2 201 läst ·
92 svar
2k läst
92 svar
PME slang - våntertålig vattenfylld?
Om tanken är att dra in el så kan man sätta upp en ny mätarplats, men strunta i att koppla vidare till centralen med okänd status. Istället sätter man ett uttag vid mätaren så man har lite "byggström".
Men det är nog svårt att hinna med det nu innan halva vintern har gått.
Men det är nog svårt att hinna med det nu innan halva vintern har gått.
Japp.useless skrev:
Jag har typ 2-3 dagar att hitta en lösning.
Det finns ett elskåp på huset med en ny mätare. Det finns proppskåp i huset med gamla porslinssäkringar.
Men elen är inte besiktigad, det är kapat och brutet i golv och väggar, kablar hänger löst utan tillkoppling. Jag kopplar inte in den här elanläggningen om jag inte är på plats själv veckorna efter för att observera vad som händer.
Redigerat:
Men det finns alltså en elanslutning som du betalar för?
I så fall är det bara att koppla bort all el förutom en kabel direkt till ett uttag i krypgrunden för att driva en värmekabel.
Eller har elanslutningen avslutats och en ny behöver göras hos elnätsleverantören?
Du har liksom inga andra alternativ än att ordna fram el verkar det som eftersom inget av de förslag som getts skulle fungera enligt dig.
I så fall är det bara att koppla bort all el förutom en kabel direkt till ett uttag i krypgrunden för att driva en värmekabel.
Eller har elanslutningen avslutats och en ny behöver göras hos elnätsleverantören?
Du har liksom inga andra alternativ än att ordna fram el verkar det som eftersom inget av de förslag som getts skulle fungera enligt dig.
Inget av förslagen som getts kan fungera och ge en riskfri lösning. Det är inte ”enligt mig” det är enligt relativt enkels fysiska faktum och handlar om hur slangarna, kopplingarna, vatten och kyla samt tryck fungerar.Pjosk75 skrev:
Men det finns alltså en elanslutning som du betalar för?
I så fall är det bara att koppla bort all el förutom en kabel direkt till ett uttag i krypgrunden för att driva en värmekabel.
Eller har elanslutningen avslutats och en ny behöver göras hos elnätsleverantören?
Du har liksom inga andra alternativ än att ordna fram el verkar det som eftersom inget av de förslag som getts skulle fungera enligt dig.
Jag har rådfrågat flera nu och det är många som menar att en 40år gammal PEM inte håller för 3 bar tryck på vatten och samtidigt frost i sex månader med temperaturer ned till -25gr. Och även empirin talar för det eftersom det nu blivit läckage två gånger i fastigheten, det sista efter att de trodde att vattnet var avstängt vid tomtgräns vilket det visade sig inte vara.
Det finns inget sätt att värma platsen. Krypgrunden är i princip oisolerad och att hålla den varm vore om inte annat extremt dyrt ens om möjligheten fanns vilket det inte gör.
Lösningarna som är möjliga kommer att handla om hur man får bort eller tränger undan vattnet i slangen även fast det inte finns en avstängningsventil vid tomtgräns.
Som det ser ut nu blir det smartast att glykolfylla en PEM25 slang i längsta möjliga längd, med pluggar i varje ände, och skicka ned den så långt det går i inkommande PEM32 som är tillförsel. Och därefter montera tillbaka och glykolfylla invändiga avstängningskranen som mothåll så att PEM25 inte trycks ut igen.
Det är inte säkert detta går men det kräver ingen ström, ingen värme, och kan inte spränga eftersom glykolvatten inte expanderar nog mycket för att knäcka en PEM32 slang. Man skapar då en glykolfyllning lokalt ned till frostfritt djup som förhoppningvis bara kan dras ut till våren, eller när vattnet skall kopplas på.
Detta är då såklart en tillfällig lösning tills det finns en avstäningskran vid tomtgräns.
Någon som har förslag på vilken sorts avstäningskranar som är bäst vid tomtgräns om man vill kunna tömma slangen från huset och till avstängaren? Finns det någon sort med friblåsningsfunktion och en slang upp till över backen så att man kan trycksätta avstäningskranen inne i huset och bara skjuta ut vattnet på hösten för att få tillförseln nästan helt vattenfri?
Hmm, hur mycket utrymme har du under huset?
Jag tänker att om du lägger slangen mot marken och sedan har tjockt med isolering på marken ovanpå och cirka 4-5 meter i diameter, då kommer markvärmen att hålla vattnet varmt. Men du måste nog ha minst 50 cm mineralull och radien måste ju vara närmare dubbla frostfritt djup för att detta skall fungera.
Tanken här är alltså att driva fryspunkten ut i isoleringen istället för i marken.
Jag tänker att om du lägger slangen mot marken och sedan har tjockt med isolering på marken ovanpå och cirka 4-5 meter i diameter, då kommer markvärmen att hålla vattnet varmt. Men du måste nog ha minst 50 cm mineralull och radien måste ju vara närmare dubbla frostfritt djup för att detta skall fungera.
Tanken här är alltså att driva fryspunkten ut i isoleringen istället för i marken.
Ja, det där är ganska smart och vi har kollat lite runt det. Men slangen kommer in ca 30-50cm från krypgrundens kant/betong. Den är gjuten och ligger ned till kanske 40cm under marknivån.pacman42 skrev:
Hmm, hur mycket utrymme har du under huset?
Jag tänker att om du lägger slangen mot marken och sedan har tjockt med isolering på marken ovanpå och cirka 4-5 meter i diameter, då kommer markvärmen att hålla vattnet varmt. Men du måste nog ha minst 50 cm mineralull och radien måste ju vara närmare dubbla frostfritt djup för att detta skall fungera.
Tanken här är alltså att driva fryspunkten ut i isoleringen istället för i marken.
Om man bara var säker att det kunde hålla -5gr så håller nog slangen. Men det känns som en chansning eftersom betongen agerar köldbrygga hela vägen ned till slangen som är ingjuten i betongen.
Konsekvensen av ett slangbrott på den här platsen är nog att man får riva huset. För ingen kommer märka det på 6 månader.
Vid nuvarande läckage hade huvudparten av vattnet åkt ned i en golvbrunn vilket var tur. Men detta resulterade då i att hela trekammarbrunnen var fylld med vatten, vilket kunde ha förstört även brunnen som inte tål den vattenmängden.
Fick pumpa ur brunnen också..
G Goodfidelity skrev:
Enklast är att linda en bit värmekabel runt rör och ventil och slå in allt i isoleringsmatta och ståltråd.
Under förutsättning att du får fram el...
Iden med glykol (jag hade dock valt T-Röd/etanol) i en 25mm slang som skjuts in i den andra är rätt bra. Två meter under mark är nog ett minimum här (helst mer), den kommer att leda kylan nedåt också. Hur täpper du igen ändarna så att det blir tätt?
Du svarade aldrig på om det finns ett elabonnemang som du betalar för idag?
Att värma upp hela krypgrunden är helt onödigt ja. Du monterar en självreglerande frostskyddskabel i eller runt slangen som är fritt i krypgrunden. Eventuellt isolerar om kabeln är utanpå slangen.
Men din plan är att öppna slangen, där det är ett konstant vattentryck, och sedan försöka få in en stång mot vattentrycket? Filma gärna det försöket.
Att värma upp hela krypgrunden är helt onödigt ja. Du monterar en självreglerande frostskyddskabel i eller runt slangen som är fritt i krypgrunden. Eventuellt isolerar om kabeln är utanpå slangen.
Men din plan är att öppna slangen, där det är ett konstant vattentryck, och sedan försöka få in en stång mot vattentrycket? Filma gärna det försöket.
Jag blir nyfiken på var du stött på detta påstående. Att kranar kan frysa sönder är jag helt med på. Och det är givetvis inte roligare att få en vattenläcka för att kranen fryser sönder än att slangen gör det. Men åtgärderna för att undvika det kan bli olika. När det frös sönder i huset tidigare. Var det då inte metallrör och kopplingar som sprack? Var det någonstans själva PEM-slangen som sprack?G Goodfidelity skrev:Jag har rådfrågat flera nu och det är många som menar att en 40år gammal PEM inte håller för 3 bar tryck på vatten och samtidigt frost i sex månader med temperaturer ned till -25gr. Och även empirin talar för det eftersom det nu blivit läckage två gånger i fastigheten, det sista efter att de trodde att vattnet var avstängt vid tomtgräns vilket det visade sig inte vara.
Jo, någonstans måste det ju gå att stänga av vattnet. Men det verkar påverka okänt antal fastigheter då samfällighetsföreningen har dålig koll på hur vattenledningarna är dragna.pacman42 skrev:
Oklart om detta är ett område med bara fritidshus eller om det finns permanentboende där också. Borde vara det senare eftersom samfällighetsföreningen har vattnet på året runt.
Så kapa slangen innan proppen och trycka en bit ändpluggad slang med glykol är vad du tror kommer att skydda mot frysning.
Det blir en spännande framtid att gissa om huset är i ok skick eller om det är isklump om några veckor.
Han har ju tydligen sagt det flera gånger. ”Slangen har inte överlevt några vintrar.”. Det framgår dock inte på vilket sätt han har reparerat eller bytt ut den.A Avemo skrev:Jag blir nyfiken på var du stött på detta påstående. Att kranar kan frysa sönder är jag helt med på. Och det är givetvis inte roligare att få en vattenläcka för att kranen fryser sönder än att slangen gör det. Men åtgärderna för att undvika det kan bli olika. När det frös sönder i huset tidigare. Var det då inte metallrör och kopplingar som sprack? Var det någonstans själva PEM-slangen som sprack?
Jag har en PEM-slang till en utekran som jag inte kan tömma utan i stället tar jag bort kranen och sätter dit ett lock varje höst. Den slangen (och locket, inklusive koppling!) har hållit i över tio år nu. Jag tror inte att det är en helt ovanlig lösning, men med det sagt skulle jag kanske inte vilja göra det inomhus och kallställa…
Fortsättningen var enligt följande:W Weimik skrev:
Jag förstår det som att slangen inte varit utsatt för minusgrader flera vintrar och när det varit det så har kranen men inte slangen frusit sönder. Därför frågade jag om ett förtydligande om det är korrekt uppfattat. Dessutom frågade jag om någon vet ett exempel på ett tillfälle där en PEM-slang faktiskt frusit sönder.G Goodfidelity skrev:
Givetvis är det inte roligare att en kran spricker än att en slang spricker. Men det kan göra skillnad för vilka åtgärder som krävs. Det var därför jag efterfrågade förtydligandet. Både för att det kan vara till nytta för TS och för min egen nyfikenhets skull.
