2 170 läst ·
92 svar
2k läst
92 svar
PME slang - våntertålig vattenfylld?
Här finns en tråd för de som önskar veta mer om PEM slangar och frost:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skaderisk-for-25-mm-pem-slang-vintertid.286330/
https://www.byggahus.se/forum/threads/skaderisk-for-25-mm-pem-slang-vintertid.286330/
Ingen lösning som föreslagits är realistisk. De kräver grävmaskin, elektriker osv. Alltså resurser som inte finns tillgängliga på juldagen eller annandagen.F fribygg skrev:
Hur skall jag gräva 2m ned i mark som varit exponerad för minusgrader i ett par veckor på juldagen? Det blir ett tufft jobb med spade och hacka. Inget jag ens skulle pröva på sommaren faktiskt. Skulle tippa att det är ett 10 timmars grävjobb om man inte har en grävmaskin. Det är inte direkt blomjord.
Ganska idiotiskt förslag tyvärr.
Varför grävde du inte i tid eller engagerade någon att gräva innan tjälen?G Goodfidelity skrev:Ingen lösning som föreslagits är realistisk.
Hur skall jag gräva 2m ned i mark som varit exponerad för minusgrader i ett par veckor på juldagen? Det blir ett tufft jobb med spade och hacka. Inget jag ens skulle pröva på sommaren faktiskt. Skulle tippa att det är ett 10 timmars grävjobb om man inte har en grävmaskin. Det är inte direkt blomjord.
Ganska idiotiskt förslag tyvärr.
Alltså. L Ä S H E L A T R Å D E N.F fribygg skrev:
DET VAR INSTALLERAT EN STÄNGNINGSVENTIL PÅ MIN FÖRFRÅGAN TIDIGARE I ÅR MEN DE MONTERADE DEN PÅ FEL LEDNING. DET STÅR TIDIGARE I TRÅDEN. DE TRODDE PROBLEMET VAR LÖST MEN NÄR JAG KOM TILL FASTIGHETEN SÅ VAR DET INTE LÖST..
Jag var inte närvarande för att kontrollera arbetet, men fick en video där det bekräftades att det inte var vatten in. Troligen var det någon annan anledning med andra stängningskranar eller annan orsak att vattnet inte kom just då. Men när de slog på allt igen så stod det vatten hela vägen fram utan att de dubbelkollade. Så när frosten kom small det, och när jag kom till huset så var det vatten på full fart.
Med facit i hand skulle du haft lite mer framförhållning.G Goodfidelity skrev:Det är uteslutet, det finns ingen tid, inget intresse, och det är inte den riktiga lösningen.
Den riktiga lösningen är att hindra vattnet från att komma in i/nära huset/ krypgrunden, och att hindra påfrysning till den grad det kan skada slangen.
Att få in en elektriker som skall göra detta jobb på julafton och juldagen är ganska chanslöst.
Det handlar om att reducera risken till den grad att man kan känna sig trygg, att inte "chansa på att slangen håller" för att någon sagt att den gör det på ett internetforum typ.
Konsekvensen för ett slangbrott är så stor att huset kommer få rivas.
Förutsättningarna för det som kan genomföras måste vara rimliga att genomföra själv dagarna runt jul utan att engagera grävmaskiner, elektriker, grannar osv.
Med premisserna givna är den bästa lösningen att bara skicka ned en glykolfylld slang i den existerande slange. Och längden på slangen kommer att vara i paritet med riskreduceringen. Når man 2m så är man säkert precis i gränsen eller utanför husgrunden och även med stor sannolikhet på ett djup där temperaturen kanske ligger runt nollan den kallaste delene av vintern.
Om slangen vattenfylld klarar -25 under perfekta omständigheter, så klarar den helt säkert -5 vattenfylld även fast den är 40år gammal. Och får man vattnet ned till ett djup där det är 0gr så kanske man är nästan helt riskfri.
Problemlösningen är inte ett av/på fenoment. Det handlar om att reducera risken mest möjligt med givna resurser och möjligheter. I motsättning till att "chansa" att slangen håller, eller att skapa fler riskmoment och utgifter genom att få dit elektriker och dra kablar och ha ström på i huset.
Jag är nu relativt övertygad om att PEM25 inuti PEM32 med plugg och glykolfyllning är bästa lösningen av de alternativ som står tillgängliga. Det är även lättast att genomföra. Frågan är bara om det nu inte blivit fyllt med is i slangen redan och detta då hindrar den lösningsmetoden.
Man kunde även ha tippat ned 5 liter glykol och bara hoppas på att det når ett bra blandningsförhållande när vattnet släpps på.
Framförhållning? jag bor 80 mil bort och beställde ett jobb som inte blev korrekt genomfört och kvalitetssäkrat.useless skrev:
När jag svängde förbi fastigheten i julledigheten bara för att lämna grejer så upptäckte jag ett läckage.
Det har inte så mycket med framförhållning att göra.. Framförhållningen var perfekt.
Det var ren TUR att jag svängde in, för annars hade det stått på till våren och då hade man fått riva hela huset, och trekammarbrunnen.
Det kommer inte bli lättare att gräva för dej med spett spade och korp för att du skriker.G Goodfidelity skrev:
Du inser väl själv att det bara är hårt arbete som gäller om du ska kunna proppa slangen nu, annars handlar det ju om att chansa på att låta vattnet droppa, isolering eller att blanda i nåt som inte fryser och expanderar (vilket jag tycker verkar oprövat och riskfyllt)
Tyvärr är det faktiskt helt omöjligt på given tidsrymd att gräva 2m för hand i frusen mark. Det är ganska uppenbart för normalfuntade människor.F fribygg skrev:Det kommer inte bli lättare att gräva för dej med spett spade och korp för att du skriker.
Du inser väl själv att det bara är hårt arbete som gäller om du ska kunna proppa slangen nu, annars handlar det ju om att chansa på att låta vattnet droppa, isolering eller att blanda i nåt som inte fryser och expanderar (vilket jag tycker verkar oprövat och riskfyllt)
Inte bara det, det är också ganska svårt att få tag på delarna som krävs på julafton och juldagen.
Jag tackar för alla svar hittils, behöver inte mer svar.
Jag tror den bästa lösningen är presenterad.
Och inga svar från folk som inte orkar läsa tråden tack.
Jag tror den bästa lösningen är presenterad.
Och inga svar från folk som inte orkar läsa tråden tack.
Hur djup är tjälen? Jag som bor i götaland har sannolikt väldigt tunn tjäle nu för jag kunde utan större svårighet hota hål för julgranen ute på tomten igår. Det innebär ju inte att det skulle vara lätt att gräva ett två meter djupt hål men en envis människa provar ju givetvis att gräva och proppa vattnet om man är för orolig att den gamla PEM slangen inte ska klara vintern.G Goodfidelity skrev:
80 mil antyder mellersta Norrland åtminstone. Då är tjälen inte grävbar...F fribygg skrev:Hur djup är tjälen? Jag som bor i götaland har sannolikt väldigt tunn tjäle nu för jag kunde utan större svårighet hota hål för julgranen ute på tomten igår. Det innebär ju inte att det skulle vara lätt att gräva ett två meter djupt hål men en envis människa provar ju givetvis att gräva och proppa vattnet om man är för orolig att den gamla PEM slangen inte ska klara vintern.
2m djupt, minst 1 meter bredd, kanske 2 meter längd. kanske upp till 4 kubikmeter jord i frusen mark.F fribygg skrev:Hur djup är tjälen? Jag som bor i götaland har sannolikt väldigt tunn tjäle nu för jag kunde utan större svårighet hota hål för julgranen ute på tomten igår. Det innebär ju inte att det skulle vara lätt att gräva ett två meter djupt hål men en envis människa provar ju givetvis att gräva och proppa vattnet om man är för orolig att den gamla PEM slangen inte ska klara vintern.
Visst.
Jag hade inte ens gjort det sommartid, inte ens i blomjord (med spade för hand).
Och som jag sa, det är julafton idag, juldagen imrgon. Att få tag i delarna som behövs är ju ganska chanslöst. Det är ett dåligt lösningsföslag.
Man kan eventuellt tippa ned 4 liter glykol, som då kommer fylla kanske 8m slang. eller köra en slang i slangen.
Detta förutsätter att det inte redan är genomfruset, för det lär inte vara helt superlätt att tina upp slangen även om det går med lite vilja.
Glykolen går i värsta fall att bara spola ur med någon kubik vatten, i ett par timmar eller så.
Om man bara tänker på vattnets expansion så kan nog skillnaden mellan -1 grad och -25 grader betraktas som försumbar. Plastens tålighet kanske påverkas en del av kylan men jag tror hur som helst inte att man ska hänga upp sig på hur mycket kallare än -1 grad det blir.
Idén med att trycka in en mindre PEM-slang för att få lite extra säkerhet är nog inte så dum ändå, men jag skulle hellre försöka få in en längre opluggad slang, typ 4 meter, utan glykol. Att den är pluggad borde väl göra att det blir svårare att få in den? Du kan ju egentligen trycka in vad som helst för att tränga undan vattnet, det spelar ingen roll vad det är. Typ elkablar kanske. Eller 16 mm PEM. Hellre 16 mm 4 meter långt än 20 mm 2 meter långt.
Idén med att trycka in en mindre PEM-slang för att få lite extra säkerhet är nog inte så dum ändå, men jag skulle hellre försöka få in en längre opluggad slang, typ 4 meter, utan glykol. Att den är pluggad borde väl göra att det blir svårare att få in den? Du kan ju egentligen trycka in vad som helst för att tränga undan vattnet, det spelar ingen roll vad det är. Typ elkablar kanske. Eller 16 mm PEM. Hellre 16 mm 4 meter långt än 20 mm 2 meter långt.