Slangen ska tåla frysning. Den svaga punkten är ventilen i huset.
 
A Avemo skrev:
Fortsättningen var enligt följande:

Jag förstår det som att slangen inte varit utsatt för minusgrader flera vintrar och när det varit det så har kranen men inte slangen frusit sönder. Därför frågade jag om ett förtydligande om det är korrekt uppfattat. Dessutom frågade jag om någon vet ett exempel på ett tillfälle där en PEM-slang faktiskt frusit sönder.

Givetvis är det inte roligare att en kran spricker än att en slang spricker. Men det kan göra skillnad för vilka åtgärder som krävs. Det var därför jag efterfrågade förtydligandet. Både för att det kan vara till nytta för TS och för min egen nyfikenhets skull.
Ja, jag är helt med på vad du menar. Jag tror inte heller att det är någon risk att själva PEM-slangen fryser sönder, men TS verkar på oklara grunder säker på att det kommer att ske.

Eftersom han dessutom skrev det han skrev som ett direkt svar på mitt inlägg tolkade jag det som att det faktiskt var själva slangen som hade fryst sönder.

Om någon råkar ut för en sönderfryst PEM-slang tror jag att det beror på att den redan var skadad eller möjligen om den är förlagd så att en stor vattenvolym blir instängd mellan två isproppar och sedan fryser till is.
 
H hapazard skrev:
Det bästa skulle väl vara att gräva till frostfritt djup och sätta in en självdrenerande seviceventil [länk], sen etr teleskopskaft på den.
Ja precis, det är detta jag bett om men det finns ingen översikt över vart slangen tar vägen utanför huset eller vart den är inkopplad på vattennätet. Så grävarbetet blir ganska omfattande.

Så till sommaren / våren skall de göra ett nytt försök.

Jag önskar precis denna lösning, och trodde att de redan hade monterat en sådan eftersom jag fått besked att vattnet var avstängt. Och en ventil var nedgrävd. Men av ren otur hade ventilen placerats på en slang som går till en annan fastighet.

Det finns flera liknande serviceventiler på vattennätet men de blockerar flera fastigheter. Inte bara en. Så vrider man av på en punkt så förlorar 2-4 fastigheter vatten samtidigt. Kanske även fler. Nätet består av blandade lösningar, det är inte slang överallt. Även järnrör.

Optimalt vore att ha denna avstängningsventil vid tomtgränsen och med detta ca 10m från huset för att undvika skador vid eventuellt läckage. Kanske kan man ha en slang som går upp till över marken så att man ser när man tömmer systemet, att vattnet faktiskt kommer ut.

Tack för länken!
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du svarade aldrig på om det finns ett elabonnemang som du betalar för idag?

Att värma upp hela krypgrunden är helt onödigt ja. Du monterar en självreglerande frostskyddskabel i eller runt slangen som är fritt i krypgrunden. Eventuellt isolerar om kabeln är utanpå slangen.

Men din plan är att öppna slangen, där det är ett konstant vattentryck, och sedan försöka få in en stång mot vattentrycket? Filma gärna det försöket.
Som jag skrivit så finns det avstöngningskran. Men den tar flera fastigheter, och kan därför bara vara avstängd under arbete.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du svarade aldrig på om det finns ett elabonnemang som du betalar för idag?

Att värma upp hela krypgrunden är helt onödigt ja. Du monterar en självreglerande frostskyddskabel i eller runt slangen som är fritt i krypgrunden. Eventuellt isolerar om kabeln är utanpå slangen.

Men din plan är att öppna slangen, där det är ett konstant vattentryck, och sedan försöka få in en stång mot vattentrycket? Filma gärna det försöket.
Som jag skrivit så finns det avstöngningskran. Men den tar flera fastigheter, och kan därför bara vara avstängd under arbete.
A Avemo skrev:
Jag blir nyfiken på var du stött på detta påstående. Att kranar kan frysa sönder är jag helt med på. Och det är givetvis inte roligare att få en vattenläcka för att kranen fryser sönder än att slangen gör det. Men åtgärderna för att undvika det kan bli olika. När det frös sönder i huset tidigare. Var det då inte metallrör och kopplingar som sprack? Var det någonstans själva PEM-slangen som sprack?
Det var många rör och inkommande avstängning som sprack. Men det var ju också svagaste punkten.

Efter det blir ju vattnet sprutandes.

PEM slangen är överlägset mest hållbar. Men från flera källor (du kan bara googla) så ser man att de kan spricka.

Tydligen är det så att det uppstår microsprickor med åldern, eller med UV strålning (inte aktuellt här) som försvagar slangen. Detta är mer aktuellt för de som drar till poolen osv.

Men efter för många cykler eller hög ålder så rämnar slangen.

Denna slang har 3BAR plus frostkraften i belastning.

PEM kan expandera 3-5% vad jag fick höra, men vattnet kan expandera upp till 7-9%. Jag har inte verifierat detta men det lät rimligt.

Jag tror att en anledning till att slangarna inte knäcker så ofta är för att andra ställen är svagare.

Det krävs säkert också en lång exponering eller flera cykler, jag är osäker. Detta är verkligen inte mitt område.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du svarade aldrig på om det finns ett elabonnemang som du betalar för idag?

Att värma upp hela krypgrunden är helt onödigt ja. Du monterar en självreglerande frostskyddskabel i eller runt slangen som är fritt i krypgrunden. Eventuellt isolerar om kabeln är utanpå slangen.

Men din plan är att öppna slangen, där det är ett konstant vattentryck, och sedan försöka få in en stång mot vattentrycket? Filma gärna det försöket.
Som jag skrivit så finns det avstöngningskran. Men den tar flera fastigheter, och kan därför bara vara avstängd under arbete.
A Avemo skrev:
Jag blir nyfiken på var du stött på detta påstående. Att kranar kan frysa sönder är jag helt med på. Och det är givetvis inte roligare att få en vattenläcka för att kranen fryser sönder än att slangen gör det. Men åtgärderna för att undvika det kan bli olika. När det frös sönder i huset tidigare. Var det då inte metallrör och kopplingar som sprack? Var det någonstans själva PEM-slangen som sprack?
Det var många rör och inkommande avstängning som sprack. Men det var ju också svagaste punkten.

Efter det blir ju vattnet sprutandes.

PEM slangen är överlägset mest hållbar. Men från flera källor (du kan bara googla) så ser man att de kan spricka.

Tydligen är det så att det uppstår microsprickor med åldern, eller med UV strålning (inte aktuellt här) som försvagar slangen. Detta är mer aktuellt för de som drar till poolen osv.

Men efter för många cykler eller hög ålder så rämnar slangen.

Denna slang har 3BAR plus frostkraften i belastning.

PEM kan expandera 3-5% vad jag fick höra, men vattnet kan expandera upp till 7-9%. Jag har inte verifierat detta men det lät rimligt.

Jag tror att en anledning till att slangarna inte knäcker så ofta är för att andra ställen är svagare.

Det krävs säkert också en lång exponering eller flera cykler, jag är osäker. Detta är verkligen inte mitt område.
W Weimik skrev:
Han har ju tydligen sagt det flera gånger. ”Slangen har inte överlevt några vintrar.”. Det framgår dock inte på vilket sätt han har reparerat eller bytt ut den.

Jag har en PEM-slang till en utekran som jag inte kan tömma utan i stället tar jag bort kranen och sätter dit ett lock varje höst. Den slangen (och locket, inklusive koppling!) har hållit i över tio år nu. Jag tror inte att det är en helt ovanlig lösning, men med det sagt skulle jag kanske inte vilja göra det inomhus och kallställa…
anledningen att slangen inte överlevt många vintrar är för att den inte varit utsatt för frost varje vinter. Huset har varit uppvärmd bostad från byggnadsår fram till för några år sedan.

Det är alltså INTE som du tolkar det att slangen spruckit och blivit utbytt. Det har hänt ett par gånger att systemet knäckt, och då vid kranen och alla rör.

Så av denna anledning vet jag att slangen varit utsatt för frysning flera gånger men inte under flera/varje år som någon antagit.

Under en vinter så kan ju frysning ske flera gånger innan något brister också. Förmodligen fryser slangen först, därefter knäcker kranen, och sedan när slangen tinar igen så sprutar det vatten.

Slangen är exponerad mer mot kylan, kranen satt tidigare mitt i huset. Slangen ligger direkt vid krypgrundens kant.
 
Du har fortfarande inte svarat på frågan om det finns ett elabonnemang.
 
useless useless skrev:
Du har fortfarande inte svarat på frågan om det finns ett elabonnemang.
Jag skrev tidigare i tråden att det finns indragen el, men jag kopplar inte på den på grund av fastighetens tillstånd. Det är skruvat, rivet, öppna golv, kontakter utan täckning, brytare utan täcklock, lösa kablar osv. Kablarna är dessutom dragna i samma golv som blivit skadat av vattnet, som jag sågat upp med en cirkelsåg.

Jag har inte besiktat den elektriska anläggningen och kan därför inte lämna den inkopplad och obevakad i 6 månader. Det är lika stor chansning som att gissa att slangen håller typ, men med en extra kostnad av inkoppling, abbonemang och elavgifter + massa arbete på det.

Det finns inte tid för att gå över det elektriska helt enkelt. Och jag jobbar i huvudsak med att eliminera risk.

Abonemanget är inte aktivt, men det finns ström draget till fastigheten.
 
G Goodfidelity skrev:
Jag skrev tidigare i tråden att det finns indragen el, men jag kopplar inte på den på grund av fastighetens tillstånd. Det är skruvat, rivet, öppna golv, kontakter utan täckning, brytare utan täcklock, lösa kablar osv. Kablarna är dessutom dragna i samma golv som blivit skadat av vattnet, som jag sågat upp med en cirkelsåg.

Jag har inte besiktat den elektriska anläggningen och kan därför inte lämna den inkopplad och obevakad i 6 månader. Det är lika stor chansning som att gissa att slangen håller typ, men med en extra kostnad av inkoppling, abbonemang och elavgifter + massa arbete på det.

Det finns inte tid för att gå över det elektriska helt enkelt. Och jag jobbar i huvudsak med att eliminera risk.

Abonemanget är inte aktivt, men det finns ström draget till fastigheten.
Frågan var utifrån möjligheten att sätta ett vägguttag vid elmätaren. Då spelar inte skicket på resten av anläggningen någon roll.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan var utifrån möjligheten att sätta ett vägguttag vid elmätaren. Då spelar inte skicket på resten av anläggningen någon roll.
Det är uteslutet, det finns ingen tid, inget intresse, och det är inte den riktiga lösningen.

Den riktiga lösningen är att hindra vattnet från att komma in i/nära huset/ krypgrunden, och att hindra påfrysning till den grad det kan skada slangen.

Att få in en elektriker som skall göra detta jobb på julafton och juldagen är ganska chanslöst.

Det handlar om att reducera risken till den grad att man kan känna sig trygg, att inte "chansa på att slangen håller" för att någon sagt att den gör det på ett internetforum typ.

Konsekvensen för ett slangbrott är så stor att huset kommer få rivas.

Förutsättningarna för det som kan genomföras måste vara rimliga att genomföra själv dagarna runt jul utan att engagera grävmaskiner, elektriker, grannar osv.

Med premisserna givna är den bästa lösningen att bara skicka ned en glykolfylld slang i den existerande slange. Och längden på slangen kommer att vara i paritet med riskreduceringen. Når man 2m så är man säkert precis i gränsen eller utanför husgrunden och även med stor sannolikhet på ett djup där temperaturen kanske ligger runt nollan den kallaste delene av vintern.

Om slangen vattenfylld klarar -25 under perfekta omständigheter, så klarar den helt säkert -5 vattenfylld även fast den är 40år gammal. Och får man vattnet ned till ett djup där det är 0gr så kanske man är nästan helt riskfri.

Problemlösningen är inte ett av/på fenoment. Det handlar om att reducera risken mest möjligt med givna resurser och möjligheter. I motsättning till att "chansa" att slangen håller, eller att skapa fler riskmoment och utgifter genom att få dit elektriker och dra kablar och ha ström på i huset.

Jag är nu relativt övertygad om att PEM25 inuti PEM32 med plugg och glykolfyllning är bästa lösningen av de alternativ som står tillgängliga. Det är även lättast att genomföra. Frågan är bara om det nu inte blivit fyllt med is i slangen redan och detta då hindrar den lösningsmetoden.

Man kunde även ha tippat ned 5 liter glykol och bara hoppas på att det når ett bra blandningsförhållande när vattnet släpps på.
 
Redigerat:
G Goodfidelity skrev:
Ja precis, det är detta jag bett om men det finns ingen översikt över vart slangen tar vägen utanför huset eller vart den är inkopplad på vattennätet. Så grävarbetet blir ganska omfattande.

Så till sommaren / våren skall de göra ett nytt försök.

Jag önskar precis denna lösning, och trodde att de redan hade monterat en sådan eftersom jag fått besked att vattnet var avstängt. Och en ventil var nedgrävd. Men av ren otur hade ventilen placerats på en slang som går till en annan fastighet.

Det finns flera liknande serviceventiler på vattennätet men de blockerar flera fastigheter. Inte bara en. Så vrider man av på en punkt så förlorar 2-4 fastigheter vatten samtidigt. Kanske även fler. Nätet består av blandade lösningar, det är inte slang överallt. Även järnrör.

Optimalt vore att ha denna avstängningsventil vid tomtgränsen och med detta ca 10m från huset för att undvika skador vid eventuellt läckage. Kanske kan man ha en slang som går upp till över marken så att man ser när man tömmer systemet, att vattnet faktiskt kommer ut.

Tack för länken!
Men du vet ju var den mynnar, bara att gräva, klämma slangen och montera ventil?
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Men du vet ju var den mynnar, bara att gräva, klämma slangen och monteta ventil?
Jag tror inte du har läst tråden..
 
G Goodfidelity skrev:
Det är uteslutet, det finns ingen tid, inget intresse, och det är inte den riktiga lösningen.

Den riktiga lösningen är att hindra vattnet från att komma in i/nära huset
Det du kan göra själv nu är ju att gräva upp och proppa utanför huset på frostfritt djup.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det du kan göra själv nu är ju att gräva upp och proppa utanför huset på frostfritt djup.
Har du läst hela tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.