24 953 läst ·
152 svar
25k läst
152 svar
Polis eller Pedagog ?
För ovanlighetens skull måste jag rätta BH's el guru.Bo.Siltberg skrev:
Inge accepterar att folk dör i trafiken därav alla varnings/förbudsskyltar & polisövervakning (dålig sådan), 2+1-vägar, motorvägar.
Om antalet bilister skulle minskas till samma antal som det finns el-hemmapulare under en viss tidsperiod den statestiken vore en intressant läsning att ta del av.
Det måste väl vara bäst att sakligt förklara hur det skall vara när någon frågar, men samtidigt förklara att man inte får utan behörighet. Ang. att skydda sig själv mot ev. anklagelser om felaktigt utfört arbete så är det mycket lätt att dokumentera det genom att fota den färdiga anläggningen kanske inte alla uttag men el centralen och kopiera in det på fakturan eller bifoga som bilaga samt att man själv sparar original på ett minne. Då borde det rimligtvis vara svårt att hänga behörig installatör för något som annan klant varit där och pillat med.
Ja, jag tycker att det är mycket bättre att informera än att ifrågasätta. Information ökar kunskapen, ifrågasättande ökar frustrationen. Om TS istället för svar på sina frågor och råd kring dessa får en massa frågor om andra saker som han kanske redan har koll på eller inte alls vet hur han ska besvara så finns risken att han får intrycket att forumet inte är till någon hjälp och struntar i det. Om han istället får svar på frågorna och råd och tips så kan han sedan fortsätta med frågor kring detta i de delar han behöver hjälp.LGG-01 skrev:För att kunna ge ett svar till TS så kan det vara bra med en helhetsbild. Ex var i badrummet skall uttaget sitta, är alla andra uttag i rummet jordade, vilken kapslingsklass har armaturen?
Du menar alltså att vi skall svara så här: glöm inte att ta reda på områdesindelningen i badrum, tänk på att om du jordar ett uttag i rummet så får det följdverkningar på de övriga uttagen i rummet, kolla om du får placera denna armatur på fasaden.
Tycker att det låter snällt men blir TS klokare av detta?
Om jag går in på Hornbach och frågar hur en viss badrumsarmatur ska monteras, så skulle jag bli smått irritierad om det första svar jag fick var "Har du en jordfelsbrytare?". Mycket trevligare när säljaren först svarar på frågan och sedan sticker en broschyr i näven på mig med kommentaren "Varsågod, här är lite information kring reglerna för el i hemmet och våtutrymmen"..... Samma sak här....
Jo samhället accepterar uppenbarligen att folk dör i trafiken, annars vore trafik förbjudet. Uppenbarligen anses den samhällsekonomiska nyttan av trafik överstiga den samhällsekonomiska kostnaden.LGG-01 skrev:
Lite OT och en aning groteskt men när man beräknar nyttan av exempelvis en ny motorväg brukar man prata om termen "statistiskt liv" där man ställer kostnaden för motorvägen mot hur många liv den förmodas rädda och därmed bedömer om den är samhällsekonomiskt lönsam (extremt förenklat). Värdet av ett "statistiskt liv" är naturligtvis inte självklart men 10 till 30 mkr kan vara en rimlig storleksordning.
Redigerat:
Glöm inte bort att det inte bara är TS som berörs. Även om TS har full koll på allt "runtomkring" kanske inte framtida läsare har det. Ett svar här är inte bara ett svar till TS utan kanske framförallt ett bidrag till en kunskapsbank som nyttjas framöver av andra, andra med varierande förkunskaper.thomasx skrev:Ja, jag tycker att det är mycket bättre att informera än att ifrågasätta. Information ökar kunskapen, ifrågasättande ökar frustrationen. Om TS istället för svar på sina frågor och råd kring dessa får en massa frågor om andra saker som han kanske redan har koll på eller inte alls vet hur han ska besvara så finns risken att han får intrycket att forumet inte är till någon hjälp och struntar i det. Om han istället får svar på frågorna och råd och tips så kan han sedan fortsätta med frågor kring detta i de delar han behöver hjälp.
Desto större anledning att informera istället för att bara ifrågasätta en enskilds förhållanden.Alfredo skrev:
Tycker nog inte att det är att ifrågasätta någon om jag behöver veta detaljer som har med hur mitt svar skall formuleras.thomasx skrev:Ja, jag tycker att det är mycket bättre att informera än att ifrågasätta. Information ökar kunskapen, ifrågasättande ökar frustrationen. Om TS istället för svar på sina frågor och råd kring dessa får en massa frågor om andra saker som han kanske redan har koll på eller inte alls vet hur han ska besvara så finns risken att han får intrycket att forumet inte är till någon hjälp och struntar i det. Om han istället får svar på frågorna och råd och tips så kan han sedan fortsätta med frågor kring detta i de delar han behöver hjälp.
Om jag går in på Hornbach och frågar hur en viss badrumsarmatur ska monteras, så skulle jag bli smått irritierad om det första svar jag fick var "Har du en jordfelsbrytare?". Mycket trevligare när säljaren först svarar på frågan och sedan sticker en broschyr i näven på mig med kommentaren "Varsågod, här är lite information kring reglerna för el i hemmet och våtutrymmen"..... Samma sak här....
Att du får en broschyr i handen i stället för frågor av säljaren är att ett överlämnat dokument har större juridisk bärighet än att lämna muntliga svar.
Själv ser jag ingen skillnad på en polis eller en pedagog. En Polis är en som lär ut lagar och regler men även har rätt att se till att dessa efterlevs. Ungefär som en moderator på forumet. En bra polis klarar sig långt utan att arrestera om han finns tillgänglig på ett bra sett.
Om vi fortsätter att dra paralleller så kanske det borde räcka om chefen på åkeriet har ett körkort och chaufförerna kunde arbeta "under" chefens körkort... :eek::x Nä nog OT för mig nu.thomasx skrev:
Alldeles riktigt. Om man tog olycksstatistiken på vägarna på allvar så skulle man göra likadant som i flygtrafiken. Drastiskt höjda krav på körkort så att i praktiken en minoritet skulle klara av det. Haveriutredningar med rejält räfst och rättarting vid olyckor i stället för att de två inblandade parterna skickar in papper till försäkringsbolagen.Alfredo skrev:Jo samhället accepterar uppenbarligen att folk dör i trafiken, annars vore trafik förbjudet. Uppenbarligen anses den samhällsekonomiska nyttan av trafik överstiga den samhällsekonomiska kostnaden.
Lite OT och en aning groteskt men när man beräknar nyttan av exempelvis en ny motorväg brukar man prata om termen "statistiskt liv" där man ställer kostnaden för motorvägen mot hur många liv den förmodas rädda och därmed bedömer om den är samhällsekonomiskt lönsam (extremt förenklat). Värdet av ett "statistiskt liv" är naturligtvis inte självklart men 10 till 30 mkr kan vara en rimlig storleksordning.
Men det gör man inte för det vore katastrof för ekonomin. Hela samhället är idag uppbyggt runt bilen. Och en regering som genomförde dylika reformer skulle bli bortröstad.
Redigerat:
Att fråga eller ifrågasätta är en väldigt subjektiv bild. I vanligt tal så regleras det genom tonfall men kan trots detta uppfattas helt olika av motparten. I skrift så är det nästan omöjligt att framföra ifrågasättande eller frågande.
Jag har en gång hört att hur man upplever en fråga hänger väldigt mycket på uppfostran. barn som fått mycket kritik bär visst med detta i hela livet och upplever till mycket större grad frågor som ifrågasättande till skillnad från barn som har haft en mer supporterande uppfostran.
Jag har en gång hört att hur man upplever en fråga hänger väldigt mycket på uppfostran. barn som fått mycket kritik bär visst med detta i hela livet och upplever till mycket större grad frågor som ifrågasättande till skillnad från barn som har haft en mer supporterande uppfostran.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Precis, vägverket sedermera trafikverket är dessutom föregångare på att monetärt kvantifiera samhällsnytta. Numera läggs dock många andra aspekter in i ekvationerna, såsom miljönytta. I trafikverkets fall kommunicerar man ordet nollvision till politikerna som ska finanserna den dyra verksamheten att öka trafiksäkerheten, samtidigt räknar man hem väginvesteringarna (t.ex. en 2+1-väg där hastigheten sänks 20 km/h) med mindre utsläpp.Alfredo skrev:Jo samhället accepterar uppenbarligen att folk dör i trafiken, annars vore trafik förbjudet. Uppenbarligen anses den samhällsekonomiska nyttan av trafik överstiga den samhällsekonomiska kostnaden.
Min poäng är, att man ska försöka lägga likadana glasögon på risk oavsett område. Man blir inte mer död för att man dör av trafik än av fallolyckor, eller elolyckor.
Håller helt med. Det skulle behövas bra information om detta.Steamboy skrev:Det finns en aspekt till på det där som du inte vill kännas vid. En sidoeffekt av dagens regelverk är att tillgången till kunskapen och informationen om hur en korrekt elinstallation skall utföras begränsas. Inom vilket annat kunskapsområde som helst finns det mängder med bra och billig litteratur i de vanliga bokhandlarna till överkomliga priser. Tillverkarna av produkter och material tillhandahåller detaljerade installationsanvisningar och bra dokumentation. Jämför det med elinstallationer. Elsäkerhetsverkets regler har med åren blivit mer och mer av övergripande riktlinjer och mindre och mindre av detaljbestämmelser. Istället blir det svensk standard som skall följas och den måste specialbeställas från ett specialförlag, priserna är hutlösa och kvalitén i många avseenden undermålig. Det installationsmaterial som säljs i butikerna saknar helt användbar dokumentation och istället får man en "Respekt för el! Rör ej!"-lapp.
.
Finns det över huvud taget några guider för olagliga elinstallationer riktade mot privatpersoner?
Men om du inte kan ge ett svar utan mer detaljerad info om TS kunskaper kring rättsläget, kanske du ska överlåta åt någon annan mer pedagogisk att svara på TS frågor...LGG-01 skrev:
Verkligen inte, men det var inte det jag tog upp, utan hur jag som kund/frågeställare uppfattar två olika ageranden, läs mitt inlägg igen så kanske det klarnarLGG-01 skrev: