Ja osannolikt. Annars skulle det behöva sitta minst någon gruppsäkring i el-mätarskåpet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Då går ledningarna till alla elprylar du kan hitta till säkringscentralen, det enda som går från mätarskåpet är en grövre kabel (eller ledare i rör) till säkringscentralen inne i huset.

Det är ju spikat en kabel från strömbrytaren, var går den?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Josth är hela tiden lite snabbare än mig... :D

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja osannolikt. Annars skulle det behöva sitta minst någon gruppsäkring i el-mätarskåpet.
Då går alltså elen från matarskåpet till elcentralen där gruppsäkringarna sitter. Där ser som sagt allting korrekt ut. Vi har ett stort skåp som sannolikt var det som sattes in när huset byggdes samt en mindre enhet med tre grupper som verkar gå till spabadet (detta fungerar).

Jag gissar att matningen till dessa uttag går antingen genom den grupp som står uppsatt som motorvärmare eller genom grupperna för spabadet (detta då markis samt utvändiga uttag troligtvis är eftermonterade, ser inte dessa hos grannarna). Men bägge centralerna ser som sagt normala ut och jag har testat JFB på bägge som löser ut som den ska.

Vad tror ni om larmteorin? Känns väldigt långsökt, men det är det och lamputtaget (ojordat, fungerar) i taket som jag pillat med i elväg sedan inflytt. Larmkomponenterna är bortplockade och hålen förspacklade, det är allt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då går ledningarna till alla elprylar du kan hitta till säkringscentralen, det enda som går från mätarskåpet är en grövre kabel (eller ledare i rör) till säkringscentralen inne i huset.

Det är ju spikat en kabel från strömbrytaren, var går den?
Den går till vad jag gissar är en antenn? Finns en genomföring i dörren i höjd med plastkåpan på utsidan av dörren. En hand sträcker sig mot en elcentral med kablar, synlig genom en öppen dörr på väggen med ljus träpanelsklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Josth är hela tiden lite snabbare än mig... :D
Och jag är bortskämd som har snabbt svarande kompetens, så fortsätt gärna tävla, för all del 😜

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
H hqt skrev:
Då går alltså elen från matarskåpet till elcentralen där gruppsäkringarna sitter. Där ser som sagt allting korrekt ut. Vi har ett stort skåp som sannolikt var det som sattes in när huset byggdes samt en mindre enhet med tre grupper som verkar gå till spabadet (detta fungerar).

Jag gissar att matningen till dessa uttag går antingen genom den grupp som står uppsatt som motorvärmare eller genom grupperna för spabadet (detta då markis samt utvändiga uttag troligtvis är eftermonterade, ser inte dessa hos grannarna). Men bägge centralerna ser som sagt normala ut och jag har testat JFB på bägge som löser ut som den ska.

Vad tror ni om larmteorin? Känns väldigt långsökt, men det är det och lamputtaget (ojordat, fungerar) i taket som jag pillat med i elväg sedan inflytt. Larmkomponenterna är bortplockade och hålen förspacklade, det är allt.
Ojordade lamputtag är inte tillåtet i ditt hus. Från och med 1995 ska det vara jordade uttag enbart.

• Gilla
Puffen Ingarö och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ojordade lamputtag är inte tillåtet i ditt hus. Från och med 1995 ska det vara jordade uttag enbart.
Då sätter jag upp det på listan över sådant som skall åtgärdas. Men kan det vara en faktor i detta?

Det har jag däremot svårt att tro om inte är så att uttagen utomhus matades via den lampdosan och du nu inte kopplat ihop trådarna rätt.

• Gilla
hqt
  • Laddar…
Ta en bild på din elcentral inomhus 👍

• Gilla
hqt
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det har jag däremot svårt att tro om inte är så att uttagen utomhus matades via den lampdosan och du nu inte kopplat ihop trådarna rätt.
Minns jag rätt var där 5 ledare (2 fler än vad som rimligtvis bör vara där? Reflekterade inte över antalet då det sitter urkopplade takhögtalare precis bredvid, så jag gissade att det funnits något samband. Tiddigare ägare hade tagit bort sin lampa och låtit kablarna hänga fritt.

Lampan fungerar utan problem.

tommib
Jag drar en gissning på att de trådar som går in i huset från strömbrytaren ute i själva verket går upp in i motorvärmaruttaget, som jag antar är det vi ser där på bilden i #7.

Baserat på hur man valt att göra där så ställer jag mig lite frågande också till vem som utfört installationen, men det är ett sekundärt problem.

För att felsöka så måste du ta reda på var spänningen försvinner och hur hela kretsen ser ut. Jag rekommenderar typ alla som bor i hus (eller egentligen alla som vill pula med el) att ha en spänningsprovare tillgänglig. Det kostar inte många hundralappar och den förenklar påtagligt felsökningen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib
H hqt skrev:
Minns jag rätt var där 5 ledare (2 fler än vad som rimligtvis bör vara där? Reflekterade inte över antalet då det sitter urkopplade takhögtalare precis bredvid, så jag gissade att det funnits något samband. Tiddigare ägare hade tagit bort sin lampa och låtit kablarna hänga fritt.

Lampan fungerar utan problem.
Att en takdosa innehåller fel ledare är inte konstigt alls. Ofta fördelar man ut från dem till övriga apparater och du har säkert en och annan tändtråd också.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Ta en bild på din elcentral inomhus 👍
Kommer här! Den övre är troligtvis ett tillägg, står att det går till spabadet (16 Amp bubbel), förvisso är den tredje gruppen ouppmärkt noterar jag nu...

Edit: bubbelbadet fungerar dock prickfritt.
Elcentral med säkringar och ledningar i ett hem, inkluderar komponenter märkta för spa och omärkt sektion, diskuterad i tråd om elinstallation.
Skapa konto
Bild av en elcentral med en lista över säkringsgrupper, inklusive spis, tvättmaskin och diskmaskin; synliga kablar till höger.
Skapa konto

H hqt skrev:
Kommer här! Den övre är troligtvis ett tillägg, står att det går till spabadet (16 Amp bubbel), förvisso är den tredje gruppen ouppmärkt noterar jag nu...

Edit: bubbelbadet fungerar dock prickfritt.
[bild][bild]
Hmm, även minibrytare kan ju gå sönder så det kan ju vara så att ingen spänning går ut från en. Men nånting jag skulle kollat är ju dock uttaget som den förra ägaren laddat sin hybrid i. Har erfarenhet att uttag med sådana laster kan vara helt sönder/ihopsmält eller avbrända ledare

• Gilla
Puffen Ingarö och 7 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag skulle också kollat i det uttaget. Som jag skrev misstänker jag starkt att ledarna kommer från det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.