S Smoothie skrev:
Jag använder en låg nätstol från Ikea. Den är luftig och relativt stabil för att vara lätt och flyttbar. Den har gummifötter med hål som passar perfekt tight med skruvskallarna. Du skulle kunna ha en hake eller likanande som håller fast och ned stolsbenet? Det hade jag egentligen planerat, att sätta fast en hake från profilen till ett hål eller ögla i stolsbenet, men stolen sitter tillräckligt fast ändå.

[bild]

[bild]
Ok så det vita längst ner på stolen är fötterna? Och du tar loss dom från stolen och skruvar fast dom och sen trycker du stolen tillbaks på fötterna?

Det är ju lockande att göra en aluminumprofilkonstruktion. Jag vill ha en extremt vridstyv och stark konstruktion. Kommer inte att få det med mitt tunna skrivbord. Jag måste dock designa konstruktionen så att den går att få plats i hallskåpet när jag inte använder den. Din design tar ju inte upp mycket plats men får nog inte plats i skåpet.

Var har du köpt aluminiumprofilerna?

J JensHaglof skrev:
Ok så det vita längst ner på stolen är fötterna? Och du tar loss dom från stolen och skruvar fast dom och sen trycker du stolen tillbaks på fötterna?Gu
Gummifötterna är en del av stolens konstruktion, de sitter redan på plats. Jag såg en möjlighet att smidigt begränsa rörelsen bakåt med skruvskallar (och tänkte ha någon slags hake som höll ned stolen). Men det visade sig vara en så tight fit att det räckte även för att hindra stolens tilt bakåt.

J JensHaglof skrev:
Var har du köpt aluminiumprofilerna?
Det var flera år sedan jag köpte (2017 och 2019). Då var det från motedis.se (Tyskland).

De har även lite tips kring riggar, som jag själv dock inte använde mig av.
https://www.motedis.se/se/SimRacing-Configurator

Om jag skulle köpa idag kanske jag skulle välja
https://www.dold-mechatronik.de (Tyskland)

Jag ser att de också har lite tips och förslag på riggar:
https://www.dold-mechatronik.de/SimRacing

Men jag har inte dagskoll på marknaden...

Bygget går framåt. Jag gör på min originalidé än så länge I framtiden kanske man vill prova aluminumprofiler om detta inte fungerar.
Här är basen, målad och klar:
Svartmålad träbas i tre delar med fastskruvade pedaler på pappersunderlag, redo för stolmontering och vajerfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med pedaler fastskruvade:
Svartmålad bas med fastskruvade pedaler placerad på tidningspapper.
Skapa konto

Skruvat fast 2 tum 4 som stolen skall fästas i:
Svartmålad träbas med monterade pedaler, del av simulatorbygge.
Skapa konto

EN FRÅGA!
Kommer detta att fungera?
Jag vill fästa stolen i vajrar som sitter fast i iskruvade bultar i regeln. Men håller stolen för det tror ni?
Svartmålad bas med fastskruvade pedaler och metalldetaljer, del av byggprojekt.
Skapa konto

Pedalställning monterad på en målad bas av trä med gångjärn, förberedd för stolmontering. Kedjor och osorterade föremål syns i bakgrunden.
Skapa konto

Målad bas med fastskruvade pedaler, stol på hjul, 2x4 träregel monterad för att stödja stolens fäste i ett byggprojekt.
Skapa konto

Diagram av kraftutövning på en mekanisk struktur med pilar och text som beskriver krafterna och frågar om mittpunktens styrka.
Skapa konto

Kan tillägga att skrivbordsstolen är en IKEA stol och basen är gjort i någon slags metall 4mm tjock.

Redigerat:
Fick en idé! Jag har en plattjärn av stål 3 mm tjock. https://www.bauhaus.se/plattjarn-ro...55327&indexName=nordic_production_sv_products

Kan såga till den så att den passar mellan stolsbenen. Då gäller det dock att den inte böjer sig, men det är värt att prova kanske?
Ritning med stolsben, en stålplatta mellan benen och texten "Förhindrar att benen trycks ihop?" Visar en lösning för stabilisering.
Skapa konto

Pedalenhet med stålplattor monterade på en träram, stålkedja och verktyg synliga på ett trägolv.
Skapa konto

Redigerat:
Ok, vad kul :)

Sidokrafterna (inåt) på benen borde inte vara så stora, men du kan ju minska dem genom att fästa kedjan mer framåt och nedåt istället på sidan av träregeln, dvs som det röda strecket. Du kan också fästa något mellanlägg där pilen visar, mellan hjulet och regeln. En fast ögla på regeln och en karbinhake på kedjan borde vara smidigt?

Metallgångjärn på träregel med kedja och karbinhake, markerad med röda och gröna linjer och en orange pil för att visa fäste och mellanläggsmöjligheter.
Skapa konto

Fyra karbinhakar i olika färger liggande i en hand, användbara för att fästa kedjor i byggprojekt.
Skapa konto

Smart med att fästa i sidan! Skulle en ögla tåla 90 kilo? Antar att du inte menar en sådan här?
https://www.clasohlson.com/se/Skruvogla/p/21-2631 Väldigt kort gängdel. Men det kanske finns starkare?

Mitt första alternativ var maskinskruv M8 40 mm:
https://www.clasohlson.com/se/p/11-1133-840

och inslagsmutter:
https://www.clasohlson.com/se/Inslagsmutter,-elforzinkat-jarn,-10-pack/p/11-514-8

En fråga, säkert väldigt dum. Om jag sätter en massa stora skruvar i sidan på regeln, det finns ingen risk att regeln delas på mitten? Det beror kanske hur många skruvar man sätter i? Eller om man har 40 mm skruvar så kanske risken inte finns i och med att regeln är 95 mm.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Haken var bara ett tips ifall du vill ta loss stolen lätt. Dimensioner på hakar och öglor får du fundera på och testa. Den första öglan skulle jag nog undvika eftersom den antagligen lossnar ganska snart.

Om du borrar ett hål i regeln innan du fäster skruven borde det inte vara någon fara. En variant är att borra igenom regeln så att öglan är på ena sidan och en mutter på andra. Vet inte om det finns sådan, men då behövs inte särskilt grov dimension, den kommer ju sitta fast ordentligt ändå.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
J
Alltså du har ju röret från stolen i mitten. Bara borra ett ~75mm hål i en regel och ställa stolen i det hålet.

• Wow
Incinerator
  • Laddar…
Ja, det låter som en stabil och enkel lösning. Kom bara ihåg att du ska kunna finjustera avstånd osv, men det kan ju lika gärna göras på pedalsidan.

J Jorel03 skrev:
Alltså du har ju röret från stolen i mitten. Bara borra ett ~75mm hål i en regel och ställa stolen i det hålet.
Hej Jorel!
Tack för svar!

Jo den lösningen har jag tänkt på. Fast mest som att undvika att pedalbasen välter framåt när jag bromsar maxmalt. Smart lösning dock! :)
Problemet är att jag måste kunna flytta stolen i olika avstånd från pedalerna som Smoothie säger och där blir det svårare. Jag tänkte att jag kunde borra 50mm hål i reglarna på regelbundna avstånd och sedan ha motsvarande 50 mm plugg i en tvärgående regel. Då kan jag flytta regeln mellan hålen och få olika avstånd till pedalerna. Men det kändes som en mer komplicerad lösning. Jag har köpt M8 maskinskruv nu och inslagsmutter. Skall prova den lösningen och se hur det fungerar.

Hej!

Har fixat så att stolen kan vara precis intill pedalerna. Detta är när mina syskonbarn vill spela bilspel, de har korta ben. Använde två träskruv. Funkar bra!
Stol för bilspel monterad intill pedaler med två träskruvar på trägolv.
Skapa konto

Men nu behöver jag fixa de andra hålen.

För att skruva i inslagsmuttern behöver jag borra ett 9 mm hål. https://www.clasohlson.com/se/Inslagsmutter,-elforzinkat-jarn,-10-pack/p/11-514-8

Jag har inte någon 9 mm borr. Enklaste sättet vore att köpa detta hos lokala Byggmax. Men då får jag en massa extra borrar som jag inte behöver. Jag har redan träborr i de andra storlekarna. https://www.byggmax.se/borrsats-trä-p42457

Finns det något sätt att borra ett 9 mm hål om jag har en 8 mm borr? Kan ju vinkla runt borren i hålet men hur blir det med hålet då? Fäster inslagsmuttern? Eller får jag bita i det sura äpplet och köpa borrsatsen? Skulle kunna beställa ett 9 mm borr från bauhaus.se men jag vill ha borret nu. :)

Redigerat:
Ok jag köpte borrsatsen, nu har jag skruvat i de första skruvarna. :)
Pedalkonstruktion monterad på träreglar med gångjärn och stödhjul, på ljus trägolv. Verktyg ligger i bakgrunden.
Skapa konto

Träkonstruktion med metallgångjärn och vajer fäst vid gångjärnen, del av byggprojekt på träigt golv.
Skapa konto

Det blev bra men kunde inte bromsa maximalt, hela konstruktionen lyfte i bakändan.

Nästa steg blir att konstruera en flyttbar regel där bak som stolens vertikala rör vilar på.

Kontorsstol på hjul ovanpå två träreglar med skruvförband, rörtång vid sidan.
Skapa konto

Jag vill också limma fast en regel mellan 2 tum 4 reglarna, mellan gångjärnen.
EN FRÅGA:

Kan jag limma på målarfärgen, eller måste jag slipa bort den innan jag limmar?

Kontorsstol på hjul ovanpå träreglar, med gångjärn och en tumstock. Verktyg ligger bredvid på trägolv.
Skapa konto

(Nu har jag två lösa reglar plus en tumstock mellan gångjärnen, jag vill limma fast en regel där, minskar sidokrafterna på gångjärnen.)

J JensHaglof skrev:
Hej!

Har fixat så att stolen kan vara precis intill pedalerna. Detta är när mina syskonbarn vill spela bilspel, de har korta ben. Använde två träskruv. Funkar bra!
[bild]

Men nu behöver jag fixa de andra hålen.

För att skruva i inslagsmuttern behöver jag borra ett 9 mm hål. [länk]

Jag har inte någon 9 mm borr. Enklaste sättet vore att köpa detta hos lokala Byggmax. Men då får jag en massa extra borrar som jag inte behöver. Jag har redan träborr i de andra storlekarna. [länk]

Finns det något sätt att borra ett 9 mm hål om jag har en 8 mm borr? Kan ju vinkla runt borren i hålet men hur blir det med hålet då? Fäster inslagsmuttern? Eller får jag bita i det sura äpplet och köpa borrsatsen? Skulle kunna beställa ett 9 mm borr från bauhaus.se men jag vill ha borret nu. :)
Hur går det om du dänger i en islagsmutter i ett 8mm hål? Prova i en spillbit. Annars är en bra, tät borrsats en användbar sak att ha. Kollar du runt lite lär det finnas någon butik som säljer lösa borrar i närheten såvida du inte bor mitt i ingenstans (vilket "Örebro" i din profil motsäger).
Sen behöver du inte ha träborr 9mm, förborra med 8mm träborr om du har det och borra sedan upp till 9mm med en metallborr om det är det du kan få tag på (eller kanske har).
Lim på färg fungerar i allmänhet dåligt, vanligt trälim behöver en ren, nybearbetad träyta för att fästa ordentligt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.