41 111 läst ·
210 svar
41k läst
210 svar
Poll: Hur mycket el kopplar du själv trots att du inte har formell behörighet?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Beror väl på om det existerar några ritningar.
Det finns nybyggda hus där varken anbudsförfaranden eller ritningar (förutom fasadritningar som krävs i bygglovet) är upprättade. Ett exempel är mitt hus byggt 2013, helt i egen regi.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det stämmer inte riktigt med ditt inlägg #1 där du säger att du hoppas få lite större självförtroende att göra mer själv om resultatet blir att gemene man kopplar lite här och där vilket jag tycker är allvarligt.Paxman skrev:
Jo det finns en antydan att försäkringsfrågan är viktigare än skadefrågan.Paxman skrev:Jag antyder inte alls att skada är OK och att utebliven ersättning inte är det. Det jag tydligt skriver är att om skada sker, dvs brand, på grund av något som inte beror på en egen koppling så kan försäkringsbolaget ändå använda en egen koppling som anledning till att inte ersätta. Ex: Jag sätter upp ett eluttag på ett helt säkert sätt men där något indikerar att det inte är ett proffs som gjort det, kanske klammeravstånd vad vet jag. Sen börjar det brinna i en armatur i samma rum som jag inte satt upp...när utredningen sedan visar att här har någon satt upp ett eluttag på ett sätt som bryter mot branschreglerna: sorry, ingen ersättning!
Jag menar att alla ska sätta upp uttaget enligt gällande regler och praxis. Då uppstår aldrig denna situation. Klammeravstånd bryr sig ingen utredare om, men däremot om det är direkt felaktigt utfört.
Är man orolig för att jobbet kan leda till en skada så låter man helt enkelt bli!
Så jag tycker fortfarande att frågeställningen i tråden är otydlig. De som svarat att de hempulat, har de försökt göra jobbet enligt regler och praxis eller är det jobb som riskerar att bli ett skadeärende? Det går inte att veta. Det går inte att dra några slutsatser av undersökningen.
I sommarstugan jag renoverar, samt i den nya friggeboden på samma tomt har jag dragit all el själv - utanpåliggande, har satt upp och kopplat in elmätare och satt upp uttag och strömställare. Dock hade jag hjälp av en behörig kompis som först kollade över centralen och stickkollade uttag och strömställare, sedan kopplade in trådarna i skåpet på elstolpen utanför samt testade vartenda uttag med en sån där manick som kollar jordfelsbrytare och sånt.
Lite tveksamt är kanske att jag lagt in ett 230VAC värmegolv i friggeboden utan att kompisen kollat det....
Själv har jag ingen behörighet. Gick dock 2-årig el å vele tidigt nittital och jobbar med svagström i form av brandlarmssystem (24VDC, förutom inkommande 230VAC) idag. Jag vet skillnaden mellan färgerna på trådarna, tycker själv att kabeldragningen blir snygg, ser till att fördela stora fasta belastningar mellan olika faser och ser till att skala kablar rätt för att inte få en massa blank kabel i dosor och annat. Sen vet jag inte om allt blir 100-procentigt men tror att jag får ett fullt acceptabelt nät. Skulle vara kul att ta dit en besiktningsman som inte vet att jag gjort det själv bara för att kolla vad den tycker.
Lite tveksamt är kanske att jag lagt in ett 230VAC värmegolv i friggeboden utan att kompisen kollat det....
Själv har jag ingen behörighet. Gick dock 2-årig el å vele tidigt nittital och jobbar med svagström i form av brandlarmssystem (24VDC, förutom inkommande 230VAC) idag. Jag vet skillnaden mellan färgerna på trådarna, tycker själv att kabeldragningen blir snygg, ser till att fördela stora fasta belastningar mellan olika faser och ser till att skala kablar rätt för att inte få en massa blank kabel i dosor och annat. Sen vet jag inte om allt blir 100-procentigt men tror att jag får ett fullt acceptabelt nät. Skulle vara kul att ta dit en besiktningsman som inte vet att jag gjort det själv bara för att kolla vad den tycker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Lite bisarrt är det trots allt att det inte finns något rimligt sätt för oss som vill att få ett "körkort" för att lagligt koppla el hemma utan att byta yrkesbana. Jämför med bilkörning, där jag som privatperson kan skaffa körkort efter utbildning och erlagt prov och ge mig ut på vägarna bakom ratten på ett potentiellt dödligt vapen 
När jag jämför statistiken över el-olyckor i hemmet, som orsakats av amatörmässiga installationer, med hur många husägare som kopplar själva (MÅNGA), så blir min slutsats att det inte alls är så farligt som fackmännens påtryckarorganisationer påstår.
Det är dags att inse att dom som sätter upp reglerna är ett EGENINTRESSE!
Dom vill helt enkelt att man skall tvingas betala dom för saker man lika gärna kan göra själv.
Fast installerad takarmatur i vardagsrummet: man måste såklart betala en elektriker för att skruva två trådar i en sockerbit, eller hur? INTE!
Mvh, Adam
Det är dags att inse att dom som sätter upp reglerna är ett EGENINTRESSE!
Dom vill helt enkelt att man skall tvingas betala dom för saker man lika gärna kan göra själv.
Fast installerad takarmatur i vardagsrummet: man måste såklart betala en elektriker för att skruva två trådar i en sockerbit, eller hur? INTE!
Mvh, Adam
Dragit el i många hus aldrig uppstått några problem. Som självlärd åkte man förstås på en och annan stöt. En ahaupplevelse var att röd faktiskt var jord en gång i tiden. Och att pappersisoleringen utanpå en del elektrolytkondensatorer inte bara var dekoration. :
Idealet är när man har en bra elektriker, han dimensionerar och sätter upp central och dosor. Så spikar jag kabel. Sen inspekterar vi tillsammans. Klart.
Tror de flesta elektriker tycker det är mördande tråkigt att spika upp kabel? Varför betala stora pengar när man kan göra det själv?
Idealet är när man har en bra elektriker, han dimensionerar och sätter upp central och dosor. Så spikar jag kabel. Sen inspekterar vi tillsammans. Klart.
Tror de flesta elektriker tycker det är mördande tråkigt att spika upp kabel? Varför betala stora pengar när man kan göra det själv?
Fast det körkortet finns ju redan typ: AB, ABL, BB1. ..ggubben skrev:Lite bisarrt är det trots allt att det inte finns något rimligt sätt för oss som vill att få ett "körkort" för att lagligt koppla el hemma utan att byta yrkesbana. Jämför med bilkörning, där jag som privatperson kan skaffa körkort efter utbildning och erlagt prov och ge mig ut på vägarna bakom ratten på ett potentiellt dödligt vapen![]()
ToRy beskriver ganska väl i inlägg #36 hur jag själv resonerar. Jag skulle kanske inte göra fullt lika mycket men kunskapsmässigt verkar jag och ToRy ligga ganska lika. Sen har jag ingen kompis som kan komma och kolla om jag gjort rätt eller inte så det faller ju lite på det.
Bo.Siltberg,
Om du nu tycker att tråden och dess undersökning är meningslös så behöver du ju inte varken läsa eller skriva. Uppenbarligen tycker många andra att det går utmärkt att svara i pollen och tråden har på mindre än ett dygn genererat tre forumsidor. Dessutom såg jag nyss att den valts ut i byggahus.se´s nyhetsbrev! Nu vet jag inte hur trådarna väljs ut för nyhetsbreven dock...det kanske är rent slumpvis och då är det ju inget att vara direkt mallig över!
Bo.Siltberg,
Om du nu tycker att tråden och dess undersökning är meningslös så behöver du ju inte varken läsa eller skriva. Uppenbarligen tycker många andra att det går utmärkt att svara i pollen och tråden har på mindre än ett dygn genererat tre forumsidor. Dessutom såg jag nyss att den valts ut i byggahus.se´s nyhetsbrev! Nu vet jag inte hur trådarna väljs ut för nyhetsbreven dock...det kanske är rent slumpvis och då är det ju inget att vara direkt mallig över!
Allt som kan börja brinna håller jag mig ifrån, utan klartecken från behörig elektriker.
Inte så att jag inte tror jag kan, bara att jag inte vill stå utan brandförsäkring...
Nyinstallation av något fast håller jag mig också borta ifrån, ersätta en redan installerad armatur t.ex. gör jag däremot, eller flyttar den om det behöver målas, för att flytta tillbaka den senare.
Byta tvättmaskin och torktumlare gör jag med, men INTE nyinstallation med nya kablar och anslutningsdosor, det finns det elektriker till.
Men faktiskt bytte jag motorskydd, kontaktor och pressostat till djuphålsvattenpumpen på landet, men det är i cementringar och inget brännbart att tala om där eller i närheten, dessutom var det ju inte nyinstallation.
Inte så att jag inte tror jag kan, bara att jag inte vill stå utan brandförsäkring...
Nyinstallation av något fast håller jag mig också borta ifrån, ersätta en redan installerad armatur t.ex. gör jag däremot, eller flyttar den om det behöver målas, för att flytta tillbaka den senare.
Byta tvättmaskin och torktumlare gör jag med, men INTE nyinstallation med nya kablar och anslutningsdosor, det finns det elektriker till.
Men faktiskt bytte jag motorskydd, kontaktor och pressostat till djuphålsvattenpumpen på landet, men det är i cementringar och inget brännbart att tala om där eller i närheten, dessutom var det ju inte nyinstallation.
Hm. Jag citerar ur elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet:degel skrev:
"För behörigheten AB krävs att sökanden under sammanlagt fyra år förvärvat
praktik på låg- och högspänningsanläggningar, varav en sammanhängande
period om minst tre år. Under dessa tre år ska minst ett år ha omfattat
praktik på högspänningsanläggningar och minst två år praktik på lågspänningsanläggningar."
Det räknar jag inte som "rimligt [..] utan att byta yrkesbana", men jag kanske är grinig
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag är också en sådan som har den teoretiska utbildningen till elektriker men saknar den praktiska erfarenheten som krävs för egen behörighet.
Själv så är jag utbildad till Elektroingenjör på högskola och läste där bland annat "Blå Boken" så teoretiskt så har jag vad som krävs för att få egen behörighet. Men i gymnasiet så gick jag Fyraårig teknisk linje och inte el programmet,och jag har knappt praktiserat elektriker yrket förutom lite högskolepraktik, så att få ut en egen behörighet känns som en utopi.
Jag känner mig ganska så säker på att hemmapula elen i min egen bostad eftersom jag anser mig ha god kunskap på hur arbetet ska utföras. Men jag drar en tydlig gräns till att pyssla med elen hos någon annans bostad. Där inskränker sig mitt arbete till lite enklare felsökning i en befintlig installation. De får gärna ställa frågor som jag svarar på efter bästa förmåga, men jag vägrar utföra något praktiskt arbete hos någon annan.
Själv så är jag utbildad till Elektroingenjör på högskola och läste där bland annat "Blå Boken" så teoretiskt så har jag vad som krävs för att få egen behörighet. Men i gymnasiet så gick jag Fyraårig teknisk linje och inte el programmet,och jag har knappt praktiserat elektriker yrket förutom lite högskolepraktik, så att få ut en egen behörighet känns som en utopi.
Jag känner mig ganska så säker på att hemmapula elen i min egen bostad eftersom jag anser mig ha god kunskap på hur arbetet ska utföras. Men jag drar en tydlig gräns till att pyssla med elen hos någon annans bostad. Där inskränker sig mitt arbete till lite enklare felsökning i en befintlig installation. De får gärna ställa frågor som jag svarar på efter bästa förmåga, men jag vägrar utföra något praktiskt arbete hos någon annan.