145 295 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Jag har 350kvm (1-plan) som jag täcker med 3st APs, men det är ju bara ett komplement till det trådade.J JockeHX skrev:Vad pratar du om xLnT, han säger ju att han aldrig haft problem på 20 år? Varför vill du att han ska gå över till trådat då?
FYI så kör jag linksys velop som mesh, wifi. Hade gärna kört trådat till alla enheter men jag har nog ett större hus än ni och inga kabelvägar finns sedan tidigare. Faktum är att plejd just nu har bättre täckning i mitt hus än Linksys Velop, ironiskt nog. Måste skaffa fler velops![]()
Vad är livslängden för de olika systemen? Hur länge underhålls appar? Vad händer när de Wifi-uppkopplade grejornas protokoll blir säkerhetsmässigt utdömda eller obsoleta av andra skäl? Hur länge håller elektroniken i "puckarna" innan t ex kondensatorer lägger av? Ska man kallt räkna med att hela installationen byts vart tionde år?
Intressant att du har lyckats köra shelly grejena på 5ghz bandet, har du fysiskt moddat alla enheterna? Eller vad för enheter är det du referar till?Puttelino skrev:
Jag har inte försökt ge exempel på vad som är enklare eller svårare att utföra, det beror på helt på avnändaren. Jag har gett exempel på vad som är en automation och vad som är en styrning.Bjor skrev:
Dit exempel. Att gymmet börjar värmas upp när du har satt dig i bilen och matat in adressen till gymmet i telefonen. Låter mer omständligt än att bara sätts på strömmen genom en app. Och jag vet att det inte är aitomatisetat, men smidigt och enkelt, och det är det sådan här system handlar om enligt mig. Sen gymmet och huset hsr samms adderas, problem där. En rörelsevakt, skymningsrelä eller astrour tillsammans med plejd, är det då inte automatiskt eller varför är det inte det enligt dig??
Automatiskt och "automation" är inte samma sak, en automation är en regel eller serie regler som ska inträffa vid ett eller flera förbestämda händelser. Om man vill ha det så eller inte beror helt och hållet vad man gör, vi har redan en massa automationer i vårt liv vi inte kan leva utan, utan att ens reflektera över det. Tex så får de flesta av oss notifikikationer för olika händelser på sociala medier, eller vanliga mail/sms. Netflix börjar spela nästa serie/film efter att den första håller på att ta slut mm mm.
Ingenstans har jag i mina inlägg gett sken av att automationer är lösningen på allt, det är något man läser in i vad jag skriver. Jag har försökt ge kunskap i ett ämne många skriver om men inte helt förstår.
För att ge exempel på automation som jag uppskattar och har hemma:
El stängs av och dörr låses och huset larmas när båda vuxna har lämnat huset.
Huset låses upp och larmas av när en vuxen kommer hem till huset.
Systemet informerar mig om en dörr stor öppen och stänge av varmluftspumpen (genväg för att starta den finns i notifieringen)
Systemet informerar mig om när tvätt och tork maskinernan är klarar
Jag kan se på en skärm i köket när folk är på väg hem till mig, det plingar till och en videoström sänds till den skärmen med vad som sker
Systemet informerar mig om infravärmen ute är på förlänge
Systemet informerar mig om den automatiska bevattning har vattnat för länge
Är detta något som hjälper dig eller någon annan på forumet, vad vet jag, jag säljer inte detta, och tvingar ingen av er att ha detta, men för mig är det saker som förenklar mitt liv.
Puttelino skrev:
Tråden handlar å andra sidan om varför det är sådan hype runt Plejd. Ett relä med någon typ av kommunikation. Det finns 100-tals likadana med olika färger och former. Det finns även dom som kommunicerar på liknande sätt som Plejd. Jag har haft aktien ett bra tag så jag är glad att det går bra för dem. Men som automationsingenjör förstår jag verkligen inte hypen.
Problemet som jag ser med Plejd är att man, precis som i alla andra märken låses in av tillverkaren. Precis alla tillverkare gör samma sak. Dom har en egen basstation och en egen molntjänst. Molntjänsten kommer ofta med en månadskostnad. Vill jag använda flera märken kommer jag jag ha en stapel med olika styrboxar som är en meter hög. Vill inte ens tänka på månadskostnaden. Och i slutändan kommer dom troligen inte prata med varandra utan att man har en box från Apple eller Google också.
Mitt yrke skulle omöjligen fungera om en PLC från festo inte skulle prata med en givare från SICK, eller ännu mer korkat. Om en luftcylinder från Festo inte skulle gå att syra med en PLC från Siemens. Eller en servomotor som bara går att köra med samma tillverkares styrsystem.
Jag som använder Homey skulle kunna använda Plejd. Men dom är dyrare än konkurrensen som gör exakt samma sak. Ska jag köpa 10 dosdimrar sparar jag 1500 spänn på att köpa Shelly istället. Som gör EXAKT samma sak, fast via Wifi som JAG föredrar.
Dina liknelser haltar. Att du inte förstår "hypen" får stå för dig. Ett par av anledningarna är redan redogjorda i mitt inlägg.Puttelino skrev:
Tråden handlar å andra sidan om varför det är sådan hype runt Plejd. Ett relä med någon typ av kommunikation. Det finns 100-tals likadana med olika färger och former. Det finns även dom som kommunicerar på liknande sätt som Plejd. Jag har haft aktien ett bra tag så jag är glad att det går bra för dem. Men som automationsingenjör förstår jag verkligen inte hypen.
Problemet som jag ser med Plejd är att man, precis som i alla andra märken låses in av tillverkaren. Precis alla tillverkare gör samma sak. Dom har en egen basstation och en egen molntjänst. Molntjänsten kommer ofta med en månadskostnad. Vill jag använda flera märken kommer jag jag ha en stapel med olika styrboxar som är en meter hög. Vill inte ens tänka på månadskostnaden. Och i slutändan kommer dom troligen inte prata med varandra utan att man har en box från Apple eller Google också.
Mitt yrke skulle omöjligen fungera om en PLC från festo inte skulle prata med en givare från SICK, eller ännu mer korkat. Om en luftcylinder från Festo inte skulle gå att syra med en PLC från Siemens. Eller en servomotor som bara går att köra med samma tillverkares styrsystem.
Jag som använder Homey skulle kunna använda Plejd. Men dom är dyrare än konkurrensen som gör exakt samma sak. Ska jag köpa 10 dosdimrar sparar jag 1500 spänn på att köpa Shelly istället. Som gör EXAKT samma sak, fast via Wifi som JAG föredrar.
Plejds "molntjänst" kostar mig veterligen ingenting extra utöver en gateway.
Ingen tvingar dig att använda flera märken och ha en stapel? Tramsigt argument.
Nog tror jag att ditt yrke skulle kunna fungera om samma företag som levererade PLC även tillverkade aktorer och givare, utan att jag för den sakens skull tycker det är fel eller dumt att de fungerar med andra tillverkares produkter. Lite som att plejd fungerar tillsammans med ett drivdon från malmbergs eller en fläkt ifrån pax, om man så skulle vilja det. Dessutom är det något ironiskt att du tar upp Siemens som argument för öppenhet när de i många fall bevisligen är instängda och proprietära (Wincc t.ex)
Så nej. Jag ser verkligen inte problemet. Du är en lite mer avancerad användare och du kan välja en produkt som passar dig. Andra väljer något som passar dem bättre för de prioriterar annorlunda. Personligen tycker jag detta låter toppen.
Sen kan det faktiskt även vara en fördel med låsta och proprietära system. Det blir ofta en stabilare produkt eftersom samverkansnivån kan hållas strängt kontrollerad. I och med att produkterna endast samverkar med andra sprungna ur samma tillverkare så blir felsökning och support märkbart enklare. Som andra tidigare benämnt så är wifi inte alltid utan sina problem, och när saker dessutom ska integreras i någon annan tjänst så öppnar det upp för en helt ny värld av problem.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du tror väl inte att enheter i ett wlan-nät som inte skickar något stjäl tid i luften?X xLnT skrev:
Plejd använder också 2.4Ghz och (antar jag) frekvenshoppning så jag skulle vilja påstå att de bör störa wlan-nätet precis lika mycket om inte mer. Andra enheter på samma frekvens måste vara tysta när plejd pratar.
Men du kanske kan beskriva hypen då? Då menar jag som slutanvändare. Vad är bättre med Plejd när det är installerat och klart. För jag är inte elektriker så det är ändå inte jag som ska installera sakerna (sägs det).T Tsdoesds skrev:Dina liknelser haltar. Att du inte förstår "hypen" får stå för dig. Ett par av anledningarna är redan redogjorda i mitt inlägg.
Plejds "molntjänst" kostar mig veterligen ingenting extra utöver en gateway.
Ingen tvingar dig att använda flera märken och ha en stapel? Tramsigt argument.
Nog tror jag att ditt yrke skulle kunna fungera om samma företag som levererade PLC även tillverkade aktorer och givare, utan att jag för den sakens skull tycker det är fel eller dumt att de fungerar med andra tillverkares produkter. Lite som att plejd fungerar tillsammans med ett drivdon från malmbergs eller en fläkt ifrån pax, om man så skulle vilja det. Dessutom är det något ironiskt att du tar upp Siemens som argument för öppenhet när de i många fall bevisligen är instängda och proprietära (Wincc t.ex)
Så nej. Jag ser verkligen inte problemet. Du är en lite mer avancerad användare och du kan välja en produkt som passar dig. Andra väljer något som passar dem bättre för de prioriterar annorlunda. Personligen tycker jag detta låter toppen.
Sen kan det faktiskt även vara en fördel med låsta och proprietära system. Det blir ofta en stabilare produkt eftersom samverkansnivån kan hållas strängt kontrollerad. I och med att produkterna endast samverkar med andra sprungna ur samma tillverkare så blir felsökning och support märkbart enklare. Som andra tidigare benämnt så är wifi inte alltid utan sina problem, och när saker dessutom ska integreras i någon annan tjänst så öppnar det upp för en helt ny värld av problem.
Ja om en firma producerade precis varenda pinal jag behöver så skulle det fungera i mitt yrke. Men det är knappast önskvärt då t,ex Festo omöjligen skulle vara bäst på allt. Siemens kommunicerar ju fortfarande på de protokoll man behöver för att styra andras varumärken. Sen att det inte är någon superbra tillverkare om man vill ha smidiga lösningar för detta.
Hur löser Plejd stytningen av till exempel switchbots gardinstyrning utan att ha minst två boxar? Och därtill bättre än andra lösningar för att göra Hypen?
Som jag skrivit i andra inlägg. Man ska köpa det man själv behöver. Men inte ens för styrning av enbart lyse tycker jag Plejd är bättre än t,ex Shelly. Sen är Plejd säkert bra också. Men dom är 30% dyrare också.
Ursäkta, rörde ihop det lite. G Mesh fixar båda näten. Problemet med roboten är inte riktigt klarställt av tillverkaren (Neato Botvac D7). Verkar vara något problem med stödet för olika versioner av 802.11 standarden. Fungerar ibland och ibland inte. Därför har den fått ett eget när som den alltid klarar av.R Roman86 skrev:Intressant att du har lyckats köra shelly grejena på 5ghz bandet, har du fysiskt moddat alla enheterna? Eller vad för enheter är det du referar till?
Jag har inte försökt ge exempel på vad som är enklare eller svårare att utföra, det beror på helt på avnändaren. Jag har gett exempel på vad som är en automation och vad som är en styrning.
Automatiskt och "automation" är inte samma sak, en automation är en regel eller serie regler som ska inträffa vid ett eller flera förbestämda händelser. Om man vill ha det så eller inte beror helt och hållet vad man gör, vi har redan en massa automationer i vårt liv vi inte kan leva utan, utan att ens reflektera över det. Tex så får de flesta av oss notifikikationer för olika händelser på sociala medier, eller vanliga mail/sms. Netflix börjar spela nästa serie/film efter att den första håller på att ta slut mm mm.
Ingenstans har jag i mina inlägg gett sken av att automationer är lösningen på allt, det är något man läser in i vad jag skriver. Jag har försökt ge kunskap i ett ämne många skriver om men inte helt förstår.
För att ge exempel på automation som jag uppskattar och har hemma:
El stängs av och dörr låses och huset larmas när båda vuxna har lämnat huset.
Huset låses upp och larmas av när en vuxen kommer hem till huset.
Systemet informerar mig om en dörr stor öppen och stänge av varmluftspumpen (genväg för att starta den finns i notifieringen)
Systemet informerar mig om när tvätt och tork maskinernan är klarar
Jag kan se på en skärm i köket när folk är på väg hem till mig, det plingar till och en videoström sänds till den skärmen med vad som sker
Systemet informerar mig om infravärmen ute är på förlänge
Systemet informerar mig om den automatiska bevattning har vattnat för länge
Är detta något som hjälper dig eller någon annan på forumet, vad vet jag, jag säljer inte detta, och tvingar ingen av er att ha detta, men för mig är det saker som förenklar mitt liv.
Troligen klarar inte roboten bundlat 2,5 och 5g samtidigt. Lite så var det med tidiga wifipluggar. Gissar att problemet ligger där. Jag har 5 stycken Nest wifi (Google) i vår lägenhet och de aviserar bara ett enda nät. Brukar iofs vara endast vid parning det är ett problem.Puttelino skrev:
Ursäkta, rörde ihop det lite. G Mesh fixar båda näten. Problemet med roboten är inte riktigt klarställt av tillverkaren (Neato Botvac D7). Verkar vara något problem med stödet för olika versioner av 802.11 standarden. Fungerar ibland och ibland inte. Därför har den fått ett eget när som den alltid klarar av.
Så kan det absolut vara. Som sagt, inte ens tillverkaren av dammsugaren verkar ha en lösning. Nästa gång blir det en annan tillverkare. Vi har en Roborock på jobbet som verkar bättre på alla sätt. Den är å andra sidan nyare också.J Jocke Best skrev:
Förstår inte heller problemet med just 2,4GHz, det som behöver bandbredd och låg latency kör 5GHz nuförtiden och störs inte av prylar som kör 2,4. Det gäller både plejd och shelly. Enda skillnaden är att shelly verkar vara beroende av en router vilket plejd inte är.R RoAd skrev:Du tror väl inte att enheter i ett wlan-nät som inte skickar något stjäl tid i luften?
Plejd använder också 2.4Ghz och (antar jag) frekvenshoppning så jag skulle vilja påstå att de bör störa wlan-nätet precis lika mycket om inte mer. Andra enheter på samma frekvens måste vara tysta när plejd pratar.
Ja mina grejer rullar på. Har du ofta problem kanske du ska se över ditt istället för att gnälla på mig.J JockeHX skrev:Vad pratar du om xLnT, han säger ju att han aldrig haft problem på 20 år? Varför vill du att han ska gå över till trådat då?
FYI så kör jag linksys velop som mesh, wifi. Hade gärna kört trådat till alla enheter men jag har nog ett större hus än ni och inga kabelvägar finns sedan tidigare. Faktum är att plejd just nu har bättre täckning i mitt hus än Linksys Velop, ironiskt nog. Måste skaffa fler velops![]()
Det har jag inte påstått heller.R RoAd skrev:Du tror väl inte att enheter i ett wlan-nät som inte skickar något stjäl tid i luften?
Om du verkligen läser för att förstå vad jag skriver kanske budskapet når fram.
Men du är kanske bara intresserad av att skapa konflikter?
Ser heller inte problemet med wifi och Shelly sett till belastning. Shelly bygger på ESP8266, och en sådan kan helt enkelt inte pusha så värst mycket trafik över wifi. Lägg då till att den kör på 2,4GHz och du rimligen har ett 5GHz-nät där telefoner, paddor, tv och annat kör, så stör de inte varandra.
Annat än i teorin dvs.
Annat än i teorin dvs.
Jag kan känna att det kan liknas lite vid om man vill betala mer för att bilen har automatlåda, elektrisk baklucka, fjärrstyrd motor- och kupévärmare, rattvärme och liknande som absolut går att klara sig utan och därför kan anses vara helt onödigt. Men för vissa är det fullständigt nödvändigt.F finnemang skrev:Du menar att det är en hobby, något som ger dig glädje och inte primärt något som gör livet enklare?
Då kan jag förstå det lite mer.
Edit: Jag ska inte spela helt dum. Hade jag haft ett landställe, eller någon form av avancerad utomhusbelysning, bevattning eller dyl. Då hade jag velat ha ett automatiserat system.
Vad som gör livet enklare är inom en viss gräns personligt, för många kan vissa saker kännas som "det där gör jag snabbare själv än ha en dator som ska göra det åt mig" medan andra känner en inre belöning att det skedde automatiskt och det känns som livet är enklare. Men att vägen till automation är lite krånglig gör ju att tröskeln blir för hög för många.
Förutom tröskeln så är "underhållet" en svag punkt för mig, jag har många z-wave sensorer vars batteri dött, och även en del av Arlo-kamerorna ... sån är jag.