S svanstrom skrev:
Det här måste vara en betald artikel, eller? Ganska risigt att inte skriva ut det i så fall.

Plejd är säkert superduper-asbra för otekniska husägare som bara vill ha lite fjärrstyrning av ljus här och där, men det är ju ett sjukt ointressant och dyrt alternativ för alla som har lite mer ambitioner än så och marknaden är helt jävla packad av produkter som är bättre och billigare. But each to their own liksom, gillar ni Plejd så grattis, kul för er, men dåligt förtäckta reklamartiklar för ett överprisat proprietärt system för folk med tummen mitt i handen imponerar föga, Byggahus.
Förklara gärna vad du menar med ”överprisat” för mig (som betalat exakt lika mycket för en Plejd-dimmer som en vanlig Schenider Electric dimmer)?

A Greedy1978 skrev:
Förklara gärna vad du menar med ”överprisat” för mig (som betalat exakt lika mycket för en Plejd-dimmer som en vanlig Schenider Electric dimmer)?
Plejd DIM-01 kostar runt 500 kr. Shelly Dimmer 2 kostar runt 270 kr. Samma formfaktor, samma certifieringar, samma antal brytare och 1 kanal.

Att du betalar lika mycket för en ännu dummare Schneder-dimmer gör ju knappast Plejden mindre överprisad. Det enda det säger är att Schneider också är överprisade, vilket knappast kommer som en överraskning för någon.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ganska OT men kan inte låta bli att gräva vidare i detta.

Varför är dörren låst bär du sover (mellan ”godnatt” och 07.00 varje dag)? Är det inte större risk att bli innebränd när du sover? Ut kommer du väl inifrån om du är vid dörren oavsett om den är låst eller inte. Varför inte koppla brandlarm till låset istället (eller lås till brandlarm kanske det ska vara, dvs att det låser upp när larmet går).

Och har du verkligen dörren olåst ända till du säger godnatt och ligger i sängen? Du kanske bor någon helt annan stans än mig, men jag skulle aldrig lämna olåst ens en kort stund.

Och är detta verkligen automation? (Inte riktat endast till dig personligen, men som exempel på alla exempel i tråden som jag inte tycker är automation) Att säga godnatt istf att trycka på en knapp är inte automation. Att trycka på mobilen i en app är inte automation. Att något sker varje dag med en förinställd timer är inte automation.
Ah men du vet det finns ställen i landet (säger inget om Pelles liv) där t.ex. grannen förväntar sig kunna bara kliva in och sätta sig vid köksbordet utan att ens ringa eller knacka på. Ta för sig om kaffet är varmt. Låsta dörrar dagtid är ganska främmande där :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Plejd DIM-01 kostar runt 500 kr. Shelly Dimmer 2 kostar runt 270 kr. Samma formfaktor, samma certifieringar, samma antal brytare och 1 kanal.

Att du betalar lika mycket för en ännu dummare Schneder-dimmer gör ju knappast Plejden mindre överprisad. Det enda det säger är att Schneider också är överprisade, vilket knappast kommer som en överraskning för någon.
Ok. Dom var nya för mig. 130 spänn skillnad. Går på Wifi istället för BT. Fina recensioner också. Jag har inte testat men låter som något man skulle kunna testa på utebelysningen dit Plejden inte når. Tack för tipset (y)

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
R Ro88an skrev:
Ah men du vet det finns ställen i landet (säger inget om Pelles liv) där t.ex. grannen förväntar sig kunna bara kliva in och sätta sig vid köksbordet utan att ens ringa eller knacka på. Ta för sig om kaffet är varmt. Låsta dörrar dagtid är ganska främmande där :)
även hemautomation brukar vara främmande där ;)

• Gilla
Ro88an
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
mina kunder vill nästan aldrig ha hemautomation. De kan tänka sig automatisk styrning av fasadbelysning. Dimmer är ok. Många rynkar på näsan när man börjar prata om appar..
när man förklarar ett scenario där ett gäng lampor står tända maximalt neddimrade ”längs vägen” till toa eller vällingstation nattetid så brukar det vara en ögonöppnare för vad som är möjligt. Trots proprietärt etc..

sen tycker jag allvarligt talat att led armaturer som inte går att laga är ett otyg. De värsta exemplen betingar skrotning av hela armaturen (hej sopberget..). Då förespråkar jag mycket hellre e27 eller t5 sockel. Slutanvändaren kan utföra service, montera vilken glödlampa de vill und so weiter.

hemautomation, belysningsautomation, smarta hem; jag tycker det fattas nomenklatur för detta ämne och en del starka känslouttryck eventuellt bottnar i denna förvirring..
Precis, kunder måste undervisas också. Finns ju folk som inte har en aning om moderna grejor men som gärna köper om de ser fördelarna.
Mitt exempel om glödlampor var bara för att göra det förståeligt för gamla stammens elektriker...

T Tsdoesds skrev:
trams

vilket system ska jag som elektriker jobba med tycker du?
ZIgbee.

Puttelino Puttelino skrev:
Jag har full hastighet överallt så rekommendera på du :p Bor på drygt 100 kvadrat med riktigt elaka betongväggar. Enda nackdelen med den generation Google mesh jag har är att den inte verkar kunna köra både 2,4 och 5 Ghz samtidigt. Vilket gör att min Dammsugare har fått ett eget nät, via min telia fiberrouter.
Mesh ger väl per definition inte "full" hastighet då du behöver offra en backchannel, men oftast fullt tillräckligt snabbt.

• Gilla
perror
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Att dom INTE använder Wi-Fi var en anledning att jag valde Plejd.
Att man vill ha såna saker via tcp/ip och beroende av sin infrastruktur är helt fel i min värld.
Varför ska alla dessa enheter äta timeslots för, detta i en värld där många kör alldeles för mycket över Wi-Fi redan.
Ännu mer horribelt är det när jag är ganska säker på hur det ser ut med nätverkslösningar hos gemene man idag.

Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?
En poäng där, att man inte ska in med massa dumma enheter i Wifi systemen.
Det var det de tänkte när de skapade Zigbee...

Puttelino Puttelino skrev:
Ja, och finns det ström så finns det ett sådant. I alla fall hemma hos mig :)
Wifi enheter drar fick en del ström så det är ingen bra idé att förlita sig på batteri.

R
X xLnT skrev:
Det har jag inte påstått heller.
Om du verkligen läser för att förstå vad jag skriver kanske budskapet når fram.
Men du är kanske bara intresserad av att skapa konflikter?
Jag är inte ute efter att skapa konflikt. Och jag har läst vad du skriver (noga). Om du inte menar att du tror att klienterna (shelly) skulle bli tilldelade en viss tid i luften (time slots) och sno denna tid från andra klienter så fattar jag faktiskt inte alls vad du försöker påstå.

Kan du förtydliga vad du anser vara en nackdel med att shelly kommunicerar via wlan jämfört med Plejds blåtand?

Har hittat 2 funktioner för säkerhet jag skulle vilja ha men som inte plejd har. Men jag hittar inte någon krondimmer till ex z-wave, finns det någon sådan?

Hej, Shelly dimmer 2, wifi eller fibaro dimmer 2, z-wave

P peroande skrev:
Vad är livslängden för de olika systemen? Hur länge underhålls appar? Vad händer när de Wifi-uppkopplade grejornas protokoll blir säkerhetsmässigt utdömda eller obsoleta av andra skäl? Hur länge håller elektroniken i "puckarna" innan t ex kondensatorer lägger av? Ska man kallt räkna med att hela installationen byts vart tionde år?
Ingen som har några tankar kring livslängd?

M
P peroande skrev:
Ingen som har några tankar kring livslängd?
Jag har haft Nexa sedan typ 15 år, är hur jä-la nöjd som helst med detta. Jag har 3st utomhusdeckare på olika sidor av huset. En tänder 2 lampor på baksidan, en tänder 4 led i entren och 4st under takfoten när någon rör sig framför entren. Den sista går på tid och är bara aktiv nattetid, från 22-05, tänder 100w led strålkastare ovanför infarten.

Inomhus har jag huskodssystemet som tänder/släcker 20-talet lampor med fjärrkontroll. Kallas visst för plugg, man sätter dessa i uttagen, funnits i +15 år, hörde att Plejd hade kommit med en sån nu:D.

Värmen i huset styrs av en panel på väggen, med tråd till värmepumpen:geek:.

Jag är nog för gammal för att förstå varför jag skulle vilja styra mina lampor med telefonen, styra värmen med telefonen. Jag styr värmen i bilen med telefonen, det är en bra grej, men värmen i huset? Kanske hade funnits en nytta med en sommarstuga som besöks vid olika tillfällen. Jag läser om folk som styr sina lampor utomhus med telefonen, vad är syftet med det? Vill man ha skymmningständning finns det ju ledlampor med detta inbyggt.

Har tyvärr svårt att se det revolutionerande med Plejd, men jag vet många som tjänat pengar på deras aktie iaf.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.