145 354 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Den du har bör funka till vanliga ZigBeeprylar men Aqara lirar inte så bra eftersom de likt Plejd kör eget. Via home assistant löser sig sådant annars. Vill man köra rent ZigBee med vanlig hub och Smartlifeappen brukar jag kolla att enhetenBjor skrev:
stödjer ren standard tex Tuya. Men som sagt lite off topic...
Redigerat:
Jag kanske benämner tekniken med fel namn. Men i min konsumentrouter heter fliken Portvidarebefordran/Portutlösning där jag gör mina egna nat regler från min publika ip till enheter på insidan.P paralun skrev:Otyget med behovet av port forward härrör ju oftast på att man har en operatör som kör CGNAT dvs man får ingen riktig IP-adress eller att man vill göra sig synlig via en DNS tjänst.
I de flesta routrar så körs då någon Linuxvariant och brandväggen hanteras av iptables.
De flesta användare ska inte behöva röra något förutom vissa tjänster som SSH eller en VPN-tjänst.
Sen hanteras då iptables via ett förståeligt GUI i de flesta hemmaroutrar.
Exempel
[länk]
Men inställningsmöjligheterna är ju ganska begränsade.
Det verkar inte som min router stöder ipv6 öht.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror för trådens skull och syfte, Plejd så är det bättre att starta en ny tråd om just IPv4/IPv6, routrar samt vad operatörer gör eller inte.Unikt namn skrev:
Jag kanske benämner tekniken med fel namn. Men i min konsumentrouter heter fliken Portvidarebefordran/Portutlösning där jag gör mina egna nat regler från min publika ip till enheter på insidan.
Men inställningsmöjligheterna är ju ganska begränsade.
Det verkar inte som min router stöder ipv6 öht.
[bild]
Vad är det som inte fungerar med Frient? Från ditt inlägg verkar du mer inställd på att förklara hur dåligt allt det andra är och hur bra plejd är, jag har redan argumenterat här för varför jag tror att plejd har en funktion i allt det och varför jag personligen inte använder det, men rekommenderar det till vissa av mina vänner. Allt beroende på vad de vill. Så vill du ha hjälp med att få igång dina grejer, skicka mig ett PM så löser vi det. Vill du förklara hur plejd bara fungerar och allt annat inte gör det, så tänker inte jag hindra dig, men jag behöver iaf inte lägga min tid på att försöka hjälpa digBjor skrev:
Sonoff Zigbee & WiFi Bridge
Beskrivning (Styrenheten klarar kompatibla Zigbee eller WiFi-enheter och låter dessa prata med varandra) jag tolkar det som alla zigber enheter.
Frient Intelligent Smoke Sensor
Fungert ej.
Neo Coolcam - Plug In Relä
Mäter även energiförbrukningen i kompatibla controllers. Då ska man sitta och leta det, smidigt.
Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.
Inte verkar det smidigt. Så jag förstår att många inte väljer nå sådant här.
Nu har jag erfarenhet av två system och mina erfarenheter av dom. Ett kräver mer engagemang medan det andra inte kräver det, fast då med begränsningar.useless skrev:
Jag trodde att alla zigber enheter fungerade med alla hubbar. Och dom dyrare bara hadde extra finktioner för fler enheter samtidigt, stödjer flera olika protokoll och liknande. Men så lätt var det inte. Jag fick då inte alla saker att fungera och orkar inte lägga ner mer tid på det nu. Har man engagemang då är säkert zigbee bra. För mig ska det bara fungera utan krångel. Ska göra ett nytt sista försök men en ny hubb, när jag orkar. För den jag sköpte kunde ändå inte logga temperaturen och fuktigheten i appen dom rekomendersde, utan då måste men skaffa extra program.
"märkeszigbeehubbar" är nästan lika dåliga som Plejd när det gäller att vara kompatibla med andra. I princip alla stora tillverkares hubbar stödjer bara egna enheter. Dock finns det ju betydligt fler saker att välja på till t ex Wiser än Plejd...
Ska man ha ett system som kan prata med alla så ska man välja en icke tillverkarbunden hubb som t ex Homey, Home Assistant, SmartThings och liknande.
Ska man ha ett system som kan prata med alla så ska man välja en icke tillverkarbunden hubb som t ex Homey, Home Assistant, SmartThings och liknande.
Precis så är det. I Zigbee-världen får man fler funktioner och bättre kompabilitet ju billigare man köperuseless skrev:
"märkeszigbeehubbar" är nästan lika dåliga som Plejd när det gäller att vara kompatibla med andra. I princip alla stora tillverkares hubbar stödjer bara egna enheter. Dock finns det ju betydligt fler saker att välja på till t ex Wiser än Plejd...
Eller en billig gw på Lidl.useless skrev:
Dessa makapärer är säkert jättebra och fungerar utmärkt för de som vill nörda ner sig...
Men jag blir frustrerad när elektriker trycker ner skiten i halsen på kunder bara för sakens skull, man behöver faktiskt inte krångla till saker bara för "att man kan".
Nyligen byggde vi om lite i sommarstugan och flyttade bland annat på vvb.
När elektriker skulle anlitades för att dra fram elen till vvb nya placering så tyckte jag att jag gav tydliga instruktioner. Jag bad om att de skulle använda kabel med minst 4 ledare så att man kunde koppla vvb på en säkring och frostvakten på en annan säkring, vi vill kunna stänga av vvb inifrån huset.... Killen jag pratar med och beställer jobbet nickar förstående och säger att det är inga problem....
Jobbet utförs när stugan stå tom. Elektrikern ringer och informerar att allt är klart, men vi behöver bestäma tid när vi kommer till stugan nästa gång för han behöver möta upp och hjälpa oss komma igång....
När vi kommer dit så märker jag direkt att något är knas då det inte sitter någon brytare till vvb i hallen bredvid elcentralen som vi kommit överens om...
Elektrikern dyker upp nån timme senare, nu är det en yngre förmåga som entusiastiskt frågar vem av oss som ska ha "appen" i sin telefon......
Nu börjar mitt blodtryck stiga, jag frågar oförstående vad valpen pratar om, vart är strömbrytaren till vvb?
Då börjar ungen med stor entusiasm förklara att de nu fått så bra rabatter på Plejd att det blev billigare att sätta in en sån istället för den extra strömbrytaren och kabeln med flera ledare..... Det är jätte enkelt, man har bara en app i telefonen så kan man göra allt möjligt, jättesmidigt....
När jag då vänligen men jävligt bestämt förklarar att det är bara att han kryper in under huset o börjar riva bort helvetet och gör om så att vi får det vi beställt så blir han helt tom i blicken, det syns tydligt att han vet inte hur han ens ska processa informationen... I hans värld har han gjort något jättebra och var helt säker på att mötas av glädje och tacksamhet.
Men jag blir frustrerad när elektriker trycker ner skiten i halsen på kunder bara för sakens skull, man behöver faktiskt inte krångla till saker bara för "att man kan".
När elektriker skulle anlitades för att dra fram elen till vvb nya placering så tyckte jag att jag gav tydliga instruktioner. Jag bad om att de skulle använda kabel med minst 4 ledare så att man kunde koppla vvb på en säkring och frostvakten på en annan säkring, vi vill kunna stänga av vvb inifrån huset.... Killen jag pratar med och beställer jobbet nickar förstående och säger att det är inga problem....
Jobbet utförs när stugan stå tom. Elektrikern ringer och informerar att allt är klart, men vi behöver bestäma tid när vi kommer till stugan nästa gång för han behöver möta upp och hjälpa oss komma igång....
När vi kommer dit så märker jag direkt att något är knas då det inte sitter någon brytare till vvb i hallen bredvid elcentralen som vi kommit överens om...
Elektrikern dyker upp nån timme senare, nu är det en yngre förmåga som entusiastiskt frågar vem av oss som ska ha "appen" i sin telefon......
Nu börjar mitt blodtryck stiga, jag frågar oförstående vad valpen pratar om, vart är strömbrytaren till vvb?
Då börjar ungen med stor entusiasm förklara att de nu fått så bra rabatter på Plejd att det blev billigare att sätta in en sån istället för den extra strömbrytaren och kabeln med flera ledare..... Det är jätte enkelt, man har bara en app i telefonen så kan man göra allt möjligt, jättesmidigt....
När jag då vänligen men jävligt bestämt förklarar att det är bara att han kryper in under huset o börjar riva bort helvetet och gör om så att vi får det vi beställt så blir han helt tom i blicken, det syns tydligt att han vet inte hur han ens ska processa informationen... I hans värld har han gjort något jättebra och var helt säker på att mötas av glädje och tacksamhet.
Hantverkare som inte gör som msn kommit överens om finns överallt.K Kasken skrev:Dessa makapärer är säkert jättebra och fungerar utmärkt för de som vill nörda ner sig...
Han skulle förstås föreslagit sin lösning från början. Dessutom hade du kunnat få en brytare som du ville utan att dra kablar till den. Appen behöver man ju inte använda över huvud taget.
Men oavsett, så skall man ju vara överens innan jobbet görs.
Jag instämmer helt med dig om att du ska få det du har beställt, men du belyser här något som jag har sagt tidigare också och som stämmer bra för plejd och varför elektriker gillar dessa. De kan göra sina "vanliga" jobb som tex kronljus funktion mm fast utan att dra de extra ledarna och kan då spara tid och material genom att använda tex Plejd. Jag har ju gjort liknande saker hemma fast i mitt fall med ikea trådfri istället, jag har de funktioner och ljusgrupper jag själv vill utan att behöva dra om el eller kontakta elektriker. På något sätt så ser jag det som framtiden, varje dosa/brytare är smart kopplad till allt annat så att du övertid kan ändra funktion beorende på hur nuvarande ägare vill ha utan att behöva dra om el.K Kasken skrev:Dessa makapärer är säkert jättebra och fungerar utmärkt för de som vill nörda ner sig...