Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

• Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

8 Röster 2,2%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

12 Röster 3,3%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

43 Röster 11,9%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

99 Röster 27,5%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

83 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

28 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

87 Röster 24,2%
  • Antal röster
    360
E
KnockOnWood skrev:
Man blir försiktigare med åren.
I första huset var jag inne och kopplade i diazedskåpet.
I det andra gjorde jag bara lite småfiffel med belysningen när köket byggdes om.
I det nuvarande har jag inskränkt mig till ett par nya uttag, parallellkopplade med befintlig installation.

Man blir försiktigare, och kanske tycker att man har råd att få jobben gjorda av proffs.
För handen på hjärtat, det är ju mest ekonomin som styr att vi hempular så mycket.
Tur att du parallellkopplar uttagen iaf, annars kanske du borde fundera på att undvika den typen av jobb med ;-)

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
ion skrev:
Nu är jag verkligen förvånad, inga ritningar på el och vvs! Det trodde jag man fick automatiskt, man har ju betalat för dem.:x
Har man?

Bo.Siltberg skrev:
Det stämmer inte riktigt med ditt inlägg #1 där du säger att du hoppas få lite större självförtroende att göra mer själv om resultatet blir att gemene man kopplar lite här och där vilket jag tycker är allvarligt.
Ja, fast då är det redan kört i och med att forumet finns. Jag kan bara se på min egen resa. Trots att jag arbetat som elektriker, är civilingenjör, (och har haft två nära släktingar som varit behöriga) så hade jag en mycket restriktiv/konservativ inställning till "hemmapul". Men, under de senaste åren så har mina ögon öppnats, bla av det här forumet, och frågan har avdramatiserats ordentligt.

Sedan så gillar jag inte att regelverket avviker så oerhört från praxis, där ser jag gärna att något görs. En liten förbättring har vi ju nu just sett iom att en elektriker faktiskt *kan* låta dig hjälpa till trots att du inte är anställd i samma företag, men det borde gå att göra mycket mer och bättre.

Nåja, just den debatten har vi ju haft åtskilliga gånger utan att komma ända fram, så vi behöver inte ta upp den här igen.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Gynteri
Varför göra en poll om något som alla redan vet svaret på? Självklart kopplas det i stugorna. Men är det verkligen ett problem?

Var är det vanligast att man hittar klantarslen inom installationsteknik torde, enligt min mening, vara en mer berättigad frågeställning.

Jehu skrev:
...
Tror de flesta elektriker tycker det är mördande tråkigt att spika upp kabel?...
Jaså? Själv tyckte jag inte det fanns något roligare jobb än en kuloinstallation i ett rejält trähus när jag var elektriker! Där snackar vi hantverk.

ion skrev:
Nu är jag verkligen förvånad, inga ritningar på el och vvs! Det trodde jag man fick automatiskt, man har ju betalat för dem.:x
Ritningar på elinstallationen är väl bra, men knappast något man får automatiskt i priset. Sen så är det en kostnad som man rätt snabbt rationaliserar bort som besparing som privatperson.

I
Nyfniken skrev:
Har man?
Det skulle jag förmoda, kan inte tänka mig att el-firma, vvs- firma och hustillverkaren var så vänliga att de gav mig dem gratis.
Kan ju googla vidare men ser inte någon anledning egentligen. Här är i alla fall ett hus de ingår i, och jag tror inte de är gratis, inte heller att man kan tacka nej till dem för att få ner priset.
https://www.fiskarhedenvillan.se/Documents/Leveransomfattning/leveransomfattning.pdf

Om det är gratis kan man väl ringa några firmor och be dem skicka ritningarna.

En till , http://www.villavarm.se/vad-kostar-det/50-bygga-hus/kostnad

Här står det vad bygglovsritningar kostar, då är de inte gratis och har man bestämt sig för att bygga måste man ha ritningarna, då måste man betala för dem , har man betalat för dem anser jag att man ska få behålla dem. http://www.byggritningar.org/bygglovsritningar/

Redigerat av moderator:
Egentligen borde det här med el inte skilja sig från något annat man gör på ett hus. Är man inte absolut säker på hur man ska göra något så tar man reda på det innan man gör något. Det farliga är ju alla de som gissar eller försöker gissa sig till att "jo, så ska det nog vara". Ska man riva en vägg tar man reda på först om den är bärande. Ska man sätta upp ett nytt vägguttag tar man reda på vad som är rätt kabel och uttagstyp för den "zonen".

Själv har jag med mig det här med el och elektronik sedan barnsben och jag gör väldigt mycket själv i mitt hus. Jag har dels gått el-utbildningar i olika omgångar, men aldrig jobbat som installationselektriker, men väl en del med automation. Men jag har ett genuint intresse för att försöka hänga med i svängarna och hålla mig uppdaterad vad gäller föreskrifterna. Men oavsett vad, så tar jag alltid reda på INNAN vad som gäller och hur man ska göra något.

Men sen finns det ju en lag, och lagar är ju till för att följas såklart....

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fixar det mesta själv. Har viss elektrikerutbildning men ingen behörighet.

Mitt förtroende för behöriga elektriker är "sådär".
Min mor fick ett jordat uttag draget till en frysbox i sommarstugan. Utfördes av den lokala behöriga elektrikern.
Några år senare anslöt jag en mindre hydrofor till detta uttag. Tur att jag hade gummistövlar. Efter lite väta blev hydroforen strömförande. Koll i uttaget INGEN jord dragen. Detta kunde ha kostat mig livet.
Annat exempel: Skyddsjord och nolla korsade i nyinstallation av panna.

Funderar fn. på att själv byta elcentral i sommarsugan.

erkka skrev:
Tur att du parallellkopplar uttagen iaf, annars kanske du borde fundera på att undvika den typen av jobb med ;-)
Oj vad rolig du är :thumbdown:

Kanske du själv skulle fundera på att undvika den sortens kommentarer ;)

ska jag köpa ett hus skulle jag känna mej avsevärt lugnare om jag visste att det bara var behöriga elektriker som varit där. Visst kan regler kännas begränsande ibland, men när det går fel är det ett dåligt argument att man trodde att man kunde det.

Är det olagligt (om man bortser från § allmänfarlig vårdslöshet) att koppla själv, eller är det "bara" att man står utan hus och försäkring om det blir fel?

Gynteri
Såvitt jag förstår och begriper så finns det otaliga företag som dagligen begår lagbrott (flera gånger om dan) mot den tandlösa lagstiftning som den här tråden baseras på. Dessutom har jag sett dem komma och gå. Ja, klantarslena alltså, och under dessa företags beskydd.

I ett tidigare hus som jag byggde ut med 75+75m2 drog jag all el själv ink en undercentral. Kunskapen hämtade jag i huvudsak på det här forumet. När huset såldes och köparen frågade om det fanns papper på eljobbet så sa jag att det var utfört ev en icke behörig och att inga papper fanns. Vi kom överens om att dela på kostnaden för att ta in en elfirma som fick utföra en besiktning av installationen. Elfirmans chef la ca. en timme på att öppna centralen och ett antal kopplingsdosor/apparatdosor. Besiktningen avslutades med att han sa att det var "skitbra utfört" och att "det var uppenbart att att det var utfört av en person som visste vad han gjorde", sedan utformade han fakturan som ett enkelt besiktningsprotokoll där det framstod att anläggningen var utan anmärkning.
Både köparen och jag tyckte att det var väl värt pengarna och jag behöver väl inte tillägga att jag var stolt som en tupp :)

• Gilla
Tony2 och 6 till
  • Laddar…
Vad var elektrikerns sista ord?

Vad hade jag på jorden att göra...

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.