K klub skrev:
Hej.

Går det att styra plejd via extern mjuk/hårdvara? Har enheterna någon typ av dokumenterad ingång jag kan skicka signal till för att styra dimning te x?
Har plejd-enheterna någon typ av adresser så att jag kan skicka en signal att exempelvis dimma armatur B+C från 85% till 40% på 8 sek?
Det finns inget officiellt stöd. Men det finns lösningar som använder det api som gateway/app använder för att prata med puckarna över blåtand. Fungerar idag. Kanske inte imorgon

T.ex denna verkar publicera till mqtt. Kanske kan vara inspererande
https://github.com/icanos/hassio-plejd
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K klub skrev:
...Går det att styra plejd via extern mjuk/hårdvara? Har enheterna någon typ av dokumenterad ingång jag kan skicka signal till för att styra dimning te x?
Har plejd-enheterna någon typ av adresser så att jag kan skicka en signal att exempelvis dimma armatur B+C från 85% till 40% på 8 sek?
Om du har den typen av behov eller önskemål så kan det vara klokt att söka sig till ett mer kvalificerat, gärna öppet, system än Plejd.

Plejdtrådarna är något oöverskådliga men om man skummar igenom dem och undviker de raljanta och osakliga medlemmarna som skriker högst så får man en god bild av systemets förtjänster samt dess relativt stora begränsningar.
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
K
jbr jbr skrev:
Om du har den typen av behov eller önskemål så kan det vara klokt att söka sig till ett mer kvalificerat, gärna öppet, system än Plejd.

Plejdtrådarna är något oöverskådliga men om man skummar igenom dem och undviker de raljanta och osakliga medlemmarna som skriker högst så får man en god bild av systemets förtjänster samt dess relativt stora begränsningar.
K Karobi skrev:
Det finns inget officiellt stöd. Men det finns lösningar som använder det api som gateway/app använder för att prata med puckarna över blåtand. Fungerar idag. Kanske inte imorgon

T.ex denna verkar publicera till mqtt. Kanske kan vara inspererande
[länk]
Tack. Då är plejd inget för mig. Och inget för någon annan typ av lokal än hemma i lägenheten heller tänker jag.
 
  • Gilla
Karobi och 2 till
  • Laddar…
J
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jag tror snarare det beror på att du inte kan hålla på med din marknadsföring i trådarna här på grund av att det finns några duktiga personer på såväl belysning som hemautomation, och att de inte viker ned sig för din fientliga stil. Själv står jag över allt bråk...
Din självbild är sådär. Jag håller absolut inte på med någon marknadsföring. Är mest fascinerad över en handfull Plejdhatare som ständigt kör sitt mantra om att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.

Att du nu försöker ge sken av att du inte är en del av det problemet är bara fånigt.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Din självbild är sådär. Jag håller absolut inte på med någon marknadsföring. Är mest fascinerad över en handfull Plejdhatare som ständigt kör sitt mantra om att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.

Att du nu försöker ge sken av att du inte är en del av det problemet är bara fånigt.
Lägg ner det negativa nu, för trådens skull.
Ord som hatare, mantra, självbild etc hör inte hemma här.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är mest fascinerad över en handfull Plejdhatare som ständigt kör sitt mantra om att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.
Har du tänkt på hur många gånger du kallat alla som diskuterar och för fram konstruktiva argument för "hatare" i alla olika Plejd-trådar? Har du tänkt på att vi andra försöker föra en konstruktiv diskussion och inte kallar dig för hatare bara för att vi alla har olika åsikter och olika mycket kunskap? Man skulle nästan kunna tro att du har slut på argument och kör med svepande anklagelser om hat istället.

Sedan är det förstås ironiskt att du fortsätter idiotförklara allt och alla som har med hemautomation och smarta hem att göra och lyfter fram att det är Plejds stora fördel att de inte håller på med sån skit som ingen vill ha. Som folk påtalat för dig och som du gärna ignorerar så gick Plejds egen VD redan 2017 ut och annonserade vikten av att de blev en spelare inom smarta hem då de insåg att deras lilla belysningsnisch gjorde att de halkade efter mer och mer för varje dag.

Med tanke på hur ofta du pissar på Plejds framtidsplaner och ambitioner så är det lite märkligt att du samtidigt försvarar precis allt som de gör. Nästan som att det skulle vara en uppfattning baserad på känslor snarare än kunskap och fakta.

Och nej, det är inte hat att jag är negativt inställd till Plejd. Det är baserat på min kunskap och erfarenhet och förmåga att tänka klart. Motiveringar och konstruktiva argument har du fått 35000 gånger i andra trådar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, Plejdtrådar på Byggahus spårar ur för att en handfull hemautomatiseringshobbyister har ett stort bekräftelsebehov för sin hobby. Som tur är finns det riktigt bra Plejdforum på helt andra ställen. :)
Min teori:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 raljerar över punkt 3, eftersom punkt 3 absolut inte bara kan få passera oemotsagd - trots att den på alla sätt innehöll relevant information, och upprepar punkt 2.
5. Någon från punkt 3 måste förklara sitt uttalande från punkt 3 och försvara sig mot raljerandet i punkt 4.
6. GOTO 2.


Bättre kod:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 låter punkt 3 passera oemotsagd eftersom den med lite god vilja kanske ändå kan ha innehållit spår av relevant information för VISSA.
5. END
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
Min teori:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 raljerar över punkt 3, eftersom punkt 3 absolut inte bara kan få passera oemotsagd - trots att den på alla sätt innehöll relevant information, och upprepar punkt 2.
5. Någon från punkt 3 måste förklara sitt uttalande från punkt 3 och försvara sig mot raljerandet i punkt 4.
6. GOTO 2.


Bättre kod:
1. Någon ställer en fråga.
2. Någon som gillar plejd ropar "plejd är ofelbart".
3. Någon påpekar att plejd KAN vara fel system för VISSA.
4. Någon från punkt 2 låter punkt 3 passera oemotsagd eftersom den med lite god vilja kanske ändå kan ha innehållit spår av relevant information för VISSA.
5. END
Exakt!
Jag spanade lite på samma i den andra tråden:
Vi skulle ju kunna köra någon form av konsensus , att vi hjälper de som ställer frågor och har lite högre krav på automatisering, så kan Nissens kanske hjälpa de med lite lägre ställda krav, typ av/på, eller timrar och astrour . Då får alla hjälp. Var man på sin plats...
Jag brukar få rycka in och hjälpa till med släktens Plejdpuckar , och det hade varit skönt att ha någonstans att hänvisa till.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Exakt!
Jag spanade lite på samma i den andra tråden:
Vi skulle ju kunna köra någon form av konsensus , att vi hjälper de som ställer frågor och har lite högre krav på automatisering, så kan Nissens kanske hjälpa de med lite lägre ställda krav, typ av/på, eller timrar och astrour . Då får alla hjälp. Var man på sin plats...
Jag brukar få rycka in och hjälpa till med släktens Plejdpuckar , och det hade varit skönt att ha någonstans att hänvisa till.
Eller också följer vi TS tanke med tråden så kan ni starta en egen tråd för er hobby.
Tänk, jag tycker att TS beskrivning är väldigt tydlig, men så är det tydligen inte för alla…
 
Det viktiga måste väl vara att svara på de frågor som ställs i tråden, oavsett vad TS hade för ursprunglig fråga? Eller måste vi starta ytterligare ett gäng plejd-trådar, med juridiskt vattentäta beskrivningar av vad som är tillåtet eller inte, dit vi hänvisar nya frågeställare baserat på hur positiva de verkar vara till att automatisera sitt hem??
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
"Plejd för fundamentalister - Plejdtråden där vi mörkar alla eventuella brister med plejd, eftersom 'Det Ska Bara Fungera™'"

"Plejd för världsfrånvända - Plejdtråden där vi inte pratar alls om plejd, eftersom vi är upptagna med att undra om vi fått post i brevlådan"


Fler förslag? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Eller också följer vi TS tanke med tråden så kan ni starta en egen tråd för er hobby.
Tänk, jag tycker att TS beskrivning är väldigt tydlig, men så är det tydligen inte för alla…
Lite sött att du känner att du kan tolka ts tanke. Vad Plejd har som inte andra har är väl ganska snävt, och kräver en viss problematisering när det påstås vara allenarådande sanning. Det skulle väl vara en riddare som likt Don Quijote rider ut till försvar kanske. Mer mogna produkter står för sig själva.
 
Nissens Nissens skrev:
att Plejd inte är lätt att använda för att bevaka postlådan, frun och kanariefågeln. Den typen av hobbies har liksom inte i Plejdtrådar att göra.
Nej det kan vi nog alla vara rätt överens om! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Ser ni, vilka framsteg vi gör, samtliga i tråden är överens om något!
Det tar sig sa mordbrännaren!
 
  • Gilla
  • Haha
JockeHX och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.