Nissens
R RoAd skrev:
Haha. Programledaren i början kunde lika gärna varit @Nissens idag :)
Sicken låg nivå du hamnat på, den tänker jag inte sänka mig till, där kan du stanna ensam.

Frågan är ju vilken generation det är som kommer att vilja ha den automatiseringsnivån som nördar idag lägger en massa tid på.

Det verkar inte vara någon generation som finns ännu i allafall. Tänker på 20 års ålder och uppåt..
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jo, det handlar om kvalité och support. Tråden handlar om Plejd och inte annan hemautomation.
Tråden har ju i typ vartannat inlägg handlat om annan hemautomation!? För att diskutera Plejd jämför vi med andra system. Annars finns typ inget annat att säga än att det slår på och av strömbrytare.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Tråden har ju i typ vartannat inlägg handlat om annan hemautomation!? För att diskutera Plejd jämför vi med andra system. Annars finns typ inget annat att säga än att det slår på och av strömbrytare.
Ja, det är det vi kommit fram till. Det stod i ditt inlägg som jag sa var svaret på tråden. Antingen gillar man det eller inte.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vilken generation det är som kommer att vilja ha den automatiseringsnivån som nördar idag lägger en massa tid på.

Det verkar inte vara någon generation som finns ännu i allafall. Tänker på 20 års ålder och uppåt..
Alltså nu orkar jag verkligen inte mer! Jag ger upp och erkänner härmed att alla nu levande människor helst av allt vill bo under en sten i skogen. Att styra hemmet med annat än trycknappar eller möjligen, i lyxiga specialfall, en timer är science fiction. Ingen produkt kommer någonsin att behöva kommunicera med en annan produkt. All teknisk utveckling är lek. Klart slut.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Mina 2 öre ligger på att de kommer stödja matter ganska snart men det får vi se.
Man kan vara positiv och tänka "bättre sent än aldrig" isf, men det är också mycket osannolikt med tanke på att deras grundfilosofi och till stor del affärsidé är att låsa fast kunderna i det egna ekosystemet. Den som fått 20 Plejd-puckar installerade av elektrikern, medvetet eller ej, kommer i praktiken vara tvungen att fortsätta med Plejd.

Att de helt plötsligt skulle arbeta med öppenhet vore dessutom ett erkännande att senaste 13 årens val av stängdhet var ett misslyckande och att de nu nått vägs ände. Förr eller senare kommer de givetvis vara tvungna att dra den slutsatsen så som alla andra företag redan gjort, men det kommer nog sitta långt inne. Förmodligen hinner kunderna tröttna innan Plejd hinner göra den omställningen. Det är som att starta ett 100-meterslopp 13 år efter konkurrenterna.

Tekniskt sett har jag också svårt att se hur de skulle kunna supporta Matter/Thread med tanke på att aktuell spec tillåter bluetooth endast vid provisionering. Av goda skäl förstås, som Plejd går emot med sin lösning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Alltså nu orkar jag verkligen inte mer!
Inte jag heller... Ska köra KNX så får jag det bästa av världar. Både dyrt och utbyggbart i all framtid. Licens på 10k för att pilla själv men det kan det vara värt
 
  • Haha
  • Gilla
PelleWidell och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag jobbar som elektriker och det är rätt skönt att veta att villor som vi gjort med KNX 2016, där det inte ens fanns en tanke om energihantering, elpris och laddboxar, nu går att bygga vidare för att få in den nya funktionaliten som nu finns/kommer.
Även om jag inte är någon särskilt stor fan av just KNX rent tekniskt så är det åtminstone helt rätt tänkt. År 2016 hade man självklart ingen aning om vad det skulle finnas för krav eller önskemål år 2022. Därför tar man höjd för att man inte har någon aning. Precis som man 2022 tar höjd för att man inte har en aning om vad som händer om några år.

Om man år 2022 säger att de flesta aldrig kommer ha något annat behov än att tända och släcka lampor så har man verkligen inte lärt sig något av historien. Alla sa samma sak när T-forden kom, eller när svartvita tjocktv:n kom, eller när man hade 640kb RAM-minne. De flesta prylar som kommer redan nu kräver i princip någon typ av uppkoppling vare sig man vill eller inte och den utvecklingen kan vi inte stoppa, så att betala dyra pengar för ett system som kan göra marginellt mer än att tända och släcka lampor är förmodligen ett stort misstag för de flesta.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Man kan vara positiv och tänka "bättre sent än aldrig" isf, men det är också mycket osannolikt med tanke på att deras grundfilosofi och till stor del affärsidé är att låsa fast kunderna i det egna ekosystemet. Den som fått 20 Plejd-puckar installerade av elektrikern, medvetet eller ej, kommer i praktiken vara tvungen att fortsätta med Plejd.

Att de helt plötsligt skulle arbeta med öppenhet vore dessutom ett erkännande att senaste 13 årens val av stängdhet var ett misslyckande och att de nu nått vägs ände. Förr eller senare kommer de givetvis vara tvungna att dra den slutsatsen så som alla andra företag redan gjort, men det kommer nog sitta långt inne. Förmodligen hinner kunderna tröttna innan Plejd hinner göra den omställningen. Det är som att starta ett 100-meterslopp 13 år efter konkurrenterna.

Tekniskt sett har jag också svårt att se hur de skulle kunna supporta Matter/Thread med tanke på att aktuell spec tillåter bluetooth endast vid provisionering. Av goda skäl förstås, som Plejd går emot med sin lösning.
Mycket där som jag håller med om men det beror nog mer på hur de lyckas framöver. Det lär behövas en brygga för blåtand i så fall. Jag tror dock inte som du att de sitter på tummarna och ser hur det blir. Det finns säkert utveckling hos Plejd inom det området redan. Allt annat vore självmord.
 
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vilken generation det är som kommer att vilja ha den automatiseringsnivån som nördar idag lägger en massa tid på.
Du menar att det inte händer så mycket på teknikfronten under en enstaka generation?
Om du tänker tillbaka ungefär 50 år i tiden och funderar över hur tekniken och hemelektroniken såg ut då och hur man tänkte då, så är det alltså ingen större skillnad mot idag?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det finns säkert utveckling hos Plejd inom det området redan. Allt annat vore självmord.
Tja vem vet. Men de fick ut en wallplug ungefär 13 år efter konkurrenterna. Och det tog X år efter att de visade upp den nästan klara prototypen tills att den mediokra produkten nådde marknaden. Och det utlovade Homekit-stödet gick ju inte direkt över en natt. Bara för att ta några exempel. Utvecklingshastigheten och förmågan att ställa om är hittills inget som imponerar på mig.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Du menar att det inte händer så mycket på teknikfronten under en enstaka generation?
Om du tänker tillbaka ungefär 50 år i tiden och funderar över hur tekniken och hemelektroniken såg ut då och hur man tänkte då, så är det alltså ingen större skillnad mot idag?
Nu snurrar du till det ordentligt. Tror du att dina Wise prylar är användbara om 50 år? Om 30 år? Om 10 år?
Nä just det, de kan mycket väl bli utdaterade i morgon för något nytt som kommer, jämför gärna med när smartphones kom.

Jag tror snarare att det kommer något helt nytt som förändrar hela marknaden. Om det händer i morgon eller om 10 eller 20 år vet varken jag eller någon annan.

En sak är säker, det finns inte på marknaden ännu.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Tja vem vet. Men de fick ut en wallplug ungefär 13 år efter konkurrenterna. Och det tog X år efter att de visade upp den nästan klara prototypen tills att den mediokra produkten nådde marknaden. Och det utlovade Homekit-stödet gick ju inte direkt över en natt. Bara för att ta några exempel. Utvecklingshastigheten och förmågan att ställa om är hittills inget som imponerar på mig.
Går inte att argumentera mot det där
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Alltså nu orkar jag verkligen inte mer! Jag ger upp och erkänner härmed att alla nu levande människor helst av allt vill bo under en sten i skogen. Att styra hemmet med annat än trycknappar eller möjligen, i lyxiga specialfall, en timer är science fiction. Ingen produkt kommer någonsin att behöva kommunicera med en annan produkt. All teknisk utveckling är lek. Klart slut.
Det får stå för dig, det är verkligen inget sig efter hemsutomation som det är nu. Förutom hos entusiaster..
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Tja vem vet. Men de fick ut en wallplug ungefär 13 år efter konkurrenterna. Och det tog X år efter att de visade upp den nästan klara prototypen tills att den mediokra produkten nådde marknaden. Och det utlovade Homekit-stödet gick ju inte direkt över en natt. Bara för att ta några exempel. Utvecklingshastigheten och förmågan att ställa om är hittills inget som imponerar på mig.
Vad jag vet bildades bolaget Plejd 2009, Det är alltså 13 år sedan de inte ens fanns.

Det är starkt jobbat att gå från 0 till vad de är idag på 13 år.
Vad har du själv skapat under de åren?
 
Nissens Nissens skrev:
Nu snurrar du till det ordentligt. Tror du att dina Wise prylar är användbara om 50 år? Om 30 år? Om 10 år?
Nä just det, de kan mycket väl bli utdaterade i morgon för något nytt som kommer, jämför gärna med när smartphones kom.
Bara för att prylarna inte finns kvar om 50 år behöver man ju inte köpa skräp.
Men du blandar som vanligt ihop saker och ting, de fysiska prylarna kommer självklart bytas ut och förändras över tid (förutom om man kör Plejd då, eftersom tiden står nästintill stilla där). Det vi diskuterade nu var automatisering och teknikutveckling och hur man bör tänka inför framtiden. Att du inte kan föreställa dig att man inom några år har helt andra behov och önskemål än idag förklarar nog att du har lite svårt att förstå vad vi andra diskuterar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.