24 954 läst ·
152 svar
25k läst
152 svar
Polis eller Pedagog ?
Om tillräckligt många som frågar inte får några vettiga svar, utan enbart blir hänvisad till ringa elektriker, så lär väl frågeställarna flytta till ett annat forum? Flashback har ett elforum t.ex. Men jag tror det är bättre för elsäkerheten att alla kunniga på det här forumet har lite tålamod med oss som ändå gör otillåtna saker hemma, och fortsätter svara så gott det går, och avråder när det behövs. Det finns ju forum för hembränning också
thomasx skrev:1. Men om du inte kan ge ett svar utan mer detaljerad info om TS kunskaper kring rättsläget, kanske du ska överlåta åt någon annan mer pedagogisk att svara på TS frågor...
2. Verkligen inte, men det var inte det jag tog upp, utan hur jag som kund/frågeställare uppfattar två olika ageranden, läs mitt inlägg igen så kanske det klarnar![]()
1. OBS OBS. Det är inte ett förhör om TS kunskaper (se tidigare exempel ovan) utan "var & hur" som frågan gäller.
sen tycker jag att personliga påhopp/goda råd är alldeles onödiga i denna tråd.
2. Om en kund inte tål/förstår varför någon ställer en fråga har han säkert andra problem också.
Håller med i stort vad du skriver.Plutus skrev:Om tillräckligt många som frågar inte får några vettiga svar, utan enbart blir hänvisad till ringa elektriker, så lär väl frågeställarna flytta till ett annat forum? Flashback har ett elforum t.ex. Men jag tror det är bättre för elsäkerheten att alla kunniga på det här forumet har lite tålamod med oss som ändå gör otillåtna saker hemma, och fortsätter svara så gott det går, och avråder när det behövs. Det finns ju forum för hembränning också![]()
Uttrycket "ring en elektriker" det är i almenhet inte det första som dyker upp, utan några inlägg senare när alla röda lampor blinkar för fullt.
Tack för ett vänligt svar.
Grejen är ju att Elsäkerhetsverket från och med 2013 kommer att lägga stort fokus på hur man ska hantera obehörigt elinstallationsarbete, bland annat genom en förstudie. Det finns ett stort tryck, framförallt från elinstallationsbranschen, på att agera och tydliggöra vad som gäller.pelpet skrev:Som jag förstått det är det bara i teorin som el-hemmapul är olagligt.
Installationsmaterial säljs överallt, och jag har inte lyckats hitta något exempel på när någon hemmapulare på något sätt straffats för att ha gjort elinstallationer i egna hemmet. Jag har heller inte hittat något exempel på någon som fått sänkt försäkringsersättning vid olyckor som uppstått pga inte fackmannamässigt hemmapul.
Hade statsmakterna upplevt hemmapul som ett problem så hade det inte sett ut så här. Så jag tror att man kan pula på med gott samvete så länge som man verkligen vet vad man gör.
Om någon kan hitta ett exempel som posta gärna det i tråden.
Så nog upplever "statsmakterna" hempuleri som ett problem. Var så säker.
Skrämsel propaganda? Vad ska elsäkerhetsverket göra åt detta, blir det anmälnings plikt när en behörig elektriker hittar någon som har hemmapulat?Nähädu skrev:Grejen är ju att Elsäkerhetsverket från och med 2013 kommer att lägga stort fokus på hur man ska hantera obehörigt elinstallationsarbete, bland annat genom en förstudie. Det finns ett stort tryck, framförallt från elinstallationsbranschen, på att agera och tydliggöra vad som gäller.
Obehörigt elinstallationsarbete är ju främst en polissak. Men det är ju det som förstudien ska komma fram till. Jag kan tänka mig att de kanske driver att obehörigt elinstallationsarbete förs in som ett brott i brottsbalken till exempel. Obehörigt elinstallationsarbete faller ju redan in under allmänt åtal, så vem som helst har väl åtminstone en moralisk plikt att anmäla brott till polisen.MB77 skrev:
Vad skulle det gör för skillnad om brottet definieras i brottsbalken eller i ellagen/elinstallationsförordningen? En straffskärpning kanske, kanske skulle avskräcka, men vem tror du bryr sig om var i författningen brottet beskrivs?Nähädu skrev:
Lite Of TopicAlfredo skrev:
Allmänna åklagaren samt dom riktiga Poliserna.
Jag slås av en tanke rörande fara för liv i privatbostäder.
Kamininstallationer tillåts vem som helst göra. Däremot tvingas husägaren att låta göra en brandskyddskontroll då och då.
Vore det inte rimligt om man lättade lite på tyglarna när det gäller el. Istället skulle man kanske kunna införa ett elbesiktningskrav med ett lagom långt intervall?
Vidare tycker jag att man kan jämföra med vad man får och inte får göra med bilar. Det är trots allt tillåtet att byta såväl däck som bromsar. Privatpersoner får till och med bygga egna bilar. Är verkligen riskerna så himla mycket större med el?
Vad gäller startfrågan lutar jag som majoriteten här mot att hjälp och tips bör prioriteras. En lagom dos av pekfingrar har också sin plats, under förutsättning att de tillför något.
/David
Kamininstallationer tillåts vem som helst göra. Däremot tvingas husägaren att låta göra en brandskyddskontroll då och då.
Vore det inte rimligt om man lättade lite på tyglarna när det gäller el. Istället skulle man kanske kunna införa ett elbesiktningskrav med ett lagom långt intervall?
Vidare tycker jag att man kan jämföra med vad man får och inte får göra med bilar. Det är trots allt tillåtet att byta såväl däck som bromsar. Privatpersoner får till och med bygga egna bilar. Är verkligen riskerna så himla mycket större med el?
Vad gäller startfrågan lutar jag som majoriteten här mot att hjälp och tips bör prioriteras. En lagom dos av pekfingrar har också sin plats, under förutsättning att de tillför något.
/David
Kamininstallationer får vem som helst göra, riktigt, men man får inte elda i dom innan dom besiktats och godkänts av sotarmästaren!
Med el är det ju lite lurigt, en person som jobbar som elektriker åt en firma, kanske till och med med mångårig erfarenhet men inte själv innehar behörighet får inte mixtra med elen i sitt eget hus. Hur många tror att alla sådana elektriker håller sig till lagen? Jag tror inte det finns en enda.
Jag tycker att man från fall till fall får försöka "känna" vad TS kan och i en del fall påpeka att det faktiskt handlar om behörighetskrävande arbete. Vad gäller ansvarsfrågan, både juridiskt och moraliskt, så anser jag att ingen som skriver ett inlägg i forumet kan anses ha varken det ena eller andra om det nu inte är helt tokigt skrivet typ: "Håll i fas och nolla med vardera handen så känner du om det finns ström!"
Det är utföraren som bär det fulla ansvaret!
Med el är det ju lite lurigt, en person som jobbar som elektriker åt en firma, kanske till och med med mångårig erfarenhet men inte själv innehar behörighet får inte mixtra med elen i sitt eget hus. Hur många tror att alla sådana elektriker håller sig till lagen? Jag tror inte det finns en enda.
Jag tycker att man från fall till fall får försöka "känna" vad TS kan och i en del fall påpeka att det faktiskt handlar om behörighetskrävande arbete. Vad gäller ansvarsfrågan, både juridiskt och moraliskt, så anser jag att ingen som skriver ett inlägg i forumet kan anses ha varken det ena eller andra om det nu inte är helt tokigt skrivet typ: "Håll i fas och nolla med vardera handen så känner du om det finns ström!"
Det är utföraren som bär det fulla ansvaret!
Det finns ju politiskt beställda studier där man inte på förhand har bestämt sig för vilket resultat man vill ha. Förhoppningsvis är det här en sådan här studie. Kanske kommer man fram till att det hemmapul som sker idag i inte medför några större problem och därför på något sätt legaliserar det.Nähädu skrev:Grejen är ju att Elsäkerhetsverket från och med 2013 kommer att lägga stort fokus på hur man ska hantera obehörigt elinstallationsarbete, bland annat genom en förstudie. Det finns ett stort tryck, framförallt från elinstallationsbranschen, på att agera och tydliggöra vad som gäller.
Man kan ju jämföra med hur man hanterat det omfattande svartarbetet ihom städhjälp med RUT-avdraget.
Jag tror att detta skulle bli en ganska dyr lösning. En besiktning som verkligen hittar hempulade "farligheter" måste nog vara rätt omfattande och ska "farligheterna" inte få existera alltför länge kan "lagom långt intervall" inte vara alltför långt.dadid skrev:
Och vem skulle betala det? Om man har en schyst elanläggning vill man ju inte hålla på att betala för en besiktning i tid och otid. Nej, vi har tillräckligt med bevakning på allt vi gör, och inte gör.dadid skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tyvärr tror jag inte det, ett statligt verk som "äger" området elsäkerhet kan omöjligen själva komma fram till en att el är ofarligt, då har de gjort sig själva arbetslösa.pelpet skrev:
Men vi har tillräckligt många trådar om behörighetssystemet och ska väl försöka hållas oss på mattan i denna tråden. Den här handlar om inställning/attityd i trådar där det frågas om "förmodat hemmapul".
Det är självklart upp till dej hur du vill tolka det jag skrev......lars_stefan_axelsson skrev:Nej, den sortens extremistiska tänkande vänder jag mig emot å det bestämdaste. Den sortens resonemang ignorerar fullständigt *nyttan* vi har av el och elektriska installationer. Och eftersom vi har nyttan så är vi villiga att ta risk. Den som på *allvar* tycker att "det är inte värt att dö för" kan i rimlighetens namn inte gå ur sängen på morgonen eftersom kedjan av möjliga dödsorsaker börjar då, med att snubbla på mattan i sovrummet, via sätta i halsen vid frukostbordet, till att bussen kör i diket på vägen till arbetsplatsen. (Alla dessa ligger i samma härad som "dö pga strömgenomgång vid hemmapul"). Och eftersom risken bevisligen är så liten, så kan vi inte kosta på oss nästan något allt för att förhindra den. Varje extra krona vi lägger på det är en krona som vi *inte* lägger på att förhindra en risk som är större. Vi *dödar* alltså andra människor genom att satsa den kronan fel.
Om vi på allvar skulle vara så rädda för ett enskilt dödsfall i hemmet pga hemmapul så skulle det enda rätta vara att inte installera/leverera någon el hemma hos folk. Skulle dessutom vara enkelt att åstakomma redan idag. Bara att stänga av. Men det faller ju på sin egen orimlighet.
Dessutom så är det en konstig människosyn. Som det ser ut idag så är det yrkesverksamma som dör i elbranschen. Men det höjs det inga röster mot? Så några döda elektriker är alltså OK, men en enda hemmapulare är det inte? Behörigheten skall alltså ses som en licens att stryka med? Märkligt...
Jag har jobbat i 15 år som service elektriker och har sett tillräckligt med mindre lyckade lösningar....
Tycker det är synd att någon överhuvudtaget dör pga av el oavsett om det är en yrkesman eller inte, ditt inlägg ang att nyttan gör att det är okej att ta en risk får stå för dej.
Jag hjälper gärna till för att "hemmaelektrikern" kan få ihop enklare saker, men det finns gränser hur långt jag hjälper till om personen i fråga inte verka ha full koll.....
Denna tråd visar till viss del att det kanske finns några mindre lyckade installationer.....
http://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen.html