Om häckplantorna är planterade på er sida tomtgränsen så är det ju era häckplantor och det står er fritt att göra med dem vad ni vill. Vad jordabalken reglerar vad gäller grenar och rötter som tränger in på grannes tomt är ju just om plantan tränger in med delar på angränsande tomt.

Av vad du har berättat så skulle jag inte tveka till att rycka upp skiten med rötterna och trycka ner i kompostkvarnen. Fliset är bra jordförbättring och sedan finns det inga bevis kvar att det någonsin funnits en häck där.:)

- Häck? Nä, jag har aldrig sett en häck här... Var skulle den stått, här? Men det skulle ju ha varit på vår tomt och jag tror jag skulle känna till om vi hade planterat en häck här. Va? Har NI planterat den? På vår tomt? Men snälla ni, ni ser ju själv, här finns ingen häck och har aldrig funnits.. Är ni säker på att ni tagit alla era mediciner i morse?
 
Jordabalken reglerar ju mycket riktigt "bara" vad som händer när befintlig växtlighet i närheten breder ut sig. Här har man ju gjort något annat, dvs satt något nytt mot vår vilja som redan från början och i synnerhet om något eller några år inkräktar på vår tomt.
De tror nog på fullaste allvar att rätten till tomtgränsen medföljde husköpet, eftersom förre ägaren till deras hus (vår tidigare granne) lär ha planterat den andra häcken vi har gemensamt i tomtgränsen (>20 år sedan). De refererar ofta till att tomtgränsen sköttes av den de köpte huset av (för 8 år sedan !), att de själva inte ägnat tomtgränsen en vårdande tanke har inte med saken att göra. Däremot grävde de som sagt ganska snabbt upp alla andra fina prydnadsbuskar vi hade gemensamt i tomtgränsen och flyttade in till sig - det var "deras"....

Jodå, jag har bestämt mig för att häcken skall bort !

Men jag skall välja mitt tillfälle, göra allt juridiskt rätt och hålla dem lite på sträckbänken. De oroar sig nämligen just nu väldigt mycket för vad som skall hända, dels med vårt bygge och dels hur vi tänker agera med tanke på häcken. Så till den milda grad att de inte vågar lämna huset obevakat en enda minut - åker de iväg ser de till att minst ett av de vuxna barnen (ungefär samma skrot och korn) flyttar hem, spanar och håller dem underrättade. Ärligt talat roar det mig faktiskt lite, och ju längre tiden går desto mer kommer barnen att tröttna och - ja, vi får se.... Har ju "hört" att de funderat på att så småningom flytta, eftersom åldern tar ut sin rätt.

Mitt största "problem" just nu är att elda på de inblandade i bygget: KA:n slöar med bygganmälan, byggaren har "mycket nu" och grävaren bara väntar på klartecken.
 
Ingper skrev:
Men jag skall välja mitt tillfälle, göra allt juridiskt rätt och hålla dem lite på sträckbänken. De oroar sig nämligen just nu väldigt mycket för vad som skall hända, dels med vårt bygge och dels hur vi tänker agera med tanke på häcken. Så till den milda grad att de inte vågar lämna huset obevakat en enda minut - åker de iväg ser de till att minst ett av de vuxna barnen (ungefär samma skrot och korn) flyttar hem, spanar och håller dem underrättade. Ärligt talat roar det mig faktiskt lite, och ju längre tiden går desto mer kommer barnen att tröttna och - ja, vi får se....
haha, det är det bästa som kunde hända, du skall även gå ut med ett måttband och låtsas mäta något vid häcken, helst sent när det börjar skymma lite... Sen när de sett dig så tittar du lite på häcken, mumlar du något för dig själv och går in. Gör detta ett par ggr så skall du se vad som händer :-)
 
Finns det någon färgmärkning på marken också? Jag menar, en märkpinne är väl rätt lätt att flytta på? (Såvida den inte är nerborrad i berg.) Jag skulle också ta itu med detta så snart den överenskomna tidsfristen löpt ut. Det verkar ju inte råda några tvivel om att du ändå måste ta itu med det ...
 
Mot gatan har vi varsin stenmur, och skarven mellan dessa var placerad exakt (inom 1 cm) vid tomtgränsen. Sedan kontrollmättes en annan gränspinnen mot det avstånd som enligt ritningen mitt garage skall vara på, och det stämde också exakt. Utöver detta så har jag förevigat gränspinnarna, häck m.m. på foto med mått till vissa referenspunkter. Jag vet själv, även om pinnarna ruckas. Det är det viktigaste. Grannen lär ändå inte lita på några markeringar, oavsett hur de är gjorda. Spelar ingen roll att han var med, tjänstemannen och jag verkade ju vara "kompisar ". Men det är hans problem.

Jag SKA ta i det, men man måste ju ge dem en rimlig chans/tid att ta rätt på häcken själv först ;-).

Lovar att återkomma.
 
Värre än att vänta på julklapparna på julafton när man var liten detta... :)
 
Håller med, det är riktigt underhållande. Själv har jag inget problem med otrevliga grannar, tvärtom, så jag kan inte föreställa mig situationen. Kan bara tänka mig att det är rätt jobbigt att ha ärkefienden ständigt i närheten :)
 
Sådär !

Då har grannen tagit emot en skrivelse från oss, där de får ett ultimatum/sista chans att själva rädda häcken. Jag har givetvis överlämnandet skriftligen bevittnat.

Om jag kommer att formligen gräva upp den eller om jag hittar på något annat skall jag låta vara osagt. Det finns nog ett sätt att få kål på den utan att vare sig gräva (borttagande skulle teoretiskt kunna vara "egenmäktigt förfarande" eftersom det är annans egendom, låt vara till största delen på min tomt) eller hälla på otillåtna medel. Risken om jag gräver upp den är ju att grannen redan nästa dag skulle sätta tillbaka den på samma plats. Men jag har lite idéer....;-).

Det roligaste är egentligen att de återigen inte kommer att våga lämna huset/häcken obevakad. De vet ju inte heller NÄR efter angivet datum jag kommer att skrida till verket.....
 
Haha, har läst tråden och kan bara föreställa mig grannarnas våndor och ovisshet.

Keep us posted!
 
Undrens tid är inte förbi !

Idag när jag kom hem hade grannarna flyttat in häcken 15-20 cm så att den nu PRECIS inte går in på vår tomt, med varken grenar (inklippta) eller rotklumpen. Visserligen kommer de att gå över tomtgränsen redan nästa sommar om de växer normalt, men skrivelsen tog tydligen skruv. Det måste varit oerhört tungt att acceptera.....:-)).

De borde dock för häckens skull flyttat in den ordentligt när de ändå gjorde det. Vi får se hur lätt det blir för häcken att överleva på sikt när vi sänkt marknivån på vår sida. Redan nu står den ju mer i grus än jord, dessutom högst upp på en uppkupad "ås" á la potatiskupning. Och torrare kommer det att bli......

Fortsättning lär följa. Men inte på ett tag (häcken är ju juridiskt inte ett problem nu), måste lägga energin på att sätta blåslampa på firman som skall bygga ut garaget. Märklig bransch.
 
Ingper skrev:
Undrens tid är inte förbi !

Idag när jag kom hem hade grannarna flyttat in häcken 15-20 cm så att den nu PRECIS inte går in på vår tomt, med varken grenar (inklippta) eller rotklumpen. Visserligen kommer de att gå över tomtgränsen redan nästa sommar om de växer normalt, men skrivelsen tog tydligen skruv. Det måste varit oerhört tungt att acceptera.....:-)).

De borde dock för häckens skull flyttat in den ordentligt när de ändå gjorde det. Vi får se hur lätt det blir för häcken att överleva på sikt när vi sänkt marknivån på vår sida. Redan nu står den ju mer i grus än jord, dessutom högst upp på en uppkupad "ås" á la potatiskupning. Och torrare kommer det att bli......

Fortsättning lär följa. Men inte på ett tag (häcken är ju juridiskt inte ett problem nu), måste lägga energin på att sätta blåslampa på firman som skall bygga ut garaget. Märklig bransch.
Grattis! till att du lyckades överlista grannarna
Lycka till! med byggarna "ur askan i elden"..kan man kanske säga...
 
En del köper kvällstidningar, jag går in på Juridik och läser..
Är glad för din skull att du vann denna gång!
Verkligen intressant sida det här.
Lycka till med garaget!
 
Pappersbiten för att kunna påbörja grävarbetet är nu äntligen på rull.

Men hur kunde jag vara så godtrogen att jag trodde mina grannar skulle nöja sig med att tvingas flytta in häcken ? Nej, idag kom sonen och dunkade ett brev i handen på mig. Ett "svar" - givetvis måste mina kära grannar ha sista ordet som vanligt.

Innehållet var bara trams. Svaret hade jag ju dessutom redan fått - de hade ju flyttat häcken. Visserligen innehöll brevet diverse hot om debitering för ev. skador vi kommer åsamka och att vi borde informera oss om gällande lagar, men vad är det för nytt med det ? Lagen kan jag och försäkringsbolaget har jag redan varit i kontakt med i förebyggande syfte. Det enda nya är väl att de har delegerat det hela till ena sonen, som ju som sagt är av precis samma skrot och korn. Minst.

Plockade bort vår stödmur ikväll, men lämnade de sista stenarna mot tomtgränsen och grannens mur. Grannens är knappt ett år gammal men så dåligt gjord att jag är rädd att den rasar annars. Givetvis har den förevigats på bild nu före grävarbetet.

Grannen klargjorde förresten också att de bara klipper topparna och därför inte behöver in på vår tomt för att sköta sina häckar. Och dagen till ära hade de toppklippt den "stora" häcken (3m) nu under dagen ! Men de tänkte nog inte klart eftersom de glömt vart hälften av toppklippet flyger från så hög höjd. Självmål. Strunt samma, jag smular sönder det med gräsklipparen nästa gång ;-).

Gissa om jag kommer att njuta den dag de nya garageväggarna är uppe och fyllnadsarbetet är klart !
 
Du har väl planerat att stenlägga gången runt ? Så det kan bli riktigt torrt för häcken :-) - passa på att lägga ett dräneringsrör under också....
 
Inga problem med stenläggningen ! Den har naturen skött.

Det visade sig nämligen vara mer berg i marken än vi trodde, och utefter hela vägen där den aktuella häcken står är det bara 15-20 cm stenmjölsblandad jord innan berget. Jag kommer dessutom utnyttja berget som stödmur mellan tomtgräns och den 1,20 lägre liggande garageuppfarten (billig lösning) och behålla det jordfritt upptill tills murgrönorna klätt in det. Annars måste jag ju rensa ogräs uppe på den lilla kanten.

Grannen får gärna försöka hålla liv i sina tujaplantor uppe på hälleberget. Det är dessutom bästa södersol på de stackars rotklumparna. Det fanns nog en anledning till att tidigare granne inte planterat något speciellt där, och att våra ölandstokar alltid varit lite förkrympta....

På tisdag/onsdag börjar berget skrotas, så nu är det allvar.....:-)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.