Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Åh herregud. Efter milslånga trådar där det ältats om vad Plejd är och inte är och framförallt missuppfattningen att Plejd är ett hemautmationssystem när det i själva verket är ett nedlåst, proprietärt, begränsat, dyrt belysningssystem. Och det växande problemet med att elektriker vilseleder folk att betala dyrt för vad de tror är ett hemautomationssystem. Ja då kommer det alltså en klargörande aritkel som bokstavligen inleds med "Plejd är ett system för hemautomation".

Vi tar det väl igen för niohundrade gången: Plejd är inte ett system för hemautomation

Läs gärna på Plejds hemsida. De försöker inte ens själva sälja in det det som ett hemautomationssystem. För det är det inte. Elektriker bör sluta med det. Forumskribenter bör sluta med det. Artikelskribenter bör sluta med det. Bara sluta.

Precis som vanligt i alla sådana här artiklar så används begrepp lite hur som helst och man blandar hela tiden ihop styrenhet, centralenhet, gateway osv, och drar en massa felaktiga slutsatser utifrån det.

Innan Plejd-klubben går till full attack igen vill jag bara uppmana er att först läsa övriga tretusen trådar om detta ämne. Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg.
Din uppfattning tillhör en liten minoritet, av någon märklig anledning tror du något annat…

Varför är du ens inne och läser Plejdtrådar om de får dig att må så dåligt? Det är självdestruktivt av dig.

Du får helt enkelt acceptera att väldigt många har en helt annan uppfattning än du. :)

Nissens Nissens skrev:
I så fall är det många trådar som skall stängas, typ de flesta under ämnet hemautomation m.m.
Det är ju inte Plejd som skriver här, det är ett öppet forum med en rubrik som kan ge en fingervisning till dig…

Om du inte gillar att det skrivs positivt om Plejd, så kan du ju undvika de trådarna som har ”Plejd” i rubriken. :)
Ok. Förmodligen har du rätt Nissens.
Mitt Kiviks marknads-larm kan ha löst ut av misstag!
Ha en bra dag!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Tråkigt är det att Plejd ska behöva få smuts för att dumskallar till installatörer inte kan kommunicera med kunderna.

Jag tjänar inte en extra krona för att jag säljer just Plejd till en kund, däremot kan mina kunder spara pengar på att välja den produkten jämfört med andra produkter vi kan erbjuda.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
elmontören elmontören skrev:
Tråkigt är det att Plejd ska behöva få smuts för att dumskallar till installatörer inte kan kommunicera med kunderna.

Jag tjänar inte en extra krona för att jag säljer just Plejd till en kund, däremot kan mina kunder spara pengar på att välja den produkten jämfört med andra produkter vi kan erbjuda.
Ja, i detta fallet var det väl någon som hade en negativ syn på Plejd i förväg och helt onyanserat försöker svärta ner Plejd. Problemet var som du säger ett helt annat, som inte hade med Plejd att göra över huvudtaget…

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, i detta fallet var det väl någon som hade en negativ syn på Plejd i förväg och helt onyanserat försöker svärta ner Plejd. Problemet var som du säger ett helt annat, som inte hade med Plejd att göra över huvudtaget…
Hur menar du att @Kasken hade en negativ syn på Plejd?

J
Nissens Nissens skrev:
Din uppfattning tillhör en liten minoritet, av någon märklig anledning tror du något annat…

Varför är du ens inne och läser Plejdtrådar om de får dig att må så dåligt? Det är självdestruktivt av dig.

Du får helt enkelt acceptera att väldigt många har en helt annan uppfattning än du. :)
I den riktiga världen vet jag inte men i forumet så speglar Jontes uppfattning helt klart majoriteten. Din speciella vurm för Plejd är du tämligen ensam om. Vad får dig för övrigt att tro att folk mår dåligt så fort de skriver något som inte passar dig? Det tyder väl snarare på välmående?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
I den riktiga världen vet jag inte men i forumet så speglar Jontes uppfattning helt klart majoriteten. Din speciella vurm för Plejd är du tämligen ensam om. Vad får dig för övrigt att tro att folk mår dåligt så fort de skriver något som inte passar dig? Det tyder väl snarare på välmående?
Den riktiga världen är den som räknas, att några här söker bekräftelse för sina hobbyintressen är rätt ointressant, mest som ett onödigt brus.

I den riktiga världen - som de flesta av oss lever i - så är min uppfattning oerhört vanlig. :)

Nissens Nissens skrev:
Den riktiga världen är den som räknas, att några här söker bekräftelse för sina hobbyintressen är rätt ointressant, mest som ett onödigt brus.

I den riktiga världen - som de flesta av oss lever i - så är min uppfattning oerhört vanlig. :)
Du har helt rätt ! och det var ju det här "dilemmat" som gjorde att "de stora drakarna" satte sig ner och skapade en ny standard med Matter. Bara en massa krångel sa många och avstog att köpa något.

Nissens Nissens skrev:
Om du inte gillar att det skrivs positivt om Plejd, så kan du ju undvika de trådarna som har ”Plejd” i rubriken.
Sa alltså han som berättat för oss andra i tvåhundra inlägg att hemautomation är för idioter, samtidigt som han hoppade in i tråden som specifikt handlar om hemautomation för att fortsätta striden där. Jag blir mer och mer övertygad om att du bara trollar oss.

För övrigt heter den här tråden "Plejd - vad är grejen". Den heter alltså inte "Vi som okritiskt hyllar Plejd och vägrar lyssna på vad andra säger". Om någon undrar vad grejen med Plejd är så är det ganska rimligt att man tar upp både fördelar och nackdelar.

Hittills har fördelarna dock lyst med sin frånvaro. Ditt enda argument som skulle kunna vara en fördel, dvs att Plejd är ett simpelt belysningssystem och därför är enklare än andra system, har ju Plejd själva nu helt tagit död på eftersom de själva 15 år för sent insett att det här med hemautomation och gemensamma ekosystem kanske inte är så dumt. Tänk om de hade lyssnat på mig och övriga världen.

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:

Fast om Jonte vill ha ett psykologutlåtande kanske han inte helst vänder sig till forumet. Ändå tycker du alltså ändå att forumet är ett lämpligt ställe för att ställa diagnoser? Det tyder väl snarare på att forumet är väldigt viktigt för dig? Vi andra diskuterar sakfrågorna. Eftersom det är intressant att höra olika sidor av diverse uppfattningar. Oftast så är det just genom att höra andra människors erfarenheter som man breddar sin kunskap. Hobbyintressen är troligen något som står väldigt högt i prioritet hos de som skriver här, och om du, vilket du just bekräftade, har en helt skild uppfattning mot övriga skribenter och inte kan acceptera detta utan att leka hjärnskrynklare kanske du befinner dig i fel forum. Plejdforumet kanske passar dig bättre helt enkelt. Där tycker alla visst som du?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Det finns en bra analogi till världsbilder. Man sitter i en bubbla och ser allt innanför bubblans innerväggar.
Ju mindre bubblan är desto hemtrevligare blir den. Pleid kan möjligen vara en sådan bubbla?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inser du inte det ironiska i att din uppfattning är 100% tvärtom mot vad Plejds nya uppfattning är, samtidigt som du fortsätter att hylla dem? Ni har uppenbarligen exakt motsatt uppfattning om det mesta samtidigt som du tycker att Plejd är ofelbara. Det går inte riktigt ihop.

Det är också intressant att du fortfarande förnekar problematiken med att elektriker säljer in Plejd till folk som inte har en aning om vad de köper, och varje gång det dyker upp ännu fler som berättar sin historia så avfärdar du dem genom att säga att de bara är ute efter att svärta ner Plejd osv. Inte undra på att man får en skev bild och lever i sin lilla bubbla om man är helt oförmögen att ta in vad andra berättar.

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Plejdforumet kanske passar dig bättre helt enkelt. Där tycker alla visst som du?
Eftersom jag följt många Plejd-forum senaste åren kan jag berätta att inte ens där så är folk lika okritiska som Nissens. Faktum är att det är väldigt många som är fruktansvärt besvikna på alla löften om integrationer och nya produkter som aldrig blir av. Och framförallt många som berättar om besvikelsen att de känner sig lurade av elektriker att köpa ett av marknadens dyraste system i tro om att de skulle kunna göra mer än att tända och släcka lampor. Det finns inte heller någon vidare vilja att hjälpa varandra eller att få vettiga svar på tekniska frågor från Plejd. Standardsvaret är alltid "ring oss".

Misstänker att det är därför som Nissens har ett sånt stort behov att hävda sig.
Vad sägs om en egen tråd där ni som okritiskt hyllar Plejd (finns det fler än en person?) får skriva fritt utan att vi andra lägger oss i och stör genom att lägga fram fakta och konstruktuva argument.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Inser du inte det ironiska i att din uppfattning är 100% tvärtom mot vad Plejds nya uppfattning är, samtidigt som du fortsätter att hylla dem? Ni har uppenbarligen exakt motsatt uppfattning om det mesta samtidigt som du tycker att Plejd är ofelbara. Det går inte riktigt ihop.

Det är också intressant att du fortfarande förnekar problematiken med att elektriker säljer in Plejd till folk som inte har en aning om vad de köper, och varje gång det dyker upp ännu fler som berättar sin historia så avfärdar du dem genom att säga att de bara är ute efter att svärta ner Plejd osv. Inte undra på att man får en skev bild och lever i sin lilla bubbla om man är helt oförmögen att ta in vad andra berättar.
Nej, min uppfattning går helt i linje med vad Plejd kommunicerar.
Om du tror att Plejds prylar som klarar att leverera 16A endast är till för belysning så lever du i en bubbla.

Jag och andra här har räknat upp ett antal sammanhang som det går utmärkt att använda Plejds produkter till. Det handlar om alltifrån poolstyrning till styrning/kontroll av motorvärmare, golvvärme till hela värmesystem och handdukstorkar.. Du och andra Plejdhatare i trådarna här vägrar att acceptera verkligheten och kör på i gamla hjulspår och fastnar i en negativ spiral.

Till skillnad från dig har jag inget behov av att övertyga någon, det jag reagerar på är när någon kommer med direkta osanningar, och vägrar inse att många användare är oerhört positiva till Plejd.

Att det finns elektriker som är dåliga på att kommunicera med sina kunder har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Oftast vill en kund ha en viss funktion så billigt som möjligt, ibland kan Plejd vara lösningen, kunden behöver inte ens märka att Plejd är där eftersom det inte använde wifi eller något annat som är beroende av andra system. Men det är inget du förstår dig på eftersom du är helt begränsad i dina tankar kring hemautomation.

Det är rätt patetiskt att sitta ute på ett forum och gå ut i rena Plejdtrådar och försöka få bekräftelse för sin mörka syn på Plejd. Men det ger dig väl något antar jag… svårt att begripa vad..

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar allt oftare varför jag fortsätter att läsa dessa trådar. Självskadebeteende kan vara ett relevant ord i sammanhanget... :crysmile:

• Haha
  • Älska
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.