Som jag förstått det är det bara i teorin som el-hemmapul är olagligt.

Installationsmaterial säljs överallt, och jag har inte lyckats hitta något exempel på när någon hemmapulare på något sätt straffats för att ha gjort elinstallationer i egna hemmet. Jag har heller inte hittat något exempel på någon som fått sänkt försäkringsersättning vid olyckor som uppstått pga inte fackmannamässigt hemmapul.

Hade statsmakterna upplevt hemmapul som ett problem så hade det inte sett ut så här. Så jag tror att man kan pula på med gott samvete så länge som man verkligen vet vad man gör.

Om någon kan hitta ett exempel som posta gärna det i tråden.

stoif skrev:
Bra poäng ang. bränder. Letade vidare, hittade kapitel 11 i [länk]

Drygt 50% av elbrandsorsakade dödsfall var relaterade till spis.

Ur detta går ju tyvärr inte att extrahera vad som är relaterat till felaktiga installationer, precis som du säger. Och, det finns ingen uppdatering efter 2008, då de inte får informationen längre.
Men därmed inte sagt att bilden egentligen förändras. Man kan ur statistiken som finns sätta ett tak på hur många som skulle kunnat omkomma pga bränder i fasta installationer. Och det är inte många, de är i samma storleksordning som pga strömgenomgång. Alltså någon enstaka per år. Så även om vi tillskriver samtliga dessa till hemmapuleri så skulle hemmapuleri ändå vara bland det säkraste man kan ta sig för.

Att låta allmänheten köra bil, cykla, gå i trafiken, dricka sprit, röka, bestämma portionsstorlek själv, gå till doktorn, duscha hemma, bada utomhus skulle man på goda grunder hävda borde förbjudas innan elinstallationer. (Nåja, det är en hårdragning, vi vet ju inte frekvensen på hur många som hemmapular, och graden på det. Men om man dömer av hur mycket elmaterial/materiel som säljs till allmänheten så är det ganska omfattande.)

• Gilla
Dan M
  • Laddar…
En död hemmapulare pga oförstånd är en för mycket.....än värre om någon oskyldig drabbas.....

Enk Projektet skrev:
En död hemmapulare pga oförstånd är en för mycket.....än värre om någon oskyldig drabbas.....
Nej, den sortens extremistiska tänkande vänder jag mig emot å det bestämdaste. Den sortens resonemang ignorerar fullständigt *nyttan* vi har av el och elektriska installationer. Och eftersom vi har nyttan så är vi villiga att ta risk. Den som på *allvar* tycker att "det är inte värt att dö för" kan i rimlighetens namn inte gå ur sängen på morgonen eftersom kedjan av möjliga dödsorsaker börjar då, med att snubbla på mattan i sovrummet, via sätta i halsen vid frukostbordet, till att bussen kör i diket på vägen till arbetsplatsen. (Alla dessa ligger i samma härad som "dö pga strömgenomgång vid hemmapul"). Och eftersom risken bevisligen är så liten, så kan vi inte kosta på oss nästan något allt för att förhindra den. Varje extra krona vi lägger på det är en krona som vi *inte* lägger på att förhindra en risk som är större. Vi *dödar* alltså andra människor genom att satsa den kronan fel.

Om vi på allvar skulle vara så rädda för ett enskilt dödsfall i hemmet pga hemmapul så skulle det enda rätta vara att inte installera/leverera någon el hemma hos folk. Skulle dessutom vara enkelt att åstakomma redan idag. Bara att stänga av. Men det faller ju på sin egen orimlighet.

Dessutom så är det en konstig människosyn. Som det ser ut idag så är det yrkesverksamma som dör i elbranschen. Men det höjs det inga röster mot? Så några döda elektriker är alltså OK, men en enda hemmapulare är det inte? Behörigheten skall alltså ses som en licens att stryka med? Märkligt...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Här håller jag fullständigt med lars_stefan_axelsson, ur ett samhällsperspektiv finns det väldigt lite som tyder på att hempuleriet är ett samhällsproblem, men det är väl egentligen inte vetenskapligt belyst och ur den begränsade statistik som finns är det svårt att särskilja både felaktigt hempuleri och fasta installationer från användandet av helt korrekt elektrisk utrustning (att någon lägger tidningen på spisen är ju inte el hemmapulrelaterad elbrand bara för att spisen är elektrisk).

Å andra sidan kan jag förstå Enk_Projektets inställning ur perspektivet som TS startade tråden, hur ska vi förhålla oss till frågeställningar på BH. Jag tror ingen, behörig elinstallatör eller lekman, skulle vilja varit indirekt delaktig genom rådgivning på ett forum till en installation som lett till kropps eller egendomsskador. Därav tycker jag att ett visst batteri av motfrågor som kan uppfattas som polisande faktiskt har sitt berättigande.

• Gilla
LGG-01 och 2 till
  • Laddar…
För övrigt är min bestämda uppfattning att en stor del av det låga antal olyckor vållade av hempulare är just dom regler som finns i dag. Den stora allmänheten vet att man inte får samt att det är farligt och då avstår många som är lite osäkra. Skulle man lätta på reglerna så tillkommer det en ny kategori hempulare, dom som har noll kunskap men eftersom det har "blivit tillåtet med hempul kan det varken vara svårt eller så farligt" attityd att öka och då börjar det att bli farligt.
Dom som pular samt har respekt och skaffar sig kunskap är ingen stor risk (som många här på forumet) utan det är när "vanligt" folk börjar som riskerna kommer att öka markant.

• Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som jag förstått det är det bara i teorin som el-hemmapul är olagligt.

Installationsmaterial säljs överallt, och jag har inte lyckats hitta något exempel på när någon hemmapulare på något sätt straffats för att ha gjort elinstallationer i egna hemmet. Jag har heller inte hittat något exempel på någon som fått sänkt försäkringsersättning vid olyckor som uppstått pga inte fackmannamässigt hemmapul.

Hade statsmakterna upplevt hemmapul som ett problem så hade det inte sett ut så här. Så jag tror att man kan pula på med gott samvete så länge som man verkligen vet vad man gör.

Om någon kan hitta ett exempel som posta gärna det i tråden.
Det är riktigt, men lite farligt att låta stå oemotsagt. Hempulare straffas visst!! (men jag har ingen statistik). De döms dock inte mot ellagen utan mot brottsbalken efter att ha skickat ström genom sina nära o kära.

Så det är inte riskfritt att hempula. Det gäller, precis som du säger i nästa stycke, att man vet vad man gör.

Enk Projektet skrev:
Det finns lite fog för detta om vi ser på vilka risker som är "acceptabla". Vi accepterar att det dör folk i trafiken nästan varje dag, men vi accepterar inte (med rätta) att en hempulare orsakar en dödsolycka.

elmont skrev:
För övrigt är min bestämda uppfattning att en stor del av det låga antal olyckor vållade av hempulare är just dom regler som finns i dag. Den stora allmänheten vet att man inte får samt att det är farligt och då avstår många som är lite osäkra. Skulle man lätta på reglerna så tillkommer det en ny kategori hempulare, dom som har noll kunskap men eftersom det har "blivit tillåtet med hempul kan det varken vara svårt eller så farligt" attityd att öka och då börjar det att bli farligt.
Dom som pular samt har respekt och skaffar sig kunskap är ingen stor risk (som många här på forumet) utan det är när "vanligt" folk börjar som riskerna kommer att öka markant.
Det är nog en ganska rimlig hypotes och jag är benägen att tro detsamma. Förmodligen har den strikta regleringen påverkan på mängden "okunniga" som installerar. Jag skulle dock gärna se detta i vetenskaplig förutsättningslös forskning.

För övrigt kan jag som riskanalytiker tillföra att nollvisioner är orealistiska. Alla system har en nivå av acceptabel risk och det bör diskuteras om denna objektiva (uppmätta statistiskt analyserade) risk egentligen bör tillåtas att skilja sig så markant mellan olika olyckskategorier i samhället. Det dör långt många fler pga fallolyckor där man snubblar på mattkanten än av el, men samhället har inte tagit några krafttag mot mattornas förbjudande.

Bo.Siltberg skrev:
Håller inte med dig där. TS kanske inte är medveten om vilka regler som finns, och vi kan ju inte bara blunda och hjälpa till med en farlig installation.
Nehej?

Så, varför tycker du att det är bättre att fråga den som startat en tråd med egna frågor om han har en jfb, itstället för att vänligt tipsa honom om att han behöver en om han inte redan har det?
Du väljer istället att blunda för den kunskap som faktiskt efterfrågas, och istället riskera att trådstartaren gör fel på de punkter han faktiskt inte kan, skulle det vara bättre?

Samma sak vad gäller regelverket, istället för att fråga om han känner till regelverket, så är det ju bara att i all välmening lägga med en länk till det. Mycket bättre att vara pedagogisk och vänlig och hjälpa till än polisiär och ifrågasättande och inte tillföra nåt annat än OT-frågor.

Enk Projektet skrev:
Du menar att det är bättre att hjälpa till så att det blir riktigt gjort?

Att berätta hur man ska göra ökar chansen att installationen blir ofarlig än att enbart säga att det är olagligt och fel.

thomasx skrev:
Nehej? ..........
Ok, en fråga om formulering. Det är inte alltid lätt. En sak som jag tycker börjar skönjas i denna tråd är svårigheten att bedöma TS kunskaper utifrån frågorna. Det blir ofta fel. Ibland har TS koll på det som finns runt om kärnfrågan, ibland inte, det framgår sällan. Så lite kontrollfrågor tycker jag nog är på sin plats. Det är betydligt enklare än att börja rapa upp regler, som ibland är av sådan mängd att det inte är möjligt - någon länk finns ju inte utan de kostar pengar. Sedan varierar det nog också hur folk uppfattar kontrollfrågor vs regler.

Kärnfrågan tycker jag nog besvaras i de flesta fall väl?

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
O
elmont skrev:
Skulle man lätta på reglerna så tillkommer det en ny kategori hempulare, dom som har noll kunskap men eftersom det har "blivit tillåtet med hempul kan det varken vara svårt eller så farligt" attityd att öka och då börjar det att bli farligt.
Det finns en aspekt till på det där som du inte vill kännas vid. En sidoeffekt av dagens regelverk är att tillgången till kunskapen och informationen om hur en korrekt elinstallation skall utföras begränsas. Inom vilket annat kunskapsområde som helst finns det mängder med bra och billig litteratur i de vanliga bokhandlarna till överkomliga priser. Tillverkarna av produkter och material tillhandahåller detaljerade installationsanvisningar och bra dokumentation. Jämför det med elinstallationer. Elsäkerhetsverkets regler har med åren blivit mer och mer av övergripande riktlinjer och mindre och mindre av detaljbestämmelser. Istället blir det svensk standard som skall följas och den måste specialbeställas från ett specialförlag, priserna är hutlösa och kvalitén i många avseenden undermålig. Det installationsmaterial som säljs i butikerna saknar helt användbar dokumentation och istället får man en "Respekt för el! Rör ej!"-lapp.

Att lätta upp behörighetskraven är ingen stor sak. Det handlar inte om att vanligt folk helt plötsligt skall ge sig på avancerade installationsarbeten. Titta bara då de frågor som kommer upp här i forumet. Det är relativt enkla och okomplicerade saker: Komplettera med ett vägguttag, ansluta sin nya tvättmaskin, sätta upp en ny lampa, osv. Samma människor som då sitter här och helt dömer ut vanligt folks förmåga att ta till sig kunskap sitter samtidigt och hjälper dem att utföra arbetet trots allt. Ingen reflekterar ens över att de motbevisar sig själva.

Sen köper jag inte alls argumentet att folk blir dumma i huvudet om vi sänker kraven. De människor som idag avstår från att göra egna installation gör det inte för att det är förbjudet. De gör det för att är osäkra på hur man gör eller rädda för att få problem med försäkringsbolag eller myndigheter. De människor du pratar om, de som har noll kunskap, noll omdömme och som kopplar ändå, de bryr sig knappast om lagen idag så en förändring är knappast något som påverkar dem. Enda sättet att komma åt dem är sprida kunskapen om hur man gör rätt och hoppas på att någon i deras närhet kan kliva in och hjälpa dem på rätt spår.

• Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ok, en fråga om formulering. Det är inte alltid lätt. En sak som jag tycker börjar skönjas i denna tråd är svårigheten att bedöma TS kunskaper utifrån frågorna. Det blir ofta fel. Ibland har TS koll på det som finns runt om kärnfrågan, ibland inte, det framgår sällan. Så lite kontrollfrågor tycker jag nog är på sin plats. Det är betydligt enklare än att börja rapa upp regler, som ibland är av sådan mängd att det inte är möjligt - någon länk finns ju inte utan de kostar pengar. Sedan varierar det nog också hur folk uppfattar kontrollfrågor vs regler.

Kärnfrågan tycker jag nog besvaras i de flesta fall väl?
Kommunikationsmässigt är det mycket bättre att ställa frågan om "TS" har en JFB eller inte. Detta tvingar honom att fundera lite istf att bara tänka, det har jag ju säkert.
När man läser svaret på frågan att "TS" visst har JFB eftersom han har jordade uttag så förstår man direkt skillnaden i kommunikationsmetoderna.
Om man skulle göra en SIFO undersökning i Sverige på hur många som vet vad en jorfelsbrytare är tvivlar jag på att ens 50% har en aning om detta.

thomasx skrev:
Varför behöver du veta om frågeställaren har installerat en jordfelsbrytare eller var uttaget sitter?
Det behöver du ju inte. Frågan är retorisk och bygger på antaganden och hjälper inte frågeställaren på något vis i sin frågeställning. Så svara då hellre på frågan som ställs OCH tillägg sedan t.ex. att han inte ska glömma jfb osv. Du skriver ju i tråden för att hjälpa frågeställaren inte tvärtom ;)
För att kunna ge ett svar till TS så kan det vara bra med en helhetsbild. Ex var i badrummet skall uttaget sitta, är alla andra uttag i rummet jordade, vilken kapslingsklass har armaturen?

Du menar alltså att vi skall svara så här: glöm inte att ta reda på områdesindelningen i badrum, tänk på att om du jordar ett uttag i rummet så får det följdverkningar på de övriga uttagen i rummet, kolla om du får placera denna armatur på fasaden.

Tycker att det låter snällt men blir TS klokare av detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.