2 201 läst ·
92 svar
2k läst
92 svar
PME slang - våntertålig vattenfylld?
Är tjälen 2 m djup nu?G Goodfidelity skrev:2m djupt, minst 1 meter bredd, kanske 2 meter längd. kanske upp till 4 kubikmeter jord i frusen mark.
Visst.
Jag hade inte ens gjort det sommartid, inte ens i blomjord (med spade för hand).
Och som jag sa, det är julafton idag, juldagen imrgon. Att få tag i delarna som behövs är ju ganska chanslöst. Det är ett dåligt lösningsföslag.
Om tjälen har gått ner nån dm eller kanske en fot kan du nog ta dej igenom skorpan med handkraft utan att elda på marken först, gräver och proppar du precis utanför krypgrunden bör det bli mindre volym massor att flytta.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jag är imponerad av TS och hans tålmodigt med de som inte riktigt förstår eller vill förstå det prekära läget. Med tanke på insatsen i detta vågspel skulle jag ändå verkligen försöka hitta en grävmaskin för att gräva upp utanför huset, och igen, med tanke på det prekära läget är chansen större att hitta någon som vill, men jag ger mig..... Hur TS än pluggar så försök verkligen att säkerställ att det inte kan ska någon olycka med gift i vattnet. J̌ag ser också risken med att koppla in elen, men det kan ju vara lättare med ett eventuellt försäkringsbolag om man försökt att hindra frysning den vägen. Jag har haft PEM till min pool som fryst i 57 vintrar utan problem.
Men........ finns verkligen ingen frostsäker plugg på marknaden att stoppa i änden på slangen?
Idag julafton, hoppas TS löser detta så han inte behöver känna sig orolig fram till våren.
Lycka till
/Workingclasshero
Men........ finns verkligen ingen frostsäker plugg på marknaden att stoppa i änden på slangen?
Idag julafton, hoppas TS löser detta så han inte behöver känna sig orolig fram till våren.
Lycka till
/Workingclasshero
G Goodfidelity skrev:2m djupt, minst 1 meter bredd, kanske 2 meter längd. kanske upp till 4 kubikmeter jord i frusen mark.
Visst.
Jag hade inte ens gjort det sommartid, inte ens i blomjord (med spade för hand).
Och som jag sa, det är julafton idag, juldagen imrgon. Att få tag i delarna som behövs är ju ganska chanslöst. Det är ett dåligt lösningsföslag.
Jag tror som dig att det är svårare att få in den pluggad. Pluggen gör ju att slangen böjer sig mindre också runt en eventuell sväng som säkert kommer direkt där vid grundmuren. Sedan är det inte säkert slangen är helt rundt överallt, den kan ju vara ovaliserad av trycket från jord och betong precis där den går in eller kort efter den går in i muren. Då kan man inte få in slangen längre.W Weimik skrev:Om man bara tänker på vattnets expansion så kan nog skillnaden mellan -1 grad och -25 grader betraktas som försumbar. Plastens tålighet kanske påverkas en del av kylan men jag tror hur som helst inte att man ska hänga upp sig på hur mycket kallare än -1 grad det blir.
Idén med att trycka in en mindre PEM-slang för att få lite extra säkerhet är nog inte så dum ändå, men jag skulle hellre försöka få in en längre opluggad slang, typ 4 meter, utan glykol. Att den är pluggad borde väl göra att det blir svårare att få in den? Du kan ju egentligen trycka in vad som helst för att tränga undan vattnet, det spelar ingen roll vad det är. Typ elkablar kanske. Eller 16 mm PEM. Hellre 16 mm 4 meter långt än 20 mm 2 meter långt.
Du har helt rätt, jag kunde lika gärna kapa en elkabel och köra i PEM25. Jag har redan köpt 3m PEM25 som precis får plats i PEM32.
Jag tror iofs att bara man kommer utanför huset och bara slangen är relativt vattenfri på den fritt exponerade delen så klarar man sig ganska bra. Slangtypen har god förmåga att expandera men är ju 40år gammal. Rent vatten expanderar dock mer än vad PEM slang kan expandera.
En anledning att slangarna sällan spricker kan vara för att andra delar ger sig först, inte nödvändigtvis att slangen tål genomfrysning med vatten.
Tydligen så spräcker de inte vid första påfrysningen, utan efter att det blivit tinat/fruset några gånger. Jag förstår inte hela fysiken bakom det men det har att göra med hur isen placerar sig i slangen och hur mycket vattnet först backar.
Det kan väl nämnas nu att vid tidigare påfrysning/sprängning har det inte skett vid första frosten, utan efter upprepade cykler. Av allt att döma så kom jag förmodligen till huset samma dag som läckan började, av en ren tillfällighet. Spånskivor som stod i samma rum hade inte mjuknat, så jag tror inte det pågått flera dagar.
Det finns bilder här på forumet vad som händer när dessa slangar spricker, och hur det ser ut, så de är garanterat inte helt säkra.
Redigerat:
Svårt att hitta en lufttät plugg. (det behöver inte vara helt tätt om man kör med glykol, bara så pass att glykolen inte simmar iväg direkt när man monterar, när allt är på plats kommer det vara relativt statisk situation)Lostmoose skrev:
Luft däremot komprimeras under tryck. Glykol har samma egenskap som vatten.
Om vatten tar sig runt pluggen in i slangen så komprimeras luften med ca 75% vid 3 BAR och det blir då vatten 1,5m upp i slangen och en liten luftkudde på toppen som är 50cm lång. Det är exakt samma situation som råder just nu.
Tanken med glykolen är att ha ett medium som har liknande egenskaper och vikt som vatten men inte samma fryspunkt.
Ideelt är ju som en annan klurig person nänmde, att stoppa ned något annat. Om man haft en solid gummistång eller kabel med samma diameter så hade det varit den absolut bästa lösningen, TACK!
H07RN-F 5G2,5 mm² finns på jula.
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../installationskablar/anslutningskabel-032591/
14mm diameter. Då är det bara 6mm kvar i diameter som kan vattenfyllas. Det kan svälla max 9%, det borde slangarna kunna ta upp.
Just undandträngningen av vatten från den exponerade delen av slangen är nyckeln här.
Redigerat:
Intressant tråd och intressant problem. Har väl inte jättemycket att tillföra till någon lösning. Men angående frysning av slang och att den går sönder med tiden. Beror inte det på plastiskdeformation? D.v.s. varje gång slangen fryser så återgår den aldrig till sin ursprungliga form utan blir lite större i diameter varje gång, till sist spricker den längsgående där den blir som svagast.
Personligen hade jag gjort någon av följande (utifrån mina kunskaper):
- Fulkopplat in mig på elcentralen och dragit dit en matning enklast möjligt (olagligt, ja.)
- Som ni är inne på, försöka få ner något i röret som kan ge plats för den expanderande isen samt minskar mängden vatten i röret. Med väl det inne hade jag försökt få en så stor luftficka som möjligt upp mot röreta ände och sedan proppat röret med en vanlig propp för pem. Luftfickan bör stanna där och rädda proppen.
- Anställt grannpojken för att gå in och sätta en brasa varje morgon.
Jag tror du har helt rätt angående Deformationen och förändringarna i materialets egenskaper.J JSten skrev:Intressant tråd och intressant problem. Har väl inte jättemycket att tillföra till någon lösning. Men angående frysning av slang och att den går sönder med tiden. Beror inte det på plastiskdeformation? D.v.s. varje gång slangen fryser så återgår den aldrig till sin ursprungliga form utan blir lite större i diameter varje gång, till sist spricker den längsgående där den blir som svagast.
Hoppas att det löser sig.
- Fulkopplat in mig på elcentralen och dragit dit en matning enklast möjligt (olagligt, ja.)
- Som ni är inne på, försöka få ner något i röret som kan ge plats för den expanderande isen samt minskar mängden vatten i röret. Med väl det inne hade jag försökt få en så stor luftficka som möjligt upp mot röreta ände och sedan proppat röret med en vanlig propp för pem. Luftfickan bör stanna där och rädda proppen.
- Anställt grannpojken för att gå in och sätta en brasa varje morgon.
Man kan lätt ledas till att tro att bara för att en PEM slang klarat -25gr med vatten instängt en gång, att det alltid håller. Men det kan uppstå microsprickor vid upprepade belastningar, som sedan leder till plötsligt brott kanske vid långt mycket mindre påfrestningar. Till betraktning, lendingen är 40år gammal. Kanske något mer. Den kan redan ha varit utsatt för minusgrader och tryck ett antal grånger, och har frusit till is minst två gånger. Det är ingen fördel.
Elen ger jag mig inte på, även om det vore en möjlighet. bara att få elbolaget att slå på strömmen fram till fastigheten är ju en process. Man kan såklart koppla lite själv i elskåpet, men det är inte något jag ger mig på trots B-behörighet. Speciellt inte under stress och med mycket begränsad tillgång på verktyg och delar.
Ventilen är redan säkrad, som jag skrev så har jag satt en plugg ett par DM in i slangen och fyllt hela vägen ut genom ventilen med glykolvatten. Det kan inte frysa längst ut. Den svagaste punkten är redan säkrad annars hade det redan gått läck igen.useless skrev:
Att vika en PEM32 slang tät är förmodligen inte möjligt. De går dessutom sönder om man viker dem.
Jag önskar säkra även resterande 2 meter ned till frostsäkert djup. Ventilen har jag kontroll på.
Som vi redan nämnt i tråden så brukar alltid ventilen ge sig först. Men om den är "säkrad" så kanske något annat ger sig.
Anlendingen att PEM slangarna håller när det fryser kan vara just precis för att något annat ger sig först. Om det är stumt i ändarna så kanske slangen rämnar i en situation den annars klarat helt galant. Många menar att dessa slangar tål genomfrysning, men det är inte säkert det går om inget annat ger vika, och om slangen redan varit utsatt för det, och om det står under 3 BAR tryck redan i utgångspunkten.
Det går ju aldrig att komma med några garantier. Och om du kan komma på en bättre lösning är det ju givetvis en god sak. Men jag tror inte att du bör överdriva risken att slangen spricker. Jag har PEM-slangar till kranar för bevattning i trädgården. Under de 15 år jag bott här är de aldrig tömda för vintern. Flera vintrar har det varit fullt vattentryck på. En gång har en kran spruckit. Aldrig har det synts påverkan på slangen. Jag har tillräckligt med exempel för att hävda att det normala är att slangen tål frysningen utan problem även i de fall då ingenting annat ger sig.G Goodfidelity skrev:Anlendingen att PEM slangarna håller när det fryser kan vara just precis för att något annat ger sig först. Om det är stumt i ändarna så kanske slangen rämnar i en situation den annars klarat helt galant. Många menar att dessa slangar tål genomfrysning, men det är inte säkert det går om inget annat ger vika, och om slangen redan varit utsatt för det, och om det står under 3 BAR tryck redan i utgångspunkten.
Det är ju också som du säger skillnad på att det fryser en gång och att det fryser upprepade gånger. Är du orolig att lämna det till våren kan du ju få en ny kran nergrävd efter julhelgen. Det kan inte vara omöjligt att få tag på någon som kan gräva före våren även om du inte får tag på det just nu.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
En annan anledning är att omgivningen, lera, jord etc tjälar först och håller emot så PEM inte expanderar under frysning, eller så gör den inte det, gubbgissning deluxe...... och även om man stoppar in slang eller isolering eller annat som tål att komprimeras är det fortfarande vatten i kranen som kan frysa.G Goodfidelity skrev:Ventilen är redan säkrad, som jag skrev så har jag satt en plugg ett par DM in i slangen och fyllt hela vägen ut genom ventilen med glykolvatten. Det kan inte frysa längst ut. Den svagaste punkten är redan säkrad annars hade det redan gått läck igen.
Att vika en PEM32 slang tät är förmodligen inte möjligt. De går dessutom sönder om man viker dem.
Jag önskar säkra även resterande 2 meter ned till frostsäkert djup. Ventilen har jag kontroll på.
Som vi redan nämnt i tråden så brukar alltid ventilen ge sig först. Men om den är "säkrad" så kanske något annat ger sig.
Anlendingen att PEM slangarna håller när det fryser kan vara just precis för att något annat ger sig först. Om det är stumt i ändarna så kanske slangen rämnar i en situation den annars klarat helt galant. Många menar att dessa slangar tål genomfrysning, men det är inte säkert det går om inget annat ger vika, och om slangen redan varit utsatt för det, och om det står under 3 BAR tryck redan i utgångspunkten.
Finns verkligen ingen frysplugg som tål frysning på marknaden?
Om inte ser jag en marknad för det.
/W
Eftersom det vad jag förstår finns ett aktivt elabonnemang borde en provisorisk lösning med en värmekabel gå att sätta i drift på max en timme. Om risken annars är skador som gör att huset måste rivas tycker jag den lösningen är rätt självklar, snabb och ganska billig.
Jag håller med. Det är det enda säkra alternativet givet att det inte går att stänga av vattnet på frostfritt djup. Förmodligen går det snabbast, dvs kräver minst arbetsinsats, jämfört med andra alternativ.Alfredo skrev:
I hemmanshuset i Norrbotten kallställer vi fastän det är kommunalt vatten men där vi en egen självdränerande ventil "i gatan" på frostfritt djup.
#54Alfredo skrev:
"Abonemanget är inte aktivt, men det finns ström draget till fastigheten."
Elnätsabonemanget verkar alltså ha avslutats. Så en auktoriserad elektriker behöver göra en nyanmälan, och denne vill nog gå genom all el först.
Att göra en återanslutning kostar så klart. Vattenfall eldistribution till exempel anger bara en från kostnad., 3.525 kr. Som lika gärna kan bli samma som en nyanslutning, det vill säga 54.125 kr.