Bra insikt, vilket de flesta inte har.
Ta hjälp, då du är osäker.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ybt73
H Hybro skrev:
Bra insikt, vilket de flesta inte har.
Ta hjälp, då du är osäker.
Tack snälla för dina svar. Jag kontaktar elektriker genast. Bryter säkringen till den gruppen också för säkerhets skull. 😯

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ybt73 Ybt73 skrev:
Tack snälla för dina svar. Jag kontaktar elektriker genast. Bryter säkringen till den gruppen också för säkerhets skull. 😯
Jag tycker ändå att du skall öppna och titta (och fotografera) det är helt ofarligt och du kommer att lära dig av det. Jag uppmanar inte att koppla något, utan bara att lära dig mer om hur det ser ut för framtida problem.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ybt73
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker ändå att du skall öppna och titta (och fotografera) det är helt ofarligt och du kommer att lära dig av det. Jag uppmanar inte att koppla något, utan bara att lära dig mer om hur det ser ut för framtida problem.
Absolut vill jag lära mig och dokumentera men det kan jag göra när en elektriker är på plats. 🙏

Säkerställ att alla tre uttagen ör spänningslösa innan du ev pillrar.

En jordfelsbrytare skyddar mot farliga strömmar på villovägar, t ex genom kroppen.
Men vi vet inte om TS har sådan i centralen.

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
H Hybro skrev:
Säkerställ att alla tre uttagen ör spänningslösa innan du ev pillrar.

En jordfelsbrytare skyddar mot farliga strömmar på villovägar, t ex genom kroppen.
Men vi vet inte om TS har sådan i centralen.
Ja det har jag gjort. Brytaren är av och jag har kollat med pennan - ingen ström. Jordfelsbrytare finns.

Ybt73 Ybt73 skrev:
Ja det har jag gjort. Brytaren är av och jag har kollat med pennan - ingen ström. Jordfelsbrytare finns.
Bara skruva loss, det tar 2 sekunder inte värt ringa dit en elektriker för

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, bra att kolla vad som är fel så att rätt delar (om nödvändigt) kan införskaffas i tid.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Enda gången det är värt ringa elektriker är när det krävs bygglov och slutbesiktning.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, bra att kolla vad som är fel så att rätt delar (om nödvändigt) kan införskaffas i tid.
Jo men om det brunnit borde TS nämt det lukta bränt. I värsta fall kanske lite kabel som måste kapas

Jo men om det brunnit borde TS nämt det lukta bränt. I värsta fall kanske lite kabel som måste kapas
Jag gissar att plåtblecken inte tar på ena pinnen i kontakten. Händer ibland om man varit lite våldsam.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag gissar att plåtblecken inte tar på ena pinnen i kontakten. Händer ibland om man varit lite våldsam.
Iof sant.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och "pennan" du testar med är ett mycket trubbigt redskap, den kan visa lite hur som helst. För att med någorlunda säkerhet i mätningen ska man använda en SPÄNNINGSPROVARE av den här typen.
[länk]
Den är enkel att använda och säker även för en ovan.
Men den där, nu undrar jag.

Den drivs av strömmen i det man testar, vilket är ok om jag vill tex kolla att jag har en fas och 230 V och inte dragit dit två faser eller nåt.

Men hur skiljer jag på om det inte är ström, eller instrumentet trasigt, eller jag gör fel? Jag brukar koppla i en tänd lampa, dra säkringen, verifiera att den är släckt. Är det en dålig metod? Skulle det kunna vara ström ändå?

Ybt73
Ja. Fattar hur du tänker men det är läskigt med el… tänk om jag gör fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.