E elmont skrev:
Och "pennan" du testar med är ett mycket trubbigt redskap, den kan visa lite hur som helst. För att med någorlunda säkerhet i mätningen ska man använda en SPÄNNINGSPROVARE av den här typen.
[länk]
Den är enkel att använda och säker även för en ovan.
En vanlig multimeter är bäst

Ybt73 Ybt73 skrev:
Ja. Fattar hur du tänker men det är läskigt med el… tänk om jag gör fel.
Det där sitter bara i ditt huvud. Du har brutit strömmen. Var bara nogrann så det inte blir glappkontakt så är allt lugnt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock kräver en multimeter lite mer av utövaren, det torde finnas någon bakomliggande orsak till att alla elektriker är utrustade och använder spänningsprovare i det vardagliga arbetet och plockar fram multimetern undantagsvis.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
Enda gången det är värt ringa elektriker är när det krävs bygglov och slutbesiktning.
Inte ens nära korrekt. När man inte kan så något så är det lämpligt.

En vanlig multimeter fungerar, men bäst är den knappast. Har jag spänningsprovaren nära så tar jag den. Ligger den längre bort och multimetern ligger bredvid så kör jag med den, men att påstå att multimetern är bäst, dessutom utan motivering, är bara galet.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ybt73
Fairlane Fairlane skrev:
Inte ens nära korrekt. När man inte kan så något så är det lämpligt.

En vanlig multimeter fungerar, men bäst är den knappast. Har jag spänningsprovaren nära så tar jag den. Ligger den längre bort och multimetern ligger bredvid så kör jag med den, men att påstå att multimetern är bäst, dessutom utan motivering, är bara galet.
Tack! Ja jag är osäker på el och har ingen behörighet så det blir elektriker.
Mmm, pennan är så enkel och behändig så den kör jag med. Vill ju bara se om det går ström där eller inte. 🙏

Fairlane
Ybt73 Ybt73 skrev:
Mmm, pennan är så enkel och behändig så den kör jag med. Vill ju bara se om det går ström där eller inte. 🙏
Byta uttag får du göra utan behörighet, och det här ligger väl inom det området, så behörighet behövs inte, däremot behövs alltid kunskap.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
Fairlane Fairlane skrev:
Byta uttag får du göra utan behörighet, och det här ligger väl inom det området, så behörighet behövs inte, däremot behövs alltid kunskap.
Okej, tack, menade mer att jag inte har kunskap/utbildning så jag får ta in proffs som vet vad de gör. 🙏

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dock kräver en multimeter lite mer av utövaren, det torde finnas 😉någon bakomliggande orsak till att alla elektriker är utrustade och använder spänningsprovare i det vardagliga arbetet och plockar fram multimetern undantagsvis.
Det är för många möjliga val på apparaten som kräver kompetens som kanske saknas 🤔😉😇

• Gilla
Ybt73 och 1 till
  • Laddar…
Ybt73 Ybt73 skrev:
Och lyser det kan du vara rätt säker på att det är spänning, MEN lyser den inte vet man inte om det är spänningslöst eller om pennan inte fungerar som tänkt (vilket är rätt vanligt). Så man kan med hyfsad säkerhet lita på att det finns spänning om den lyser, men jag litar inte alls på den om den inte lyser,

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
D Dilato skrev:
Det är för många möjliga val på apparaten som kräver kompetens som kanske saknas 🤔😉😇
Ja räkna med noll kompetens här 😁

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
Tack till er alla för tips, råd och engagemang! 🙏🥹

Ybt73 Ybt73 skrev:
Ja räkna med noll kompetens här 😁
Det var inte riktat till dig 😉

Men nog klarar du att lossa en skruv och kolla att sladdar sitter fast?
Annars har du säkert någon i bekantskapskretsen som kan...det finns många hundralappar att spara!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
D Dilato skrev:
Det var inte riktat till dig 😉

Men nog klarar du att lossa en skruv och kolla att sladdar sitter fast?
Annars har du säkert någon i bekantskapskretsen som kan...det finns många hundralappar att spara!
Ingen fara! Vet om mina brister 🥹 ja, jag har några som skulle kunna och de har samma inställning på det som flera av er här i tråden så det kanske kan bli en sådan insats. 🙏

Allmänt om vad som görs

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ybt73
D Dilato skrev:
Allmänt om vad som görs
[media]
Åh tack snälla! 🙏🥹

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.