T TowaTei skrev:
Jag har inga ambitioner att integrera med andra grejer, men jag räds ändå av inlåsningen pga risken för att sitta med ett övergivet system om Plejd går i kk eller på annat sätt försvinner. Sedan vet jag inte hur stor den risken är, men den finns absolut. Om de inte vore lika låsta skulle jag den dagen kunna styra plejdarna från något annan system istället, det skulle kännas bra med den möjligheten om jag ska lägga 5-10k på plejdpuckar.
Det är absolut ett resonemang som inte är fel, alla får göra sina egna värderingar och väljer själv vad de vill använda.
Det gäller att ta reda på hur saker fungerar, göra egna värderingar utifrån det och sen får man ju leva med det.
Mycket går ju att göra om man nu ändå vill anpassa det, även om det är omständigare än om man gått en annan väg från början.
Om 10 år kanske shelly OCH plejd är dött och begravet och har blivit ersatt av något annat.

C clamitas skrev:
Dessa funkar ju även som triggers för när vi kommer hem, som då låser upp dörren och tänder upp önskad belysning. Så skönt att slippa plocka upp nyckeln eller behöva knappa in en kod för att komma in. Speciallt om man har handlar och har påsar med matvaror i händerna.
Du behöver väl iaf öppna dörren manuellt ändå, eller ni har motor på den?

C clamitas skrev:
Vi som använder Home Assistant eller Homey som central för att koppla ihop alla våra enheter så är Plejds inlåsning ett problem. Det finns förvisso fulhack som gör att man kan integrera Plejd till dessa system (inte officiellt från Plejd) men man får inte med alla funktioner. Dessutom kan Plejd när som helst ändra något i en uppdatering som gör att dessa fulhack slutar att funka. Shelly är helt öppet och är därför mer flexibelt för oss entusiaster. Plejd är dock perfekt för de som endast vill kunna styra sin belysning, och det räcker nog för de flesta.
Home assistant är nästan lite läskiga. Löser mycket utan att man behöver göra något själv.

X xLnT skrev:
Du behöver väl iaf öppna dörren manuellt ändå, eller ni har motor på den?
Haha, jo det får man göra ju. Men det går att göra med påse i handen. Motor för automatisk öppning känns lite overkill :)

Puttelino Puttelino skrev:
Home assistant är nästan lite läskiga. Löser mycket utan att man behöver göra något själv.
Läskigt eller alldeles underbart? ;)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av shellys produkter, jag har läst om dom på olika forum av brukare.
Jag har däremot stor erfarenhet av dåliga WiFi-nät och kan i teorin räkna ut vad som kan hända om man har 10st enheter som pratar mot samma AP med riktigt dålig RSSI och det finns andra AP som ligger på samma kanal.
Jag kan med samma terori räkna ut att det kan funka alldeles ypperligt om man har kanalplanerat, låg RSSI, dedikerat spektrum/SSID/VLAN för IoT,
Ok.
Jag håller med om att det finns väldigt goda skäl för elektriker att inte stoppa in Shelly pga vissa problem som kan finnas med wifi. Likaså att en elektriker med stor sannolikhet inte vill stoppa in z-wave eller zigbee eftersom det trots att det skall vara en "standard" är väldigt godtyckligt mellan tillverkare hur det är implementerat och stöds. Då är Plejd lite mer rätt fram.

Samtidigt finns det många som kör både fem och femtio Shellyenheter samtidigt utan problem.

Det är ju detta som är knäckfrågan. Vad kan styrningen av grejerna göra. Inte om Plejd är bättre än någon annan.
Jag har inte argumenterat för att plejd skulle vara bättre än någon annan, jag har diskuterat hem-automations vara eller icke vara och att det inte riktigt passar oss (min familj).
Däremot tycker jag plejd är en bra belysningsautomation, jag använder bara plejd för belysning och har inget behov av att låta den styra annat.

P
T Tsdoesds skrev:
Intressant tanke om färgtemperatur. Rent generellt skulle jag säga att det kräver en större teknisk investering än bara en dimmer. Ikea vet jag har en lösning, men överlag så måste ju ljuskällor och armaturer anpassas.
Det är så pass avancerat att du måste byta ”glödlampa” till en Philips Hue (eller Ikea trådfri) och koppla in en brygga. Med exvis Homey Pro så kan det enkelt fungera tillsammans med övriga dimmers/brytare om dom har stöd för styrning (oavsett om det är Zwave, Zigbee, WiFi erc)
Inte dyrt, en startsats med tre lampor och brygga nrukar gå på 1-2 000 riksdaler och de flesta kan ”koda” det som behövs.

Knapparna är kopplade med tråd till dosdimrarna i de flesta fall.

I mitt mesh är alla enheter exakt likadana. Så krisar det flyttar jag bara en router och berättar för det att den är ny spindel i nätet. Jag tappar väldigt lite täckning. Jag har mesh till stor del för att Huvudenheten inte når dom sista metrarna i två rum. Har inte haft problem med Wifi sen jag började använda det för, 20 år sen? När uppfanns det?
Du har haft en extrem tur måste jag säga. Inget problem på 20 år med wifi? :surprised:

Vad använder du för mesh nu förresten? Jag känner att jag kanske borde pensionera mitt linksys.

X xLnT skrev:
Jag har inte argumenterat för att plejd skulle vara bättre än någon annan, jag har diskuterat hem-automations vara eller icke vara och att det inte riktigt passar oss (min familj).
Däremot tycker jag plejd är en bra belysningsautomation, jag använder bara plejd för belysning och har inget behov av att låta den styra annat.
Så länge man är Nöjd själv.

Det här är lite en Iphone Vs Andriod diskussion om du frågar mig. Man ska ha inte köpa mer system än man behöver.

J JockeHX skrev:
Du har haft en extrem tur måste jag säga. Inget problem på 20 år med wifi? :surprised:

Vad använder du för mesh nu förresten? Jag känner att jag kanske borde pensionera mitt linksys.
I princip alla Mesh fungerar ju så nu. Jag har ett Google mesh. Men det har några år på nacken. Det är som med allt annat en jävla djungel vad man ska köpa. Det är lätt att konfigurera och baserna är små.

J JockeHX skrev:

Jag rekommenderar inte mesh-nät, om man med mesh menar att accesspunkterna är länkade över WiFi.
Kör kabel till samtliga APs istället ( om du nu har den möjligheten), Ubiquitis NanoHD är prisvärda för en bostad.
De GÅR att köra mesh om man nu tvunget vill det.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag rekommenderar inte mesh-nät, om man med mesh menar att accesspunkterna är länkade över WiFi.
Kör kabel till samtliga APs istället ( om du nu har den möjligheten), Ubiquitis NanoHD är prisvärda för en bostad.
De GÅR att köra mesh om man nu tvunget vill det.
Jag har full hastighet överallt så rekommendera på du :p Bor på drygt 100 kvadrat med riktigt elaka betongväggar. Enda nackdelen med den generation Google mesh jag har är att den inte verkar kunna köra både 2,4 och 5 Ghz samtidigt. Vilket gör att min Dammsugare har fått ett eget nät, via min telia fiberrouter.

Jag har full hastighet överallt så rekommendera på du :p Bor på drygt 100 kvadrat med riktigt elaka betongväggar. Enda nackdelen med den generation Google mesh jag har är att den inte verkar kunna köra både 2,4 och 5 Ghz samtidigt. Vilket gör att min Dammsugare har fått ett eget nät, via min telia fiberrouter.
Bara för att det fungerar för dig innebär det inte att det är en bra sak att göra generellt.
Förstår man hur radio fungerar så begriper man varför kabel är bättre, och ett hastighetstest är inte synonymt med bra funktion.
Visst, kör man bara buffrad video så går det säkert bra, men VoWi-Fi är lite känsligare eller andra applikationer som kräver konstanta dataströmmar utan buffert.

X xLnT skrev:
Bara för att det fungerar för dig innebär det inte att det är en bra sak att göra generellt.
Förstår man hur radio fungerar så begriper man varför kabel är bättre, och ett hastighetstest är inte synonymt med bra funktion.
Visst, kör man bara buffrad video så går det säkert bra, men VoWi-Fi är lite känsligare eller andra applikationer som kräver konstanta dataströmmar utan buffert.
Vad pratar du om xLnT, han säger ju att han aldrig haft problem på 20 år? Varför vill du att han ska gå över till trådat då?

FYI så kör jag linksys velop som mesh, wifi. Hade gärna kört trådat till alla enheter men jag har nog ett större hus än ni och inga kabelvägar finns sedan tidigare. Faktum är att plejd just nu har bättre täckning i mitt hus än Linksys Velop, ironiskt nog. Måste skaffa fler velops :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.