3 805 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Polisens nya rörliga radar - en rättssäkerhetsfråga
Finns det redan nu radarvarnare att köpa?
Alltså mest intresserade att se vilka bilar som kör omkring med radar.
Kanske t o m lokale bypolisen. Vill ju inte riskera att olaglig hänga på denne om det körs för fort.
Alltså mest intresserade att se vilka bilar som kör omkring med radar.
Kanske t o m lokale bypolisen. Vill ju inte riskera att olaglig hänga på denne om det körs för fort.
Ja visst i tusan. Det hade jag förträngt.😇
Men tydligen är dessa radar som nu tas i bruk runtomseende. D v s om du t ex närmar dig bakifrån, kör ikapp eller kör förbi en polisbil, så mäter den din hastighet.
Men tydligen är dessa radar som nu tas i bruk runtomseende. D v s om du t ex närmar dig bakifrån, kör ikapp eller kör förbi en polisbil, så mäter den din hastighet.
Radardetektorer ska åckså vara känslig för rätt frekvensband. Då tekniken ändrar sig, är det rätt bra att ha rätt detektor.H Hybro skrev:
Annars är det ju mest integration med bilens system, flera sensorer och tajt integration som är en ny faktor.
- viktigt att de poliserna i tjänst själv får ta beslut (och inte mjukvaran) tycker jag är bra poäng i diskussionen. igen kan jag ta Nederländerna som dålig exempel. Visst känns det skönt fär "law and order" partier att man ta enkel tag i buset. Men brist i rätssäkerhet gör att folk inte köper skiten och det kommer urholkas förtroende för staten.
- Även att man i Sverige lagför förare och inte fordonsägare. Det sätter polisen bak, men när någon väl lagförs blir det inte så mycket käbbel om saken. Man får acceptera det. Polisen ifrågesätts inte och det gynnar förtroendet för myndigheten.
Klicka här för att svara