46 358 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Då går ledningarna till alla elprylar du kan hitta till säkringscentralen, det enda som går från mätarskåpet är en grövre kabel (eller ledare i rör) till säkringscentralen inne i huset.
Det är ju spikat en kabel från strömbrytaren, var går den?
Det är ju spikat en kabel från strömbrytaren, var går den?
Då går alltså elen från matarskåpet till elcentralen där gruppsäkringarna sitter. Där ser som sagt allting korrekt ut. Vi har ett stort skåp som sannolikt var det som sattes in när huset byggdes samt en mindre enhet med tre grupper som verkar gå till spabadet (detta fungerar).J Josth skrev:
Jag gissar att matningen till dessa uttag går antingen genom den grupp som står uppsatt som motorvärmare eller genom grupperna för spabadet (detta då markis samt utvändiga uttag troligtvis är eftermonterade, ser inte dessa hos grannarna). Men bägge centralerna ser som sagt normala ut och jag har testat JFB på bägge som löser ut som den ska.
Vad tror ni om larmteorin? Känns väldigt långsökt, men det är det och lamputtaget (ojordat, fungerar) i taket som jag pillat med i elväg sedan inflytt. Larmkomponenterna är bortplockade och hålen förspacklade, det är allt.
Den går till vad jag gissar är en antenn? Finns en genomföring i dörren i höjd med plastkåpan på utsidan av dörren.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag är bortskämd som har snabbt svarande kompetens, så fortsätt gärna tävla, för all del 😜Mikael_L skrev:
Ojordade lamputtag är inte tillåtet i ditt hus. Från och med 1995 ska det vara jordade uttag enbart.H hqt skrev:Då går alltså elen från matarskåpet till elcentralen där gruppsäkringarna sitter. Där ser som sagt allting korrekt ut. Vi har ett stort skåp som sannolikt var det som sattes in när huset byggdes samt en mindre enhet med tre grupper som verkar gå till spabadet (detta fungerar).
Jag gissar att matningen till dessa uttag går antingen genom den grupp som står uppsatt som motorvärmare eller genom grupperna för spabadet (detta då markis samt utvändiga uttag troligtvis är eftermonterade, ser inte dessa hos grannarna). Men bägge centralerna ser som sagt normala ut och jag har testat JFB på bägge som löser ut som den ska.
Vad tror ni om larmteorin? Känns väldigt långsökt, men det är det och lamputtaget (ojordat, fungerar) i taket som jag pillat med i elväg sedan inflytt. Larmkomponenterna är bortplockade och hålen förspacklade, det är allt.
Minns jag rätt var där 5 ledare (2 fler än vad som rimligtvis bör vara där? Reflekterade inte över antalet då det sitter urkopplade takhögtalare precis bredvid, så jag gissade att det funnits något samband. Tiddigare ägare hade tagit bort sin lampa och låtit kablarna hänga fritt.J Josth skrev:
Lampan fungerar utan problem.
Jag drar en gissning på att de trådar som går in i huset från strömbrytaren ute i själva verket går upp in i motorvärmaruttaget, som jag antar är det vi ser där på bilden i #7.
Baserat på hur man valt att göra där så ställer jag mig lite frågande också till vem som utfört installationen, men det är ett sekundärt problem.
För att felsöka så måste du ta reda på var spänningen försvinner och hur hela kretsen ser ut. Jag rekommenderar typ alla som bor i hus (eller egentligen alla som vill pula med el) att ha en spänningsprovare tillgänglig. Det kostar inte många hundralappar och den förenklar påtagligt felsökningen.
Baserat på hur man valt att göra där så ställer jag mig lite frågande också till vem som utfört installationen, men det är ett sekundärt problem.
För att felsöka så måste du ta reda på var spänningen försvinner och hur hela kretsen ser ut. Jag rekommenderar typ alla som bor i hus (eller egentligen alla som vill pula med el) att ha en spänningsprovare tillgänglig. Det kostar inte många hundralappar och den förenklar påtagligt felsökningen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Att en takdosa innehåller fel ledare är inte konstigt alls. Ofta fördelar man ut från dem till övriga apparater och du har säkert en och annan tändtråd också.H hqt skrev:Minns jag rätt var där 5 ledare (2 fler än vad som rimligtvis bör vara där? Reflekterade inte över antalet då det sitter urkopplade takhögtalare precis bredvid, så jag gissade att det funnits något samband. Tiddigare ägare hade tagit bort sin lampa och låtit kablarna hänga fritt.
Lampan fungerar utan problem.
Kommer här! Den övre är troligtvis ett tillägg, står att det går till spabadet (16 Amp bubbel), förvisso är den tredje gruppen ouppmärkt noterar jag nu...G GoGetLost skrev:
Edit: bubbelbadet fungerar dock prickfritt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hmm, även minibrytare kan ju gå sönder så det kan ju vara så att ingen spänning går ut från en. Men nånting jag skulle kollat är ju dock uttaget som den förra ägaren laddat sin hybrid i. Har erfarenhet att uttag med sådana laster kan vara helt sönder/ihopsmält eller avbrända ledareH hqt skrev: