Hej, vi ska olja in detta golv (se bild)

Det var en gammal kattvind längst in i hörnet där vi har lagt nytt golv, vi vill försöka få golvet så lika som möjligt om det går?
Det är även lite ojämna "Mönster" på golvet, som ni ser, vissa bräder är mer åt det beigea hållet och andra plankor mer åt det röda.

Vi tänkte köra med "Osmo Dekorvax Vit" på första lagret. sedan färdiga stryka med "Osmo hårdvaxolja ofärgad matt", bra ide? några andra förslag för att få det så jämnt som möjligt?
Nyrenoverat rum med trägolv i olika nyanser. Ett fönster syns på höger sida, och taket har en oskarv sladd hängande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osmo erbjuder sitt egna tras kit på det för att torka av överflödig olja, men 420 - 500 kr för 2st trasor och en handhållen applicerare känns lite väl dyrt och jag får ryggont bara att tänka tanken. Det bör ju räcka att köpa microfiber mopp på bauhaus med skaft och bara kör? eller är jag lat?

Grön bricka med applikator och två trasor, avsedd för applicering av osmooljor. Material: harts. Märke: Osmo. Produktbeskrivning och pris i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konkreta tips uppskattas väldigt mycket

F faztr skrev:
förslag för att få det så jämnt som möjligt?
Behandla hela golvet på samma sätt. Dvs De nya brädorna behandlas på exakt samma sätt som resten av golvet har behandlats tidigare. Med tiden kommer kommer det bli "lika". Dvs lika blekt/gulnat.

Pigment skulle jag inte använda alls. Och absolut inte bara på en del av golvet i ett rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.