Ybt73 Ybt73 skrev:
Åh tack snälla! 🙏🥹
Det är sånt vi gör här på byggahus, det är hela grejen med forumet.
Om jag sett rätt så har du utanpåliggande kabelkanal åt vänster i din bild?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hur mäter ni raketforskare motståndet i kopplingen utan multimeter?

Det är klart man kan gå runt med två mätinstrument men varför det när en multimeter gör båda jobben.

Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Ybt73
D Dilato skrev:
Det är sånt vi gör här på byggahus, det är hela grejen med forumet.
Om jag sett rätt så har du utanpåliggande kabelkanal åt vänster i din bild?
Hm, det är bara en inkopplad lampkontakt men pga kraftig rädsla för elfel och brandrisk har jag dragit ut den och även brutit säkringen… 🫣🥹 No coffee today 😭😎

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur mäter din raketforskare motståndet i kopplingen utan multimeter?

Det är klart man kan gå runt med två mätinstrument men varför det när en multimeter gör båda jobben.
Där håller jag med dig, jag äger visserligen två spänningsprovare men har aldrig använt någon eftersom jag har det bästa av alla världar, Habotest/kaiweets HT208D.

En AC/DC tångamperemeter med NCV, true RMS, loZ,VFD, inrush current och allt annat godis som resistans,kapacitans,temperatur m.m.
För under 500 kronor.

Visst, inte alla specar är helt 100, som max 1000 volt men i konsumentfall under 750v är den helt ok.

Grejen med tångampere är att man kan inte göra fel som är farliga ( ha instrumentet i strömläge när man skulle mäta spänning).

Redigerat:
Svårt att pressa in en tångamperemeter i TS applikation.

Och utan belastning eller vid förmodat avbrott.... Kan det i o f s vara något att hålla i handen🫡

D Dilato skrev:
Där håller jag med dig, jag äger visserligen två spänningsprovare men har aldrig använt någon eftersom jag har det bästa av alla världar, Habotest/kaiweets HT208D.

En AC/DC tångamperemeter med NCV, true RMS, loZ,VFD, inrush current och allt annat godis som resistans,kapacitans,temperatur m.m.
För under 500 kronor.

Visst, inte alla specar är helt 100, som max 1000 volt men i konsumentfall under 750v är den helt ok.

Grejen med tångampere är att man kan inte göra fel som är farliga ( ha instrumentet i strömläge när man skulle mäta spänning).
Jag kör en Agilent U1251A kanske overkill om man inte gör mer saker än vanligt elpul i hemmet 🤣

Jag kör mest med de instrument jag samlat på mig under snart 60 år.
Och givetvis mä huve åsså.

Har lite erfarenhet, så jag behöver inget nytt. Bara kul när man får aktivera hjärnan.

- Nu blir det enklare. Fiska öring i ett skogstjärn från en eka.
Alltså, napp eller inte.

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur mäter ni raketforskare motståndet i kopplingen utan multimeter?

Vid normala installationer är det ingen som springer runt och mäter övergångsresistansen i "apparater" och kopplingspunkter. Det som är närmast är kontinuitetsmätningen som man gör som en del av egenkontrollen med sin typ Eurotester.

• Gilla
  • Älska
Keld och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vid normala installationer är det ingen som springer runt och mäter övergångsresistansen i "apparater" och kopplingspunkter. Det som är närmast är kontinuitetsmätningen som man gör som en del av egenkontrollen med sin typ Eurotester.
Inte supervanligt men om man är orolig det är glappkontakt kan man mäta upp det istället för att gissa

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Svårt att pressa in en tångamperemeter i TS applikation.

Och utan belastning eller vid förmodat avbrott.... Kan det i o f s vara något att hålla i handen🫡
Sant, men spänningsprovaren klarar inte av att mäta ström alls så vad är din poäng?

E elmont skrev:
I valet mellan en multimeter för 500 spänn och rn euro tester för 25 tusen är valet enkelt för den som inte tänkt sig en karriär i elinstallationsbranchen.😀

E elmont skrev:
Och gör man det så utgår jag från att man även momentdrar alla skruvar enligt tillverkarens föreskrifter.

Allt lägga sig i diskutionen om multimeter och spänningsprovare så fungerar en fluke t6 både som spänningsprovare, resistensmätare och tångampetemeter fast i behändigt format.

Be någon peta med fingret i kontakten, får de ont har du gjort fel.
Skämt åsido, till den som testade med lampa för att se om det finns ström, det kan ju absolut säga att det finns spänning men inte hur vida det INTE finns spänning, vilket är viktigare. Har du tex glapp som här så är det ju spänning mellan trådarna så öppnar man kan man ju få sig en kyss. Du ser heller inte huruvida man råkat koppla fel/tråd lossnat o hamnat mot jord så du kan ju ha spänning mellan jord-stift och nolla, eller kanske mer vanligt mellan fas och jord om nollan lossnat.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ybt73 Ybt73 skrev:
Vad har hänt här? Plötsligt funkade inte uttaget till höger. Hela dosan är mig veterligen kopplad till samma säkring, annat vore ju lite märkligt. Hittar inte rätt säkring dock men har kollat med ”penna” också förutom köksutrustning som jag brukar koppla in där - ström finns i vänstra och mittersta men ej i högra.
Måste jag tillkalla elektriker? Är detta något akut att fixa? Vill ju inte ha t ex avbitna trådar pga ev möss i väggarna. Men nu är det ju sommar så definitivt ingen musrisk - fast sista tråden kanske gick av i och med att en airfryer har tillkommit? 😯
Ja det ser onekligen svart och bränt ut i högra jacket. Har du haft någon hög belastning där? Vattenkokare och airfryer tar rätt mycket ström.

• Wow
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det ser onekligen svart och bränt ut i högra jacket. Har du haft någon hög belastning där? Vattenkokare och airfryer tar rätt mycket ström.
Jisses, jag har inte sett det. Tror inte att det är någon större skillnad över tid och inga konstiga lukter heller… kanske kan vara något gammalt - jag har faktiskt mest använt mittenuttaget (förutom lampkontakten som alltid varit inkopplad i vänstra)… Ojojoj.
Alltså inte använt högra speciellt mycket alls innan jag började plugga in min nya airfryer i den väldigt nyligen! 😯
Jag lyste med lampa och tog foton på alla tre uttagen och det vänstra är vitast och finast för kontakten har ju suttit i ”jämt”. De två andra är faktiskt likvärdiga, petskydden har lite svarta streck/smuts? Men där har ju kontakter pluggats in många gånger så det kan väl bara vara slitage/smuts? Hmmm, det högra har ju använts mycket innan min tid, dvs innan jag köpte huset så detta felet har nog börjat uppkomma för längre sedan än bara nu med mitt nya användande. Visste de om problemen med glapp? Fast nja, allt funkade ju fint 1-2a veckan med min nya airfryer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.