren i tråden tycker jag visar på ett gott omdöme om man man klarar av att göra och när man behöver ta hjälp. Så med några kvällskurser, och efter lite förhållningsorder, tror jag det skulle vara möjligt att lätta på behörighetskravet för stora delar av installationsarbetena, t.ex att installera grupper. Sedan får folk vara beredd på att inspektören gör tummen ned...

Inkoppling av central etc kan vara svår/olämplig att släppa på, utan det kanske man kan låta vara en del av kontrollen. De som valt svarsalternativet att detta är en baggis verkar inte har skrivit i denna tråd ;)

En teoritung del är t.ex dimensionering av en anläggning, så det bör man nog anlita någon för, som ger de förutsättningar som gäller för varje anläggning.

Som vanligt när något är på tal så är det problemen som visas upp, så även med hempulare och deras alster. Förhoppningsvis är det en minoritet, och att de mesta som är hempulat ser bra ut. Men en liten brasklapp vill jag alltid ha med. T.ex att montera ett nytt uttag är inga "problem" i 99 fall av 100. Formellt är det en stor mängd punkter som ska beaktas, men som i praktiken väldigt sällan har någon bäring, men ändå: http://www.byggahus.se/forum/el/208257-hjalp-med-att-fa-ut-el.html#post1678462
Nu kanske 99 % är en tillräcklig säkerhet?

Bo.Siltberg skrev:
Inkoppling av central etc kan vara svår/olämplig att släppa på, utan det kanske man kan låta vara en del av kontrollen. De som valt svarsalternativet att detta är en baggis verkar inte har skrivit i denna tråd ;)

En teoritung del är t.ex dimensionering av en anläggning, så det bör man nog anlita någon för, som ger de förutsättningar som gäller för varje anläggning.
Jo, fast även en centralkoppling är delad i två delar. Dels skall man kunna utföra kopplingarna som sådana på ett säkert och bra sätt och det är ju inte väsensskilt från att göra en annan koppling på en gruppledning. (Jo visst, ett nollsläpp i en central får mycket större konsekvenser, men själva arbetsmomentet är ändå inte i en helt annan klass).

Så har vi då teori och dimensionering. Här är vi ju många exv. civilingenjörer som det ställts *högre* (eller tom mycket högre) krav på kunskaper och förmågor under vår utbildning än den som ställs på en behörig elektriker, så paradoxalt nog så är det ju ett lägre/enklare krav. Vi har ju t ex genom att slå våra kloka huvuden ihop här på forumet *skrivit* programvara som kan mäta sig med den som är kommersiellt tillgänglig. Alltså TL;DR, om du vill säga att en yrkesman är bättre på att spika kabel än jag är, så tänker jag inte säga emot, men om du vill hävda att hen är bättre på att läsa en bok och räkna på några formler så sätter jag mig på tvären. (Jag hävdar med bestämdhet att om det är något vi *säkert* vet att civilingenjörer blir bra på så är det just att läsa en bok och skriva en tenta. ;) Mycket annat i utbildningen kan man diskutera, men inte det... :))

Dessutom är ju just dimensionering något som går alldeles utmärkt att dokumentera och kontrollera bara genom att granska dessa dokument. I det fallet finns det ju inga dolda problem med taskig rördragning bakom en vägg som redan är färdigbyggd. (Sedan måste man naturligtvis också kontrollera att kartan stämmer överens med verkligheten, men det påverkar ju inte i sig vem som måste rita kartan).

Så summa summarum så finns det ganska många för vilka teorin är relativt enkel, men man har inte övat det praktiska handlaget. Och får man bara gjort det några timmar så finns det inte mycket mer att lära sig om det om vi inte skall ta med rent hantverksmässiga aspekter som snabbhet och hur vackert det blir. Men eftersom vi diskuterar elsäkerhet, så lägger vi inte några sådana aspekter på det. Om man kan leva med en krokigt spikad säker kabel så borde det vara OK ur lagstiftarens synvinkel.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
(Jag hävdar med bestämdhet att om det är något vi *säkert* vet att civilingenjörer blir bra på så är det just att läsa en bok och skriva en tenta. ;) Mycket annat i utbildningen kan man diskutera, men inte det... :))
Amen! De är också utomordentligt bra på att efter tentan festa så pass grundligt att de på samma tenta en vecka senare skulle prestera ungefär halva antalet rätt... ;):p SISU, snabbt in, snabbt ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.