R
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Nu har vi ju tyvärr ett nytt exempel på företag som riskerar att läggas ner och därmed förvandla installerade system till obrukbart elektronikskrot:

[länk]
Typexempel på ett företag som har produkter som är tveksamma, de fungerar säkert, men ger liksom inte speciellt mycket mer besparingar än vad enklare lösningar gör. De har haft ökande omsättning, men trots höga priser har lönsamheten varit katastrof, de har aldrig gått med vinst - förlusterna har ökat varje år dessutom.
R RoAd skrev:
Hur många sådana exempel ska vi se innan det går upp ett ljus för de som förnekar problem med stängda protokoll eller molntjänster?
Du är så rolig med din oro, speciellt som att du inte är berörd.
Kan du redogöra för hur stor andel av liknande företag som _inte_ råkar ut för det?
Ngenic har gått knackigt länge, aktiekursen har rasat det senaste året, så det är ingen överraskning direkt.

Det finns diverse företag som går i konken, men det är väldigt många som inte gör det. Dessutom behöver inte produkterna följa bolaget, de kan bli uppköpta.

Men du kan ju inte mena att du vill köra detta ett varv till?

För Plejd lär detta vara väldigt osannolikt de kommande decennierna, deras tillväxt med bra marginaler bara fortsätter. Bara deras omsättning i Nederländerna ökade 90% senaste rapporten.

Så du behöver inte vara så orolig för detta inom överskådlig tid. 😊

Lägger in bilder som visar skillnaderna på Ngenic och Plejds resultat:
 
  • Barndiagram över årets resultat i MSEK för ett företag från 2015 till 2022, med ökande förluster varje år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålbalksdiagram visar företagets årliga resultat 2015-2022, med förlust markerad i rött för 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Det var bara ytterligare ett exempel på att man kan "sitta i skiten" om man köpt produkter som använder stängda protokoll eller förlitar sig på molnet.

Eftersom du ännu en gång postar bokslut/aktiekurs som motargument på ett tekniskt påstående, så nämner jag väl SONOS igen ;) Ett företag behöver inte gå i konkurs för att stängda produkter ska bli oanvändbara.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Det var bara ytterligare ett exempel på att man kan "sitta i skiten" om man köpt produkter som använder stängda protokoll eller förlitar sig på molnet.

Eftersom du ännu en gång postar bokslut/aktiekurs som motargument på ett tekniskt påstående, så nämner jag väl SONOS igen ;) Ett företag behöver inte gå i konkurs för att stängda produkter ska bli oanvändbara.
Kan du inte läsa innantill?
Det ekonomiska resultatet har inte med aktiekursen att göra. Självklart påverkas dock aktiekursen om förväntningarna på ett företag sjunker. Ngenic har aldrig gått med vinst, det har varit en förlustverksamhet från dag ett.

Plejd är raka motsatsen. Där har marknaden höga förväntningar, vilket driver aktiekursen. Det speglar alltså inte bara hur företaget går just nu.

Begriper du inte så basala saker så förstår jag att du bär på en stor oro för många saker i livet.

Men det är ändå rätt konstigt eftersom du inte drabbats av Ngenic, eller skulle ens drabbas om Plejd skulle få problem.

Du får nog ta något ångestdämpande helt enkelt, för Plejd ligger definitivt inte i farozonen inom överskådlig tid.
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Kan du inte läsa innantill?
Kan du? Jag börjar på allvar undra. Jag skrev bokslut/aktiekurs.

Du verkar dessutom tro att detta enbart är en ekonomisk fråga. Jag förtydligade (återigen) att ett bolag inte behöver gå i konkurs för att göra stängda produkter obrukbara. Det verkar du som vanligt låtsas som att du inte läste.

Poängen är fortfarande den enkla att när man köper ett system med stängda protokoll och/eller krav på molntjänster så riskerar man att de när som helst kan sluta fungera utan att man kan göra något åt det.

Att du fortsätter att argumentera som om detta inte skulle vara ett faktum även för Plejd är ganska fascinerande. Ditt belysnings-system verkar ha blivit någon slags religion för dig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Kan du? Jag börjar på allvar undra. Jag skrev bokslut/aktiekurs.

Du verkar dessutom tro att detta enbart är en ekonomisk fråga. Jag förtydligade (återigen) att ett bolag inte behöver gå i konkurs för att göra stängda produkter obrukbara. Det verkar du som vanligt låtsas som att du inte läste.

Poängen är fortfarande den enkla att när man köper ett system med stängda protokoll och/eller krav på molntjänster så riskerar man att de när som helst kan sluta fungera utan att man kan göra något åt det.

Att du fortsätter att argumentera som om detta inte skulle vara ett faktum även för Plejd är ganska fascinerande. Ditt belysnings-system verkar ha blivit någon slags religion för dig.
Ja, att ett företag går i konkurs är en ekonomisk fråga.
Plejd lär inte ha några allvarliga ekonomiska problem inom överskådlig tid.

Då faller din oro också. Vad det nu kommer sig att du har den, du använder ju inte plejd…

Så, din omtanke om oss som använder Plejd är rörande, jag personligen bedömer riskerna betydligt lägre än vad du gör. 😊

Tack för omtanken! ❤️
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, att ett företag går i konkurs är en ekonomisk fråga.
Plejd lär inte ha några allvarliga ekonomiska problem inom överskådlig tid.

Då faller din oro också. Vad det nu kommer sig att du har den, du använder ju inte plejd…

Så, din omtanke om oss som använder Plejd är rörande, jag personligen bedömer riskerna betydligt lägre än vad du gör. 😊

Tack för omtanken! ❤️
Lite gulligt att du gör dig till talesperson för de som använder Plejd.
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, att ett företag går i konkurs är en ekonomisk fråga.
Plejd lär inte ha några allvarliga ekonomiska problem inom överskådlig tid.

Då faller din oro också. Vad det nu kommer sig att du har den, du använder ju inte plejd…

Så, din omtanke om oss som använder Plejd är rörande, jag personligen bedömer riskerna betydligt lägre än vad du gör. 😊

Tack för omtanken! ❤️
Okej, då är det bekräftat att du inte läser det du svarar på, alternativt är du mycket oärlig i din argumentation.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Lite gulligt att du gör dig till talesperson för de som använder Plejd.
Det gör jag inte, skulle aldrig falla mig in. Trodde omtanken var om alla som använder Plejd. Men du menar att omtanken var riktad mot mig? Väldigt rörande i så fall. 😘
 
Jag har Plejd för att öppna/stänga garageporten samt tända utebelysning och några fönsterlampor. Det har hittills aldrig krånglat så jag kan inte vara annat än nöjd.

Det finns säkert andra produkter som kan göra samma sak men jag valde Plejd för att det fanns lättillgängligt i butik att köpa. Jag har inga planer på att bygga om hela husets el med produkter för smarta hem så i mitt fall funkar Plejd utmärkt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det gör jag inte, skulle aldrig falla mig in. Trodde omtanken var om alla som använder Plejd. Men du menar att omtanken var riktad mot mig? Väldigt rörande i så fall. 😘
Jag är lite som Bamse, jag vet. Man ska vara snäll mot de svaga. Det börjar bli mycket nu som du inte hänger med i, så kan du inte göra en sammanställning på allt du har svårt med så hjälper vi boomerfarfar steg för steg. Det är lite rörande när din generation upptäcker saker som redan är gammal skåpmat. Visar du barnen den häftiga uppfinningen att du kan klappa i händerna för att tända och släcka med?
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Jag är lite som Bamse, jag vet. Man ska vara snäll mot de svaga.
Bamse är också kommunist, dock oklart om han vet det själv. Och likt gamla östblocket har han en tveksam inställning till rent spel och etik och moral med tanke på att han är dopad och inte ens försöker dölja det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Bamse är också kommunist, dock oklart om han vet det själv. Och likt gamla östblocket har han en tveksam inställning till rent spel och etik och moram med tanke på att han är dopad och inte ens försöker dölja det.
Yes tror det finns en uppsats om det där faktiskt.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Okej, då är det bekräftat att du inte läser det du svarar på, alternativt är du mycket oärlig i din argumentation.
Visst, men du drog paralleller mellan Ngenic och Plejd eftersom de i din värld är jämförbara bolag. Vilket visar att du inte läser eller tar till dig speciellt mycket.

Ngenic har aldrig gått med vinst, och har dessutom gått med stora, accelerande förluster varje år. Plejd är precis tvärtom, deras vinster ökar hela tiden.

Sedan väljer du att gå på med ditt minst sagt tröttsamma mantra om slutna system och när ett företag som aldrig varit livsdugligt rekonstrueras så får du för dig att det på något obegripligt sätt bekräftar din tes. Observera att företaget inte satts i kk, men du verkar tro det ändå.

Det visar att du saknar grundläggande kunskaper om hur företagande fungerar, och även i riskhantering. Du oroar dig stort för sådant som är lågrisk.

Hade jag köpt Ngeninc så hade jag varit orolig, men Plejd är ett helt annat ”djur”. Jag köpte aldrig någon Ngenic pryl eftersom det var omöjligt att få tillbaka investeringen, man kan göra liknande besparingar på enklare sätt.
Inget i livet är riskfritt, det handlar om större och mindre risker att hantera.

Jag tror på Plejds produkter och affärsidé, och efter att ha detaljstuderat företaget har jag valt att köpa aktier i Plejd, det har redan visat bra styrka, de har redan gått från 200 till ca 250kr - men behåller dom minst ca 2-3 år, sannolikt längre. Mycket tyder på att de får en liknande utveckling i fler länder på samma sätt som de haft i Norge och Sverige, detta kan bli riktigt bra.

Men det är som sagt inte riskfritt, precis som det mesta i livet.
 
Redigerat:
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jag är lite som Bamse, jag vet. Man ska vara snäll mot de svaga. Det börjar bli mycket nu som du inte hänger med i, så kan du inte göra en sammanställning på allt du har svårt med så hjälper vi boomerfarfar steg för steg. Det är lite rörande när din generation upptäcker saker som redan är gammal skåpmat. Visar du barnen den häftiga uppfinningen att du kan klappa i händerna för att tända och släcka med?
Tja, det verkar snarare vara du som inte hänger med. Jag förstår precis vad din rädsla består i, men den är oproportionerligt stor. Kan ju kanske bero på brist av livserfarenhet. 😊

Du tycker att det är viktigt att koppla ihop så mycket som möjligt i samma nätverk, och man skall gärna ha sensorer precis överallt så att man hela tiden kan se vad som händer var man än är.
Det behovet är ingen generationsfråga, det handlar endast om hur nördig man är. Nördar finns i alla generationer. 😊

Lyckligtvis är de en mycket liten minoritet, men de syns ofta i diverse forum i sitt sökande efter bekräftelse. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.