145 362 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Om du talar om vad du har för prylar och vad du får för problem finns det garanterat folk här som kan hjälpa dig. Jag antar du skaffade grejorna för att ha nytta av dem och då är det väl bättre att få igång dem än att returnera dem?Bjor skrev:
Jag tror nog att du missförstår mig, zigbee är ett protokoll, beroende på vilken controller du har så är processen lite olika och kan vara mer eller mindre stabil. Jag ställde därför frågan till dig tidigare, vad var det du prövade?Bjor skrev:
Jag är inte intresserad av om det ät v4 eller v6. Jag vill att det ska fungera utan massa krångel. Då finns det inget annat än ex. plejd då alltså. Tråkigt att dom andra inte har kommit längre i användarvänligt. Får skicka tillbaks skräpet och vänta något år på att dom har utvecklas. För jag har inget intresse av att krångla med sådna här prylar. Tack ändå![]()
Att säga jag har provat "zigbee" och det fungerar inte, är ungefär som att säga, jag har provat "wifi", det fungerar inte. Onekligen är det ju så att zigbee fungerar utmärkt för flera av oss, och onekligen är det så att det har varit strullig för dig. Så frågan är ju då, vad är det du har provat vad var issuet? De flesta av mina zigbee eller z-wave enheter konfigureras på under 5 min.
Plejd har ju en gateway som adresseras med TCP/IP sen kan ju mycket väl prylarna adresseras.useless skrev:
Oändliga möjligheter utan inlåsningar.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...hannable=00a9e8736b75003238313636323002&VAT=1
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tror nog att jag ger upp, och sammanfattar att ingen kan förklara varför man behöver publika adresser på sina prylar...
Men den dagen Plejd hoppar på Matter tåget, tror det är bara en fråga om speciellt om schneiders grejer börjar få fart i Sverige, så kan alla av dagens plejd ägare glädjas med att vara lika integrerade som alla andra. Och ha full möjlighet att välja mellan att automatisera mera eller bara vara nöjda med att tända och släcka
Men den dagen Plejd hoppar på Matter tåget, tror det är bara en fråga om speciellt om schneiders grejer börjar få fart i Sverige, så kan alla av dagens plejd ägare glädjas med att vara lika integrerade som alla andra. Och ha full möjlighet att välja mellan att automatisera mera eller bara vara nöjda med att tända och släcka
Sonoff Zigbee & WiFi BridgeR Roman86 skrev:Jag tror nog att du missförstår mig, zigbee är ett protokoll, beroende på vilken controller du har så är processen lite olika och kan vara mer eller mindre stabil. Jag ställde därför frågan till dig tidigare, vad var det du prövade?
Att säga jag har provat "zigbee" och det fungerar inte, är ungefär som att säga, jag har provat "wifi", det fungerar inte. Onekligen är det ju så att zigbee fungerar utmärkt för flera av oss, och onekligen är det så att det har varit strullig för dig. Så frågan är ju då, vad är det du har provat vad var issuet? De flesta av mina zigbee eller z-wave enheter konfigureras på under 5 min.
Beskrivning (Styrenheten klarar kompatibla Zigbee eller WiFi-enheter och låter dessa prata med varandra) jag tolkar det som alla zigber enheter.
Frient Intelligent Smoke Sensor
Fungert ej.
Neo Coolcam - Plug In Relä
Mäter även energiförbrukningen i kompatibla controllers. Då ska man sitta och leta det, smidigt.
Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.
Inte verkar det smidigt. Så jag förstår att många inte väljer nå sådant här.
Ska gör ett till försök att beställa enAlfredo skrev:
Aqara M2 Hub. Annars blir det retur
Det låter som du behöver lite hjälp, men Plejd tråden tror jag är fel ställeBjor skrev:
Sonoff Zigbee & WiFi Bridge
Beskrivning (Styrenheten klarar kompatibla Zigbee eller WiFi-enheter och låter dessa prata med varandra) jag tolkar det som alla zigber enheter.
Frient Intelligent Smoke Sensor
Fungert ej.
Neo Coolcam - Plug In Relä
Mäter även energiförbrukningen i kompatibla controllers. Då ska man sitta och leta det, smidigt.
Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.
Inte verkar det smidigt. Så jag förstår att många inte väljer nå sådant här.
