Hej!

Har gjort en totalrenovering av badrummet och blev extremt osäker på många lösningar som firman gjorde. Därför valde jag att ta dit en oberoende besiktningsman.
Detta var totalt onödigt enligt deras vd för han hade jobbat med detta i 25 år utan några problem.
Vid slutbesiktningen dök inte någon från firman upp och badrummet blev utdömt.

Badrummet är helkaklat och klinkers på golvet, olika modeller. Det är estetiskt jäkligt snyggt.
Men de har valt att sätta en ”klack” vid ingången till duschen för att vattnet inte ska komma ut där. Men enligt besiktningsmannen så kan inte vattnet vid eventuell skada på handfat eller toalettstol komma dit och kommer hamna i hallen.
Samtidigt när han kontrollerar golvet ligger alla klinkers så ojämnt att det är omöjligt att bedöma om det finns fall på golvet mot duschen.

Han sa att klacken måste bort och golvet läggas om. Men han är osäker på hur tätskiktet kommer klara sig.

Kommer det vara möjligt att ta bort klinkers och fixet utan att ta sönder tätskiktet? Det ligger en ljusgul alfix-matta som tätskikt.
Har läst att enskilda plattor inte är några problem men hela golv är svårare. Vill inte råka ut för några microsprickor.

Plattsättare får gärna ge mig bra svar men är även tacksam om konsumenter skriver om de råkat ut för något liknande.

Kan väl inte vara så svårt att kolla fallet. Töm ut några hinkar vatten på golvet och se vad som händer.

GoC GoC skrev:
Kan väl inte vara så svårt att kolla fallet. Töm ut några hinkar vatten på golvet och se vad som händer.
Hällde ut en hel skurhink igår, vattnet låg still och drog sig inte mot duschen. Det var mer vatten i en skurhink än vad jag trodde..

• Ledsen
Magnus E K
  • Laddar…
BirgitS
Jag är inte plattsättare, men jag tror nog att det är så att när man tar bort en platta så finns det en viss liten risk för att det blir en skada på tätskiktet. Det leder till att om det är många plattor om ska bort så blir det många tillfällen med liten risk och sammanlagt är inte risken så liten längre. De flesta tätskiktstillverkare har med i sina anvisningar hur man ska laga skadat tätskikt på ett vattentätt sätt. Du får kolla upp vad som gäller Alfix.

Men firman kan ju inte bara gå under jorden? Har du betalat fullt redan?

Cruzze Cruzze skrev:
Men firman kan ju inte bara gå under jorden? Har du betalat fullt redan?
Vi hade kontakt efter besiktningen. De hade blivit inbjudna med SMS och mail med tid och datum, fick svar att de inte trodde de var välkomna. Vi är oens om betalning då de vill ha mycket mer betalt än beloppet på offerten.
De tycker däremot inte det är fel men inväntar protokollet

Q Qala19 skrev:
Men de har valt att sätta en ”klack” vid ingången till duschen för att vattnet inte ska komma ut där. Men enligt besiktningsmannen så kan inte vattnet vid eventuell skada på handfat eller toalettstol komma dit och kommer hamna i hallen.
Vi har gjort om vårt badrum. Före renovering var dét den lösning du fått med en klack. Det är kanske praktiskt med en sådan lösning och det var vanligt förr, men samtliga företag som vi tog hem för offert sa att så får man inte göra längre. Skälet är just det som din besiktningsman anger, om det blir läckage på toa eller handfat kan det inte rinna ut i avloppet. Du bör ha fått ett intyg om säker vatteninstallation där företaget anger att man följt branschregler. Klacken bör nog anges som en avvikelse i intyget.

Är det någon som vet om detta är branchregler?
Verkar ju lite märkligt då du kan ha toa och tvättställ utan att det är våtrum (dvs ingen golvbrunn)

Farstatjej90
Jag har inte så mycket att tillföra vad gäller det tekniska men betala inte förrän du är nöjd.

Sekunden du har betalt är sista gången du får tag i plattsättarna och att få tillbaka några pengar kan du glömma... Det kan du vara säker på...🤔

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
T t_conradsson skrev:
Är det någon som vet om detta är branchregler?
Verkar ju lite märkligt då du kan ha toa och tvättställ utan att det är våtrum (dvs ingen golvbrunn)
Ja, då är är det inte våtrum eftersom det inte är dusch eller badkar. På en separat toalett och handfat behöver bara golvet ha våtskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.