J Jonte Karlsson skrev:
Plejd är ett proprietärt, nedlåst, svindyrt, funktionsfattigt system med en utvecklingstakt som påminner om en förvirrad snigel i uppförsbacke. De anser att öppenhet och standarder är av ondo och envisas med att uppfinna allting själva. Resultatet talar sitt tydliga språk.

Plejd är populärt på grund av en lyckad maskopi med elektriker som tjänar enkla pengar på att installera dessa svindyra produkter, ofta med argumentet "de är bara lite dyrare än andra produkter". Inte sällan säljs det in som ett helt magiskt hemautomationssystem när det i själva verket är ett simpelt belysningssystem där man inte alltid ens kan tända och släcka enligt de önskemål man har.

En person som redan betalat dyra pengar för ett antal Plejd-enheter som elektrikern tryckte in i förbifarten har psykologiskt och ekonomiskt mycket svårt att ta sig ur denna rävsax och därför stannar många kvar och tvingas köpa fler enheter. Ofta med en lätt förtvivlan när de börjar inse att de betalat dyra pengar för att måla in sig i ett hörn där man uteslutit sig själv från all typ av innovation och utveckling som sker på marknaden.
Låter som Apple, haha.
 
  • Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Det gäller att inte utvecklas för fort, då tappar man bort sina följare.
 
Nissens
T Trixern skrev:
Låter som Apple, haha.
Och du tycker att det gått dåligt för Apple och att de har ovärda prylar?

Jösses…

För övrigt är Plejd billigt, speciellt när man anlitar en elektriker eftersom de får betydligt mindre arbetstid när de installerar Plejd än annars.
 
Hoppar in lite efter att ha läst en del…

kör ett par plejdpuckar som är synkade mot varandra, vrider jag på dimmer så dimmras båda båda lamporna.
Strular aldrig…! Men har lite svårt att ta över den funktionen ;)

tryckte även istället in några shelly puckar som körs från en plc med stöd för http/rest, mqtt osv.knackar all kod själv och integrerar, lika stabilt, men man kan göra egna lösningar.
Helt egna funktionsblock som tar alles(det man behöver)

Hoppas att förespråkare för automation inte här snor allt från github… då kan man lika gärna köra plejd i mina ögon.


Dvs, helt på @RoAd sida!

Saker som dyker upp i en dropdown meny är ej programmering, utan konfigurering.

kör någon en twincat3 runtime så kan en del kod ges ut om så önskas.
 
R Robin Lindberg skrev:
Hoppar in lite efter att ha läst en del…

kör ett par plejdpuckar som är synkade mot varandra, vrider jag på dimmer så dimmras båda båda lamporna.
Strular aldrig…! Men har lite svårt att ta över den funktionen ;)

tryckte även istället in några shelly puckar som körs från en plc med stöd för http/rest, mqtt osv.knackar all kod själv och integrerar, lika stabilt, men man kan göra egna lösningar.
Helt egna funktionsblock som tar alles(det man behöver)

Hoppas att förespråkare för automation inte här snor allt från github… då kan man lika gärna köra plejd i mina ögon.


Dvs, helt på @RoAd sida!

Saker som dyker upp i en dropdown meny är ej programmering, utan konfigurering.

kör någon en twincat3 runtime så kan en del kod ges ut om så önskas.
Något trist och elitistisk synsätt.
Absolut kan jag instämma i att val i en drop down meny inte är programmering.

Men med tanke på hur mycket kvalificerat arbete som ligger bakom att få HA enkelt för vem som helst att använda via just t.ex menyer tycker jag det är en tråkigt inställning.
 
Nissens Nissens skrev:
Och du tycker att det gått dåligt för Apple och att de har ovärda prylar?

Jösses…

För övrigt är Plejd billigt, speciellt när man anlitar en elektriker eftersom de får betydligt mindre arbetstid när de installerar Plejd än annars.
Det har gått bra för Apple för de har dyra produkter och låser in användarna så användarna måste köpa fler dyra produkter. Det är de som det går bra för, inte deras kunder som betalar dem. Det var det jag menade.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Något trist och elitistisk synsätt.
Absolut kan jag instämma i att val i en drop down meny inte är programmering.

Men med tanke på hur mycket kvalificerat arbete som ligger bakom att få HA enkelt för vem som helst att använda via just t.ex menyer tycker jag det är en tråkigt inställning.
har inte sagt något om att det inte ligger arbete bakom, men man lär ju ha stora bekymmer vid felsökning om man har noll koll på vad man har tryckt in för kod?
 
Nissens Nissens skrev:
...Du vet kanske att Plejd jooobbar med Matter för framtiden? Den dagen det sjösätts så kommer alla dina farhågor på skam och då har du lurat folk. Det som gäller idag behöver knte gälla i morgon.
Men varför...??
Orakel här på forumet har ju slagit fast att Plejds nuvarande funktionalitet är exakt vad kunderna vill ha. Att gå ifrån nuvarande koncept verkar underligt.








Nissens Nissens skrev:
...framtida scenarion du tänker på är rätt extrema, och därför extremt ointressanta för 99,5% av användarna…
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Någon som vet om det kommer en trådlös brytare i Renova-utförande? Har för mig att jag läste om det någonstans men hittar inte.
 
K
Hej.

Går det att styra plejd via extern mjuk/hårdvara? Har enheterna någon typ av dokumenterad ingång jag kan skicka signal till för att styra dimning te x?
Har plejd-enheterna någon typ av adresser så att jag kan skicka en signal att exempelvis dimma armatur B+C från 85% till 40% på 8 sek?
 
Nej.
 
Nissens
jbr jbr skrev:
Men varför...??
Orakel här på forumet har ju slagit fast att Plejds nuvarande funktionalitet är exakt vad kunderna vill ha. Att gå ifrån nuvarande koncept verkar underligt.
Nej, de största oraklerna här (enligt dem själva) säger att Plejd är junk och att de nöjda användarna inte fattar hur dåligt Plejd är. Det är ett superslutet system som håller på att dö.
Att verkligheten utanför detta forum visar att Plejd går som tåget är liksom ovesäntligt här. :crysmile:
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
Nissens
T Trixern skrev:
Det har gått bra för Apple för de har dyra produkter och låser in användarna så användarna måste köpa fler dyra produkter. Det är de som det går bra för, inte deras kunder som betalar dem. Det var det jag menade.
Nu råkar jag ha lite Appleprodukter och är mycket nöjd med dem, och jag måste inte köpa dem, jag gör det ändå. Och det går bra för mig. :rofl: Dessutom känner jag mig inte inlåst. Är det ok för dig?
 
Nissens
jbr jbr skrev:
...eller kanske, Plejd är inget för hemautomatisering, det är mer för en enklare belysningsstyrning. :)


Det är nog just det som är problemet (och även det som gör att Plejd-trådar spårar ur), att kunder frågar efter hemautomatisering och hemautomatiseringssystem men istället blir rekommenderade Plejd av fackmannen.
Alternativt att fackmannen rekommenderar Plejd för specifika funktioner/problemlösningar och samtidigt menar att det öppnar för hemautomatisering.
Nej, Plejdtrådar på Byggahus spårar ur för att en handfull hemautomatiseringshobbyister har ett stort bekräftelsebehov för sin hobby. Som tur är finns det riktigt bra Plejdforum på helt andra ställen. :)
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nej, Plejdtrådar på Byggahus spårar ur för att en handfull hemautomatiseringshobbyister har ett stort bekräftelsebehov för sin hobby. Som tur är finns det riktigt bra Plejdforum på helt andra ställen. :)
Jag tror snarare det beror på att du inte kan hålla på med din marknadsföring i trådarna här på grund av att det finns några duktiga personer på såväl belysning som hemautomation, och att de inte viker ned sig för din fientliga stil. Själv står jag över allt bråk...
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.