T TypRätt skrev:
Be någon peta med fingret i kontakten, får de ont har du gjort fel.
Skämt åsido, till den som testade med lampa för att se om det finns ström, det kan ju absolut säga att det finns spänning men inte hur vida det INTE finns spänning, vilket är viktigare. Har du tex glapp som här så är det ju spänning mellan trådarna så öppnar man kan man ju få sig en kyss. Du ser heller inte huruvida man råkat koppla fel/tråd lossnat o hamnat mot jord så du kan ju ha spänning mellan jord-stift och nolla, eller kanske mer vanligt mellan fas och jord om nollan lossnat.
Håller med! Mitt lampexempel var dock mer "har jag dragit rätt säkring", inte så mycket mer än så.

slothy slothy skrev:
Men den där, nu undrar jag.

Den drivs av strömmen i det man testar, vilket är ok om jag vill tex kolla att jag har en fas och 230 V och inte dragit dit två faser eller nåt.

Men hur skiljer jag på om det inte är ström, eller instrumentet trasigt, eller jag gör fel? Jag brukar koppla i en tänd lampa, dra säkringen, verifiera att den är släckt. Är det en dålig metod? Skulle det kunna vara ström ändå?
Mät på ett fungerande eluttag (samma om det bara ska bytas) precis innan du bryter. Då vet du att instrumentet fungerar. Mät sen igen med bruten spänning.

Ybt73 Ybt73 skrev:
Jisses, jag har inte sett det. Tror inte att det är någon större skillnad över tid och inga konstiga lukter heller… kanske kan vara något gammalt - jag har faktiskt mest använt mittenuttaget (förutom lampkontakten som alltid varit inkopplad i vänstra)… Ojojoj.
Alltså inte använt högra speciellt mycket alls innan jag började plugga in min nya airfryer i den väldigt nyligen! 😯
Jag lyste med lampa och tog foton på alla tre uttagen och det vänstra är vitast och finast för kontakten har ju suttit i ”jämt”. De två andra är faktiskt likvärdiga, petskydden har lite svarta streck/smuts? Men där har ju kontakter pluggats in många gånger så det kan väl bara vara slitage/smuts? Hmmm, det högra har ju använts mycket innan min tid, dvs innan jag köpte huset så detta felet har nog börjat uppkomma för längre sedan än bara nu med mitt nya användande. Visste de om problemen med glapp? Fast nja, allt funkade ju fint 1-2a veckan med min nya airfryer.
Det där ser ut som metall som färgat av sig mot plasten inget annat.

Ta det lugnt och sansat nu. Bryt strömmen och ta bilder på hur det ser ut bakom armaturen

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där ser ut som metall som färgat av sig mot plasten ingen annat.

Ta det lugnt och sansat nu. Bryt strömmen och ta bilder på hur det ser ut bakom armaturen
Ja det är det jag tror också och så jag skrev, ville skriva. Men blev först paff/rädd när jag läste att det såg svart ut.
Strömmen är bruten sedan tidigare idag. Väntar på hjälp. Onödigt att jag ska öppna själv om jag ändå får hit hjälp. 🙏 Tack för att du ville lugna mig!

Ybt73 Ybt73 skrev:
Ja det är det jag tror också och så jag skrev, ville skriva. Men blev först paff/rädd när jag läste att det såg svart ut.
Strömmen är bruten sedan tidigare idag. Väntar på hjälp. Onödigt att jag ska öppna själv om jag ändå får hit hjälp. 🙏
Du är produkten av svensk lobbyism 🤣

Hur kan denna tråden vara 65 inlägg lång? Det enda som behöver göras i detta läget är att öppna uttaget och se hur det ser ut bakom plasten. När detta är gjort så kan man besluta om nästa steg.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ybt73
Du är produkten av svensk lobbyism 🤣
Vet inte vad du menar.

Ybt73 Ybt73 skrev:
Vet inte vad du menar.
Det är det här dom vill i elbranschen skrämma folk till att inte fixa det minsta själv :)

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
Det är det är dom vill i elbranschen skrämma folk till att inte fixa det minsta själv :)
Aha, ja men så är det. 🫣🥹

• Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ybt73
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan denna tråden vara 65 inlägg lång? Det enda som behöver göras i detta läget är att öppna uttaget och se hur det ser ut bakom plasten. När detta är gjort så kan man besluta om nästa steg.
Det är ett mycket intressant och engagerande ämne. 🙌😁
Häshtäg håttåpick

pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan denna tråden vara 65 inlägg lång?
Hen från Fjollträsk har hittat hit...

Det är inte omöjligt att det högra uttaget är matat från en annan fas.

TS har säkert någon i bekantskapskretsen som att kolla lite närmare. Jag tycker inte att man ska propsa TS till att göra något som denne inte känner sig bekväm med.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

TS har säkert någon i bekantskapskretsen som att kolla lite närmare. Jag tycker inte att man ska propsa TS till att göra något som denne inte känner sig bekväm med.
Antingen så ringer man elektrikern direkt, eller så tittar man själv efter vad som kan vara fel. Allt annat är bara spekulationer utan någon som helst nytta för varken TS eller oss andra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ybt73
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Ja det har jag! Tacksam för det. 🙏🥹

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73 Ybt73 skrev:
Tack! Ja jag är osäker på el och har ingen behörighet så det blir elektriker.
Mmm, pennan är så enkel och behändig så den kör jag med. Vill ju bara se om det går ström där eller inte. 🙏
Jo, jo.... Nu är du absolut inne på fel väg!
En sån penna visar att det finns ett elektriskt fält från något som det ligger Växelspänning ACV på i närheten i förhållande till din kropp! då du håller i pennan.

T ex en ledare, kopplingstråd med fasspänning, fram till ett uttag utan att något är anslutet.

-Förstå att spänning enligt ovan finns i varje anslutet fungerande uttag. Fasspänning.

Men är inget anslutet till uttaget, så visar pennan ändå att det finns spänning där och ett växlande magnetfält runt fasledaren.

Som dessutom växlar mellan plus och minus i förhållande till nollan 100
ggr / sekund.

- Ström flyter endast från fas till nolla om något är anslutet.
Hur stor strömmen är beror på vad du ansluter till uttaget. T ex mobilladdare, kanske 0.1 ampere.
En airfryer kanske 8 ampere.

Men det visar inte pennan. Den visar bara att det finns ett elektriskt växelspänningsfält i närheten av pennan.

Att närma en sån penna t ex pluspolen på ett bilbatteri, ger ingen tändning av pennan, då det är likspänning. D v s inget växlande magnetfält / spänning i närheten.

Punkt.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
H Hybro skrev:
Jo, jo.... Nu är du absolut inne på fel väg!
En sån penna visar att det finns ett elektriskt fält från något som det ligger Växelspänning ACV på i närheten i förhållande till din kropp! då du håller i pennan.

T ex en ledare, kopplingstråd med fasspänning, fram till ett uttag utan att något är anslutet.

-Förstå att spänning enligt ovan finns i varje anslutet fungerande uttag. Fasspänning.

Men är inget anslutet till uttaget, så visar pennan ändå att det finns spänning där och ett växlande magnetfält runt fasledaren.

Som dessutom växlar mellan plus och minus i förhållande till nollan 100
ggr / sekund.

- Ström flyter endast från fas till nolla om något är anslutet.
Hur stor strömmen är beror på vad du ansluter till uttaget. T ex mobilladdare, kanske 0.1 ampere.
En airfryer kanske 8 ampere.

Men det visar inte pennan. Den visar bara att det finns ett elektriskt växelspänningsfält i närheten av pennan.

Att närma en sån penna t ex pluspolen på ett bilbatteri, ger ingen tändning av pennan, då det är likspänning. D v s inget växlande magnetfält / spänning i närheten.

Punkt.
Tack, jag menade såklart spänning eftersom det är en spänningsmätare. Fast pennan visar inget om inget är anslutet till uttaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.