Ok, tack för svar. Jag skaffade en 9 mm borr, det blev bra.

Hmm... om jag slipar bort färgen, hur mycket försvinner av trät tror ni?

Nu är avståndet mellan reglarna 95mm. Bygger färgen något? Om jag slipar bort färgen, blir avståndet större än 95mm och det blir för brett för att limma fast en 95mm regel mellan reglarna?

Färgen bygger lite, du behöver inte ta mycket av virket under för att få en bra yta att limma på. Det kan vara fråga om någon ⅒mm eller så.

Slipade bort färg, men det var redan för brett mellan reglarna. En millimeter typ.
Träbit fäst mellan svarta reglar med gångjärn på båda sidor, visar snickarprojekt där bitar skjutits sidledes för att justera passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag löste det genom att såga diagonalt och skjuta bitarna sidledes. Till slut så nöp de fast. Men det blev inte rakt. Jag fick slipa till vinkeln på dom tills de var räta mot varandra och mot reglarna utanför. Jag fick inte till det perfekt. Får hoppas att limmet fäster!
Två träbitar fastkilade diagonalt mellan två svarta ställningar med gångjärn, del av byggprojekt för att justera reglar.
Skapa konto

Träkonstruktion med svarta reglar, metallgångjärn och träbitar i spänn med tving, del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Resultaten blev väldigt bra. Blev stabilt!

Nästa steg var att designa en del som förhindrar hela konstruktionen att välta framåt när man bromsar. Detta blev resultatet:
Träkonstruktion med metallbeslag på en parkettgolv, del av en stabilitetslösning för byggprojekt.
Skapa konto

Denna ligger mellan brädorna och ligger under själva stolen.
Hemmagjord pedalställning med trä- och metallkonstruktion, designad för stabilitet vid hårda inbromsningar. Syns ihopvikt på golvet.
Skapa konto

Konstruktion som förhindrar en stol med hjul att välta vid bromsning, placerad på golvet mellan vita träbrädor.
Skapa konto

Kontorsstol med hjul på trägolv, placerad på en hemmagjord träkonstruktion för stabilisering. Pedaler i bakgrunden.
Skapa konto

Byggprojekt för att stabilisera stolen vid bromsning, med trä- och metallkonstruktion under stolsbenen på ett trägolv.
Skapa konto

Här är hela konstruktionen:
Hemmagjord racing-simulator med ratt monterad på ett skrivbord, kontorsstol på hjul och träkonstruktion för stabilitet på trägolv.
Skapa konto

Funkar bra! Kan bromsa riktigt hårt utan att något böjer sig. Känns extremt stabilt! Kul!

Här är hela konstruktionen ihopvikt i garderoben:
Hopfällbar träkonstruktion i en garderob med pedalmontering. Stabil design för att motstå krafter vid bromsning, delvis målad svart.
Skapa konto

Nästa steg är att borra fast fler skruvar så jag kan ha stolen på fler olika avstånd. Sen skall jag måla allt svart (utom metalldetaljerna)

• Gilla
Frasse99 och 1 till
  • Laddar…
Hej hej!

Nu gör jag de sista delarna på detta bygge. Fråga!

Om jag sätter en maskinskruv här, kommer den att tåla 45 kg kraft sidledes? Det finns ingen risk att skruven bryter loss trät pga den är bara några cm från kanten? Eller är det tillräckligt mycket trä för att hålla den på plats? Hur nära kanten kan jag ha skruven?

Svart träkonstruktion med metallgångjärn och maskinskruv nära kanten. En hand syns vid sidan om. Fråga om skruvens hållfasthet sidledes.
Skapa konto
Svart träkonstruktion med metallgångjärn och flera monterade skruvar, inklusive en maskinskruv nära kanten, på träparkettgolv.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.