24 954 läst ·
152 svar
25k läst
152 svar
Polis eller Pedagog ?
Du tror inte främst man riktar sig mot byggfirmor som gör mindre eljobb "av bara farten" ?Nähädu skrev:Obehörigt elinstallationsarbete är ju främst en polissak. Men det är ju det som förstudien ska komma fram till. Jag kan tänka mig att de kanske driver att obehörigt elinstallationsarbete förs in som ett brott i brottsbalken till exempel. Obehörigt elinstallationsarbete faller ju redan in under allmänt åtal, så vem som helst har väl åtminstone en moralisk plikt att anmäla brott till polisen.
Finns ju gott om sådant elfusk också, och när företag bryter mot lagar så brukar staten vara mer på alerten.
Att en person med rätt utbildning och behörighet utför en besiktning av en installation tycker jag är mycket bättre än det system som finns nu. Är det en gång besiktigat behöver det inte besiktigas igen.
Som det är nu händer det ju titt som tätt att de riktiga elektrikerna gör allvarliga fel också, även sådant skulle upptäckas vid en besiktning. När jag hjälpte min svåger att undersöka problem i deras nya eluttag i köket visade det sig att elektrikern glömt koppla in jordledaren i säkringsskåpet. Nu rättades det livsfarliga felet som den riktiga elektrikern gjort till av en hemmapulare, vi får hoppas att hemmapularen slipper fängelse...
Nej, fram för fria installationer och besiktning istället. Sen borde det finnas prov som luttrade hemmapulare kan ta för att slippa besiktning
Ungefär som att man numera får sota själv om man bara gått kursen. Men det lär väl staten och kapitalet aldrig gå med på 
Som det är nu händer det ju titt som tätt att de riktiga elektrikerna gör allvarliga fel också, även sådant skulle upptäckas vid en besiktning. När jag hjälpte min svåger att undersöka problem i deras nya eluttag i köket visade det sig att elektrikern glömt koppla in jordledaren i säkringsskåpet. Nu rättades det livsfarliga felet som den riktiga elektrikern gjort till av en hemmapulare, vi får hoppas att hemmapularen slipper fängelse...
Nej, fram för fria installationer och besiktning istället. Sen borde det finnas prov som luttrade hemmapulare kan ta för att slippa besiktning
Suck...Nähädu skrev:Grejen är ju att Elsäkerhetsverket från och med 2013 kommer att lägga stort fokus på hur man ska hantera obehörigt elinstallationsarbete, bland annat genom en förstudie. Det finns ett stort tryck, framförallt från elinstallationsbranschen, på att agera och tydliggöra vad som gäller.
Så nog upplever "statsmakterna" hempuleri som ett problem. Var så säker.
sedan när blev elinstallationsbranschen en del av statsmakten... förvisso skulle dom nog vilja men ändå.
Starta förstudie... hehe... Svenska hemmapulare darrar ute i stugorna:wow:
Elsäk och "branschen" lär tämligen omedelbart stöta på det fundamentala problemet att det inte går att bevisa VEM som gjort en installation. Själv har jag ingen aning om vem som gjort stora delar av installationerna i mina fastigheter (förutom dem som jag gjort egenhändigt).
Nästa problem är att förbud som inte beivras leder till minskad respekt för lagen, och där är vi redan idag. Man skall helt enkelt inte ha regler som inte kan upprätthållas. Det kommer att ta ett tag innan Elsäk kommer till denna grundläggande insikt eftersom dom står där med huvudena i sanden, men slutsatsen går inte att undvika.
Hempul i egen fastighet måste släppas fritt på ett eller annat sätt, allt annat är ohållbart.
Nästa problem är att förbud som inte beivras leder till minskad respekt för lagen, och där är vi redan idag. Man skall helt enkelt inte ha regler som inte kan upprätthållas. Det kommer att ta ett tag innan Elsäk kommer till denna grundläggande insikt eftersom dom står där med huvudena i sanden, men slutsatsen går inte att undvika.
Hempul i egen fastighet måste släppas fritt på ett eller annat sätt, allt annat är ohållbart.
Kanske detta blir slutsatsen i deras förstudie om inte branschen sponsrar dokumentet för mycketmycke_nu skrev:Nästa problem är att förbud som inte beivras leder till minskad respekt för lagen, och där är vi redan idag. Man skall helt enkelt inte ha regler som inte kan upprätthållas. Det kommer att ta ett tag innan Elsäk kommer till denna grundläggande insikt eftersom dom står där med huvudena i sanden, men slutsatsen går inte att undvika.
.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Visst. Det har jag med. (Nåja, jag har bara jobbat som industrielektriker i ett år.) Jag har också sett tillräckligt många mindre lyckade lösningar. Samtliga var resultatet av en "riktig" elektriker...Enk Projektet skrev:
Ja. Det är självklar. Det är synd när (nästan) vem som helst dör. Oavsett orsak. Och ändå gör alla det till sist. Men nu var det inte känsloargumenten som var de primära. Att känsloskäl sticka huvudet i sanden och säga "inga dödsfall som gick att förhindra" är inte realistiskt och skulle i förlängningen leda till många fler dödsfall i den totala samhällsekonomiska kollaps som skulle följa. (Se andra inlägg.)Enk Projektet skrev:
Att leva är att hantera och *acceptera* risk. Även i denna trygghetsnarkomanernas främst hemvist. (Säg det tyst för dig själv 10 gånger tills det sjunker in.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Visst. Om vi tittar på den Amerikanska, där "hemmapul" är betydligt mer tillåtet, så ser den i stort sett likadan ut. Dvs man har inga direkta problem med olyckor/bränder till följd av fel i den fasta installationen där heller. Men folk glömmer spisen på i ungefär lika stor omfattning. Den statistiska sanningen är att är jordfelsbrytaren allmän så får man inga systematiska problem. (De har dessutom ljusbågsdetektorer som ytterligare tar brandrisk. Å andra sidan så är de i lite större behov av den, pga större strömmar i genomsnitt.)pelpet skrev:
Nu går det inte att jämföra statistiken rakt av, det är många faktorer man skulle behöva justera för som är svåra att göra. Men mellan tummen och pekfingret så ligger den åtminstone inom samma tiopotens (det gör den fö vad jag kan se i hela den "moderna" världen). Det kan låta mycket att tillåta en så stor relativ skillnad och ändå säga att den är "lika" men då måste man komma ihåg att de absoluta siffrorna är så små att även en stor relativ skillnad inte egentligen gör något. Jmf. min fars kommentar om sina lönepåslag. "3% på ingenting, det är ingenting det..."
Att inte ha den här insikten är fö en av de vanligaste felen i tidningsrapporter om risker. Vi ser ofta rubriker av typen "X ökar risken för Y-cancer med 5 gånger!" Jovisst. Från t ex en på hundratusen till fem på hundratusen. Dvs från "nästan inget" till "nästan inget". Det kan mycket väl vara bra forskning, men är alltså ingen större nyhet. Men eftersom larmrapporter säljer så trycker man det ändå.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Det där är en vanligt förekommande invändning i många olika likande situationer. Nämligen att "om vi öppnar dammluckorna för kreti och pleti så skulle himlen faller ner över våra huvuden". Även den följesats "Och om vi ökar kontrollen så kommer guldet och de gröna skogarna att falla för våra fötter" är vanlig.elmont skrev:För övrigt är min bestämda uppfattning att en stor del av det låga antal olyckor vållade av hempulare är just dom regler som finns i dag. Den stora allmänheten vet att man inte får samt att det är farligt och då avstår många som är lite osäkra. Skulle man lätta på reglerna så tillkommer det en ny kategori hempulare, dom som har noll kunskap men eftersom det har "blivit tillåtet med hempul kan det varken vara svårt eller så farligt" attityd att öka och då börjar det att bli farligt.
Dom som pular samt har respekt och skaffar sig kunskap är ingen stor risk (som många här på forumet) utan det är när "vanligt" folk börjar som riskerna kommer att öka markant.
Allt annat lika så finns det inte mycket historiskt stöd för ett sådant synsätt. Reglering pga ett verkligt problem som redan framstått har gjort nytta historiskt, men det är i stort sett det enda.
Man skall komma ihåg att den stora förbättring i elsäkerhetsstatistiken vi haft de senaste hundra åren visst sammanfaller med en ökande reglering, men *också* och främst med ökad kvalitet på material, installationssätt och förläggningssätt. Först skyddsjordade vi de enkelisolerade armaturerna, och när det inte hjälpte så kom dubbelisoleringen (sas på köpet mha plastens intåg). Sedan jordfelsbrytaren som grädde på moset.
Värt att notera är att myndigheterna hela tiden legat på efterkälken, ofta med några decennier. Vi fick inte krav på skyddsjordning i våra hem förrän långt efter det att den egentligen spelat ut sin roll.
Men även osett det så har jag större tro på människan. Andra uppför sig typiskt mycket bättre än vad vi *tror* att de gör. Och även om det gäller den allmänna rösträttens införande (inte kan man väl låta de oborstade arbetarna vara med och styra landet), den kvinnliga rösträttens införande (samma argument) motbokens avskaffande (eller köpa så mycket sprit de vill), eller skärpningarna i sjukförsäkringen (Alla *vet* ju att *alla* andra fuskar med korttidsfrånvaron och VAB, nej, se det visar sig efter genomförda åtstramningar att de gjorde de inte alls de.) så är resultatet att domedagsprofetiorna kommit på skam. (Vi hörde fö samma sak från sotarna. Och även där vet vi facit. Ingen skillnad.)
Min förutsägelse är istället att med större avreglering och att man nu för upp på bordet hur det faktiskt skall vara gjort, dvs den utbildning och diskussion som man då kunde rikta till allmänheten så skulle elsäkerheten i landet i stort *öka*, pga av bättre materialval, ökat utbyte av gammal skit som borde rivits bort för länge sedan osv. osv.
Redigerat:
Det som jag då blir lite förvånad över är att i dom länder där el är ytters lite reglerat har betydligt mer dödsfall och olyckor än i Sverige. Man kan ju ta ett exempel som Thailand, där omkommer nästan lika många svenska privatpersoner pga el som i sverige. Så avreglering (är som vanligt) ingen lösning på problem men däremot självklart utbildning.
PS
Eftersom även denna tråd har övergått till en behörighets fråga lägger jag ner, det finns redan en tråd där frågan ältats in absurdum.
PS
Eftersom även denna tråd har övergått till en behörighets fråga lägger jag ner, det finns redan en tråd där frågan ältats in absurdum.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Ja, men nu får du väl ge dig?elmont skrev:Det som jag då blir lite förvånad över är att i dom länder där el är ytters lite reglerat har betydligt mer dödsfall och olyckor än i Sverige. Man kan ju ta ett exempel som Thailand, där omkommer nästan lika många svenska privatpersoner pga el som i sverige. Så avreglering (är som vanligt) ingen lösning på problem men däremot självklart utbildning.
Skall du jämföra så får du väl jämföra med andra länder där allt annat är i stort sett lika men regleringen av just elinstallationer skiljer, exv. USA. Och där ser vi som sagt ingen direkt skillnad.
Det är din tro på att avreglering skulle göra "saken" bättre som jag inte tror på, INGEN avreglering som utförts hos oss har gett nått positivt till dom som skulle gynnas. Inkompetenta har ersatts av giriga, Och nog håller vi en BETYDLIGT högre genomsnittlig standard än USAs, och ja, jag har även jobbat i USA.
Jag håller med om att det oftast blir sämre efter avreglering, men det finns undantag tex mobil näten och priset för att ringa mobilt, tror inte telia hade tagit 19öre/min och gratis sms om dom haft monopolet kvar.elmont skrev:Det är din tro på att avreglering skulle göra "saken" bättre som jag inte tror på, INGEN avreglering som utförts hos oss har gett nått positivt till dom som skulle gynnas. Inkompetenta har ersatts av giriga, Och nog håller vi en BETYDLIGT högre genomsnittlig standard än USAs, och ja, jag har även jobbat i USA.
Det är väl förhoppningsvis ingen som propagerar för fullständig avreglering av elinstallationer utan en omreglering.
Regelverk med tramsiga förbud mot att klamra kabel utan behörighet behöver bytas ut mot något som är mera nyanserat och bättre anpassat till verkligheten.
Vad gäller dödsfall genom elolyckor (strömgenomgång) så ligger USA och Sverige på exakt samma nivå (0.6 per miljon innevånare och år).
Regelverk med tramsiga förbud mot att klamra kabel utan behörighet behöver bytas ut mot något som är mera nyanserat och bättre anpassat till verkligheten.
Vad gäller dödsfall genom elolyckor (strömgenomgång) så ligger USA och Sverige på exakt samma nivå (0.6 per miljon innevånare och år).