1 211 läst ·
74 svar
1k läst
74 svar
Plötsligt ingen ström i ett av uttagen i samma modul
Vad har hänt här? Plötsligt funkade inte uttaget till höger. Hela dosan är mig veterligen kopplad till samma säkring, annat vore ju lite märkligt. Hittar inte rätt säkring dock men har kollat med ”penna” också förutom köksutrustning som jag brukar koppla in där - ström finns i vänstra och mittersta men ej i högra.
Måste jag tillkalla elektriker? Är detta något akut att fixa? Vill ju inte ha t ex avbitna trådar pga ev möss i väggarna. Men nu är det ju sommar så definitivt ingen musrisk - fast sista tråden kanske gick av i och med att en airfryer har tillkommit? 😯
Måste jag tillkalla elektriker? Är detta något akut att fixa? Vill ju inte ha t ex avbitna trådar pga ev möss i väggarna. Men nu är det ju sommar så definitivt ingen musrisk - fast sista tråden kanske gick av i och med att en airfryer har tillkommit? 😯
Bryt huvudströmbrytaren i centralen och kolla med din penna att det är spänningslöst på alla uttagen, så som du gjorde, innan du skruvar något.
Ponera att fasledaren lossnat och du är där och pillrar. Kan ju bli det sista du gör!
Ponera att fasledaren lossnat och du är där och pillrar. Kan ju bli det sista du gör!
Redigerat:
Jag har hittat rätt säkring nu i alla fall. När jag satte i kaffekokarens sladd i det högra strömlösa uttaget efter att den precis haft/fått ström i mellanuttaget lät det mysko ljud i det högra. Det var väl restström? I alla fall… får nog kalla på elektriker eller hur eftersom det är fast installation dessutom?H Hybro skrev:
Finsd inget som är eller kallas restström!
Däremot har du troligtvis ett glapp som ger sig tillkänna när du kopplar in en belastning.
Kan ge upphov till brand.
Någon nämnde dåligt åtdragen skruv.
En... Då kan det vara flera.
Däremot har du troligtvis ett glapp som ger sig tillkänna när du kopplar in en belastning.
Kan ge upphov till brand.
Någon nämnde dåligt åtdragen skruv.
En... Då kan det vara flera.
Finns det inte? Residual current en kort tid? Har läst det i manualer…H Hybro skrev:
Precis, jag blev rädd för ljudet - bäst att ta hit en elektriker alltså.
Likväl som uppladdningsbara batterier kan lagra energi. Så kan även konten datorer göra detta en viss tid. Ja faktiskt även bildskärmar typ tjockTV.Ybt73 skrev:
Men lagra ström, nä.
Men visst kan ström flyta om man
t ex ansluter en glödlampa eller led till ovan nämnda prylar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 828 inlägg
Nu när du identifierat vilken grupp det är så bryt den skriva loss skruven där och fixa glappet. Inget svårt. Jag skulle kolla de andra också när jag ändå hade gruppen avstängd
Absolut! Det jag gjorde innan jag fattade att det är fel, kan det ha påverkat? Trodde ju först att airfryern gått sönder. Sedan testade jag uttaget med kaffekokaren - satte bara på den och såg att lampan blinkade (uppvärmning) och stängde av snabbt!H Hybro skrev:
Och eftersom det tydligen glappar, så är det lämpligt att kapa glappande kabeln några cm. Den har säkert blivit bränd och oxiderad där.
I värsta fall är även anslutnings bleck o skruv sönderbrända i det felande uttaget.
I värsta fall är även anslutnings bleck o skruv sönderbrända i det felande uttaget.