Hej!
Jag håller på att snickra ihop en konstruktion. Jag har köpt ratt och pedal till min dator och till själva pedalerna tänker jag snickra ihop en plattform som jag kopplar till skrivbordsstolen. Jag vill kunna flytta plattformen närmare eller längre ifrån skrivbordsstolen så jag tänker mig denna design:
Hemgjord pedalplattform för datorstol med två reglar och fler hål för justerbarhet, designad för att tåla 80 kg sidledsbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Designillustration av en justerbar plattform för pedaler, med bult- och gångjärnskonstruktion kopplad till en skrivbordsstol.
Skapa konto

Illustration av en plattform för skrivbordsstol, med bult och plattjärn kopplade till stolhjul, konstruerad för att tåla 70-90 kg kraft sidledes.
Skapa konto

Jag vill kunna skruva ut bulten och byta hål om jag behöver ändra avståndet, tex om någon med kortare ben vill köra lite.

Hur konstruerar jag detta på bästa sätt?

Jag funderar på en inslagsmutter i varje hål men ger det tillräcklig stabilitet?

Jag skall alltså skruva i en bult i en regel och bulten måste tåla runt 80 kg i sidled. Jag skall även kunna skruva i och ur bulten. Helst skall bulten sticka upp 1-2 cm ur regeln.

Eller kommer ni på en bättre design?
/Jens

Bygg en stadig ram ev med platta under för stolen och flytta bara pedalbrädan. Du kan ha fyra stift som går ner i motsvarande hål i regeln för brädan.
Med en fast ram kan du t o m spänna fast stolen

Z z_bumbi skrev:
Bygg en stadig ram ev med platta under för stolen och flytta bara pedalbrädan. Du kan ha fyra stift som går ner i motsvarande hål i regeln för brädan.
Med en fast ram kan du t o m spänna fast stolen
Hej! Tack för svar! :)
Menar du att stolen står på en platta med en ram runt och att pedalbrädan sitter fast i denna ramen?
Träram med platta under och skrivbordsstolsben.
Skapa konto

Vad menar du med fyra stift?
/Jens

Ja typ så.
För att flytta pedalerna så kan den delen sitta fast med stift ner i reglarna. För att flytta så lyfter du bara upp och passar in stiften i andra hål.

Z z_bumbi skrev:
Ja typ så.
För att flytta pedalerna så kan den delen sitta fast med stift ner i reglarna. För att flytta så lyfter du bara upp och passar in stiften i andra hål.
Hmm. Spännande. Jag det vore ju gött om stolen stod på själva konstruktionen, då finns det ingen risk att framkanten av pedalbrädan lyfter när jag bromsar. Dock ökar ju storleken på konstruktionen och den går nog inte in i garderoben. En lösning är att två av de främre hjulen står på en platta, dvs jag bygger en mindre plattform.Tack för svar, fick lite idéer nu!

Lämplig bit skivmaterial (plywood, spånskiva, OSB, mdf beroende på budget och smak, typ 10-12mm tjockt) och tvärgående ribbor med sådana avstånd mellan sig att de fångar skrivbordsstolens hjul. Ribborna kan sågas av samma skivmaterial som plattan.
45mm plank är väldigt överdimensionerat för vad du vill bygga.

När du ändå bygger, försök göra det möjligt för dig som huvudsaklig förare att anpassa körställningen. Genom att sitta rätt undviker du problem med handleder, axlar, knän och rygg, särskilt om du kör mycket och är lite äldre.

Då menar jag att kunna göra små justeringar för avstånd, höjd och vinklar mellan ratt, stol, pedaler.

Bra genomgång av körställning

Ha det så kul med körningen! :)

Om du istället vill göra det så enkelt som möjligt och bromsen inte kräver alltför mycket kraft (som tiltar pedalerna framåt eller välter stolen bakåt) då kan du i princip bara ställa pedalerna mot väggen. Om det inte passar med var ratten sitter fast så kan du lägga något med lagom bredd mellan väggen och pedalerna. För att hålla stolen på plats kanske du lägga något hyfsat tungt och friktionsgummimatta (typ mobilmatta för bilar) på tvären undertill bakom hjulen? Då har du i princip bara två kortare brädbitar(?) att stuva undan. Sätt en liten tejpbit på golvet där du vill ha stoppet nästa gång.

Hej Smoothie! Tack för tips!
Osäker om det fungerar med friktionsgummi, bromsarna kräver 70-90 kg kraft. Jag kommer att köpa en mjukare fjäder men jag vill gärna prova att köra med så tung bromspedal också. Själva körställningen kan jag justera lite grann då jag kan höja och sänka stolen, samt luta bak ryggstödet. Tack för videon!

Jag skall börja med att testa att fästa stolen med två vajrar, se om det fungerar. Om pedalerna tiltar framåt får jag ha en starkare lösning.

Jag missade att du har en såpass hård broms. Då är det ännu viktigare att kunna göra små justeringar för avstånd, höjd och vinklar. Och att förhindra att pedalerna tippar framåt och stolen bakåt. Själv byggde jag en vikbar aluminiumrigg när jag modifierade bromsen till loadcell, som ju krävde högre tryck med foten. Innan dess hade det räckt med att skruva fast pedalerna på en ganska tung träskiva med gummifötter som ställdes mot väggen. Du kan ju kolla och se om du får någon inspiration?

Fällbar alurigg för simracing:
https://photos.app.goo.gl/arKgC8UwjbR9rnbo6

Fällbar aluminiumrigg för simracing med ratt, växelspak och pedaler monterade på träram.
Skapa konto

Den här bilden är väl mer relevant för dig, det var försent att byta ut den i förra inlägget. Men det ligger fler bilder och mått om du klickar på länken ovan.

Metallram med pedaler monterade, placerad på ett trägolv.
Skapa konto

@Smoothie Intressant! Hur gör du för att fästa stolen i ställningen? Jag skulle absolut kunna ha en stol specifikt för racing. Istället för kontorsstolen.

J JensHaglof skrev:
@SmoothieJag skulle absolut kunna ha en stol specifikt för racing. Istället för kontorsstolen.
Nu får jag nästan vibbar av mitt gamla Artemis Space Ship Bridge Simulator-gäng. De hade en hel kommandobrygga uppbyggd i en källarlokal (mesta var byggt innan jag kom in). Användbar lösning därifrån vore att försöka få tag på ett fräschare förarsäte från en skrotad bil att ha som racingstool.

P Pettman skrev:
Nu får jag nästan vibbar av mitt gamla Artemis Space Ship Bridge Simulator-gäng. De hade en hel kommandobrygga uppbyggd i en källarlokal (mesta var byggt innan jag kom in). Användbar lösning därifrån vore att försöka få tag på ett fräschare förarsäte från en skrotad bil att ha som racingstool.
Coolt!
Ja en riktig bilstol vore ju bäst. Men tyvärr så har jag inte plats för en sådan. Jag måste lätt kunna stuva undan den när jag använder datorn till annat. En enkel pinnstol eller min nuvarande kontorsstol fungerar.

J JensHaglof skrev:
@Smoothie Intressant! Hur gör du för att fästa stolen i ställningen? Jag skulle absolut kunna ha en stol specifikt för racing. Istället för kontorsstolen.
Jag använder en låg nätstol från Ikea. Den är luftig och relativt stabil för att vara lätt och flyttbar. Den har gummifötter med hål som passar perfekt tight med skruvskallarna. Du skulle kunna ha en hake eller likanande som håller fast och ned stolsbenet? Det hade jag egentligen planerat, att sätta fast en hake från profilen till ett hål eller ögla i stolsbenet, men stolen sitter tillräckligt fast ändå.

Aluminiumprofil med två insexskruvar monterade i spåren, placerad på ett träbord.
Skapa konto

Aluminiumsprofil på ett trägolv, visar en T-spårsdesign för bygg- och monteringsprojekt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.