Bjor Bjor skrev:
Får skicka tillbaks skräpet och vänta något år på att dom har utvecklas.
Om du talar om vad du har för prylar och vad du får för problem finns det garanterat folk här som kan hjälpa dig. Jag antar du skaffade grejorna för att ha nytta av dem och då är det väl bättre att få igång dem än att returnera dem?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att Bjor trollar för att reta upp Zigbeelägret...
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag utgår ifrån att Bjor trollar för att reta upp Zigbeelägret...
Och jag utgår från att folk som beskriver problem här vill ha hjälp att lösa dem. Men det är kanske förlegat av mig? :(
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skriver man ospecificerat och raljerande att Zigbee är skit i en Plejd-tråd så utgår jag ifrån att det är trolleri.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag är inte intresserad av om det ät v4 eller v6. Jag vill att det ska fungera utan massa krångel. Då finns det inget annat än ex. plejd då alltså. Tråkigt att dom andra inte har kommit längre i användarvänligt. Får skicka tillbaks skräpet och vänta något år på att dom har utvecklas. För jag har inget intresse av att krångla med sådna här prylar. Tack ändå :)
Jag tror nog att du missförstår mig, zigbee är ett protokoll, beroende på vilken controller du har så är processen lite olika och kan vara mer eller mindre stabil. Jag ställde därför frågan till dig tidigare, vad var det du prövade?

Att säga jag har provat "zigbee" och det fungerar inte, är ungefär som att säga, jag har provat "wifi", det fungerar inte. Onekligen är det ju så att zigbee fungerar utmärkt för flera av oss, och onekligen är det så att det har varit strullig för dig. Så frågan är ju då, vad är det du har provat vad var issuet? De flesta av mina zigbee eller z-wave enheter konfigureras på under 5 min.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Oändliga möjligheter utan inlåsningar.
Jag hajar inte hur du får ihop det här... Har vi inte konstaterat att Plejd har ytterst ändliga möjligheter och massiva inlåsningar? Hur deras GW skulle ändra det förstår jag inte.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Jag tror nog att jag ger upp, och sammanfattar att ingen kan förklara varför man behöver publika adresser på sina prylar...

Men den dagen Plejd hoppar på Matter tåget, tror det är bara en fråga om speciellt om schneiders grejer börjar få fart i Sverige, så kan alla av dagens plejd ägare glädjas med att vara lika integrerade som alla andra. Och ha full möjlighet att välja mellan att automatisera mera eller bara vara nöjda med att tända och släcka :)
 
R Roman86 skrev:
Jag tror nog att du missförstår mig, zigbee är ett protokoll, beroende på vilken controller du har så är processen lite olika och kan vara mer eller mindre stabil. Jag ställde därför frågan till dig tidigare, vad var det du prövade?

Att säga jag har provat "zigbee" och det fungerar inte, är ungefär som att säga, jag har provat "wifi", det fungerar inte. Onekligen är det ju så att zigbee fungerar utmärkt för flera av oss, och onekligen är det så att det har varit strullig för dig. Så frågan är ju då, vad är det du har provat vad var issuet? De flesta av mina zigbee eller z-wave enheter konfigureras på under 5 min.
Sonoff Zigbee & WiFi Bridge
Beskrivning (Styrenheten klarar kompatibla Zigbee eller WiFi-enheter och låter dessa prata med varandra) jag tolkar det som alla zigber enheter.

Frient Intelligent Smoke Sensor
Fungert ej.


Neo Coolcam - Plug In Relä
Mäter även energiförbrukningen i kompatibla controllers. Då ska man sitta och leta det, smidigt.

Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.

Inte verkar det smidigt. Så jag förstår att många inte väljer nå sådant här.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om du talar om vad du har för prylar och vad du får för problem finns det garanterat folk här som kan hjälpa dig. Jag antar du skaffade grejorna för att ha nytta av dem och då är det väl bättre att få igång dem än att returnera dem?
Ska gör ett till försök att beställa en
Aqara M2 Hub. Annars blir det retur
 
Bjor Bjor skrev:
Sonoff Zigbee & WiFi Bridge
Beskrivning (Styrenheten klarar kompatibla Zigbee eller WiFi-enheter och låter dessa prata med varandra) jag tolkar det som alla zigber enheter.

Frient Intelligent Smoke Sensor
Fungert ej.


Neo Coolcam - Plug In Relä
Mäter även energiförbrukningen i kompatibla controllers. Då ska man sitta och leta det, smidigt.

Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.

Inte verkar det smidigt. Så jag förstår att många inte väljer nå sådant här.
Det låter som du behöver lite hjälp, men Plejd tråden tror jag är fel ställe :)
 
J
Bjor Bjor skrev:
Ska gör ett till försök att beställa en
Aqara M2 Hub. Annars blir det retur
Aqara är ökända för att bara funka med sina egna produkter om man inte är insatt. Lite som Ikea har funkat förr. Mycket bättre med en generisk ZigBeehub för halva priset om man inte vill köra renodlat Aqara.
 
Dudeish Dudeish skrev:
Det låter som du behöver lite hjälp, men Plejd tråden tror jag är fel ställe :)
Jo det är nog fel tråd. Men ska göra ett nytt försök med en Aqara M2 Hub och ge Sonoff Zigbee & WiFi Bridge en tidig pension.

Fins det någon aktiv tråd om zigbee här annars?
 
J Jocke Best skrev:
Aqara är ökända för att bara funka med sina egna produkter om man inte är insatt. Lite som Ikea har funkat förr. Mycket bättre med en generisk ZigBeehub för halva priset om man inte vill köra renodlat Aqara.
Någon annan bra hubb annars?
 
Bjor Bjor skrev:
Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck
Måste jag säkert skaffs deras hubb för den ska fungera och ännu en till app i telefonen då kanske.
Jag har några Aquara-sensorer som funkar utan problem. Det tog väl typ 10 sekunder styck att para ihop dom med Home Assistant och lika lång tid att sätta namn på dom.

Smart hem-app med temperaturgraf för köket, nuvarande temperatur och kontroller för belysning och rumslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.