2 170 läst ·
92 svar
2k läst
92 svar
PME slang - våntertålig vattenfylld?
Det finns ju det tänkbara scenariot att flödet räcker för att hålla röret frostfritt men inte avloppet. Jag skulle inte lämna vatten rinnande i ett kallställt obevakat hus.
Som sagt kommer inte slangen att frysa sönder. Är du säker på att det är glykol i kranen så lär inte heller den frysa sönder.
Som sagt kommer inte slangen att frysa sönder. Är du säker på att det är glykol i kranen så lär inte heller den frysa sönder.
Så din erfarenhet är att en vattenfylld slang PEM32 som står under -20gr och mer klarar sig fint helt utan någon form för frostskadad bara man har glykol i kranen?A Avemo skrev:
Och eftersom det sticker upp 1,5-2m över marken inne i grunden så lär det väl bli där den smäller/rämnar?J Jansson69 skrev:
Det finns inget rent vatten fram vid ventilen för den är fylld med glykol och det är en plugg ett par decimeter in i slangen innan/vid ventilen. Men det är ju vatten fram tills denna plugg med förbehåll om kanske några decimeter luftkudde eftersom det säkert är en del luft som ligger kvar i slangen och kommer att hamna direkt i topp på slangen när vattnet släpptes på igen.
Jag tror själv inte detta håller. Men de som är ansvariga för vattnet tror det håller för de vill inte gräva nu runt jul, de vill vänta.
Men det är ju ett hus som står på spel för knäcker det och ingen kommer dit på några månader så är det bara att riva huset.
Några idéer på hur man kan skydda slangen, utan el?
Funderar på att glykolfylla och plugga ändarna på en mindre slang(PEM25) och köra ned 2-3m i den stora slangen (PEM32). Detta minskar mängden vatten som kan expandera i slangen närmast krypgrunden. Om det brister utanför huset så blir det bara en blöt gräsmatta.
Den ligger mer än 1m under mark när den är väl utanför krypgrunden.
Min erfarenhet är att en vattenfylld slang PEM32 som står under -20º och mer klarar sig fint. Detta helt utan förbehållet om glykol i kranen. Men vid enstaka tillfällen har jag sett hur själva kranarna spruckit när det frusit i dem. PEM-slangen är tillräckligt elastisk för att kunna ta upp isens expansion utan att spricka. Det är de mycket stummare rören av metall som gärna spricker.G Goodfidelity skrev:
I mitt område finns ett system för sommarvatten från 1969. Där har jag sett frostsprängda galvade stålrör, sönderrostade stålrör och pluggar och nergrävda skarvkopplingar som dras isär när bilar kör över dem. Det är långt ifrån ett felsäkert system. Men jag har aldrig sett en frostsprängd PEM-slang.
Jag skulle åka dit och kapa slangen i krypgrunden innan den går in i huset. Då är det ingen risk för vattenskador i huset i alla fall.
Men du riskerar istället massor med vatten i krypgrunden.
har du koll på hur kallt det brukar bli i krypgrunden? Kan det räcka att snurra liggunderlag/isolering eller något liknande runt röret i krypgrunden för att mildra kylan?
har du koll på hur kallt det brukar bli i krypgrunden? Kan det räcka att snurra liggunderlag/isolering eller något liknande runt röret i krypgrunden för att mildra kylan?
Liggunderlag/ isolering runt en oanvänd men trycksatt pemslang i krypgrunden dämpar knappast kylan eller minskar frysdisken.Pjosk75 skrev:
Jag skulle åka dit och kapa slangen i krypgrunden innan den går in i huset. Då är det ingen risk för vattenskador i huset i alla fall.
Om vattnet ska stängas av bör det ju ske på frostfritt djup utanför kåken.
Om vattnet stängs av i krypgrunden är det väl ändå sannolikt att slangen börjar frysa i den änden? Då borde man i teorin inte skjuta lös den avstängningen...
Det kommer att frysa om det inte går att isolera och tillföra energi.
Det kommer att frysa om det inte går att isolera och tillföra energi.
Finns det luft inne eller slangen så kan det absolut klara sig..G Goodfidelity skrev:Och eftersom det sticker upp 1,5-2m över marken inne i grunden så lär det väl bli där den smäller/rämnar?
Det finns inget rent vatten fram vid ventilen för den är fylld med glykol och det är en plugg ett par decimeter in i slangen innan/vid ventilen. Men det är ju vatten fram tills denna plugg med förbehåll om kanske några decimeter luftkudde eftersom det säkert är en del luft som ligger kvar i slangen och kommer att hamna direkt i topp på slangen när vattnet släpptes på igen.
Jag tror själv inte detta håller. Men de som är ansvariga för vattnet tror det håller för de vill inte gräva nu runt jul, de vill vänta.
Men det är ju ett hus som står på spel för knäcker det och ingen kommer dit på några månader så är det bara att riva huset.
Några idéer på hur man kan skydda slangen, utan el?
Funderar på att glykolfylla och plugga ändarna på en mindre slang(PEM25) och köra ned 2-3m i den stora slangen (PEM32). Detta minskar mängden vatten som kan expandera i slangen närmast krypgrunden. Om det brister utanför huset så blir det bara en blöt gräsmatta.
Den ligger mer än 1m under mark när den är väl utanför krypgrunden.
Frågan är om röret ena är på frostfritt djup någonstans i området. Mer än 1 meter ned har TS skrivit, och det låter som att torpet är beläget hyfsat långt norr i Sverige. Då borde det vara minst 2 meter ned för att vara på säkert djup.
Hur långt är det till närmaste fastighet med el?
Skulle det vara möjligt att köpa el från den under vintern för att kunna ha en värmeslinga runt röret i krypgrunden?
Skulle det vara möjligt att köpa el från den under vintern för att kunna ha en värmeslinga runt röret i krypgrunden?
Jag fick låna ström för att torka ur lite nu efter första läckan men att låna fram till våren var inte aktuellt. Betaler självklart för strömmen men det är gamla människor och de är generellt skeptiska till folk de inte känner, och det tycker jag är sunt.Pjosk75 skrev:
Frågan är om röret ena är på frostfritt djup någonstans i området. Mer än 1 meter ned har TS skrivit, och det låter som att torpet är beläget hyfsat långt norr i Sverige. Då borde det vara minst 2 meter ned för att vara på säkert djup.
Jag är enig med tidigare skribent, det går inte isolera eller liknande för det är inget som värmer i omgivningen. Blir det 25 minus så är det bara snack om timmar innan hela krypgrunden är 25 minus eftersom huset inte är uppvärmt.
Det är vissa som säger att den skall överleva men det är en vild chansning. För det är en 40år gammal slang som kanske varit utsatt för frost många gånger och de tål inte upprepade svällningar för det blir Micro sprickor i slangarna.
Jag kanske får försöka sätta en mindre slang i den stora slangen PEM25 i PEM32, och plugga den mindre slangen i ändarna och fylla den med glykol. Om jag då får in 2m slang så har jag ned till frostfritt med glykol. Och spricker det så blir det utanför husgrunden.
Om slangen är 40 år gammal och varit vattenfylld och frusit varje år utan problem skulle jag påstå att den kommer att hålla fortsättningsvis också så länge den inte utsatts för någon yttre åverkan nyligen. Det känns inte som någon särskilt vild chansning för mig. Som nämnts tidigare är slangen tillräckligt elastisk för att klara utvidgningen. Den slits inte av den lilla utvidgning som krävs. Du kan tänka som att du har en gummisnodd som du tänjer måttligt fram och tillbaka. Det kan du göra tusentals gånger utan att den går sönder.
Men jag förstår inte din installation helt. Du har någon form avstängningsventil inomhus eller i krypgrunden där du kan stänga av vattnet och tömma ut vattnet som finns i ledningar och kranar inomhus? Eller åtminstone se till att det inte är under tryck? Vad är det för en plugg som sitter ett par decimeter in i slangen?
Men jag förstår inte din installation helt. Du har någon form avstängningsventil inomhus eller i krypgrunden där du kan stänga av vattnet och tömma ut vattnet som finns i ledningar och kranar inomhus? Eller åtminstone se till att det inte är under tryck? Vad är det för en plugg som sitter ett par decimeter in i slangen?
Att få köpa el under vintern verkar vara den enklaste lösningen på din oro. Om du kan träffa de som erbjöd elen senast så prova att ge dem några lax, alltså sedlar och inga fiskar, så kanske deras skeptism minskar.
Elförbrukningen på en värmekabel på några meter kan knappast bli många hundra kWh under vintern.
Att värma upp krypgrunden med dieselvärmare eller gasolkamin är ett alternativ. Men de har sina nackdelar av att köras obevakade anar jag.
Elförbrukningen på en värmekabel på några meter kan knappast bli många hundra kWh under vintern.
Att värma upp krypgrunden med dieselvärmare eller gasolkamin är ett alternativ. Men de har sina nackdelar av att köras obevakade anar jag.
Det är fint med många engagerade, men vänligen läs frågeställningen och premisserna innan ni svarar.W Weimik skrev:Om slangen är 40 år gammal och varit vattenfylld och frusit varje år utan problem skulle jag påstå att den kommer att hålla fortsättningsvis också så länge den inte utsatts för någon yttre åverkan nyligen. Det känns inte som någon särskilt vild chansning för mig. Som nämnts tidigare är slangen tillräckligt elastisk för att klara utvidgningen. Den slits inte av den lilla utvidgning som krävs. Du kan tänka som att du har en gummisnodd som du tänjer måttligt fram och tillbaka. Det kan du göra tusentals gånger utan att den går sönder.
Huset har varit uppvärmt fram till för ett par år sedan. Första skadan inträffade första året huset stod kallt. Detta är andra eller tredje året huset står kallt. Det har aldrig varit ett problem innan det eftersom tidigare ägaren värmde i alla år helt till sista året. Då rök allt vattenburet i huset inklusive element och uppvärmningsanläggning. Kylan tog allt, inklusive kranen invändigt.
Huset har stått utan tillkopplad el.
Elanläggningen är inte kontrollerad och kan vara defekt / farlig att använda.
Slangen har inte överlevt några vintrar. Interna stängningskranen har gått sönder minst två gånger.
Jag har förklarat flera gånger hur det ser ut.
Tillförsel med vatten in i byggnad PEM32 utan stängningskran vid tomtgräns. Det går inte stänga utanför huset för det finns ingen kran som inte stänger av flera fastigheter. De andra fastiheterna vill ha vatten.
Så för att upprepa: DET GÅR INTE TÖMMA SLANGEN PÅ VATTEN FÖR DET FINNS INGET SÄTT ATT KOPPLA BORT DEN FRÅN VATTENNÄTET. STÄNGNINGSKRAN PÅ TOMTGRÄNS SAKNAS.
I denna fastighet finns en kran inne i huset, den small. Nu är slangen kapad och avstängingskranen är nu i krypgrunden på grund av vattenskadan.
Det finns ingen el, ingen elanläggning, ingen granne som vill sälja el. Ingen människa som kan komma dit för att titta, för jag bor 80mil bort, gasolkamin osv obevakat i 6 månader? Det går inte av helt uppenbara och tekniska anledningar. Dieselkanon går inte utan ström.
Det är många märkliga förslag som är helt uppenbart omöjliga att genomföra med premisserna givna i tråden.
Redigerat: