24 953 läst ·
152 svar
25k läst
152 svar
Polis eller Pedagog ?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Bara för att någon frågar om lösningen behöver ju inte betyda att man skall utföra arbetet själv. Man kanske skall kontrollera den där elektrikerlärlingen (i princip får väl inte lärlingar gå själva) som elinstallationsföretaget skickar ut. Ett annat alternativ är ju (vilket är relativt vanligt och i mina ögon harmlöst) att man drar kopplingarna varpå en behörig elektriker kontrollerar innan det kopplas in. Det är vanligt förekommande...
Som processingenjör så skulle jag faktiskt aldrig dra el själv (jag kan dra kabel efter elektrikers instruktioner, det har ju hänt), men jag kan förstå att en automationsingenjör (eller kattskinnselektriker som vi säger ibland) drar el hemma själv. Så jag får nog hålla med lars_stefan_axelsson, det allmäna rättsmedvetandet skiljer sig ganska flagrant från lagstiftningen.
Summa summarum. Anta inte att någon skall installera själv bara för att man frågar hur de4t skall utföras. Ge den bästa lösningen på problemet.
Som processingenjör så skulle jag faktiskt aldrig dra el själv (jag kan dra kabel efter elektrikers instruktioner, det har ju hänt), men jag kan förstå att en automationsingenjör (eller kattskinnselektriker som vi säger ibland) drar el hemma själv. Så jag får nog hålla med lars_stefan_axelsson, det allmäna rättsmedvetandet skiljer sig ganska flagrant från lagstiftningen.
Summa summarum. Anta inte att någon skall installera själv bara för att man frågar hur de4t skall utföras. Ge den bästa lösningen på problemet.
Hej Patrik
Inga bilder .
Hade en gammal enfas spis köpte en 3-fas spis.I proppskåpet fanns inte plats flera proppar. vill ha en elektriker på plats för att titta på och ge mig prisförslag om jobbet. Ingen ville komma.Enda möjlighet för mig var att acceptera vilket pris som helst efter utfört jobb.
Bytte proppskåpet och alla elledningar och uttag i huset.Instalerade samtidigt en jordfelsbrytare. Kan inte riktigt förstå farför jag ska betala okänt summa pengar för ett enkelt arbete.
Inga bilder .
Hade en gammal enfas spis köpte en 3-fas spis.I proppskåpet fanns inte plats flera proppar. vill ha en elektriker på plats för att titta på och ge mig prisförslag om jobbet. Ingen ville komma.Enda möjlighet för mig var att acceptera vilket pris som helst efter utfört jobb.
Bytte proppskåpet och alla elledningar och uttag i huset.Instalerade samtidigt en jordfelsbrytare. Kan inte riktigt förstå farför jag ska betala okänt summa pengar för ett enkelt arbete.
Bakgrundsinformation rörande mängden elolyckor med dödlig utgång:
2010: 6 dödsolyckor. 2 * elektriker i arbete, 2 * klättring på tåg, samt 2 * kopparstöld.
2011: 3 dödsolyckor. 2 * elektriker i arbete, en (under luftledning) fiskande privatperson.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Rapport elolyckor 2010.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elolycksrapport 2011.pdf
[edit] ytterliggare väldigt väl sammanställd information med viss historisk data, se kapitel 4 i http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Elolycksrapport2009.pdf
2010: 6 dödsolyckor. 2 * elektriker i arbete, 2 * klättring på tåg, samt 2 * kopparstöld.
2011: 3 dödsolyckor. 2 * elektriker i arbete, en (under luftledning) fiskande privatperson.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Rapport elolyckor 2010.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elolycksrapport 2011.pdf
[edit] ytterliggare väldigt väl sammanställd information med viss historisk data, se kapitel 4 i http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Elolycksrapport2009.pdf
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är ju bra med lite fakta. Direkt döda pga strömgenomgång är ju otroligt få även inkl. yrkesmän och kopparstöld eller tåglek. Däremot tas inte "indirekta" skador i form av bränder med. Elfel är en förhållandevis liten startorsak till dödsbränder, men egendomsskador sker förmodligen.stoif skrev:
Ärligt talat tror jag inte att någon vet OM hempuleriet är ett problem överhuvudtaget. Framförallt då bränder sällan utreds på det djupet (eller kan utredas på det djupet) så att man kan få någon statistik på området.
http://gd.se/konsument/1.4290292-hemmafixarnas-elfel-orsakar-massor-av-brander
Bra poäng ang. bränder. Letade vidare, hittade kapitel 11 i http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Elolycksrapport2009.pdfnorrbottenstorpet skrev:Det är ju bra med lite fakta. Direkt döda pga strömgenomgång är ju otroligt få även inkl. yrkesmän och kopparstöld eller tåglek. Däremot tas inte "indirekta" skador i form av bränder med. Elfel är en förhållandevis liten startorsak till dödsbränder, men egendomsskador sker förmodligen.
Ärligt talat tror jag inte att någon vet OM hempuleriet är ett problem överhuvudtaget. Framförallt då bränder sällan utreds på det djupet (eller kan utredas på det djupet) så att man kan få någon statistik på området.
[länk]
Drygt 50% av elbrandsorsakade dödsfall var relaterade till spis.
Ur detta går ju tyvärr inte att extrahera vad som är relaterat till felaktiga installationer, precis som du säger. Och, det finns ingen uppdatering efter 2008, då de inte får informationen längre.
Jag har själv varit drabbad av en själutnämd elektriker (hemmapulare) och hade det inte varit för detta forumet så hade jag inte kunnat säga stopp, jag hade ingen aning om vad som var fel eller rätt. Jag läser med intresse men skulle själv inte våga mig på annat än byta eluttag. Jag tycker att eldelen är den mest seriösa här även om 99% av trådarna nördat ut efter 25 inlägg
Precis så är det, är det någon som ställer en fråga är det väl bättre att hjälpa till en att stå med pekpinnen. Är tämligen säker på att att alla vet att man inte ska hemmapula med elen, fast måååånga gör det, även jag.Andreas_Hansson skrev:
Som sagt jag föredrar alt 2 i första hand sedan alt 1, forumet bygger på att ge och ta råd ifrån varandra. Så hellre en pedagog i stället för en Polis
Redigerat:
Jag tycker att det finns en viss kategori av frågor som är särskilt allvarliga. Det är när man hör på frågans formuleringar att frågeställaren inte har ens elementär förståelse av hur el fungerar. Man känner sig inte säker på att frågeställaren kommer att förstå ens förklaringar. Då vill man inte förklara.
Ja, alltså, om frågan är om man får eller inte, så är svaret så klart att man inte får utan behörighet.LGG-01 skrev:
Men oftast är det inte det som är frågan, utan snarare -Hur drar man... eller Hur kopplar man....
Då ligger det så klart nära till hands att anta att behörighet saknas, och att frågeställaren tänker sig att göra jobbet själv. Men det måste ju inte vara så.....
Så till att börja med tycker jag att man ska svara på de frågor som ställs, det är det forumet är till för. Det är störigt som f-n med folk som helt bortser från ställda frågor och istället själva ska komma med helt andra frågor till TS eller dylik, ttycker jag. (skapa en egen tråd då....
Därtill kan/bör man informera frågeställaren om regelverket. Inget konstigt med det, det har jag gjort många gånger och även avrått folk från att göra det de beskriver mot bakgrund av att den ställda frågan klart och tydligt visar att de inte borde ge sig på det de har i åtanke både för egen och andras säkerhet.
Det ena förtar inte det andra, alltså
Svara på frågan OCH informera om regelverket och kanske avråd till och med uttryckligen från att göra det själv.
Jag har haft två elektriker hemma hos mig.
Elektriker 1: flera grupper i samma rör, dök inte upp vid utsatt tid, förstod inte riktigt mina frågor/förslag, men gjorde ett i övrigt snyggt och cleant jobb. Pga detta sökte jag mig till BH.
Elektriker 2: några år senare, förstod precis hur jag tänkte (kanske hade rätt språk efter några år här), men gjorde onödigt fula installationer. Klamrat tunn sladdrig kabel istället för något snyggare (det enda jag begärde just där var "snyggt"), inte anpassat kabellängden snyggt, så det har blivit onödiga böjar. Var förmodligen lärling, men var här själv så han gick helt och hållet på mina förslag. Ingen input, inga motfrågor, inga egna förslag.
Detta är all min kontakt med "verkliga" elektriker. Jag lutar, som ni kanske förstår, mer och mer åt att ex sätta upp nya uttag själv, fastän jag naturligtvis vet att det inte är tillåtet.
Kombinera detta med att man inte har någon aning om vad det är för tomte som har dragit elen innan man flyttade in, så blir det liksom så att det gamla mycket väl kan vara sämre än vad man själv hade fixat, och när man märker att även elektrikerfixat kan vara sämre så...
Jag skriver frågor för att jag vill förstå, planera, lära mig hur det rent praktiskt bör gå till. Med hjälp med materialval så skulle jag säkert kunna göra en hel del i teorin. Betänk att före elektriker 1 så hade jag förmodligen kopplat grejerna själv av ren okunskap. Fas och nolla är ju liksom inte det svåra, så jag hade garanterat fått sakerna att lysa, men det hade inte varit korrekt och säkert.
Men det förstår jag ju först nu när "pedagogerna" har förklarat, och nu kanske jag faktiskt är mer lämpad än de flesta andra för hempuleri. (Och tyvärr även vissa praktiserande elektriker, i så fall.)
Elektriker 1: flera grupper i samma rör, dök inte upp vid utsatt tid, förstod inte riktigt mina frågor/förslag, men gjorde ett i övrigt snyggt och cleant jobb. Pga detta sökte jag mig till BH.
Elektriker 2: några år senare, förstod precis hur jag tänkte (kanske hade rätt språk efter några år här), men gjorde onödigt fula installationer. Klamrat tunn sladdrig kabel istället för något snyggare (det enda jag begärde just där var "snyggt"), inte anpassat kabellängden snyggt, så det har blivit onödiga böjar. Var förmodligen lärling, men var här själv så han gick helt och hållet på mina förslag. Ingen input, inga motfrågor, inga egna förslag.
Detta är all min kontakt med "verkliga" elektriker. Jag lutar, som ni kanske förstår, mer och mer åt att ex sätta upp nya uttag själv, fastän jag naturligtvis vet att det inte är tillåtet.
Kombinera detta med att man inte har någon aning om vad det är för tomte som har dragit elen innan man flyttade in, så blir det liksom så att det gamla mycket väl kan vara sämre än vad man själv hade fixat, och när man märker att även elektrikerfixat kan vara sämre så...
Jag skriver frågor för att jag vill förstå, planera, lära mig hur det rent praktiskt bör gå till. Med hjälp med materialval så skulle jag säkert kunna göra en hel del i teorin. Betänk att före elektriker 1 så hade jag förmodligen kopplat grejerna själv av ren okunskap. Fas och nolla är ju liksom inte det svåra, så jag hade garanterat fått sakerna att lysa, men det hade inte varit korrekt och säkert.
Men det förstår jag ju först nu när "pedagogerna" har förklarat, och nu kanske jag faktiskt är mer lämpad än de flesta andra för hempuleri. (Och tyvärr även vissa praktiserande elektriker, i så fall.)
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Iofs, så är ju många Off topic "motfrågor" väldigt relevanta elsäkerhetsmässigt. Om ex. någon frågar om att ansluta ett uttag i badrummet, så tycker jag det är bra om det ställs motfrågor om huruvida det finns en jfb eller var uttaget är tänkt att sitta i förhållande till dusch osv.
Många hempulare på nivån "hur svårt kan det vara" har kanske koll på hur man kopplar in ett uttag, men inte att det gäller lite andra krav i våtrum.
Många hempulare på nivån "hur svårt kan det vara" har kanske koll på hur man kopplar in ett uttag, men inte att det gäller lite andra krav i våtrum.
Varför behöver du veta om frågeställaren har installerat en jordfelsbrytare eller var uttaget sitter?hempularen skrev:Iofs, så är ju många Off topic "motfrågor" väldigt relevanta elsäkerhetsmässigt. Om ex. någon frågar om att ansluta ett uttag i badrummet, så tycker jag det är bra om det ställs motfrågor om huruvida det finns en jfb eller var uttaget är tänkt att sitta i förhållande till dusch osv.
Det behöver du ju inte. Frågan är retorisk och bygger på antaganden och hjälper inte frågeställaren på något vis i sin frågeställning. Så svara då hellre på frågan som ställs OCH tillägg sedan t.ex. att han inte ska glömma jfb osv. Du skriver ju i tråden för att hjälpa frågeställaren inte tvärtom
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Håller inte med dig där. TS kanske inte är medveten om vilka regler som finns, och vi kan ju inte bara blunda och hjälpa till med en farlig installation.