94 490 läst ·
1 076 svar
94k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Ja, EMC, optik och livslängdstester är rätt så höga kostnader när det gäller utveckling av armaturer. Sen har du det generella problemet med att få ut de nya produkterna på marknaden utan att slutkunden helst ska märka någon skillnad på den gamla och nya produkten (utifall en kund mixar produkter i samma installation).F fsn skrev:Vad är mest omfattande ur ett testperspektiv för godkännande, skulle gissa på EMC? Och optik, jag antar att det är PMMA plast? Nu vet jag iinte hur många armaturer Plejd räknar med att kränga per år men ett verktyg med några fack kan inte kosta mer än en kvart miljon, det är småpengar sett till marginalen på 10-20 gånger tillverkningskostnaden som jag gissar på att Plejd har på en spot.
Då kan du ju följa ditt eget exempel och backa upp dina påstående med just fakta. Vilka LED är det du pratar om exempelvis?L Ljus kunskap skrev:Med all respekt för dina åsikter… det jag pratar om är FAKTA som kommer direkt ifrån deras egna underleverantörer, så det är DU som gissar en massa.
Vore fint om du kunde visa andra lite respekt och vara vuxen nog att föra argument baserat på fakta och om du ska sprida en massa åsikter så inse att det är just dina åsikter och inte fakta. Du kommer bli förvånad av hur mycket du kan lära av att lyssna på personer med andra perspektiv och åsikter än du själv.
Tillägg: Om det är något jag faktiskt tror att Plejd kan göra rätt så är det just en sådan sak som att ha kontinuitet på kvaliteten så innan jag tror något annat vill jag gärna se lite evidens för det.
Redigerat:
Vad är ”rätt så höga kostnader” i detta sammanhanget?L Ljus kunskap skrev:Ja, EMC, optik och livslängdstester är rätt så höga kostnader när det gäller utveckling av armaturer. Sen har du det generella problemet med att få ut de nya produkterna på marknaden utan att slutkunden helst ska märka någon skillnad på den gamla och nya produkten (utifall en kund mixar produkter i samma installation).
Och ur mitt ingenjörsperspektiv så låter det som att det mest tids- och kostnadsdrivande här är att få en design med ny leddiod helt sömlös med de befintliga när det kommer till ljusstyrka, värme, ljusbild och sådana saker och att EMC-tester, livstidstester (som förvisso brukar vara dryga men ofta möjliga att accelerera) och nya verktyg är en parentes i sammanhanget.
Jag har inte gissat något över huvud taget. Det jag reagerar på är att det gissas friskt om huruvida Plejd har missat något och står för någon slags kris.L Ljus kunskap skrev:Med all respekt för dina åsikter… det jag pratar om är FAKTA som kommer direkt ifrån deras egna underleverantörer, så det är DU som gissar en massa.
Vore fint om du kunde visa andra lite respekt och vara vuxen nog att föra argument baserat på fakta och om du ska sprida en massa åsikter så inse att det är just dina åsikter och inte fakta. Du kommer bli förvånad av hur mycket du kan lära av att lyssna på personer med andra perspektiv och åsikter än du själv.
Det är självklart bättre att fråga Plejd, det är mycket lätt att göra. Med tanke på att det är ett produktbolag med stor erfarenhet av produktutveckling/förvaltning så vore det märkligt om de inte har koll. Det jag skrev var FAKTA. Det är ett faktum att Plejd har manövrerat sig igenom tider med tex komponentbrist på ett klokt sätt.
Du borde visa respekt för andras åsikter på ett mer vuxet sätt och inte stöda gissningar så hårt. 😊
Redigerat:
Om Plejd gjort ett bra val av ljusdiod eller inte är svårt att avgöra men totalt sett så är det också rätt egalt. Det designas om konstant för komponenter som går ur tiden eller för komponenter som globalt tappar i volym och i samband med det blir orimligt dyra. Det är fullt normalt. Sen kanske man önskar att det händer efter 8år och inte år 2-3 på en nylanserad produkt men det är rimligtvis ett irritationsmoment och långt från nåt som kallas kris eller anledning till några vinstvarningsrapporter till börsen. Blanka aktier 🤣 …. Vad skall man säga?Nissens skrev:
Det är självklart bättre att fråga Plejd, det är mycket lätt att göra. Med tanke på att det är ett produktbolag med stor erfarenhet av produktutveckling/förvaltning så vore det märkligt om de inte har koll. Det jag skrev var FAKTA. Det är ett faktum att Plejd har manövrerat sig igenom tider med komponentbrist på ett mycket bra sätt.
Du borde visa respekt för andras åsikter på ett mer vuxet sätt och inte stöda gissningar så hårt. 😊
Exakt, detta är vardagsproblem för ett produktbolag.F fsn skrev:Om Plejd gjort ett bra val av ljusdiod eller inte är svårt att avgöra men totalt sett så är det också rätt egalt. Det designas om konstant för komponenter som går ur tiden eller för komponenter som globalt tappar i volym och i samband med det blir orimligt dyra. Det är fullt normalt. Sen kanske man önskar att det händer efter 8år och inte år 2-3 på en nylanserad produkt men det är rimligtvis ett irritationsmoment och långt från nåt som kallas kris eller anledning till några vinstvarningsrapporter till börsen. Blanka aktier 🤣 …. Vad skall man säga?
Jag kan inte mycket om LED rent tekniskt, men jag kan tänka mig att utvecklingen fortfarande går fort inom området. Det kan ju föra med sig kortare produktcykler i så fall.
Mycket av dom omdesignerna gällde väl saker som inte syns, men lysdioden som är produkten är kanske svårare att hitta kompatibel komponent kanske?F fsn skrev:Det kan inte vara så dramatiskt som det låter. Det är tusentals företag som designar om mer eller mindre varje år pga att komponenter blir obsolete, det hände konstant under pandemin med komponentbrist att företag gjorde rätt omfattande omdesigner för att det inte gick att få tag i rätt komponenter. Det är säkerligen så att Plejd kan handla upp av tillverkaren under en rätt lång tid. Har aldrig hört om att tillverkare har aviserat mindre än ett år innan en komponent tas ur produktion och den är säkert tillgänglig genom de kanalerna i minst två år och ytterligare ett tag på spotmarknad. Men otroligt illa när man nydesignar kan man ju tycka.
@Ljus kunskap Gäller samma problem den helt nylanserade OUT-01?
Om det nu ens är något problem. Normalt gör produktbolag så kallat slutköp när en leverantör signalerar om produktionsändingar.D Dilato skrev:
Vi får se, jag har ställt en fråga om detta till investor@plejd.com.Nissens skrev:
Ja, som jag skrev tidigar, utan att veta så borde just den utsorteringen och det faktum att man har en legacyprodukt att matcha förhållandevis exakt vara det som är den största utmaningen och inget annat. Men armaturerna från Plejd är helt individuellt styrda och i min (kanske lätt förenklade bild av det) så är det en långt ifrån obetydlig fördel.D Dilato skrev: