rataxes skrev:
Med renovering menar jag målarfärg, tapeter, mm. Allt som behövs fr golv till tak till en tom lägenhet.
Alla hushållsapparater i köket, porslin, bestick, mm.
Pojkvännen kommer med resväska och tandborste. Han bidrar inte med något t alls.
en dum kille
 
T Tcp skrev:
sambolagen § 22
Nu är den införskaffad sedan tidigare och killen flyttar in. Således gäller ej kapitel 22
 
  • Text om lägenhetsägande och sambolagen, betonar arv och enskild egendom, samt att inflyttning inte påverkar juridiska rättigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jotre skrev:
Nu är den införskaffad sedan tidigare och killen flyttar in. Således gäller ej kapitel 22
Men herregud, du kan väl inte citera ChatGPT 🤣🤣🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Men herregud, du kan väl inte citera ChatGPT 🤣🤣🤣
Men ge mig gärna bevis på att enskild egendom som införskaffats via gåva eller arv och som är enskild egendom innan samboskapet ändå omfattas av sambolagen.
För jag har precis gått igenom en arvstvist med advokater och låtit skriva vattentäta testamenten åt mina barn.
Du kan inte hänvisa till Kap 22 för det handlar om gemensamt införskaffande under samboskapet.

Du kommer med påstående som du inte kan backa upp.
 
J Jotre skrev:
Men ge mig gärna bevis på att enskild egendom som införskaffats via gåva eller arv och som är enskild egendom innan samboskapet ändå omfattas av sambolagen.
För jag har precis gått igenom en arvstvist med advokater och låtit skriva vattentäta testamenten åt mina barn.
Du kan inte hänvisa till Kap 22 för det handlar om gemensamt införskaffande under samboskapet.

Du kommer med påstående som du inte kan backa upp.
Läs första meningen i paragraf 22. Bostaden är fortfarande enskild egendom, men sambon kan ändå ta över den och lösa ut den som äger den.

Du kommer med påstående som du inte kan backa upp. Hör med dina advokater.
 
T Tcp skrev:
Läs första meningen i paragraf 22. Bostaden är fortfarande enskild egendom, men sambon kan ändå ta över den och lösa ut den som äger den.

Du kommer med påstående som du inte kan backa upp. Hör med dina advokater.
 
  • Skärmdump av lagtext från Lagen.nu som behandlar sambors egendom, inklusive författningskommentar och hänvisningar till propositioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tcp skrev:
Läs första meningen i paragraf 22. Bostaden är fortfarande enskild egendom, men sambon kan ändå ta över den och lösa ut den som äger den.

Du kommer med påstående som du inte kan backa upp. Hör med dina advokater.
Fast det var inte vad vi pratade om, vi pratade om enskild egendom som sambon inte har rätt till och du hänvisade till kapitel 22.

Om hon vill att han löser ut henne, det är en helt annan fråga. Du kan inte ändra förutsättningarna.
 
J Jotre skrev:
Fast det var inte vad vi pratade om, vi pratade om enskild egendom som sambon inte har rätt till och du hänvisade till kapitel 22.

Om hon vill att han löser ut henne, det är en helt annan fråga. Du kan inte ändra förutsättningarna.
Jag har inte ändrat på något. Läs mitt första svar. Det är socialen som bestämmer vem som ska bo kvar, speciellt om de ör oense. Den som bor kvar löser ut den andre även om det är enskild egendom anskaffad innan de träffades.

Läs mitt första svar och läs lagtexten.
 
T Tcp skrev:
Jag har inte ändrat på något. Läs mitt första svar. Det är socialen som bestämmer vem som ska bo kvar, speciellt om de ör oense. Den som bor kvar löser ut den andre även om det är enskild egendom anskaffad innan de träffades.

Läs mitt första svar och läs lagtexten.
Man kan ju avtala bort sambolagen, att bostaden inte ska ingå i en bodelning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Vi talar om en lägenhet som TS köpt och sen ska hans 19-åriga dotter bo där och så en pojkvän som ska flytta in. Om de bor där tillräckligt länge och får barn tillsammans så är kanske den senaste diskussionen aktuell, inte annars.
 
  • Gilla
Tcp och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Man kan ju avtala bort sambolagen, att bostaden inte ska ingå i en bodelning.
Detsamma gäller om de är gifta. Se 11 kap. 8 § ÄktB .
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vi talar om en lägenhet som TS köpt och sen ska hans 19-åriga dotter bo där och så en pojkvän som ska flytta in. Om de bor där tillräckligt länge och får barn tillsammans så är kanske den senaste diskussionen aktuell, inte annars.
Korrekt, och de behöver dessutom vara oense.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Pojkvännen ska betala halva månadsavgiften, inget mer. Flickan äger ju lägenheten och de renoveringar som gjorts tillfaller henne i form av värdestegring vid försäljning.
 
T Tcp skrev:
Det funkar inte så när det är barn med i bilden. Då är det den med störst behov som får lägenheten vid separation. Men den personen får lösa ut den andre om det är dennes egendom.
Dvs det funkar visst så, enskild egendom är enskild egendom. Visserligen kan familjerätten precis som du säger hävda att den ena föräldern har bättre rätt till bostaden, men om det är den som inte äger lägenheten måste hen också betala HELA marknadsvärdet minus hälften av eventuella gemensamma lån. Dvs i praktiken gäller detta endast hyresrätter där den som inte står på kontraktet kan få rätt att ta över det, om hen ska ha vårdnaden om barnen. Det är dock väldigt ovanligt numera eftersom man oftast har gemensam vårdnad och 50/50-vistelse.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Dvs det funkar visst så, enskild egendom är enskild egendom. Visserligen kan familjerätten precis som du säger hävda att den ena föräldern har bättre rätt till bostaden, men om det är den som inte äger lägenheten måste hen också betala HELA marknadsvärdet minus hälften av eventuella gemensamma lån. Dvs i praktiken gäller detta endast hyresrätter där den som inte står på kontraktet kan få rätt att ta över det, om hen ska ha vårdnaden om barnen. Det är dock väldigt ovanligt numera eftersom man oftast har gemensam vårdnad och 50/50-vistelse.
Du säger att det funkar så, men säger sedan att det visst inte funkar så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.