94 490 läst ·
1 076 svar
94k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Det finns inget officiellt stöd. Men det finns lösningar som använder det api som gateway/app använder för att prata med puckarna över blåtand. Fungerar idag. Kanske inte imorgonK klub skrev:
T.ex denna verkar publicera till mqtt. Kanske kan vara inspererande
https://github.com/icanos/hassio-plejd
Om du har den typen av behov eller önskemål så kan det vara klokt att söka sig till ett mer kvalificerat, gärna öppet, system än Plejd.K klub skrev:
Plejdtrådarna är något oöverskådliga men om man skummar igenom dem och undviker de raljanta och osakliga medlemmarna som skriker högst så får man en god bild av systemets förtjänster samt dess relativt stora begränsningar.
jbr skrev:
Om du har den typen av behov eller önskemål så kan det vara klokt att söka sig till ett mer kvalificerat, gärna öppet, system än Plejd.
Plejdtrådarna är något oöverskådliga men om man skummar igenom dem och undviker de raljanta och osakliga medlemmarna som skriker högst så får man en god bild av systemets förtjänster samt dess relativt stora begränsningar.
Tack. Då är plejd inget för mig. Och inget för någon annan typ av lokal än hemma i lägenheten heller tänker jag.K Karobi skrev:
Om du vill ställa samma fråga igen kan jag rekommendera home assistant-tråden, så kan du säkert få hjälp. Så får vi inte skäll för att vi går off topic.K klub skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-126#post-5209287
Din självbild är sådär. Jag håller absolut inte på med någon marknadsföring. Är mest fascinerad över en handfull Plejdhatare som ständigt kör sitt mantra om att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.J Jocke Best skrev:
Att du nu försöker ge sken av att du inte är en del av det problemet är bara fånigt.
Lägg ner det negativa nu, för trådens skull.Nissens skrev:
Din självbild är sådär. Jag håller absolut inte på med någon marknadsföring. Är mest fascinerad över en handfull Plejdhatare som ständigt kör sitt mantra om att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.
Att du nu försöker ge sken av att du inte är en del av det problemet är bara fånigt.
Ord som hatare, mantra, självbild etc hör inte hemma här.
Redigerat:
Har du tänkt på hur många gånger du kallat alla som diskuterar och för fram konstruktiva argument för "hatare" i alla olika Plejd-trådar? Har du tänkt på att vi andra försöker föra en konstruktiv diskussion och inte kallar dig för hatare bara för att vi alla har olika åsikter och olika mycket kunskap? Man skulle nästan kunna tro att du har slut på argument och kör med svepande anklagelser om hat istället.Nissens skrev:
Sedan är det förstås ironiskt att du fortsätter idiotförklara allt och alla som har med hemautomation och smarta hem att göra och lyfter fram att det är Plejds stora fördel att de inte håller på med sån skit som ingen vill ha. Som folk påtalat för dig och som du gärna ignorerar så gick Plejds egen VD redan 2017 ut och annonserade vikten av att de blev en spelare inom smarta hem då de insåg att deras lilla belysningsnisch gjorde att de halkade efter mer och mer för varje dag.
Med tanke på hur ofta du pissar på Plejds framtidsplaner och ambitioner så är det lite märkligt att du samtidigt försvarar precis allt som de gör. Nästan som att det skulle vara en uppfattning baserad på känslor snarare än kunskap och fakta.
Och nej, det är inte hat att jag är negativt inställd till Plejd. Det är baserat på min kunskap och erfarenhet och förmåga att tänka klart. Motiveringar och konstruktiva argument har du fått 35000 gånger i andra trådar.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Min teori:Nissens skrev:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 raljerar över punkt 3, eftersom punkt 3 absolut inte bara kan få passera oemotsagd - trots att den på alla sätt innehöll relevant information, och upprepar punkt 2.
5. Någon från punkt 3 måste förklara sitt uttalande från punkt 3 och försvara sig mot raljerandet i punkt 4.
6. GOTO 2.
Bättre kod:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 låter punkt 3 passera oemotsagd eftersom den med lite god vilja kanske ändå kan ha innehållit spår av relevant information för VISSA.
5. END
Exakt!David Wallin skrev:
Min teori:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 raljerar över punkt 3, eftersom punkt 3 absolut inte bara kan få passera oemotsagd - trots att den på alla sätt innehöll relevant information, och upprepar punkt 2.
5. Någon från punkt 3 måste förklara sitt uttalande från punkt 3 och försvara sig mot raljerandet i punkt 4.
6. GOTO 2.
Bättre kod:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 låter punkt 3 passera oemotsagd eftersom den med lite god vilja kanske ändå kan ha innehållit spår av relevant information för VISSA.
5. END
Jag spanade lite på samma i den andra tråden:
Vi skulle ju kunna köra någon form av konsensus , att vi hjälper de som ställer frågor och har lite högre krav på automatisering, så kan Nissens kanske hjälpa de med lite lägre ställda krav, typ av/på, eller timrar och astrour . Då får alla hjälp. Var man på sin plats...
Jag brukar få rycka in och hjälpa till med släktens Plejdpuckar , och det hade varit skönt att ha någonstans att hänvisa till.
Eller också följer vi TS tanke med tråden så kan ni starta en egen tråd för er hobby.J Jocke Best skrev:Exakt!
Jag spanade lite på samma i den andra tråden:
Vi skulle ju kunna köra någon form av konsensus , att vi hjälper de som ställer frågor och har lite högre krav på automatisering, så kan Nissens kanske hjälpa de med lite lägre ställda krav, typ av/på, eller timrar och astrour . Då får alla hjälp. Var man på sin plats...
Jag brukar få rycka in och hjälpa till med släktens Plejdpuckar , och det hade varit skönt att ha någonstans att hänvisa till.
Tänk, jag tycker att TS beskrivning är väldigt tydlig, men så är det tydligen inte för alla…
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det viktiga måste väl vara att svara på de frågor som ställs i tråden, oavsett vad TS hade för ursprunglig fråga? Eller måste vi starta ytterligare ett gäng plejd-trådar, med juridiskt vattentäta beskrivningar av vad som är tillåtet eller inte, dit vi hänvisar nya frågeställare baserat på hur positiva de verkar vara till att automatisera sitt hem??
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
"Plejd för fundamentalister - Plejdtråden där vi mörkar alla eventuella brister med plejd, eftersom 'Det Ska Bara Fungera™'"
"Plejd för världsfrånvända - Plejdtråden där vi inte pratar alls om plejd, eftersom vi är upptagna med att undra om vi fått post i brevlådan"
Fler förslag?
"Plejd för världsfrånvända - Plejdtråden där vi inte pratar alls om plejd, eftersom vi är upptagna med att undra om vi fått post i brevlådan"
Fler förslag?
Lite sött att du känner att du kan tolka ts tanke. Vad Plejd har som inte andra har är väl ganska snävt, och kräver en viss problematisering när det påstås vara allenarådande sanning. Det skulle väl vara en riddare som likt Don Quijote rider ut till försvar kanske. Mer mogna produkter står för sig själva.Nissens skrev: