R RoAd skrev:
Jaha, Men då var det ju inte så enkelt som du ville göra gällande och då är vi tillbaka till "ruta ett" där du ska visa upp en annan tillverkare som du kan välja när en av enheterna från Plejd går sönder.

Nej, och det har jag inte heller skrivit.

Vilka hemautomation-system tänker du på som använder ethernet?
Jag har aldrig hävdat att jag kan byta en puck mot en annan, jag ser det som en applikation. Det som är involverat för att tända/släcka/dimma en belysningsenhet får man ju byta ut i så fall och det är jag medveten om.
Nu är ju MTBF (hos Plejd) väldit hög så jag är inte orolig över det.
Du verkade inte kapabel att förstå varför jag valde puckar istället för traditionell dimmer, eftersom du frågade.
Framförallt HA använder ethernet.
 
useless useless skrev:
Det gäller väl alla smarta puckar? Inklusive Shelly för 99:- eller nån tuya från amazon för några tior.
Absolut, jag har heller inte hävdat något annat. Tvärt om, jag skriver ju att jag kan ersätta funktionen med vilken tillverkare som helst.

Valet när jag installerade grejorna grundades dels på att jag tyckte Plejd hade bättre kvalité på både hårdvara men framförallt en support man kan prata med.
Det hade inte kännts tryggt att beställa dom biligaste puckarna och trycka in dom i en apparatdosa.
 
Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
För att det här är ett forum där alla kan reagera och svara på allt. Dessutom har du, medvetet eller inte och oavsett vad du själv tycker, en ganska nedlåtande ton. Tyvärr är jag nog inte ensam om att uppfatta det så.
Jo, visst får all reagera och svara på forumet, det är väl tydligt vid det här laget. Men med citat-funktionen riktar man sitt ärende till en specifik person. Det fanns INGEN anledning för dig att ta åt dig av det.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
X xLnT skrev:
Jag har aldrig hävdat att jag kan byta en puck mot en annan, jag ser det som en applikation. Det som är involverat för att tända/släcka/dimma en belysningsenhet får man ju byta ut i så fall och det är jag medveten om.
Jisses, så att byta ut alla enheter är alltså svaret. Ja, då kan man i.o.f.s. säga att du har rätt. Men jag föredrar att bara byta ut den del som gick sönder. Jag tror det gäller för de flesta.

Lite som att få byta hela bilen för att ett däck gått sönder. Då kan man förvisso välja "vilken tillverkare man vill", men det känns fortfarande inte helt ok :)

X xLnT skrev:
Framförallt HA använder ethernet.
Nej.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha läst denna tråd kändes det som den perfekta att sticka ut näsan med ett första inlägg

Det går att köpa andra fullt kompetenta dosor med samma funktion som plejd men med fördelen att de inte är låsta till en plattform. Personligen skulle jag undvika att installera något i mitt hus permanenta installation som är knutet till en specifik leverantörs it för att fungera korrekt. Jag förväntar mig att de ska sitta där länge.

Plejd: kommunicerar över blåtand. Men så vitt jag vet är det svårt att koppla upp enheterna direkt mot en annan hemautomatiseringsplatform än deras egna. Man blir beroende på att Plejds plattform fungerar även om man använder homekit eller google för att presentera sina enheter.

Det finns ett par andra vanligt förkommande protokoll som används idag
Z-wave: oftast dyrare. Sänder på en lägre frekvens och når längre. Rätt robust i mitt tycke
Zigbee: (används bland annat av Ikea). Sänder på samma frekvens som wifi (2.4ghz). Kortare räckvidd än z-wave.
Båda är dock mesh och skickar signalen vidare mellan enheterna

Dessa kan du välja att koppla upp mot valfri plattform som kan hantera dessa protokoll.
T.ex SmartThings från samsung, homeassistant (community byggd lösning. Mer komplex),
Homey, usb zigbee sticka till din laptop med flera.

Problemet är att elektrikerna inte nödvändigtvis vet hur man kopplar upp dem mot X hub efter den ”fysiska installationen”. Då måste slutanvändaren ha koll på det. Där vinner Plejd mark.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R
K Karobi skrev:
Efter att ha läst denna tråd kändes det som den perfekta att sticka ut näsan med ett första inlägg

Det går att köpa andra fullt kompetenta dosor med samma funktion som plejd men med fördelen att de inte är låsta till en plattform. Personligen skulle jag undvika att installera något i mitt hus permanenta installation som är knutet till en specifik leverantörs it för att fungera korrekt. Jag förväntar mig att de ska sitta där länge.

Plejd: kommunicerar över blåtand. Men så vitt jag vet är det svårt att koppla upp enheterna direkt mot en annan hemautomatiseringsplatform än deras egna. Man blir beroende på att Plejds plattform fungerar även om man använder homekit eller google för att presentera sina enheter.

Det finns ett par andra vanligt förkommande protokoll som används idag
Z-wave: oftast dyrare. Sänder på en lägre frekvens och når längre. Rätt robust i mitt tycke
Zigbee: (används bland annat av Ikea). Sänder på samma frekvens som wifi (2.4ghz). Kortare räckvidd än z-wave.
Båda är dock mesh och skickar signalen vidare mellan enheterna

Dessa kan du välja att koppla upp mot valfri plattform som kan hantera dessa protokoll.
T.ex SmartThings från samsung, homeassistant (community byggd lösning. Mer komplex),
Homey, usb zigbee sticka till din laptop med flera.

Problemet är att elektrikerna inte nödvändigtvis vet hur man kopplar upp dem mot X hub efter den ”fysiska installationen”. Då måste slutanvändaren ha koll på det. Där vinner Plejd mark.
Det tycker jag verkligen inte var att "sticka ut näsan(hakan?)" utan en ganska bra sammanfattning av läget.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Karobi skrev:
Efter att ha läst denna tråd kändes det som den perfekta att sticka ut näsan med ett första inlägg
Sjukt modigt! ;) Välkommen!
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jisses, så att byta ut alla enheter är alltså svaret. Ja, då kan man i.o.f.s. säga att du har rätt. Men jag föredrar att bara byta ut den del som gick sönder. Jag tror det gäller för de flesta.

Lite som att få byta hela bilen för att ett däck gått sönder. Då kan man förvisso välja "vilken tillverkare man vill", men det känns fortfarande inte helt ok :)

Nej.
Dina jämförelser är i paritet med din diskussionsförmåga, ganska dålig.
Du förutsätter att det blir ett problem, och att det inkluderar alla enheter. Det kan räcka att byta en puck, det beror ju på hur många jag använt till styrningen av specifik lampa.
Om du googlar på "plejd problem" så får du ca 29k resultat, googlar du på "shelly problem" får du 18 miljoner. Det kan man ju tyda lite hur man vill.

Nej (till ethernet)?
Kan du beskriva hur HA kommunicerar med de anslutna enheterna?
 
Redigerat:
R
X xLnT skrev:
Nej?
Kan du beskriva hur HA kommunicerar med de anslutna enheterna?
Du kan ärligt inte så mycket om det här va?

HA kan kommunicera med enheter via nästan vilket protokoll som helst, över nästan vilket medium som helst.

Ethernet är nog ett av de ovanligaste, även om det förekommer.

Min egen installation använder wlan och zigbee. Min väns i sommarstugan (som jag nämnde tidigare) kommunicerar så vitt jag vet enbart via zigbee.
 
R RoAd skrev:
Du kan ärligt inte så mycket om det här va?

HA kan kommunicera med enheter via nästan vilket protokoll som helst, över nästan vilket medium som helst.

Ethernet är nog ett av de ovanligaste, även om det förekommer.

Min egen installation använder wlan och zigbee. Min väns i sommarstugan (som jag nämnde tidigare) kommunicerar så vitt jag vet enbart via zigbee.
Jag kan inte mycket om hemautomation nä, det är helt riktigt.
Och det var inte så mycket ethernet där som jag trodde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
X xLnT skrev:
Du förutsätter att det blir ett problem, och att det inkluderar alla enheter. Det kan räcka att byta en puck, det beror ju på hur många jag använt till styrningen av specifik lampa.
Alla enheter som pratar med varandra. Eftersom du använt Plejd för att "slippa dra kabel" och för att kunna "styra en lampa från många ställen" så måste du förstås byta alla enheter som ingår i denna "grupp" då Plejd inte är kompatibla med några andra tillverkare.

Tidigare lät det så här:

X xLnT skrev:
Det är inget som tvingar mig att köpa plejd för att en plejdpuck går sönder, jag är fri att välja vilken tillverkare jag vill.
Det stämmer enbart om du har en isolerad plejdpuck som inte pratar med något annat än lampan och den fysiska knappen. Och ärligt talat så byter du 100% av enheterna även då :)

X xLnT skrev:
Om du googlar på "plejd problem" så får du ca 29k resultat, googlar du på "shelly problem" får du 18 miljoner. Det kan man ju tyda lite hur man vill.
Det kan man verkligen tolka som man vill. Om jag söker på "vileda nätverksproblem" så får jag inte heller så många träffar. Men så kan man ju inte göra så mycket nätverksrelaterat med viledas produkter heller ;)

En produkt som i stort sätt bara tänder och släcker lampor genererar förstås mindre frågor än system som kan göra mycket mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alla enheter som pratar med varandra. Eftersom du använt Plejd för att "slippa dra kabel" och för att kunna "styra en lampa från många ställen" så måste du förstås byta alla enheter som ingår i denna "grupp" då Plejd inte är kompatibla med några andra tillverkare.

Tidigare lät det så här:



Och det stämmer ju enbart om du har en isolerad plejdpuck som inte pratar med något annat än lampan och den fysiska knappen.



Det kan man ju tolka som man vill. Om jag söker på "vileda nätverksproblem" så får jag inte heller så många träffar. Men så kan man ju inte göra så mycket nätverksrelaterat med viledas produkter heller ;)
Jag orkar inte bemöta dina svar längre. Lycka till med din automation.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Du verkar precis som nissens inte riktigt förstått det här med öppna protokoll eller öppen mjukvara. Om HA nu på något sätt skulle "lägga ner" (hur det nu skulle gå till med öppen källkod) så går det att byta till något annat system som stödjer de öppna protokollen som ens enheter använder. Det finns redan idag några alternativ att välja på. Dessutom så slutar så klart inte den befintliga HA-installationen att fungera bara för att utvecklingen läggs ner.

Jag har en kollega som fortfarande använder en flera år gammal HA-installation i sommarstugan. Den har fungerat felfritt trots att HA lika gärna kunde "lagts ner" dagen efter den installerats. Dessutom helt utan internet trots att jag vill minnas att "någon" sagt att det är omöjligt.

Om däremot Plejd "lägger ner", eller sluta att sälja enheter med dagens protokoll, så ska du hoppas att inget du har installerat idag går sönder för de kommer inte gå att ersätta.
Vet inte varför du drar in mig i detta.
Dock är din slutsats helt fel igen.

Jag vet mycket väl vad öppna protokoll och öppen programvara är. Det du inte förstår är att jag i detta fallet struntar i det. Du måste förstå att mängder av prylar är byggt på annat än öppen programvara och har funnits länge. Du kan ju försöka få tag i källkoden till apples iOS eller Microsoft Windows, Excel, Word etc…

Du får acceptera att den största delen av mänskligheten bryr sig inte, de tänker inte dom du och det är inget fel i det.

Företaget Plejd går som tåget och växer på varje marknad de gett sig in på, så du behöver inte vara orolig för dess välbefinnande. Dessutom är det så att puckarna behöver ingen kontakt med Plejd när de är driftsatta så om Plejd försvinner i morgon är det inte hela världen faktiskt. :)

Den hemautomationen du ägnar dig är en hobby som inte så många har, men det är inget fel att ha hobbies. Förstår inte riktigt varför det är så viktigt för dig att få bekräftelse för hobbyn, och varför du tar för givet att Plejdanvändare skall ägna sig åt den. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju kolla shellyfotumet här på byggahus till att börja med, Dit borde du hitta?

Hittar du inte det så kan du ju googla, jag tror inte att någon skall behöva göra det åt dig… infon finns ”överallt”.
Jaha, det finns alltså inte. Kutym är ju annars om man påstår något så ska man kunna backa upp det, men det gäller visst inte dig. Nåväl, det kommer väl en skärmdump på Plejds årsrapport istället......
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Schysst svar. Konkret och bra! Är det någon särskild benämning på denna dimmerpuck/dimmer som du har till ytterbelysning?
Det är en vanlig DIM-01. Jag vet inte varför din elektriker säger som han gör men all belysning kan styras via vanlig knapp/dimmer och även ha ett astrour. Oavsett hur ni gör så behöver du sannolikt ett litet batteritillbehör (BAT-01) som behåller alla dina inställningar även om det blir strömavbrott, eller så köper du gatewayen som är uppkopplad mot nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.